Proefje met de rooksimulator
Vandaag had ik een dagje vrij en ben wat gaan pionieren om de rooksimulator te bouwen.
Ik heb hiervoor een autogloeibougie genomen en ingebouwd in een bus met deksel (de zoutpot uit de keukenkast). Deze bus is uit 1 stuk geperst en heeft dus geen fels of lasnaden. Voordeel is dat de vloeistof niet kan weglekken.
De schoorsteen is ff in elkaar gesordeerd om een idee te krijgen hoe de rook uit de pijp geblazen wordt. Later, wanneer de rooksim af is, zullen de 4 schoorstenen aangesloten worden die op het schip zitten.
Om het blaaseffect te stimuleren heb ik een motortje uit een oude pc gehaald en er een schoepenblad op gemonteerd. Om een soort slakkenhuisidee te krijgen heb ik van 2 plakbandkokertjes het huisje gemaakt. In het binnenste gat paste precies het motortje!
Het geheel nog even tijdelijk afgeplakt met schilderstape om de boel rook-lekvrij te krijgen.
De uitgang, het blauwe pijpje, is een deel van een balpoint. Deze heb ik hol geveild zodat hij goed aansluit op het slakkenhuis en is rookdicht. Inmiddels ben ik er al achter dat ik daar ook een stukje koperpijp voor moet gebruiken. Had er n.l. lekker slim ff niet aan gedacht dat de boel ook heet wordt

Accu 7.2V erbij om de boel lekker op te gloeien en met een aparte batterij heb ik de ventilator draaien.
Klaar om te starten.........roken maar

nweer:

!
Het is nog ff in beginstadium, het finetunen moet nu gaan gebeuren. Morgen ga ik eerst ff een uurtje varen, daarna weer verder met de sim.
Oh ja,
Al eerder had ik geschreven dat er zwarte rook uit moet gaan komen. Nu stook ik ff op lampenolie maar dat wordt hem niet.
Binnenkort ga ik testen met diesel en hoop in ieder geval op rook die donkerder is dan dit.
Iemand nog suggestie's of ideeen??
Hou er wel even rekening mee dat m'n sprinklerinstallatie op het schip nog niet is geinstalleerd, dus geen lichtontvlambare vloeistoffen!!
Groet Dennis