Bouwverslag opduwer

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Japie, 6 jul 2015.

  1. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste allen,

    Het leek mij leuk het forum weer enigszins op te pakken, dus hierbij enkele foto's van het huidige project, het maken van een stalen opdrukker. Als eerste het spantenplan getekend, uitgesneden en in elkaar gezet. Binnenkort de eerste delen hechten, enkel het uitwerken van de huidplaten is nog problematisch voor mij. Natuurlijk is een dik soort papier en malletjes maken een optie, maar misschien dat jullie een betere mogelijkheid zien?

    Indien er tips zijn hoor ik ze graag, dit is immers het eerste modelschip dat ik maak:p

    Tijd voor foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Over het inbouwen van een motortje etc. wordt alleen nog maar gedroomd, als ik een mooi strokend (en waterdicht) rompje kan krijgen ben ik al zeer tevreden. Het hechten gebeurt overigens met MAG-lassen, het aflassen waarschijnlijk met TIG wegens de kleinere (minder zichtbare) lassen.

    Groet,
    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Hallo Japie, leuk zo'n stalen opduwer. Wil ik zelf nog eens 1:1 hebben ik heb nog wel plek langszij :)
    Mocht je haar varend willen hebben (ook al is dat later) dan moet je wel alvast een askoker inbouwen nu dat nog makelijk kan. Dat kan je welhaast vergeten als je iets verder bent als dat je nu bent.

    Voor de romp zou ik zelf tussen de spanten hout plaatsen, dat in model van de romp vijlen/schuren en dan heb je een mal waar je dun blik of aluminium op kan uithameren. Het hout kan je er later weer tussenuit halen.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoe lang wordt dit bootje?
    Bedenk wel dat staal best zwaar is en dat je dus wel e.e.a. aan drijfvermogen (inhoud) nodig zult hebben.
    Wel een originele manier van bouwen in ieder geval, het is weer eens wat anders dan de gebruikelijke hout- en kunststofbouw. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

    En inderdaad, wat Mike ook al zegt: Zorg dat je alvast je schroefaskoker en roerkoning monteert nu je er nog bij kan. Je moet waarschijnlijk ook je kielbalk hiervoor wijzigen, aangezien je normaal de schroefas en je roer op de hartlijn van het schip plaatst.

    Wat voor tekenprogramma gebruik je?
     
  4. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    De boot heeft een lengte van +/- 50 cm en een maximale breedte van +/- 180 cm. :confused:
    Hij zal inderdaad heel laag komen te liggen door het gewicht. Ik ga echter wel de gehele binnenkanten van de spanten eruit slijpen zodra de huidplaten erop zitten en zijn afgelast, wat betekent dat de zichtbare draadeinden cetera ook eruit gaan, wat heel veel gewicht zal schelen. Ik hoop dat dit genoeg is om hem mooi in het water te laten liggen, maar waarschijnlijk wordt het meer een schouwmodel. Ben groter liefhebber van het bouwen van modellen dan van het varen ermee (daar hebben we immers het 1:1 speelgoed voor;))

    De schroefaskoker komt er later in, de manier waarop dit gebeurd zal jullie waarschijnlijk verbazen, is goed over nagedacht. :rolleyes:

    Het is getekend in Autodesk Inventor
     
  5. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Je maakt me nieuwsgierig in ieder geval :)
     
  6. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Om een beetje nieuwsgierigheid weg te werken alvast wat foto's van de gehechte spanten. Het stuk rond (berghout) eerst de ronding aan de achterzijde gegeven door deze om een buis heen te buigen, vervolgens aan elke spant vast gemaakt met bindstrippen om alles op dezelfde plek te houden en vervolgens afgehecht.
    Resultaat is een mooie weergave van o.a. de ronde kont:D Tijd om mallen te maken van de huidplaten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,
    Japie

    PS: Weet een van jullie een mooi materiaal om de mallen uit te maken? Papier is te dun, karton te dik, alvast dank!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Styreenplaat kan je volgens mij vanaf 0,3mm krijgen, dat is tenminste de dunste die ik hier heb liggen. Daarna loopt het op naar 0,5 - 0,75 - 1 -1,5 - 2 enzovoort. Kan je prima gebruiken voor een mal, doe ik ook wel.
    Gaat mooi zo :)
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Japie, tussen te dun papier en te dik karton zit nog heeeeeel veel tussen hoor.
    styreen vind ik persoonlijk aan de dure kant om te gebruiken als mal.
    Ik gebruik zelf heel veel het karton van cornflakes verpakking, of anders moet je eens naar een winkel waar ze schilder en teken materiaal verkopen. Die hebben papier en karton in bijna alle diktes en formaten.
    alvast succes met de bouw van je project.
    vgr Marc
     
  9. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Afgelopen week het bootje weer opgepakt na een paar weken vakantie, de eerste huidplaat zit erop gehecht. De geveegde kont was lastig om mooi te buigen, maar met de tweede plaat die er bijna op zit lijkt het wel exact zoals een "echte" geveegde kont. Het buigen viel echter tegen, dus de lager gelegen huidplaten worden nog een mooie uitdaging!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  10. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Hallo Allen,

    Het bootje is alweer heel wat opgeschoten! Alle huidplaten zijn erop gelast en het geheel is grof geschuurd.
    Aangezien foto's meer zeggen dan een 1000 woorden;
    De laatste huidplaat moet er nog op

    Laatste huidplaat gebogen, past redelijk mooi

    Gehele huidplaat gehecht tegen het kromtrekken

    De zijkant na het schuren

    De kont na het schuren

    Het geheel is leuker geworden als gedacht. Nu nog de kleine gaatjes her en der dichtsmelten en de binnenzijde verwijderen.
     

Deel Deze Pagina