Bouwverslag Notre Dame U-7 1969 Hydroplane

Na wat experimentjes nu aan een "fatsoenlijke" boot begonnen.

U-7wet1.jpg

Hier kan je deze en nog wat andere bouwplannen terug vinden.

Free Model Boat/ Hydroplane Plans

Laatst bewerkt:
Er komt een 13 turn automotor op dus die moet gekoeld worden. Roertje met water pickup kost cnc al snel 35 euro dus zelf aan het klooien.

0EF71AC03C6D11DDBF0C775CD5D0C152.jpg

Men neme 3 stukjes balsa, een alu buisje en een houten latje.

0F4206703C6D11DDB9E0D99ED5D0C152.jpg

En plakken met die hap.

0F988AE03C6D11DD9418CDFFD5D0C152.jpg

Et voila, een roer met waterpickup. Voor 50 euro cent.

0FF885303C6D11DDA4DBF515D5D0C152.jpg

Over de pickup aan de onderkant is nog een iets dikker alubuisje geschoven. Soort trechtertje zodat er wellicht wat meer water in gaat stromen.

1080C8003C6D11DDAAD9A35ED5D0C152.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk! Ben zelf ook bezig met een dergelijke romp, maar dan met benz. motor.
Ben benieuwd of dat roertje zo gaat werken. De leading edge (voorzijde roerblad) moet je gewoon recht maken en de doorsnede/profiel moet als een wig vorm zijn. Trailing edge (achterzijde roerblad) moet ook recht zijn. Het roerscharnier moet ook steviger. Water heeft een veel hogere dichtheid dan lucht, dus bouwen als een vleugel/roer wordt, in mijn optiek, veel te zwak.
Jouw methode met die pickup kan heel goed werken, maar dan zou ik het van epoxyplaat (of carbon) maken. Stukje printplaat bijvoorbeeld.

Leuk! Ben zelf ook bezig met een dergelijke romp, maar dan met benz. motor.
Ben benieuwd of dat roertje zo gaat werken. De leading edge (voorzijde roerblad) moet je gewoon recht maken en de doorsnede/profiel moet als een wig vorm zijn. Trailing edge (achterzijde roerblad) moet ook recht zijn. Het roerscharnier moet ook steviger. Water heeft een veel hogere dichtheid dan lucht, dus bouwen als een vleugel/roer wordt, in mijn optiek, veel te zwak.
Jouw methode met die pickup kan heel goed werken, maar dan zou ik het van epoxyplaat (of carbon) maken. Stukje printplaat bijvoorbeeld.

Ik heb eenzelfde roertje (maar dan zonder water pickup) al even op een ander bootje getest. Werkt prima, wel met een speed 400 motortje dus echt hard gaat ie niet. Misschien dat deze (17 turn i.p.v. 13 kwam ik gisteren achter) inderdaad wat teveel kracht gaat zetten.

Ga nog eens met wat alu of messing aan de gang denk ik. Heb nog effe naar een ander roer gekeken net dus ik snap de "vorm" nu. http://www.rcuniverse.com/magazine/reviews/977/still6.jpg

Ga het dek zo ongeveer maken, dat gelakte hout geeft toch een veel mooier effect dan een kleurtje.

3_9a447ea242.jpg

Je kan ook een roerblad maken van epoxyplaat. Een waterpickup hoeft niet perse in het roerblad te zitten. Kan ook een propwash-pickup zijn (hoewel het voorbeeld veel mooier kan)
handmdriftS1.jpg

Andere mogelijkheid met het roer, lijm een buisje achter de trailing edge van het roerblad en laat de pickup er ietsje onderuit steken. Derde mogelijkheid; je kunt de pickup ook in de rechter sponson (drijver) maken.

Meer info en ideeën;
R/C Unlimiteds | radio controlled 1/8th scale unlimited hydroplane racing | rcunlimiteds.org
Electric Radio Controlled Unlimiteds
Classic Thunder 1/10th Scale Electric Hydroplane Racing

Ik ga eens flink aan de gang met het roer, maatje van me zit in de metaal dus die heeft gister ook al wat zitten tekenen. De pickup in het roer is toch wel de meest "strakke" optie. Of in de sponson inderdaad, zie je er helemaal niks meer van. Ik ga eens kijken naar die sites, thanks.

Dit is de motor overigens, enig idee of dat een beetje "hard" gaat varen? Minimaal 20.000 toeren nodig voor een hydroplane las ik ergens.

pd7338.jpg

Thunder Tiger SuperSize 17x2 turn - Details
- 27.900 U/min
- 4,8-7,2 Volt
- inkl. Anschlussadapter

Maar dan op 11 volt, zal de motor wel wat minder oud worden maar allez :yes:

Ik zit volgens mij niet helemaal met de goeie maten. Op de tekening geven ze aan dat het een 1/8th scale is en nou zag ik op de r/c unlimteds site een maat van 107cm staan. Ik zit op 65 cm ongeveer. Lijkt erop alsof de print een scale down heeft gehad (van de plotter/software waarschijnlijk).

