bouwverslag: nog geen naam...

ik ga een mini-DLG maken (span tussen 100 en 120cm)
ik ga hem bouwen met de afmetingen van deze tekening in mijn hoofd

ik wil hem gebruiken als mijn eerste DLG en als experimenteel RCRG (Radio Controlled Rocket Glider) dus hij moet flink stevige vleugels krijgen, nu dacht ik eerst gewoon uit balsa schuren/schaven en dan op de voorlijst (of hoe dat ook mag heten...) een strookje glasvezel doen, want de hele vleugel glasvezelen is denk ik niet handig i.v.m het gewciht...(of niet soms?)

dit is zo ongeveer wat ik ga kopen:
10mm balsa
6mm balsa
3mm balsa
2mm balsa
0.8 of 1mm triplex (voor versteviging in de vleugels)
6mm koolstofbuis
0.3mm staaldraad
25 grams glasvezel
en lamineer epoxy

ik heb twee 3,6grams servo's een ontvanger waar ik niet zoveel aan heb (40mhz met stuurwiel zender...)
dus die moet ik nog aanschaffen en ik moet nog kijken naar of een kleine 2cell of een iets grotere 1cell lipo (ik heb nu een 820mah en een 740mah maar die zijn allebei te zwaar en te groot denk ik...)

tips zijn altijd welkom
ik ga donderdag/vrijdag alles halen als ik tenminste niet een honda mt5 kan kopen (ik heb er een op het oog, maar er zijn meer mensen op aan het bieden en hij word me nu wel zo'n beetje te duur...)

vrgt Jacar

Die accu's die je voorstelt zijn inderdaad veel te groot en zwaar. Ik heb een 60 cm span DLG en deze vlieg ik op een 1S 200 mAh accu. Formaat postzegel, gewicht een gram of 7 en ik kan er zomaar 3 uur mee vliegen. Je hoeft alleen maar een ontvanger en 2 kleine servo's mee te voeden.
Mijn accu kostte nog geen 3 dollar bij UH.

Weet ik niet, maar als ze ze hebben betaal je ongetwijfeld een stuk meer. De accu die ik voorstelde heb je voor 5 euro incl verzending uit HongKong. Enige mogelijke probleem is dat je een creditcard oid nodig hebt, of je moet een eigen PayPal account aanmaken. Daar kun je dan vanaf je eigen rekening geld heen boeken dat je vervolgens kunt gebruiken om te betalen bij diverse internetshops (oa UH).

ik mag van mijn vader zijn creditcard lenen (hij betaald ermee en dan moet ik hem natuurlijk terug betalen),
maar ik heb een tijdje geleden wat rc stuf bij rctechnics
gekocht voor een project wat niet echt is door gegaan... en als ik dan nu weer om zijn creditcard ga vragen vindt hij het vast een beetje gek (hij wil niet dat ik mijn geld verspil... en over alles wat ik wil kopen goed moet nadenken en omdat ik dat een keer niet echt deed zal hij nu een beetje wantrouwig zijn, denk ik en ik sta momenteel er niet zo goed voor op school....)
ik heb wel op lipoly.de een 1 cell 360mah kokam voor 9 euro gevonden is weliswaar een stukkie duurder maar goed... (daar zitten volgens mij nog geen stekkers aan en ik heb geen lader die een 1cell aan kan.... wel 2 en 3 dus ik denk dat ik de kleinste van graupner neem dat is een 240mah die weegt 16gr dat is denk ik niet zoveel voor een DLG met een minimale span van 100cm, toch? zo'n lipo komt met 2 stekkers: een voor aan een BEC en die andere om op te laden, moet je die dan ook gebruiken als je hem direct op de ontvanger wil aansluiten of moet je eerst een tussen stekkertje hebben ofzo???)

vrgt Jacar

vrgt Jacar

nadeel van die van graupner is de prijs... 30 eurie, een andere optie is om van mijn oude 2cell 740mah esky lipo twee 1cell 740mah batterijen te maken (dan moet wel iemand mij vertelen kunnen uitleggen hoe ik alles moet solderen...)

vrgt Jacar

2s accu van 16 gram zou qua gewicht wel kunnen, maar nadeel van 2s accu's is dat veel servo's de spanning van 8V (bij volle accu) niet aan kunnen. Goede kans dat je servo's hierop sneuvelen. Dan moet er weer een spanningsregelaar tussen en kun je net zo goed een 1s accu aanschaffen.
Veel accu's komen zonder stekkers, moet je er zelf aan solderen. Dit is omdat iedereen andere stekkers gebruikt en prettig vindt. Als je een accu met BEC stekker hebt: de BEC stekker kun je rechtstreeks op je ontvanger inpluggen op een niet gebruikt kanaal (even kijken welke pennetjes plus en min zijn). Je gebruikt van het betreffende kanaal op de ontvanger dus maar 2 van de 3 pinnetjes, is normaal. De balanceerstekkers zijn ALLEEN voor opladen.

ok ik ga die twee cellen los solderen (wel voorzichtig natuurlijk) en een kan ik dan meteen gebruiken voor die ander moet ik nog ff een BEC kabeltje halen (maakt de plus en min veel uit ik weet niet waar die zitten...
ik denk dat het project wel wat vertraging krijgt want zoals ik er nu voor sta op school ga ik niet over (en ik zit op een gymnasium dus dat is niet bepaald makkelijk om weer op te halen...

vrgt Jacar

Plus en min maakt zeker uit! Heb je een multimeter (zo'n kastje waar je spanning en stroom mee kunt meten)? Als je die nog niet hebt kun je er een voor een paar euro in elke bouwmarkt kopen. Op 20V gelijkstroom zetten en dan de spanning over de polen meten. Als de gemeten spanning positief is staan plus en min goed (rood=plus, zwart=min), als de spanning negatief is moet je de meetdraden omdraaien. Nu weet je waar je de rode en waar de zwarte draad aan gesoldeerd moeten worden.
Als je de plus en min verkeerd om soldeert zal er in het gunstigste geval niets gebeuren, in het slechtste geval gaan er spullen kapot (ontvanger, lader, accu).

er zitten al wel rode en zwarte draadjes aan (gelukkig)
maar ik weet niet hoe ik er een balanceer stekker op moet solderen (als dat al kan) en ik moet een lader voor 1cell lipo's vinden, nog tips (hoeft niet super duur te zijn, maar zal waarschijnlijk wel zo zijn omdat standaard laders hooguit 3cell en 2cell aankunnen...)

vrgt Jacar

Back