bouwverslag:nautile onderzoeks duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door rikdragonfly, 25 okt 2005.

  1. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hallo duikbootliefhebbers,
    Ik ben afgelopen week begonnen aan de bouw van mijn nautile, ik noem hem maar zo omdat je anders in de war komt met een "echte" onderzeeer.
    ik heb al een aantal zijden van het ontwerp gemaakt, zodat het een beetje duidelijk wordt hoe het eruit moet gaan zien.
    [​IMG]
    [​IMG]
    de volgende is een edit:ik was de zijmotoren vergeten :oops:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is zeg maar de echte:
    [​IMG]

    de doorzichtige koepel heb ik bij de kwast gehaald, een hobbywinkel. Het is een halve bol van plastic, waar normaal poppetjes ofso mee aan het plafond kunt hangen. erachter komt een draadloze minicamera. de body maak ik van blik, want dat kun je solderen en dat is best sterk.

    Ik had de volgende besturing in gedachten
    [​IMG]
    maar weet niet precies welke ik daarvoor kan gebruiken
    ik heb dus ook motorcontrollers nodig eentje voor vooruit achteruit, en eentje die als een soort combattankbesturing werkt.

    ook een probleem is hoe ik de aandrijfassen voor de motoren naar buiten breng, zodat de doorgang waterdicht is. ik dacht aan een soort lager vethuis, een klein kisje met aan elke zijde een lager, en dan gevuld met dik vet. kan dit? ook een probleem is de ontvangst onder water. ik dacht de antenne aan het blik te maken, zodat er een groter oppervlak is voor het ontvangen. heel misschien een FM versterker, alleen die zijn dacht ik illegaal.

    zo af en toe post ik wel foto's van de vorderingen van de bouw. Kunnen jullie me hierbij helpen?
     
  2. Gerjan

    Gerjan Guest

    Leuk project
    Antenne aan je romp vast maken is een no go
    daardoor word je ontvangst alleen maar minder omdat de antenne lengte is afgestemd op de frequentie en als je hem dus verlengt de boel niet meer klopt.

    De schroef achterop (neem aan dat het een schroef is) kun je een gelagerde as gebruiken met eventueel extra water keringen. dat is al vaker gedaan bij andere sub's dus daar weten de experts hier wel meer over te vertellen.

    De motoren aan de zijkant komen de motoren buiten de romp of komen ze in de romp?


    Groeten Gerjan
     
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    oke dus dan moet ik de antenne buiten de sub brengen omdat je anders een faraday kooi krijgt toch?

    in de zijmotoren zitten de motoren die de schroef aandrijven. in de hoofdsub zit de hoofdmotor voor de grote schroef. Maar ik zit ook nog steeds met de juiste zender en ontvanger, 6 kanalen, 35-40 Mhz ofso. Het probleem is de proportionele sturing voor de hoofdmotor, en de tankbesturing voor de zijmotoren. die kan ik niet vinden
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Niet op 35 Mhz, dat is voorbehouden aan vliegend spul.

    Johan
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Rik,

    eindelijk 'ns wat anders dan de standaard-duikboten/onderzeeërs. Origineel ontwerp man!.
    Kijk voor schroefas- etc. afdichtingen 'ns bij http://modelluboot.de/Zubehoer/Dichtungen.html...
    V.w.b. de frequentie: voor vaartuigen inderdaad altijd 40 Mhz toepassen. Wel ben ik benieuwd naar jouw oplossing voor de camera. Ik wil je niet teleurstellen, maar de gemiddelde frequentie voor 'streaming-video' comms comt maar 10cm door water heen. Ik kan me vergissen, maar tot dusver heb ik nog niemand gehoord of gezien die er in geslaagd was een video beeld via een elektromagnetisch signaal verder door water heen te gaan. Misschien dat dat de reden is dat de gemiddelde 'remotely piloted sub' via een navelstreng met het moederschip zit verbonden...
    Over je 'tank-besturing' voor de centrale schroef: lijkt mij toch dat het mogelijk is om met een gemiddelde computerzender bij een bepaalde stand van je joysticks via 'slave' een derde kanaal (centrale schroef) te laten meedoen. Misschien een exponentieële setting voor de twee kanalen van de stuurschroeven nodig, of een schakeling via een switch. M.a.w.: normaal stuur je via de joysticks alleen de stuurschroeven aan. Na het schakelen van de switch (bekrachtiging 3e kanaal) gaat de centrale schroef meedoen. Kan je zelf bepalen of hij slaved op de bakboord of stuurboord-stuurschroef..

