Bouwverslag Oceanix Orion (ex. Hr. Ms. Pelikaan A801)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het heeft enige tijd geduurd, maar nu heb ik dan toch de tekeningen ontvangen van de Oceanix Orion (ex. Hr. Ms. Pelikaan A801)

Door velen geïnspireerd hier op het forum, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik begonnen aan de Oceanix Orion.
Het project staat nog in de baby-schoenen, maar ach.....beter iets dan niets......

Als beginnende modelbouwer wil ik graag mijn ervaringen tijdens de bouw hier delen (in de hoop dat ik ook nog de nodige tips zal opstrijken) :lol:

Profieltekening%20Oceanix%20Orion.jpg

Het uiteindelijke doel !!!

Vandaag de spanten gezaagd en even gepast. Het lijkt op dit moment eigenlijk nog nergens op...maar met een beetje fantasie is er toch wel al een vorm van een schip uit te halen....

Oceanix%20Orion%201%20-%20WEB.JPG

Oceanix%20Orion%202%20-%20WEB.JPG

Oceanix%20Orion%203%20-%20WEB.JPG

Oceanix%20Orion%204%20-%20WEB.JPG

Oceanix%20Orion%205%20-%20WEB.JPG

en het origineel:
WEB%202.jpg

Het model heeft een lengte van ± 140 cm en een breedte van ± 32 cm (Schaal 1:33)

Volgende keer weer meer !!!!

Groet,

Mario

Dank je DreBo,

Ja...ik heb vandaag een begin gemaakt aan het model....

Alles is nog erg ruw en moet hier en daar nog bijgewerkt worden...... Het was ook meer bedoeld om eens (voor de grap) een eerste impressie te krijgen van het model.

Volgende stap zal zijn dat ik de spanten op een werkplank ga uitlijnen en monteren.
Ik denk er daarbij aan om de werkmethode van Adam (zie bouwverslag Smit Kamara) te gebruiken (althans gedeeltelijk)

Nu dat ook het grootspant gezaagd is merk ik in het opzetten van de spanten dat het grootspant toch iets de neiging heeft om krom te trekken. Dat moet ik niet hebben...

Het is in ieder geval geen kleintje.....dat kan ik wel al zien....

Ik hoop maar dat alles goed gaat lukken.....dan heb ik straks een mooi (en voor zover ik weet) uniek model.......

@Drebo...ik bel je binnenkort nog wel op.....

Groeten.......Mario

Gisteren alle spanten verder uitgezaagd en de werkplank voorbereid.

Nog maar eens een keer gekeken hoe het er allemaal ongeveer komt uit te zien......

Maindeck aangetekend op de spanten (was ik vergeten) :oops:

Alleen moeten er nog wat gaten in de spanten geboord worden (o.a. voor kabeldoorvoer)

Nog even wat plaatjes:

Oceanix%20Orion%20model%20-%20d.d.%2023-11-06%20-%201.JPG

Oceanix%20Orion%20model%20-%20d.d.%2023-11-06%20-%202.JPG

Oceanix%20Orion%20model%20-%20d.d.%2023-11-06%20-%203.JPG

Oceanix%20Orion%20model%20-%20d.d.%2023-11-06%20-%204.JPG

Dit weekend zullen alle spanten uitglijnd staan en zal het grootspant aan elkaar gelijnd zijn (zie midschips)

Dan kan het feest beginnen....."deze plank op deze plank en zo bouw ik een bootje" las ik ergens bij iemand in zijn onderschrift.....

Groet,

Mario

Na een hele poos "zendpauze" nu weer eens een update.

Langzaam maar zeker is er al wat van vorm in te herkennen. De romp is al ver beplankt. Op het boegdeel na.

Hier wat foto's. Tussen Kerst en Oud & Nieuw hoop ik de romp te kunnen voorzien van de eerste laag polyester.

PIC_0032.JPG

PIC_0034.JPG

PIC_0035.JPG

PIC_0036.JPG

De romp is al hier en daar geschuurd zodat de scherpe hoeken eraf zijn.
De komende dagen probeer ik het boegdeel verder dicht te maken en af te werken.

Zodra er meer te melden is....lezen jullie het hier wel weer.

Gr. Mario

Hoi Mario,

het begint al ergens op te lijken. Dus de komende tijd geen knallend vuurwerk bij jou maar latjes plakken !!!

Succes verder,

André

Knallend vuurwerk zal het zeker niet worden.....

....ik probeer inderdaad zo veel mogelijk tijd aan dit project te besteden....

Zodra het nieuwe seizoen weer begint, wil ik iets te tonen hebben.....
...daarnaast wil ik ook graag komend jaar een varend model kunnen tonen aan de eigenaar van het originele schip.

Maar....de vorm zit er al in.....

.... wellicht dat ik (voor het technische stuk) je hulp nog wel nodig heb.....

De kranen die op het dek horen, de ankerlieren e.d. wil ik proberen allemaal functioneel te maken......
....dus ik kan wel inspiratie gebruiken tegen die tijd.....

Gr....

mario

zozo je gata wel lkkr harddoor ...

maar is dta schip nou echt zo recht :|
jeetje maar ja ut lijk me idd wel een leuk
model !!!

mvg

armando

Dan kan het feest beginnen....."deze plank op deze plank en zo bouw ik een bootje" las ik ergens bij iemand in zijn onderschrift.....
Bij mij misschien ;)

Armando vond de romp nogal "recht". Hij bedoelt hier natuurlijk mee dat hem opgevallen was dat het hier een zogenaamde "knikspant" romp is.
Vond ik zelf ook wel wat raar, maar omdat je de originele tekeningen hebt, zullen we daar maar niet aan twijfelen.
Op de foto van het origineel (zie het eerste bericht) zie je bij het achterschip ook een scherpe knik lopen.
Dus dat van die knikspant zal wel kloppen.

Succes met de bouw!

Wim

Ja....de romp is inderdaad zo hoekig....

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat ook niet had verwacht, maar dat komt meer omdat ik nog nooit eerder een foto van het onderwaterschip gezien had.
Inmiddels heb ik de website www.hrmspelikaan.nl gevonden waarop het nodige aan fotomateriaal staat.

Ik hoop overigens een dezer dagen ook nog foto's van de dok-werkzaamheden van afgelopen weken te ontvangen.

Op de tekeningen werd me inderdaad al snel duidelijk dat het een hoekig model is.....
....maar....tot nog toe lukt het me vrij aardig om het origineel te benaderen.

Slechts één ding kan ik op dit moment nog niet vinden......
...en dat zijn scheepsschroeven met variabele pitch... (Diameter van de schroeven moet zo rond de 4,85 cm komen = 5 cm)

Daar moet ik nog even naar op zoek......

Ik moet zeggen....naar mate er meer vorm in de romp komt neemt de zin om te bouwen steeds meer toe.....ik hoop hem aankomende zomer vaarklaar te hebben.

Gr. Mario

Poeh....na lange tijd niets aan het model gedaan te hebben, ben ik dan nu toch zover dat de romp helemaal dicht is.
Ik moet nog aan de boeg het een en ander schuren, maar dat komt wel. Het laatste wat ik (vorige week) gedaan heb is de scheggen schuren en de gaten boren voor de schroefassen en roerkoningen.

Hier even wat plaatjes.
Januari%202007%20-1-%20web.JPG

Niet laten misleiden door de "scheve" rand aan de boeg. Deze is én niet op de juiste lijn geschuurd/ gesneden én de romp ligt niet recht....
Januari%202007%20-2-%20web.JPG

Januari%202007%20-3-%20web.JPG

Januari%202007%20-4-%20web.JPG

Nu moet ik eerst eens wat materiaal gaan bestellen (Schroefassen, roeren + roerkoningen, kunststof plaatmateriaal voor opbouw, motoren) voordat ik weer verder kan.....

Zodra ik weer nieuws heb, meld ik het.......

Mario

Je zou hem eens in het echt moeten zien.....
....ik denk dat er hier en daar nog wel tips te vergeven zijn.....

Maar.....hoe dan ook.....het lijkt op een boot......

Ik heb nu - voordat ik weer echt verder kan - eerst materiaal nodig......dus daar moet ik nu eerst achter aan.....

Via een collega heb ik een adresje waar ik goed aan kunststof platen kan komen (diktes van 0.5 mm - ? mm)

En ik zou nog aan een kennis vragen voor M1 bouten en moeren ? (Schiet me nu te binnen)

Gr.

Mario

Het lijk mij als dat u daar zeer lange schroefassen voor nodig heb :oops:
Ik heb er twee liggen en die zijn watergesmeerd :!:
De koker is 32.5 cm
En de assen Zijn 36 cm lang
Als u daar belang bij heb laat het maar weten hoor
mvg
Frederik :D :D
ps
ze staan ook bij het tekoopforum kan u ze zien Foto.s :roll:
mvg Frederik :D :D

Mario Amory

Ik heb je schroefassen gezien.....
....lengte die ik nodig heb, valt wel mee.....

Welke diameter heeft de schroefaskoker ? (Dat is wel belangrijk in verband met de dikte van de scheggen....)

Prijs ? € 20,- voor het paar ?

Ik zal er eens over nadenken......

Gr. Mario

De kokers zijn dikwandig en zijn 8 mm dik :idea:
En de prijs is per stuk hoor :roll:
Ze zijn kogelgelagerd en behoeven niet te worden gesmeerd geen vet dus
mvg
Frederik :D :D

Even weer een update....

In plaats van carnaval te vieren doe ik liever andere dingen.

Ik ben inmiddels met de opbouwen begonnen. (Alles uit kunststof)

Web%20-%20PIC_0018.JPG

Web%20-%20PIC_0019.JPG

Web%20-%20PIC_0020.JPG

Web-PIC_0017.JPG

Ik bouw nu eerst de ruwbouw van de stuurhut verder af. Daarna ga ik over tot het plaatsen van schroefassen en roeren zodat ik de romp waterdicht kan gaan maken.....
....en daarna is het dek aan de beurt....
maar....er zit nog wel beweging in de zaak.....

Volgende keer weer meer....

Groeten

Mario

zozo mario ut begint nu ook wel ergerens op te lijken :D

ma wat me nou opvalt he....

steeds meer modelbouwes gaan met kunstofbouwen

hoeso dat zo ?

armando

Hoi Armando,

De reden waarom ik ervoor gekozen heb is omdat het makkelijk te verwerken is.

Met secondenlijm zit binnen een paar tellen vast (aan je handen als je pech hebt :lol: )

Én....het is super strak......het materiaal vergt niet zó veel aandacht in het "spuitklaar maken" van de opbouw.

Tevens heb je bij het verwerken minder rommel zoals zaagsel of stof.

Dat waren de dingen die mij hebben doen besluiten met kunststof te werken.

Samengevat.....gemakszucht is mijn grootste drijfveer geweest.

Ciao

Mario

He Mario,

Hoe staat het met de vorderingen van de Pelikaan? Ben als oud opvarende benieuwd naar je vorderingen.

gr. Gert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back