Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Romp in de kleur.

De volgende foto geeft maar al te goed aan dat "ze" niet grijs wordt!
De romp heb ik geschilderd en aan de boeg heb ik het lijnenspel uitgetekend.
De 1e laklaag van beide kleuren wil ik opnieuw licht opschuren en zonder doorloop sporen netjes maken. Met afplakken dacht ik een mooie overgang te krijgen, het zal de penceel wel worden en een vaste hand.

Wie goed kijkt ziet nog iets aan het schip wat nog niet in m'n verslag is getoont en toegelicht!

Succes, Dennis

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Afplakken en complimenteren

Het wordt mooi, steeds mooier zelfs!

Wat het afplakken betreft heb ik zelf het volgende eens geleerd: het afplakband verwijderen terwijl de verf aan het drogen is, niet wachten tot deze stofdroog en zeker niet later. En dan de afplakband als het ware enigszins 'over' de drogende lak heen loshalen. Niet haaks erop maar een beetje schuin naar achteren (hoop dat ik het een beetje goed uit heb kunnen leggen). Verder is het natuurlijk zo: hoe strakker de ondergrond hoe strakker de snijlijn (overgang van de ene kleur naar de andere).

Maar nogmaals, je bent goed bezig!

Met "gewone" bouwmarkt afplaktape krijg je over het algemeen geen goede resultaten. Met goede (en helaas ook dure) kan je een heel eind verder komen.

Ik hoor altijd wel goede verhalen over het gele tape van Tamiya (modelbouwwinkel). Zelf gebruik ik wel blauwe afplaktape van 3M (verfwinkel), en sinds ik een airbrush heb oog gele tape van Kip (komt bij Airbrush Almere vandaan, ik weet niet waar dit nog meer te krijgen is).

Groet,

Ad

Komt ie!

Wat valt er te winnen Dennis.... :p Ik zie een kraan :cool::cool:

De telescoopkraan die ik heb gebouwd is afkomstig van een kunststof vrachtwagentje. Er zat weinig tot niets gedetailleerd aan en heb het al dik een jaar in een hoekje liggen. Ik heb de telescoop gedemonteerd en de rest weggegooid. Ook afgelopen kerst 2012 heb ik mn fantasie erop losgelaten. Scharnierblok, draaihuis, hydrauliekleidingen, extra cilinders, affijn een hoop gepriegel maar een leuk resultaat geworden.

Plezier!

full

Het scharnierblok heb ik gemaakt van 1mm triplex. het geheel komt op de oranje dop (doppie van de koffiemelk) te staan. Aan de onderzijde van de dop ga ik nog een bus bevestigen die in de dekvloer moet komen, zodat ik handmatig de kraan nog kan verdraaien.
De hydraulische cilinders bovenop zijn geinstalleerd, alleen de leidingen aansluiten, vullen met olie, ontluchten en hijsen maar!

full

Kleinigheidje: De stalen hydrauliekleidingen lopen om het scharnierblok heen!

full

Binnenkant nog afschilderen en de haak nog een beetje "versleten" schilderen. Zo zal hij er ongeveer uit komen te zien als ie geplaatst is.
full

full

Goed gevonden met die kraan en dop, je maakt er wat moois van:D

Ach ja, als je een scratch-schip bouwt moet je het goed doen ook!
Moet je wel zeggen dat wanneer je daaraan begint , zoek je overal en nergens naar materialen om te gebruiken.
Zelfs mensen om me heen zijn al met dit virus besmet en vragen me vaak "kun je het niet gebruiken?".
Best grappig!

Proefje met de rooksimulator

Vandaag had ik een dagje vrij en ben wat gaan pionieren om de rooksimulator te bouwen.
Ik heb hiervoor een autogloeibougie genomen en ingebouwd in een bus met deksel (de zoutpot uit de keukenkast). Deze bus is uit 1 stuk geperst en heeft dus geen fels of lasnaden. Voordeel is dat de vloeistof niet kan weglekken.

full

De schoorsteen is ff in elkaar gesordeerd om een idee te krijgen hoe de rook uit de pijp geblazen wordt. Later, wanneer de rooksim af is, zullen de 4 schoorstenen aangesloten worden die op het schip zitten.

Om het blaaseffect te stimuleren heb ik een motortje uit een oude pc gehaald en er een schoepenblad op gemonteerd. Om een soort slakkenhuisidee te krijgen heb ik van 2 plakbandkokertjes het huisje gemaakt. In het binnenste gat paste precies het motortje!
Het geheel nog even tijdelijk afgeplakt met schilderstape om de boel rook-lekvrij te krijgen.

full

De uitgang, het blauwe pijpje, is een deel van een balpoint. Deze heb ik hol geveild zodat hij goed aansluit op het slakkenhuis en is rookdicht. Inmiddels ben ik er al achter dat ik daar ook een stukje koperpijp voor moet gebruiken. Had er n.l. lekker slim ff niet aan gedacht dat de boel ook heet wordt :rolleyes::mad::D

Accu 7.2V erbij om de boel lekker op te gloeien en met een aparte batterij heb ik de ventilator draaien.
Klaar om te starten.........roken maar:onweer::thumbsup:!

full

Het is nog ff in beginstadium, het finetunen moet nu gaan gebeuren. Morgen ga ik eerst ff een uurtje varen, daarna weer verder met de sim.