    Succes met de bouw. 21 mei 2006 volgend jaar klaar???


    Jos
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Rik,

    Leuk ding zeg!!

    Voor de schroefasafdichting, wat Jos al zegt, even bij Norbert Brüggen kijken. Of bij een bedrijf in afdichtingen bij jou in de buurt, de 4mm keerringen zijn ook bij dat soort bedrijven te krijgen.

    Wat de camere betreft, je krijgt alleen ontvangst als je de zend-antenne boven water hebt. Dat hoor je van iedereen die het geprobeert heeft, zodra er water over de antenne komt is het 0,0 bereik. De zendfrequentie van 2,4 Ghz word bijna geheel door het water geabsorbeerd. Niet voor niets werken magnetrons op bijna dezelfde frequentie, die absorbsie verwarmt het voedsel. Ik heb zelf ook zitten experimenteren met een camera op de sub en heb de eigenlijke zender met de accu (9V blok) in een boei-tje aan de oppervlakte drijven. Via een 3-aderige kabel gaat de voeding dan naar beneden naar de camera op de sub, en het signaal naar boven naar de zender. De antenne verlengen blijkt op zender-technische problemen te stuiten. Het is niet de handigste / mooiste manier, maar helaas de enige om de boel te laten werken.
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    hoi idereen,
    bedankt voor de enthousiaste posts. ik ben naar pehavo in oss gegaan en heb daar idd 4 mm oliekeringen gehaald, en die werken perfect! over die camera, ik denk dat ik de antenne idd via een boeitje laat werken. maar voor een computerzender heb ik helaas geen geld jos, dus wil t graag zo goedkoop en eenvoudig mogelijk hebben. is er iets speciaals te doen op 21 mei? (ben pas net op modelforum) Ik vond jouw verhaal erg interessant lex, over dat eten en die frequentie, want dat is idd wel waar. verder was de "tank besturing" voor de zijmotoren, zodat als ik joystick 2 links of rechts doe, dat de een vooruit, en de ander achteruit gaat. de hoofdmotor moet een vooruit achteruit proportionele functie hebben op joystick 1. maar voor die tankbesturing bestaan toch bepaalde controllers voor? het gaat er maar om dat de een of de ander vooruit gaat van de zijmotoren.want van de andere otor kan ik dan de + en - omdraaien.
    duiken en drijven ga ik maken met een gasmeetspuit, en een motor die m op en neer beweegt
    hier alvast enkele foto's van de vorderingen
    het blikken omhulsel (beetje roestig he)
    [​IMG]
    het achterstuk
    [​IMG]
    de plasticen bol
    [​IMG]
    de hoofdstuw schroef
    [​IMG]
    schroef in het achterstuk
    [​IMG]
    de kerringen(vaagjes)
    [​IMG]
    binnenkant van het achterstuk
    [​IMG]
    een schroefbescherming erop
    [​IMG]
    achterstuk klaar
    [​IMG]
    ik hoop dat ik jullie al een beetje een voorstelling kunnen maken hoe het gaat worden. oja, die roest werk ik wel weg hoor, ik spuit de buitenkant namelijk geel, en de binnenkant zwart, als bescherming.
     
  8. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Bij zo'n mooie sub hoort eigelijk wel een computer zender.

    Wellicht een graupner mx12 met verschillende mix instellingen.

    http://www.mrhobby.nl/promotie.htm

    40 Mhz uitvoering...129 euro.........


    Mischien een overweging waard......


    Johan
     
  9. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    eja cool, dies goedkoop genoeg. bedankt!
    maar ehm, weet je zeker of ik daar alle dingen mee kan die ik in dat besturingsschema heb staan ermee kan? en ik heb nog een ontvanger nodig, welke rond de 30-60 euro kan ik daarvoor gebruiken? en zou iemand kunnen uitzoeken welke besturings chips ik nodig heb(m.b.t het aansturen van de hoofdmotor, en de zijmotoren, en van de gasmeetspuit), en waar ik die kan halen

    alvast bedankt, groetjes rik
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi Rik,

    die keerringen lijken (hoe vaag ook) verdacht veel op de keerringen die ook Engel (http://www.engel-modellbau.de) in zijn Lafayette heef zitten. Goed dus.
    V.w.b. de ontvanger: meestal is een bij een winkelier nieuw gekochte zender inclusief ontvanger. Zoniet, dan zijn de ontvangers van 'ACT' van Conrad (http://www.conrad.nl) een uitstekend goedkoop alternatief van de 'echte' merk-ontvangers.
    V.w.b. de besturingschips moet ik je het antwoord schuldig blijven...ik heb daar geen ervaring mee.

    Jos
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    besturings chips... je bedoelt vaarregelaar da' s een stukje electronica
    welke je snelheid en draairichting regelt.
    Je hebt blijkbaar 3 nodig, een vaarregelaar komt tussen ontvanger en
    motor.

    Vaarregelaars zijn in soorten en maten te verkrijgen, afhankelijk van welke motor je er op aan wilt sluiten.

    Zo zien ze eruit.




    [​IMG]


    Johan
     
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    oke ik moet dus deze vaar/rijcontrollers hebben:

    voor hoofdmotor zodat hij proportioneel naar voor en naar achter kan

    een tankbesturing voor de twee zijmotoren

    een nieuw probleem:ik wil de stappenmotors uit 2 diskettestations gebruiken om de gasmeetspuit te laten bewegen. daarvoor heb ik ook een regelaar nodig. (hoeveel cc moet de gasmeetspuit zijn om voldoende water "binnen te halen?)ik ben in staat om het zelf te solderen, want heb al veel printplaten gesoldeerd dus dat is geen probleem. maar ik lees op internet dat er unipolaire en bipolaire stappenmotors zijn. weet iemand welke er in een diskettestation zitten? ik denk dat ik er twee gebruik, want dan kunnen ze samen 5 cm afleggen. ook nog een goeie vraag is of ze sterk genoeg zijn om de cilinder te bewegen. anders heeft iemand anders nog een idee om de cilinder te laten bewegen?
     
  13. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    ... over de ACT ontvangers ben ik absoluut niet tevreden ...! die dingen hebben mij al 2 vliegtuigjes gekost.. en bijna een duikboot

    als je een goedkope ontvanger zoekt die volgens mij ook nog de beste ontvanger is, beter dan futaba of graupner
    koop dan een MZK okta of sexta (6 of 8 kanaals FM) deze hebben de zogenaamde Berg technologie', zender karakteristiek herkenning en ingebouwde programmeerbare failsafe'..

    (voor meer info zoeken op bergtechnologie MZK op het forum..)

    groeten, jeroen
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    @Jeroen,

    ACT werkt bij mij prima. Maar je hoort er verschillende verhalen over.

    @Jos,

    Van Norbert Brüggen zijn de keerringen ook hetzelfde als op de foto. Het zijn gewoon standaard afdichtingen.

    @Rik,

    Een "tankbesturing" kun je heel mooi met twee snelheidsregelaars en een V-mixer maken. Bij vooruit beide motoren vooruit, rechts is linker motor voor, rechter achteruit, rechts dan dus andersom, en achteruit is weer beide op achteruit. Daarmee kun je dan erg mooi manouvreren, en heb je een 'joystick' besturing op één van de knuppels. De hoofdmotor dan op een apart kanaal, met eigen regelaar.
     
  15. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @ Jeroen,

    dat van die ACT ontvangers is een verrassing: tot dusver alleen goede verhalen van gehoord en resultaten gezien. Ik ga dus voorzichtiger zijn...

    Jos
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Zendder kost als set dus incl servo. 189 euro hoor
     
  17. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    .......... op een boot die een klein fortuin heeft kost + heel veel vrije tijd ga ik niet bezuinigen op de ontvanger...

    de failsafe functies in bijvoorbeeld je BTS van norbert werkt alleen als hij totaal geen signaal meer krijgt..!

    als er veel naburige kanalen gebruikt worden (veel schepen op/onder water) dan heb je dus 'storing' waarbij je failsafe niet werkt! Bij
    MZK of de oude Schultze ontvangers heb je daar nauwelijks tot geen last van.

    een ieder moet het natuurlijk zelf weten maar ik ga niet op een paar tientjes bezuinigen als dat je model kan kosten.

    Groeten, jeroen

    hierbij nog een linkje naar de MZK ontvangertjes,
    jepe levert ze in nederland, tot nu toe ben ik erg tevreden over de levering / kwaliteit

    http://www.rc.jepe.biz/index.php?main_page=product_info&products_id=59
     
  18. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Mijn suggestie voor de aansturing van je motoren.
    Ik begrijp dat de hoofdmotor alleen voor/achteruit moeten. En de zijmotoren alleen in tankbesturingsmodus? of heb ik het dan mis.
    Als het zo is, is het simpel. Een motorbesturing voor de hoofdmotor. (Geeft proportioneel voor/achteruit) En eentje voor die tankbesturing. Je sluit 2 licht motoren op EEN aansturing aan maar de polariteit moet juist omgekeerd van elkaar zijn. Geef je knuppel links gaat de rechter motor vooruit en de linker achteruit. En andersom.

    Als de zijmotoren ook beide vooruit moeten kunnen, dan zou ik het niet weten :lol:
     
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Dat heb je helemaal juist kloppertjes,
    en nee de zijmotoren hoeven niet vooruit of achteruit.
    alleen de vraag is of je de linkse knuppel op die ene zender stil kunt zetten(zodat ie proportioneel is)
    maar iedereen zegt wel hoe ze moeten, maar nu weet ik nog steeds niet waar ik ze kan halen enzo, zou iemand dat kunnen doen
    ik heb hier nog enkele foto's:

    plaat voor cirkels
    [​IMG]
    cirkel 1
    [​IMG]
    cirkel2
    [​IMG]
    cirkel 1 op achterkant
    [​IMG]
    bovenaanzicht achterkant
    [​IMG]
    450 graden, altijd lekker warm wanneer het dat niet op je kamer is
    [​IMG]
    binnenzijde achetrkant
    [​IMG]
    binnenzijde middenstuk
    [​IMG]
    midden+achterkant
    [​IMG]
    achterkant
    [​IMG]
    totaal, nu nog zijmotoren maken
    [​IMG]
    nog een keer totaalbeeld
    [​IMG]
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Rik,

    Dat begint er al aardig op te lijken zeg!

    Alleen een tip, draai dat fan-blad dat je als propeller (leuk idee trouwens!) om, zodat de dichte kant tegen de sub aan zit. Zoals hij nu zit geeft hij meer stuwdruk achteruit dan vooruit. De bladen zouden zo moeten zitten dat ze door de kromming het water een extra zetje geven, nu remmen de het juist af als je vooruit zou varen.

    Die knuppel niet neutraliserend maken, ik denk dat je dat bedoelt, doe je door het veertje dat de knuppel steeds in de middenstand terugzet te verwijderen. Als je dan het mechaniek langs een sleper, of ratel laat lopen blijft de knuppel in elke gewenste stand staan. Hoe je zo'n ratel moet maken is voor iedere zender weer verschillend, plaats anders eens een foto van het inwendige van die zender.

    Als je die zij-motoren niet proportioneel hoeft te hebben kun je ze ook prima met een servo en wat micro-switches aansturen. Eenvoudig en goedkoop.
     

Deel Deze Pagina