Bouwverslag Naza Flamewheel 450 + GPS

Vanavond weer gevlogen, er stond behoorlijk wind maar het is ongelovelijk hoe mooi stabiel hij blijft hangen. Het is bijna bizar ;-). De NAZA is echt een briljant stukje electronica!! De gain control op X1 werkt perfect, met deze wind krijg je hem net wat milder en dat vliegt super. Echter, er is één groot probleem....

Als je flink omhoog gaat merk je dat hij al snel moeilijker te zien is. Opzich nog prima voor orientatie, maar als je gaat dalen is het heel lastig te zien hoe hard je props nog draaien. Het gebeurde mij dus dat hij uitviel in de lucht doordat ik te veel de linkerstick liet zakken. Alles uit dus en meteen viel hij in een duikel vlucht naar beneden. Om en om en om, mijn hart in mijn keel.

Sticks los, alles weer automatisch aan, een paar halve salto's en de NAZA had hem weer helemaal hoverend. Wat een GELUK! Als ik dit niet had gehad was ik weg geweest.

Mijn vraag, hoe voorkom ik dit. Eigenlijk wil ik het zo hebben dat als ik de stick maximaal naar beneden druk hij in de maximale daling komt maar NIET oncontroleerbaar of zelfs uit. Kun je dit beperken?

Landen gaat ook zooooo mooi, als een veertje zet ik hem op de grond, het is heerlijk makkelijk, zeker als je van een heli komt ;-).

Ik probeer de standaard props te vervangen voor graupners. Hierbij heb ik adapter ringetjes gekregen. Echter, de Graupner props hebben zowiezo geen uitsparing waardoor ze geen grip op de motortjes krijgen. Tevens gaan ze er maar half op. Als ik dan ook de schijnbaar nodige adapter ringen toevoeg, gaan ze helemaal niet over de motoren heen... Zie ik nou iets over het hoofd of??

Zie de plaatjes;

20120914_204211.jpg

20120914_204338.jpg

10x5 past gewoon.... Heeft 8mm gat.

Je moer heeft waarschijnlijk geen verzonken gat, en een rechte. komt vaker voor...
Gewoon een 8mm ring ertussen, of de moer verzinken... Dan komt hij er dieper op,en klemt hij hem wel vast.

Edit me tde 9x5 en de 8x5, is he tgat te klein en moet je met een (getrapte) propruimer bezig om ze naar 8mm te krijgen

Ik heb vanavond de Graupners opgeboord. Hoewel deze wel wat bogen tijdens het boren is het gelukt. Bij het aandraaien van de moeren blijkt inderdaad dat ze net niet helemaal geklemd worden. Ze zitten wel vast maar ik kan ze iets draaien met wat kracht. Hiermee dus maar niet gevlogen. Eerst wat 8 milimeter ringetjes er tussen ;-).

Ik loopt echt volledig vast op het mixen van de knoppen voor de failsave optie. Dit wil ik nu perse tackelen maar ik ben out of options. Ik had dus een drie standen schakelaar met een twee standen schakelaar gemixed. Maar het lijkt niet te werken. Ik kan enkel in een mode vliegen die instabiel lijkt en geen GPS gebruikt.

Daarna naar de oude settings terug gegaan. Daar merk ik dat de quad soms zomaar 5 meter stijgt en dan weer blijft hangen. Tevens bij het gebruik van yaw stijgt de quad enorm. Wel 5 tot 10 meter. Bij mijn voorlaatste vlucht was dit niet zo en kon ik met volle stick uitslag rondjes draaien en daalde hij amper.

Ik wil heel graag de failsave goed krijgen en normaal in GPS mode vliegen maar ik heb nu echt geen idee meer ;-).

Gelukt is om de intelligent mode aan te zetten voor het dalen. Maar ik heb het idee dat hij sinds dat ook iets anders vliegt...

Desnoods stuur de boel op, zender en quad, en als jij voor de (heen en weer) verzendkosten opdraait, wil ik het wel doen...

Maak dan wel een filmpje en zet deze op you tube..
Weet je ook wa tje fout gedaan hebt ;)

Dat is een aardig aanbod maar het meeste voldoening komt er toch uit als het zelf lukt. Wat betreft het filmpje is evengoed een leuk idee. Als we er samen doorheen lopen dan film ik wat ik doe, of foto's van de display. Dan kunnen we het daarna als tutorial in jouw bouwverslagen toevoegen? Ik zie namelijk dat er nogal wat mensen mee bezig zijn en er niet uitkomen..

dag Jimmy,

ik heb dezelfde set gekocht incl F550 Naza+Gps.
Ook met de Graupner MX-16 zender.

Alleen aangezien alles nieuw is voor mij en ik niet weet hoe je deze het beste kan instellen, kun je aangeven hoe je de zender hebt geprogrammeerd?

bijvoorbeeld de cut off .. % ..% en andere gegevens?

