Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Okay, we gaan weer verder met de fotos!

Inmiddels is het najaar 2012 geworden en tijd om langzaam de werf van het "klompenhok" naar de woonkamertafel te verhuizen. De winter is in aantocht en in m'n schuur heb ik geen verwarming!
Betekende wel dat ik e.a.a. ben gaan plannen om ook daadwerkelijk in de woonkamer te kunnen doen! Nou, ik heb me tot vandaag de dag nog prima kunnen vermaken met het "schonere" werk:rolling:.

Ik ben begonnen met het maken van verlichting op de werkvloer. Zonder licht geen zicht! Werklampen gemaakt van mini-leds van een verlichtingssetje uit de al vroege kerstschappen in een of andere winkel. Ik heb een paar setjes voor een prikkie meegenomen en alle leds ge-desoldeerd om later het hele lichtplan van te maken. Van een paar TV scartkabels (lagen stoffig te worden op zolder) heb ik de bedrading gebruikt. Allemaal verschillende kleuren van dezelfde lengte geeft met de gelegenheid elke lichtgroep met een eigen kleur te installeren. Slim nietwaar?!!

full

Hieronder de voortgang van de stuurhut. Ik vind het altijd weer een mooi gezicht wanneer een schip is voorzien van een fluoriserende oranje rand. Dus is dat een extraatje tov het origineel wat naar mijn idee niet storend is.
Tevens zie je dat de raampartijen zijn voorzien van sponningen en ik ben bezig om de opbouw boven de stuurhut te realiseren. Is nu nog een beetje prototypewerk en zeker niet naar mn zin.

Wel zie je de messing uitlaten die mooi uitkomen. ook deze zijn nog niet definitief. Ik had immers de wens om ze te laten roken, dus dat wordt nog gerealiseerd.
Een ding hierover zal ik verklappen.........er zal echte zwarte rook uit komen die ook werkelijk naar diesel zal ruiken!!!!

Klein detail: alle loopgedeeltes worden grijs, alle zijranden worden wit.

full

Dat was het weer even.
Binnenkort gaan we solderen en heb ik me in de kerstvakantie beziggehouden met oranje verf, een opblaasboot van 40mm en een bb-motor. Rara;).

Plezier!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouw van de rescueboat

Zoals belooft! Een zodiacje met bb motor en omgebouwd tot rescueboat.

Gemaakte opties :-) :
- Rolbar voor (nog aan te brengen) zwaailampen en radar.
- Kajuit met stuurwielbediening en windscherm
- Spatwaterscherm voorzijde
- Br.st.tanks 2x 80ltr onder achterzitting
- Middenbank met 8 zitplaatsen
- Transportbox
(Gehele unit wordt afgeleverd in transparante opslagbox ter bescherming tijdens de verdere voortgang van het bouwproject)

Plezier!

full

full

full

full

full

Ik heb de gehele unit uiteraard nog niet definitief geplaatst. Daarom een transportbox gebruikt om het beschermen tegen beschadigingen.

Later, Dennis

Solderen van het relingwerk

Ik heb ervaren dat het solderen nog best een pittige klus is! Ffe een draadje aan elkaar in niet zo'n punt. Wel word het pittig als een hele reeks van relingen er hetzelfde uit moeten gaan zien.
Ik ben begonnen met inlezen op het forum. Ik heb me afgevraagd hoe, waarmee, waarom en zo ben ik een eind verder gekomen.
Begonnen met het maken van de mal. Opgebouwd door lijnen op een board uit te zetten. De lijnen geven aan waar de relingpaaltjes moeten staan (of liggen in dit geval) en op welke hoogte de leuning en tussen relingen moeten komen. Vervolgens heb ik bij de bouwmarkt stevige spelden gevonden die ik gebruik om de losse delen enigsinds vast te zetten tijdens het solderen.

De relingpaajtes heb ik gemaakt van koperen spijkertjes. De koppen en punten eraf gehaald en allen tot op een juiste lengte afgevijld.
Echter waar ik nu tegenaan loop is het volgende: wanneer je langdurig aan het verwarmen bent met de bout, gaat het materiaal tov elkaar uitzetten Het nadeel hiervan is, dat het geheel daardoor kromtrekt en niet netjes te monteren is.
Ik heb m'n systematiek aangepast en soldeer inmiddels om en om de 5 paaltjes zodat de warmte beter wordt afgevoerd. Dit lijkt te helpen.

full

De relingpaatjes die ik voor de trapleuningen ga gebruiken gaan aanzienlijk dunner worden. Dit was ff een proefopstellinkje. Wanneer dit naar m'n zin is, zal ik de delen pas aan elkaar bouwen.

full

full

Tip voor de volgende keer:
Gebruik dunnere reiling scepters, dezen zien er behoorlijk dik uit, in vergelijking met je model.

Maargoed, is u eerste model, en mankeert verder weinig aan.

Lekker doorgaan, en blijf u volgen, erg interessant schip.

Jan

Je hebt gelijk Jan, ik vond het al bij de leuning te dik. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik het geheel overnieuw maak. Het is tenslotte nog in een stadium dat dat kan.
Thanks voor je tip!

Dennis

Beschermprofielen voor de romp.

Hallo allemaal,

Aan de rompzijden heb ik de beschermprofielen aangebracht. De grote maat lucifer was hier uitstekend materiaal voor dacht ik zelf.

full

Ik heb geen idee hoe deze genoemd worden in de scheepsbouw. Misschien vallen deze wel onder de naam "fenders". Iemand enig idee?

Na het plaatsen van de profielen ben ik de romp gaan schilderen in de eerste laklaag.
Volgende keer het resultaat!

Groet Dennis

Hallo Dennis. Ook ik volg je verslag van dit schip: Complimenten!
1e model, geen tekeningen, apart type schip en dan zo netjes... Pet af!
En een fraai bouwverslag op de koop toe!

....In de pleziervaart heten deze apostelen, neem aan in de beroepsvaart ook.

"Apostelen" zo heetten de boegspanten van een oost-indiëvaarder.
Als je op de Bataviawerf zegt: "Ik heb de apostelen nog naakt gezien!" houdt dat in dat je in een vroeg stadium op de werf aanwezig bent geweest, toen de boegspanten van de Batavia nog niet bekleed waren...

Ik ken die benaming alleen ook zoals Roel hem noemde, voor oude zeilschepen. Bij Engelse schepen deden de koppen va die boegspanten dienst als knechten voor het beleggen van tuigage voor de blinde en bovenblinde.

Dat het bij moderne schepen ook wordt gebruikt voor bepaalde berghouten zal best zo zijn, maar ik vind de uitleg vanuit het Latijn in die link van Vaartips.nl wel erg ver gezocht.

Groet,

Ad

Sorry voor de vervuiling van je bouwverslag Dennis maar ik vind dat je goed bezig bent! Echt een mooi projekt!

Succes en misschien zien we m in de buurt wel eens varen........

Sorry voor de vervuiling van je bouwverslag Dennis

@Dennis,
Dit soort gedachtewisselingen komen natuurlijk wel eens voor, maar ze hebben op termijn weinig meerwaarde voor je bouwverslag. Daar is wat aan te doen, want als starter van een bouwverslag heb je de mogelijkheid om berichten te wissen. Daarvoor is het rode kruisje rechts boven in het beeld van een bericht. Als je dat aanklikt dan wordt het bericht verwijderd.
Zo kan je eens in de zoveel tijd je verslag eens "aanvegen". Doe het wel met enig beleid, zodat het geen los zand wordt, bijvoorbeeld antwoord op vragen die gewist zijn en dat soort zaken.

Het is volledig je eigen keuze. Sommigen doen het wel, anderen weer niet.

Groet,

Ad

Sorry voor de vervuiling van je bouwverslag Dennis maar ik vind dat je goed bezig bent! Echt een mooi projekt!

Succes en misschien zien we m in de buurt wel eens varen........

Dat geeft niet hoor! Loop er alleen nu zelf al de hele dag mee rond hoe of waar ik de juiste benaming kan vinden. Ben zojuist op internet aan,t speuren geweest, maar ben er ook nog niet uit. Het juiste antwoord komt vanzelf :-).

Dennis

Back