Bouwverslag opduwer Klorus van Sievers Modellbau

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten Kylstra, 23 apr 2022.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, In het topic verlichtingsdraadje stonden vroeger plaatjes van mogelijke verlichting. Zijn helaas verdwenen. Hieronder een copie van een infoblad dat ik jaren geleden kreeg.
    Een slepende sleepboot voert 2 toplichten, zichtbaar 225 graden over de horizo, De boordlichten schijnen elk over de helft van die 225 graden. Er hoort in deze configuratie ook nog een heklich bij. Deze is over 135 graden zichtbaar. Bij kleinere vaartuigen mag het tp en heklicht ook zijn gecombineerd. Dat heb je dus helemaal goed. Met slepen is op dat achterdek een heklicht alleen maar een sta in de weg. Eventueel zou je het bovenste toplicht kunnen vervangen door een rondschijnend licht. Moet dan wel qua model er een beetje bijpassen. Gr. Klaas.


     
    Herby63 en wimo100 vinden dit leuk.
  2. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank Klaas voor je uitgebreide informatie. Als waterscout ben ik ook op de hoogte van de te voeren verlichting, juist daarom zette ik mijn vraagtekens bij de verlichting op deze opduwer. Ik heb daarom besloten om de navigatieverlichting uit te voeren als op een kleine motorboot met kajuit. Dus boordlichten en een rondschijnend toplicht. Ik heb daarom een alternatief mastje gemaakt.

    IMG_4135.jpeg

    Het toplicht, gemaakt van het buisje van een ouderwetse BIC-balpoint, moet nog wel verder afgewerkt worden.

    Groet,
    Maarten
     
    k-k, Herby63, ShabaF117 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Hallo Maarten,
    Het wordt een mooie opduwer. De echte vaart nog steeds en dan te bedenken dat die bijna 100 jaar oud is. Ga zo door. Ik volg de vorderingen met plezier. :thumbsup:
     
    Maarten Kylstra vindt dit leuk.
  4. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Even een klein tussenberichtje. De romp voor het grootste deel geverfd/gespoten. Alleen het dek nog en alles wat daarop staat en wat kleine details. Als dat gedaan is gaat de hele romp in de blanke lak.

    IMG_4147.jpeg

    Groet,
    Maarten
     
    Gerrit-Jan, k-k, Wump en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Mooi ! :thumbsup:
     
  6. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    @Wump, dank. Groet, Maarten
     
  7. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Weer een paar kleine stapjes verder. De romp is op kleur en blank gelakt. De vlonder ligt in de kuip en op het bankje is een latten zitting aangebracht. Ook het stuur zit op zijn plaats. Nu verder met de opbouw.

    IMG_5234.JPG

    IMG_5235.JPG

    IMG_5237.JPG
     
    MikeMohawk, Bert V, Peter58 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Netjes hoor! Je bouwt met geduld en aandacht, dat is te zien!
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  9. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    En zo beste lezers ben ik aan het eind gekomen van dit bouwverslag. Het enige wat mij nog te doen staat is, zoals bij al mijn schepen, naam en thuishaven aanbrengen, maar dat doe ik op een later moment. Het enige wat ik kan verklappen is dat de naam niet Klorus zal zijn. Nu nog de maidentrip op het grote water. Dat hoop ik op 4 juli te doen bij de clubwedstrijden van de VMBC.

    Het wachten is nu op mijn volgende project, maar dat is als het goed onderweg.

    IMG_4153.jpeg

    IMG_4156.jpeg

    IMG_4154.jpeg

    Groet en tot het volgende verslag.
    Maarten
     
    Bert V, Marc w, Gerrit-Jan en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Maarten hij is erg mooi geworden, en als je gaat varen en geeft een beetje gas trekt ie mooi z'n kontje naar beneden.
    groet Piet
     
  11. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank Piet, gaan we proberen. Groet, Maarten
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi scheepje geworden Maarten! Kan deze ook mee op de motor? Goede vaart. Gr. Klaas.
     
  13. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Helaas Klaas, 10 cm te lang, of ik moet een grote topkoffer kopen. Maar die krengen zijn duur. Dan maar met de elektrische Twingo naar Nieuwegein. Kost met op deze zonnige dagen niets.

    Groet, Maarten
     
    Zeiler, Marc w en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  14. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Prachtig model geworden, Klaas. Petje af!
     
  15. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank je wel Willem, groet Maarten
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willem gooit ons een beetje door elkaar Maarten, maar zoiest overkomt me ook wel eens. Toch nog een kleine opmerking. Zag dat je de boordlichtbakken ook aan de binnenkant havanabruin hebt geschilderd. Vroeger hoorde de binnenkant van de bakken dezelfde kleur te hebben als het licht. Later hebben ze dat voorschrift, om reflectie te voorkomen, veranderd naar matzwart.. Inmiddels al een proefvaart gemaakt? Gr. Klaas.
     
  17. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi Klaas, een beetje gehusseld worden is toch niet erg. :). Soms moet je de regels een beetje omzeilen. Ik weet dat de boordlichtbakken niet de juiste kleur hebben, maar zowel zo'n groot rood/groen of zwart vlak vind ik niet mooi staan, vandaar dat ik ze bruin heb gemaakt om ze enigszins op houten bakken te laten lijken. Nog geen proefvaart gemaakt. Dat wil ik volgende week zondag doen bij de VMBC. Dan zijn er ook mensen die evt een filmpje kunnen maken.
    Groet, Maarten
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Duidelijk Maarten! Gewoon je eigen cachet eraan geven. VMBC 't Anker is hier in in de vorm van een pot met drop nog steeds in zicht. Was op de Werkschependag, die ze goed hebben verzorgd. Leuke locatie ook. Het scheepje van mijn (voor)ouders werft daar nog regelmatig. Wens jullie veel vaarplezier! Gr. Klaas.
     
  19. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    LOL :oops: Prachtig model geworden, Maarten. Knap gedaan!
     
    Maarten Kylstra vindt dit leuk.
  20. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    De Wietske op haar maidentrip. Daarna toch maar de motor vervangen door een met wat meer toeren. Ze kon wel wat meer power gebruiken.

    IMG_0015.JPG
     
    Peter58, MikeMohawk, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina