Bouwverslag OcCre Buccaneer & Golden Hind

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rudi 070, 29 jan 2020.

  1. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    In oktober 2018 ben ik begonnen aan de bouw van de Buccaneer van OcCre.

    In het verleden heb ik wel eens een klein bootje gebouwd en 3 jaar geleden was ik begonnen aan de San Francisco 2 van Artesania Latina maar helaas heeft die een verhuizing niet overleefd. Graag zou ik ooit de Batavia van Kolderstok willen bouwen maar ik vind dat ik niet genoeg ervaring heb voor zo’n project dus heb ik gekozen voor dit schip.

    Eerste tegenvaller was dat de handleiding alleen in het Duits en Spaans is, geen Engels en laat staan Nederlands. Ik ben dus ook bezig geweest om met behulp van Google translate de handleiding ook te vertalen naar Nederlands want mijn Duits is matig en Spaans spreek ik al helemaal niet. Ook is de handleiding, vergeleken met die van de San Francisco, behoorlijk summier helaas. Dat is ook de reden dat ik regelmatig op dit forum zit te lezen hoe dingen moeten want ik vind de handleiding alleen onvoldoende.

    Ik ben nogal een langzame bouwer, ik werk stapje voor stapje, sowieso alleen ‘s avonds en in de zomer doe ik eigenlijk helemaal niets aan modelbouw, dan ben ik meestal in de bossen te vinden in mijn vrije tijd. Daarom was ik eigenlijk ook niet van plan om zelf een bouwverslag te beginnen op dit forum maar in oktober 2019 ben ik ook aan de Golden Hind van OcCre begonnen. Dit omdat ik door mijn trage bouwstijl nog wel wat bouwtijd over had om dit schip erbij te bouwen. Hierdoor ben ik nu toch wel dermate vaak aan het bouwen dat ik toch maar van beide schepen een verslagje zal beginnen, ook omdat ik ze verder nauwelijks op internet zie.

    Beide schepen lijken heel veel op elkaar, ik zie het dus een beetje als een tweelingproject die leuk bij elkaar zullen staan. Mijn doelstelling is om met de bouw van de Golden Hind een stukje maar niet te veel achter te liggen op de Buccaneer. Ik wil zo bereiken dat ik de dingen die ik leer van de Buccaneer kan toepassen op de Golden Hind zonder dat ik het inmiddels vergeten omdat het te lang geleden is.
     
    Montgomery vindt dit leuk.
  2. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]
    Begin van de Buccaneer is redelijk strait forward, het plaatsen van de spanten.
    Ik heb destijds de bouwhelling van Billing Boats aangeschaft aangezien me het een goede tool leek om de boel goed recht in elkaar te zetten, de San Fransisco 2 waar ik mee bezig was was nogal scheef getrokken aan de bovenkant. Ik heb besloten de dekken te lakken met vergrijsd noten. De brewnaden heb ik geprobeerd te simuleren met potlood omdat ik vond dat viltstift teveel in het hout trok.
    Tot 2x toe heb ik uitsparingen uit de deklatjes gesneden waar dat niet de bedoeling was. De eerste keer heb ik het hersteld door het foute latje weer te verwijderen maar daarbij heb ik me wel behoorlijk in de vingers gesneden (letterlijk). Toen ik de volgende dag precies dezelfde fout maakte op een ander dek had ik niet meer de energie omdat weer te herstellen (buiten dat had ik nog best wel last van de diepe sneden in mijn vingers van de vorige hersteloperatie) dus ik besloot er maar gewoon een stukje in te leggen. Dat is ook wel een van de opdrachten die ik mezelf heb opgelegd voor deze bouw, niet te perfectionistisch zijn. Ik ken mezelf, dergelijke fouten irriteren me mateloos maar ik wil niet dat het ertoe leidt dat ik stop. Ik wil dit schip gewoon afmaken, als leerervaring.

    [​IMG]

    De wanden heb ik horizontaal beplankt, in de handleiding doen ze het verticaal maar horizontaal leek me wat authentieker. Ik had ze ook nog wel enigszins schuin getrapt willen doen (zoals op de Batavia) maar het kwam me qua maten iets te slecht uit dus gezien de opdracht die ik mezelf heb opgelegd heb ik daarvan afgezien.
    Bij de dry-fitten van de verschansingen werd het me al duidelijk dat ik met kieren te maken zou krijgen en ik had er niet zoveel vertrouwen in dat ik dat met schuren goed zou krijgen. Ik heb besloten die af te dekken met wat gekochte 3mm x 1mm latjes doormidden gesneden tot 1,5mm x 1 mm. Dit staat dus niet in de handleiding maar ik vind het niet slecht staan.