Oh ja,
Al eerder had ik geschreven dat er zwarte rook uit moet gaan komen. Nu stook ik ff op lampenolie maar dat wordt hem niet.
Binnenkort ga ik testen met diesel en hoop in ieder geval op rook die donkerder is dan dit.

Iemand nog suggestie's of ideeen??
Hou er wel even rekening mee dat m'n sprinklerinstallatie op het schip nog niet is geinstalleerd, dus geen lichtontvlambare vloeistoffen!!

Groet Dennis

Rookgassen

nou Dennis dat ziet er ook al goed uit hoor! maar inderdaad als de rook wat donkerder is gaat hij het wel worden denk ik!succes nog! Paul

De werkelijkheid benaderen met uitstootsimulatie is natuurlijk mooi, maar de werkelijkheid is ook dat rookgassen zo licht mogelijk behoren, als het kan kleurloos/nihil. De kleur van rookgassen zijn immers een indikatie voor de conditie waarin de de installatie werkt. Bijvoorbeelden zwarte rook, indikatie voor verkeerde brandstof/zuurstof verhouding, blauwe rook, onvolledige verbranding van brandstof of indikatie voor smeerolie die meeverbrand wordt, witte rook, (koel)water in de verbrandingscyclus. Vandaar dat vroeger periscopen en tegenwoordig camera's worden gebruikt om de kleur van de uitlaatgassen vanuit de machinekamer/controlekamer te controleren.

Vanwaar dit pleidooi: rooksimulator is mooi, maar maak het niet te gek, zeker niet op een modern schip!

"zwarte" rook zie je vaak alleen bij het starten en bij bijv manoeuvreren als de toeren sterk worden op gevoerd/ er ineens veel vermogen word gevraagd. Vaak is het dan niet eens echt zwarte rook maar roet deeltjes die zich in het uitlaat systeem hebben gevormd die door de plotselinge druk opbouw los komen.

"zwarte" rook zie je vaak alleen bij het starten en bij bijv manoeuvreren als de toeren sterk worden op gevoerd/ er ineens veel vermogen word gevraagd. Vaak is het dan niet eens echt zwarte rook maar roet deeltjes die zich in het uitlaat systeem hebben gevormd die door de plotselinge druk opbouw los komen.

Goed voorbeeld, alleen de oorzaak ligt niet hoofdzakelijk bij 'loskomende roetdeeltjes'. Het is het moment van meer brandstof die wordt toegevoerd maar met op dat moment verhoudingsgewijs nog te weinig aanvoer van lucht/zuurstof waardoor de uitstoot van donkere rook. Zo zullen in dit stadium turboblowers nog niet op toeren zijn en dus te weinig verbrandingslucht aanleveren en bij zelfaanzuigende motoren is de luchtstroom nog niet evenredig met het opbouwende krukastoerental.

Laatst bewerkt:
maar de werkelijkheid is ook dat rookgassen zo licht mogelijk behoren, als het kan kleurloos/nihil.

Ik weet niet met welke schepen je dat vergelijkt ? Maar in offshore zijn er toch echt schepen die nog geen jaar oud zijn en als ze de throttle open gooien komt er toch echt een dikke zwarte rookpluim uit.. En vooral al bij koude start... ;)

Wel zodra ze eenmaal op toeren zijn verdwijnt dat, :cool:

Ik weet niet met welke schepen je dat vergelijkt ? Maar in offshore zijn er toch echt schepen die nog geen jaar oud zijn en als ze de throttle open gooien komt er toch echt een dikke zwarte rookpluim uit.. En vooral al bij koude start... ;)

Wel zodra ze eenmaal op toeren zijn verdwijnt dat, :cool:

Hallo allen,

Mijn idee is om de gloeibougie strakjes te koppelen aan de snelheidsregelaar (als dat kan tenminste). Wanneer je normaal en rustig vaart zal weinig tot geen rook zichtbaar zijn. Wanneer ff gas op de plank, mag ie van mij een beetje roken.
Overigens het pleidooi van Johan, sta ik helemaal achter. Elke vloeistof geeft zijn eigen rookkleur. Alleen om nu te gaan varen met een lekke koppakking, dus witte rook, lijkt me geen mooie sim tov de werkelijkheid.

Dennis

Uitkijk over de boeg!

Vandaag heb ik aan het 4e dek, net onder de stuurhut, het schuine vlak met raampartijen op de boeg geplaatst. Ik heb hiervoor blauw transparant plexieglas gebruikt want ook hierachter wil ik verlichting inbouwen.

full

De naden tussen de onderzijde en de boeg ga ik binnenkort plamuren zodat dit naadloos aansluit met de boeg. Je ziet nu aan de achterkant van de schuine zijden dat er nog een opening is. Deze dicht ik af met triplex en zal met de schuine flanken van het schip in elkaar overlopen.

full

Om een duidelijk beeld te geven van alle demontabele delen van het schip, heb ik alles op de werkbank uitgelegd en een overzichtsfoto gemaakt. Dit heb ik bewust op deze wijze gemaakt om zodoende toegang te houden naar de apparatuur en om zoveel mogelijk ruimte te benutten.

full

Ook heb ik vandaag de bedrading naar de motoren ingekort. Ik vond deze nogal lang "gelust". Nu lopen ze netjes en zonder overmatige lengte en geeft dit een wat nettere indruk.

full

Batterijen geladen en ik kon het niet laten om het schip nog even in het water te leggen.

full

Dat was ie weer even voor vandaag,
Groet Dennis.

Back