Bouwverslag Naza Flamewheel 450 + GPS

/Edit: Opgelost!

--

Hoi Jimmy!

Een heel mooi verslag, bedankt voor het posten. Ik heb dezelfde setup als jij hier in huis liggen en ben net klaar met het solderen. Ging goed (althans dat hoop ik haha). Ik ben helemaal nieuw op het gebied van RC en ook helemaal nieuw op het gebied van elektronica (ik ben een software type ;).

En daarom heb ik, waarschijnlijke een hele simpele, vraag aan je.

Ik wil de GR-16 receiver aansluiten aan de naza. Daarvoor zitten er van die kabeltjes bij die in de NAZA gaan. In Emiles post las ik dat je een gedeelte moest afknippen van het plastic zodat ze passen. Ook gedaan. Maar nu komt mijn vraag.. Hoe gaat het stekkertje in de GR-16? Hij kan namelijk op 2 manieren erin. Met het bruine stekkertje naar boven (even ervan uitgaande dat de bovenkant het gedeelte is waar de LED zit) of het oranje kabeltje naar boven.

Ik hoop dat je me hiermee kan helpen :)

Laatst bewerkt:
Hoi Percy,

Hierbij een foto van mijn aansluitingen.

GR16ontvanger.jpg

Kun je hier wat mee?

Je ziet ook op de ontvanger dat de onderkant de - is. de middenpoot de plus, en dus automagisch(wat niet op de ontvager staat) dus de bovenkant signaal ;)

Hoi Emil!

Dat is alweer een tijdje geleden dat ik je online sprak. Ik ben er even tussenuit geweest maar de hobby gaat weer verder. Ik heb een quadframe landinggear en een gimball v2 binnen. Hier ga ik zo snel mogelijk mee beginnen en zal hier uitgebreid verslag maken. Zover ik de materialen kan beoordelen ziet het er goed uit.

Ik blijf alleen maar geen oplossing vinden om mijn GPS/flight module van graupner werkend te krijgen. Hij moet waarschijnlijk geflashed worden naar een nieuwe versie. Heb jij nog ideeën? Ik wil ook best naar iemand toe om het te laten doen als het maar gaat werken ;-).

Groeten!

Martijn

Flashen is op zich niet zo meoilijk.. Wil ik best voor je doen,Tis een eindje
naar Assen denk ik... Wellicht dat er iemand dichter in de buurt is, maar zo niet, je bent welkom een keer int weekend...

Vanavond na een tijdje niet gevlogen te hebben even de zaken gecontroleerd omdat ik morgen ga filmen op locatie. Na even in de achtertuin tot een metertje of twee te zijn gestegen even aangekeken hoe hij het deed. Ging prima, bleef keurig hangen en opeens volledig uit het niets vol over de zijkant naar de grond. Op zijn kop klapte hij op de tegels.... Amper schade, alleen een heeeeeeel klein stukje tip van een rotorblad (Graupners). Ik heb heeeeeeel veel met deze ongewijzigde setup gevlogen en altijd met veel plezier en betrouwbaarheid. Maar nu slaat opeens de paniek toe.... Hoe kan dit? En, kan ik er nog mee vliegen... Ik heb alle waarden in de software uitgelezen en dat ziet er goed uit opzich. En wat is de kans dat zich dit herhaalt?

In GPS mode gevlogen,storing op gsp gehad?, een zonnewindje gehad, ik denk dat je he tin die hoek moet zoeken..
Iig Beschadigde prop vervangen!

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad in GPS mode gevlogen. Maar dat deed ik altijd. Atti-GPS om precies te zijn... Kan dit dan problemen opleveren? Ik heb geen prop bij de hand nog spare, ik vlieg met 10-5. Ik heb nog wel een setje 9-5 liggen. Kan ik de twee voor props vervangen voor 9 en dan zo vliegen of is dit ook geen goed idee?

Grapjurk... ;) Zal ik jouw eens eens 2 verschillende maten schoenen geven en 2 verschilende sterkte brillenglazen ?, en dan vragen of je nog heelhuids door een ruimte met porselijn kan komen ?..
kortweg: NEE niet doen!

Naja, met 2 voor en 2 anderen achter vond ik het niet zo heel slecht bedacht ;-). Maargoed, dan vervang ik ze alle vier voor 9 totdat ik weer 10 heb. Maar waar denk jij dan aan als je zegt GPS modus?

Ik heb de buitenkant van de naza trouwens met zwart tape afgeplakt. Ik had altijd last van de drops als de zon erop scheen met de baro's. Maar dan ging hij enkel een meter omlaag, nu echt flip over

Gelukkig kan ik iedereen mededelen dat ik dit weekend meerdere sessies probleemloos heb gevlogen. Het vliegt alleen wel weer heel anders nu je weet dat hij toch een keer 'zomaar' naar beneden is gekomen. Natuurlijk weet je dat dit altijd kan maar er is toch iets wat het vliegen nu beïnvloed en waardoor je iets andere keuzes maakt... Mijn voornaamste angst is natuurlijk het e.e.a. een keer kapot te vliegen en de kosten die daarbij horen. Langzaam begint het idee te groeien om een octo te bouwen omdat deze nog meer 'failsave' is maar dit zal een prijzig projectje zijn ben ik bang...

Ik heb afgelopen weekend trouwens met andere props gevlogen gezien de 10x5 beschadigd waren. Ik had enkel nog 9x5 liggen maar wat een verschil is dat. Buiten de climb rate om viel het mij ook op dat hij zeer veel moeite had om verticaal op één plaats te blijven hangen. Hij zakte eigenlijk de hele tijd langzaam naar beneden. Dit zou niet zo moeten zijn toch? Als hij nog kan klimmen is het ook geen vermogen tekort.

Maar blij dat hij weer vliegt ;-)

aansluiting Gaupner ontvanger op Naza Lite

Als beginneling ben ik ook van plan een DJI F450 + Naza Lite + Gps te gaan besturen met een Graupner MX16 HoTT.
Heb al van alles doorgelezen maar kan de juiste aansluit volgorde niet vinden om de ontvanger GR-16 NO 33508 GRAUPNER HoTT aan een Naza Lite module te koppelen. Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien? Wel ergens iets van de graupner MX20 gelezen:
In mode 2
Channel 1=>Gas=throttle / collective pitch=fly up/down LEFT stick
Channel 2 =>ailerons=bank=rolroer=fly sideways left/right RIGHT stick
Channel 3 =>elevator= Nick=fly forward/backward in dir. of plane RIGHT stick
Channel 4 =>Yaw = rudder=rotate nose to left / right in flat posit. LEFT stick
Channel 5 of 6 => stroom
Channel 6,7,8=> ??
Klopt hier iets van? Wat moet het zijn? Waar is dit te vinden?
Alvast bedankt voor de reactie, Groet Wilbert

Kijk even in het boekje... ;)

Maar uit me hoofd was het met de mx(16) Hott:
In vliegtuig mode mode (nodig voor naza)

1-thr.
2-aile
3-elev
4-rudd
5- programeerbaar (meestal U)
6- programeerbaar (meestal X1)
7- Programeerbaar (meestal x2)
8- programeerbaar (schakelen van iets bv lichtjes weet ik veel)

Afhankelijk van de mode wisselen de functies op de sticks, maar hierbij blijft de kanalen output GELIJK..

Mode overzicht welke stick wat doet...
modes.gif

EDIT:
Nogmaals was gewoon in het boekje te vinden....
Edit: (pag 61 in het engelse manual voor de kanalen output), en pag 74 (engelse manual) voor de mode verklaring
(das van de mx16Hott)

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Heb de Duitse, Engelse en de Nederlandse handleiding gedownload. NL is niet te lezen, helft is vertaald en plaatjes zijn weggelaten. In de manual spreken ze over een vliegtuig met vaste vleugel (Flächenmodelle of Fixed-wing model aircraft) en een helicopter. Dus geldt deze volgorde voor een vliegtuig ook voor een multicopter?

Mijn handleiding is ook Nederlands en wel volledig met plaatjes etc. Maar je gebruikt de modus fixed wing voor een quadcopter. De verbindingen blijven idd 1 op 1, je kiest je voorkeur in de zender en je quadcopter vorm in de naza software en je bent good to go. Wel even zonder props zou ik zeggen ;-). Lees ook wat bouwverslagen, vooral die van Emil laat heel duidelijk zien hoe je het moet aansluiten. Succes!

Ook bedankt. Heb nog niks in huis. Afgelopen week (wo 23okt2013)bij TopRC besteld. Ben nu alles digitaal aan het voorlezen en dat is dus niet altijd compleet, merk ik. Helaas was mijn bestelling niet op voorraad, hoop dat TopRc zijn beloftes kan nakomen. Als beginneling ben je toch onzeker en vraag je liever een keer te veel dan te weinig. Kan wel eens vervelend overkomen. Nogmaals bedankt.

[FONT=&quot]Beste Jimmy of Emil of ... wie dan ook? [/FONT]
[FONT=&quot]Vandaag eindelijk de Graupner zender MX16 + ontvanger Gr16 gekregen. [/FONT]
[FONT=&quot]Alles aangesloten zoals in het verslag van Emil. Volgorde zoals hierboven door jullie vermeld aangesloten. Inderdaad ook te vinden op blz 61. Helaas in Duits, geen NL handleiding. [/FONT]
[FONT=&quot]Nippel ervan af gehaald en Geel,Rood, Bruin van boven naar onder, de ontvanger in. In totaal 7-aansluitingen/kanalen van NAZA LITE naar ontvanger gebruikt. [/FONT]
[FONT=&quot]Toch helaas geen binding tussen zender en ontvanger te krijgen?[/FONT]
[FONT=&quot]Boekwerk Graupner (in Duits, NL is al lastig) bijna doorgenomen, maar niets te vinden. [/FONT]
[FONT=&quot]Behalve het volgende: heeft de ontvanger een aparte stroomvoorziening nodig? [/FONT]
[FONT=&quot]OF ontbreekt er een aansluiting? [/FONT]
[FONT=&quot]De genoemde V-of Y-kabel heb ik niet. Had die erbij moeten zijn? [/FONT]
[FONT=&quot]En kan ook nergens vinden hoe die aan te sluiten op de NAZA LITE? Of op een aparte accu? Of..? Dus heb de indruk dat de ontvanger geen stroom heeft? Of wat doe ik allemaal verkeerd. [/FONT]
[FONT=&quot]Echt klantvriendelijk kan ik de manual niet noemen.[/FONT]
[FONT=&quot]Heb alles (DJI F550) tot zo ver wel met hulp van verslag van Emile voor elkaar. Waarvoor mijn complimenten. Heeft mij heel veel geholpen.[/FONT]
[FONT=&quot]Hoop wederom op een goed advies, waarvoor reeds dank.[/FONT]

Back