    --

    Het beplanken van de romp vordert inmiddels gestaag. Zoals ik al gezegd heb is de handleiding nogal summier, er staat eigenlijk helemaal niet in hoe dat moet, en ik denk dat ik te lang ben doorgegaan naar beneden zonder verjonging of iets dergelijks waardoor de planken een te onnatuurlijke buiging moesten maken. Gelukkig is dit schip dubbele beplanking dus het zal allemaal wel te herstellen zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    Ook hier is het begin redelijk strait forward maar gaat dus ook wel eens iets mis wat bij de buccaneer niet mis gegaan is. Bij het beplanken van een van de dekken blijkt dat er een spleet is ontstaan. Ik vind het nogal lastig bij deze schepen wat nou de beste volgorde was bij het plaatsen van de dekken en het beplanken van de dekken. In de handleiding worden ze eerste beplankt voordat alles in elkaar gezet wordt (wat dit soort spleten in de hand werkt) maar als je alles eerst in elkaar zet en dan beplankt dan past het soms niet zo lekker omdat de dekken dan “te dun” zijn (vanwege het ontbreken van de deklatjes).

    [​IMG]
    [​IMG]

    De planning is om de na de beplanking van de dekken van de Golden Hind verder te gaan met de romp van de Buccaneer.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum en bouw ze
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Woooow, weer een of zijn het twee.. okee weer een twee in een verslag om te volgen, stoeltje en alle toebehoren erbij....
    Dus succes Rudi maak er wat moois van:):)
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi, ook een galjoen. Succes met de bouw en deze ga ik volgen.
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin van beide schepen
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Rudi, twee hele leuke schepen, maar je had inderdaad veel eerder moeten gaan verjongen.
    Je zou er over na kunnen denken om de onderste planken los te nemen, en te vervangen door verjongde planken, want al je dit glad gaat schuren, dan blijft er niet veel materiaal over.
    en hier staat op een aantal plaatsen op het forum beschreven hoe je moet (of kunt ) beplanken, dat zou ik eens goed gaan lezen, om verder demontagewerk te voorkomen.

    Veel succes met je schepen
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Brok

    Brok

    Lid geworden:
    18 jan 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Hoekse Waard
    Hallo Rudi. Je hebt jezelf wel een flinke opdracht gegeven, met twee schepen. Wat betreft het beplanken: Hiervoor ging ik de latjes laten weken en met behulp van een zogenaamd buigijzer, een soldeerbout met een brede, platte kop boog ik latje voor latje op de spanten. Daar waar ze gingen overlappen op de voorgaande werd het latje versmald (verjongd) .De eerste huidgang bevestigde ik altijd met kopspelden, die ik met een tangetje erin prikte. Wellicht kan je dit verder helpen. Succes
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Succes met de bouw van beide boten!
     
  11. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Hartelijk dank voor de tips heren!
    Voordat ik ga breken wil ik eerst onderzoeken hoever ik kom met houtvuller, er komt namelijk nog een laag overheen. Deze laag hoeft dus niet mooi te worden, het hoeft alleen maar een egale ondergrond voor de tweede laag te vormen.

    Ik heb de planken ook laten weken, vervolgens met een plankenbuiger gebogen en op de romp geklemd. Vervolgens liet ik het 24 uur drogen voordat ik het ging lijmen.
    In theorie wist ik wel dat ik de natuurlijke buiging van de plankjes moest volgen maar dat is dus blijkbaar makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb namelijk helemaal niet het gevoel gehad dat ik ergens iets geforceerd heb om ze niet te laten overlappen.
    Bij de Golden Hind ga ik er nog meer op letten, ik hoop dat ik dan wat meer gevoel krijg van wat de juiste buiging van een plank nu is.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar heb jij gelijk in, dat kan ook.
    Veel succes
     