Wat ik in de manual lees is dat je de settings kan kopieren op de sd kaart.
Deze .mdl file bevat de settings voor de verschillende kanalen.

Zie ook:
en/HoTT - Wiki: MikroKopter.de
Example: Setting - Download

Want ik vind het programmeren van de MX-16 niet echt eenvoudig.
Nog steeds dezelfde foutmelding met 'Throttle to high" en krijg deze niet weg met calibreren, nieuw model aanmaken enz.. :-(

Hoi Smario,

Het is vrij lastig inderdaad. Ik heb zelf al wat anders gevlogen in het verleden dus ik ben niet geheel onbekend met de materie maar nu ik de nieuwe generatie zenders zie en de bijbehorende technieken is het mij ook tegen gevallen. Hoewel op een leuke manier ;-) maar meer in de zin hoeveel tijd ik nodig had om het e.e.a. duidelijk te maken.

Ik ben begonnen met de handleiding in zijn geheel door te gaan lezen. Je zal zien dat er heel veel verbanden gelegd worden en dat bepaalde instellingen beïnvloed worden door weer anderen.

Vervolgens ben ik met behulp van het forum alles uitgedoktert, en dat was nog een hoop ;-). Zover mijn kennis gaat is de throttle too high melding iets wat slaat op verbrandingsmotoren. Ik denk dat je dus ergens moet aangeven in je model specs dat je een elektro of een kleine motor gebruikt. Dit zou het moeten verhelpen.

Succes en hou ons op de hoogte!!

Vandaag gewerkt aan een onderstel met camera mount. Het is een soort 'alpha' ontwerp dus even snel en functioneel in elkaar gezet. Alles is van alu en om het gewicht van de gopro aan de voorkant te compenseren is de lipo naar achteren en naar onderen verplaatst. Het is een 'bijna' evenwicht.

20120930_161648.jpg

20120930_161643.jpg

20120930_173807.jpg

Het vloog super. Echter, ik blijf problemen houden met de gain bij Yaw en soms ook uit zichzelf. hoe kan ik dit finetunen?

Ik heb ook de Graupner MX Hott zender en nu eindelijk de 3-mode switch geprogrammeerd. (zie movie)
Zag dat je ook de switch geprogrammeerd had via quadcopter forum met vreemde resultaten.
Dat had ik dus ook.

@Jimmy: Als je een oplossing hebt voor motor uit bij throttle minder dan 10% dan hoor ik het graag.
Of wat de beste setting hiervoor is. Hier ben ik namelijk ook bang voor dat als je hoog zit en je te ver te throttle terug haald dat hij als een baksteen naar beneden komt.

Andere tips zijn ook meer dan welkom.
Heb namelijk pas enkele keren met mijn F550 gevlogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Smario,

De instellingen voor de throttle kun je vinden in de naza software.
Het is het vinkje bij cut--off type.

Ik heb dus gehad dat hij van grote hoogte naar beneden donderde, al spinnend etc. Echter, bij sticks los kreeg de naza weer de overhand en trok hij hem compleet automatisch uit de spin en balanceerde hem weer. ZO GOED werkt de naza dus ;-)

Dag Jimmy,

Dus m.a.w. meteen gas erop haalt hem uit de val? Goed om te horen ;-)
Las dat jij nl de throttle stick gecentreerd hebt staan.

Idd intelligent kiezen (en niet immidately) en de motoren gaan NIET meer uit bij minder dan 10%
Nadeel bij een crash zul je eerst een csc moeten doen , dus de motoren willen nog even doordraaien,(totdat jij ze stopzet met een csc commando) en dat kan soms vervelende gevolgen hebben....

Zeker bij een crash reageren de meesten wat traag,en zou "gas dicht, motoren uit", makkelijker zijn...

dag Emil,

dat laatste heb ik dus ook gehad dat de motoren doordraaien.

Was bezig met een failsafe testje de copter aan de grond te zetten, door de wind en ondergrond kantelde de F550 op zijn kop. Motoren wilde nog verder draaien toen ik hem oppakte. Gevolg van de hele test, een motor door gebrand. :-(

Stand was idd Intelligent, denk dat ik eerst Immediately eens goed probeer.

Hey Jimmy,

Top dit bouwverslag !.
Ik lees met grote aandacht mee, omdat ik binnenkort ook ga beginnen met de zelfde set-up als jou :-D. Keep up the good work :-D.

gr
ruben

Hoi Ruben,

Bedankt! Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het van je! Wat heb je precies gekocht? En welke zender ga je gebruiken? Ik begin dit weekend aan een gopro gimball en een onderstel. Hier zal ik ook bouwverslagen van maken.

Veel succes!

Martijn

Back