Bouwverslag Nitro catamaran

Er is wel iemand hier op het forum (of op xtremrcboats) die wel bouwtekeningen heeft van een catamaran. die heet volgens mij maxcorvette ofsoow, in zn handtekening gedeelte staat volgens mij een link, waar je ze vandaan kan halen;-)

Gerco

@gerco1992: die jij bedoelt is de cat v2 dat is een verschaling van de grote cat van max cat. hij heeft hem wel iets aangepast toen er staan verschillende V2 cat's hier op het forum. heb hem zelf ook gebouwt heel mooi te bouwen en niet al te moeilijk ;).

mooi dat je boot weer gemaakt is jurriaan !! plaats snel een foto als die terug is van de spuiter! :D ben benieuwd

nick,

@ gerco, ja marcel heeft idd bouwtekeningen. Net als mij, alleen zijn die van mij niet te krijgen door andere plannen met dit model. Deze cat is door mij ontworpen en de Maxcat door marcel. Zit niks van elkaar in (afgezien van dat ze beide hier in friesland ontworpen zijn)

De maxcat vaart ook goed en is inderdaad ook een cat. Is alleen niet dezelfde als mijn cat dus;) De verschillen zijn goed te zien dacht ik zo, een zelfde type romp maakt het nog niet dezelfde cat

@ nick, net de cat opgehaald en ziet er weer strak uit! Zal nu bezig met de binnenkant en dan ga ik weer verder met de snelheid omhoog krikken

foto's volgen later vandaag

grtz Jurriaan

@ gerco, ja marcel heeft idd bouwtekeningen. Net als mij, alleen zijn die van mij niet te krijgen door andere plannen met dit model. Deze cat is door mij ontworpen en de Maxcat door marcel. Zit niks van elkaar in (afgezien van dat ze beide hier in friesland ontworpen zijn)

De maxcat vaart ook goed en is inderdaad ook een cat. Is alleen niet dezelfde als mijn cat dus;) De verschillen zijn goed te zien dacht ik zo, een zelfde type romp maakt het nog niet dezelfde cat

@ nick, net de cat opgehaald en ziet er weer strak uit! Zal nu bezig met de binnenkant en dan ga ik weer verder met de snelheid omhoog krikken

foto's volgen later vandaag

grtz Jurriaan

Hoe duur kost het ongeveer, om zelf zo'n cat te maken? (zonder hardware etc.)

Gerco

Pfoe, altijd een moeilijke vraag. Maar wat belangrijk is: Een zelfbouw boot is net zo duur als een gekochte!

kosten zijn afhankelijk van welk materiaal je gebruikt.
Even globaal een lijst van wat je nodig hebt:

- lijm (watervaste houtlijm, secondenlijm of 5min epoxy voor verlijmen en fixeren van onderdelen)
- 24 uurs epoxy (waterdicht maken van de romp
- glasvezel (versterken van de romp)
- hout (berkentriplex, 2 of 3mm voor spanten, 1 of 1,5mm voor beplating)
- plamuur voor afwerken
- grondverf
- spuitbus in kleur

Dit is allemaal voor een romp vaarklaar te maken en tellen dus ook mee in de kosten. Prijs zal varieren tussen de 50 en 100 euro voor een 70cm catje

grtz

Hier dan een aantal foto's van mn beide cats! De rode is net terug van de spuiter en moet weer opgebouwd worden.
Mijn electro cat zal ik binnenkort eens op lipo laten varen, zal daar de resultaten van laten weten!
Sommige foto's zijn zonder flits genomen in de hal zonder daglicht, dus de kwaliteit is niet denderend maar toch..
Nou ja, foto's zeggen altijd meer dan woorden.. Dus hier de twee zussen:

Ik met beide modellen
DSCI0056.jpg

DSCI0053.jpg

g800x600.jpg

DSCI0051.jpg

DSCI0047.jpg

DSCI0044.jpg

DSCI0039.jpg

l800x600.jpg

h800x600.jpg

grtz

Dan zal ik nu hier ook maar even mijn eerste reactie op mbf neer zetten. Moet zeggen Jurr ze zien er weer verrekte goed uit en nu even een beetje doorbouwen dan kunnen we van het weekend weer los met de nitroboten. Ik heb ernstige afkickverschijnselen moet even weer wat nitro snuiven

Een kleine update, mijn nitro cat vaart al een tijdje weer
helaas is er iemand in Almere, vlak nadat die weer klaar was, overheen gevaren..
Dus de voorkant die zo strak weer gerepareerd was, is weer beschadigt.
cat vaart wel lekker en heb een paar mooie nieuwe actie foto's
Zal deze zsm gaan posten!

Vond ook op youtube nog een filmpje van vorig jaar van mijn electrocat in oude kleuren
YouTube - ColdCannon18112007

catje vaart hier zo'n 70km/h, hoogst gemeten snelheid ligt op 77,5km/h
Dit was nog met de oude setup :)

Back