Kiel
Omdat ik de mal voor de romp nog niet in bezit heb ben ik vast begonnen met de kiel.
De kiel wil ik vol CFK maken dus moet ik eerst een model maken.
Als eerste op balsa de maten over genomen en uit gesneden
In de tekening staat dat je een draadeind van onder naar boven moet laten lopen, ik doe dit in het model niet daar komen dadelijk twee pluggen voor de maat voering in de mal.
De kiel is geprofileerd dus dat wordt schuren nu heb ik vanuit de modelvliegtuig bouw ervaring op gedaan hoe dit makkelijk kan.
Je zet op het dikste punt van het profiel een lange streep in dit geval 30 mm van de voorkant. Ik heb de voorkant 3mm korter als op tekening omdat ik als neuslijst 3 mm carbon gebruik. Daarna plak ik een stuk schildertape aan de achterkant van de lijn, daarna alles plat op de tafel en met de schaaf en schuurpapier aan het werk. Het voordeel van de schilders tape is dat je niet gouw te veel achter de lijn wegschuurd. De carbon staaf is aan de neus lijst je schuur grens.
De volgende foto is niet geheel duidelijk maar je kunt als je goed kijkt de carbonlijst zien.
En na 5 minuten werk is de voorkant klaar, je verwijderd de tape en plakt het aan de andere kant van de lijn en ga je op de zelfde manier te werk. En als het dan goed is heb je het volgende resultaat.
Op deze foto kun je zien dat het gedeelde wat in de kielkast gaat niet geprofileerd is.
En als de ene kant klaar is doe je het zelfde ritueel aan de andere kant en dan ziet het er zo uit.