Nou ja, voor mij groot zat.

Mooie boot! Ik ben bezig met een hydromite, ook een zelfbouw hydroboot. Het project ligt al wel een poosje stil, maar ga binnenkort maar weer eens verder :)

65cm is aardig groot voor een 540 motor. Groter moet hij zeker niet worden. Mijn Hydromite is rond de 50cm en krijgt ook een 540 motor rond de 17 turns. Weet je al wat voor regelaar je gaat gebruiken? Ik zat voor mijn hydro aan de Robbe Navy570 te denken.

Toch nog een paar "vreemde" dingen met de bouwtekening. Er staan 2 "inside stingers" op die eigenlijk niet passen. Je moet die dingen in drie stukken verdelen (het tweede vak op de foto zit links en rechts al dicht). Was mooier geweest als die met wat uitsparingen netjes in elkaar hadden gepast.

621806503E8F11DD9AA39B9ED5D0C152.jpg

Voorgat aangepast op de lipo (op de tekening gebruiken ze nimh oid).

Ook de "sponson doublers" zijn niet zo mooi, die komen plat op de achterzijde van de sponsons. Beetje schuin ziet er strakker uit en je hebt niet zo'n raar flapje uitsteken. (Op de foto staan ze er nog niet op, je ziet wel het "flapje").

En dan nog 1 ding wat waarschijnlijk aan tekening ligt (of niet?) het lijkt alsof er een schotje zit van sponson tot onder de boot. Of zie ik het nou verkeerd?

61100C303E8F11DD844E8E50D5D0C152.jpg

Nog een beetje schuren en vanavond in de spuitplamuur. Ga toch voor de orginele kleuren.

Mooie boot! Ik ben bezig met een hydromite, ook een zelfbouw hydroboot. Het project ligt al wel een poosje stil, maar ga binnenkort maar weer eens verder :)

65cm is aardig groot voor een 540 motor. Groter moet hij zeker niet worden. Mijn Hydromite is rond de 50cm en krijgt ook een 540 motor rond de 17 turns. Weet je al wat voor regelaar je gaat gebruiken? Ik zat voor mijn hydro aan de Robbe Navy570 te denken.

Ben een beetje aan het rondkijken voor een regelaar, hoop een tweede handse op de kop te tikken voor een leuk prijsje. Wil wel iets wat ook wat snellere motoren rond kan spinnen (6/8 turn ofzo). Just in case hij echt niet hard zat gaat. Ik zit nu op +/- 200 gram en kan hem hopelijk rond de 500 gram houden (inclusief motor etc). Ander hydro probeersel woog ook zoiets en ging al "aardig" met een permax 400.

Veel schuren, veel spuitplamuur en we hebben een onderkant.

15221850410911DD9805EDC5D5D0C152.jpg

En maar weer schuren. Vandaag komt de motorsteun binnen dus met een beetje mazzel krijg ik er vanavond de aandrijfas en water pickup in gebouwd.

Kan het dek er ook op.

166C72A0410911DDB026AC23D5D0C152.jpg

Moet eigenlijk nog eens een goeie "filler" hebben zodat ik niet voor ieder bootje een volle bus plamuur nodig heb.

Dat schiet lekker op! Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat schotje bij de sponson, maar het zou een versteviging kunnen zijn voor de turn fin die waarschijnlijk op je rechter sponson moet komen (van achteren gezien). Als dat het niet is, zou ik je sowieso aanraden om op die plek een plaatje triplex o.i.d. in te lijmen, zodat je sponson niet kapot breekt als je eens over een tak o.i.d. vaart.

* ik heb een foto toegevoegd van mijn Hydromite sponson met versteviging als voorbeeld.

** foto moet nu wel zichtbaar zijn!

09022008798.jpg

Bijlagen

• 09022008798.jpg
    09022008798.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 165
Laatst bewerkt:
Dat schiet lekker op! Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat schotje bij de sponson, maar het zou een versteviging kunnen zijn voor de turn fin die waarschijnlijk op je rechter sponson moet komen (van achteren gezien). Als dat het niet is, zou ik je sowieso aanraden om op die plek een plaatje triplex o.i.d. in te lijmen, zodat je sponson niet kapot breekt als je eens over een tak o.i.d. vaart.

* ik heb een foto toegevoegd van mijn Hydromite sponson met versteviging als voorbeeld.

attachment.php

Kan de foto niet zien helaas. Geen toegang of zoiets.

Als je op de tekening een pagina terug kijkt en dan midden rechts (de kleine tekening van de achterkant) lijkt er iets aan de sponson te zitten, beetje haaks stripje ofzo.

De sponsons ga ik zeker nog verstevigen net zoals de achterkant. Moet nog wel wat opgeschroefd kunnen worden.

attachment.php

Wij mogen de foto niet zien hoor:rolleyes::rolleyes:
Staatsgeheim denk ik
mvg
Frederik:D

Back