  13. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Het dek van de Golden Hind geschuurd en gelakt. Ik heb bij het schuren veel meer gelet op dat de geschutswanden zouden passen zonder kieren door vaker een dry-fit toe te passen en ik denk dat dat behoorlijk gaat lukken. Het lakken is daar en tegen niet naar wens gegaan. Ik denk dat ik het te dik had aangebracht, ik was iig totaal niet tevreden met het resultaat. Er zaten donkere en lichtere delen op en ik heb nog wel even geprobeerd of dat subtiel bij te schuren was maar dat bleek niet het geval.
    Dus besloten zo goed en zo kwaad als dat lukt alles weg te schuren en opnieuw te beginnen. Uiteindelijk vind ik het redelijk geslaagd. Het niet helemaal weg kunnen schuren van de eerste laag geeft wel een soort van verweerde/oude illusie. In het echt vind ik het er wel beter uitzien dan op de foto, wat rustiger/egaler.
    Vanaf nu ga ik weer de focus leggen op de Buccaneer, totdat de romp dicht is.

    [​IMG]
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  15. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Mijlpaaltje, de romp (van de Buccaneer) is dicht.
    Voordat ik verder ging met de romp heb ik eerst wat houtvuller op de boeg gesmeerd en een beetje geschuurd om te kijken of het bruikbaar was of dat ik delen opnieuw moest doen. Conclusie was dat ik er mee verder kon.

    [​IMG]

    Al met al vond ik het best lastig, ik heb bewondering voor de bouwers die dit gewoon kunnen zonder tweede laag (en dat is bijna iedereen hier :koud::worship:).

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik ben nu alle spijkertjes eruit aan het halen en dan komt nog de beplanking van de bovenkant maar dat is veel eenvoudiger. Daarna kan ik gaan schuren om het allemaal glad te krijgen voor de tweede laag. Ik zit me een beetje af te vragen hoe dat zit aan de achterkant. Ik heb ook daar tot aan het einde een plankje aangebracht maar ik heb het idee dat die op het einde vrijwel volledig weer weg geschuurd moet worden omdat het anders veel dikker is dan de kiel.

    [​IMG]

    Ondertussen staat de bouw van de Golden Hind op een laag pitje. Daar ben ik de verticale delen van het dek aan het beplanken.

    [​IMG]
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup:
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat wordt toch een prima basis hoor! Of je slaat de spijkerjes ietsje verder en laat je ze zitten.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  18. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Aan de boeg laat ik idd wel wat spijkertjes zitten maar ze gaan er verder wel makkelijk uit dus de meeste zal ik verwijderen.
     
  19. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    De romp is nu helemaal dicht. Na al redelijk wat schuren (wat nog niet klaar is) begint het ergens op te lijken. Helaas heb ik ook aan de achterkant een beetje houtvuller nodig gehad, met name omdat het niet helemaal symmetrisch was, afzonderlijk vond ik beide zeiden wel gaan.
    Ik hoop wel dat de beplanking van de Golden Hind wat beter zal gaan. Het is weliswaar niet zichtbaar na de tweede laag maar het zou fijn zijn wat vooruitgang te zien.
    Ik weet ook niet of ik dan wel weer spijkertjes ga gebruiken. Ik heb twee soorten gebruikt, de een ging er redelijk makkelijk uit maar waren wat lastiger aan te brengen met een spijkerduwer. De andere precies andersom, ik ben redelijk lang bezig geweest die weer te verwijderen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb ook van beide schepen het balkon alvast beplankt. Volgens de bouwinstructies moet ik die pas aanbrengen na de tweede laag maar tijdens het passen bleek het eigenlijk al te krap na de eerste laag. Ik heb al wat geultjes moeten schuren om het te laten passen. Ik kan natuurlijk ook het balkon wat smaller schuren maar dat wil ik liever niet. Ik heb dus besloten wel eerst de spiegel te beplanken, daar heb ik geen probleem, en dan het balkon te bevestigen en dan aan beide zijkanten de tweede laag aan te brengen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij de Golden Hind klopt de inhoud niet helemaal. Het aantal 2x2mm walnoot balkjes is zeer krap maar er zitten wel twee 2x2mm sapeli balkjes bij die nergens nodig zijn. Hier had eigenlijk een walnoot balkje gemoeten op het dek maar het was de enige plek die ik kon vinden waar sapeli ook wel kon zodat ik iets minder krap kom te zitten in mijn walnoot balkjes dus daar heb ik voor gekozen.

    [​IMG]
     
    janzwart, SjorsZ, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina