Vervolg en inbouw rooksim
Vandaag ben ik begonnen met het af- en inbouwen van de rooksim. Ik heb de verbindingen tussen de koperen pijpjes en het deksel van het vloeistofvat verder afgedicht met 2cp metaal. Mede daarmee kreeg ik ook de pijpjes deugdelijk vast aan het deksel.
Toen even alles op een proefopstelling gemaakt om te gaan testen met wat verschillende vloeistoffen. Maar helaas......diesel, lampenolie, motorolie, teakolie, niets van mijn vloeistoffenvoorraad doet ook maar iets van zwarte pluimen geven.
Wat mij betreft zijn ideeen welkom hoor!
Het apparaat kan in principe de hitte goed verdragen, misschien moet ik er wel iets in de vorm van teer in gooien

?!! Of doen we in modelbouw ook aan de Euronormering wat betreft uitstoot van schadelijke stoffen?
Vervolgens heb ik de schoorsteen ingekort en gezorgd dat ik met de totale sim niet boven de vloer van de stuurhut uit kwam. De sim zit nu op een vaste plaats, ingeklemt met een paar klemmetjes.
Op het uiteinde van de schoorsteen kan ik nu een verlengdeel plaatsen aan en in de stuurhut want deze moet immers demontabel blijven.
Met een van de overgebleven doorvoerpijpjes van vandeweek heb ik een schuifpassing gemaakt aan de pijp en glijd deze ongeveer 30 mm in de schoorsteen. Als je goed op de foto kijkt zie je de verlengpijp +/- 30mm op de schoorsteen zitten.
De 4 uitlaten die ik al eerder had gemaakt, heb ik gedemonteerd uit elkaar gesoldeerd. De uitlaatdelen die vanuit de bovenbouw komen heb ik vervangen voor langere. Ook deze komen nu uit in de stuurhut. De schuinlopende eindstukken heb ik op de nieuwe pijpjes hergebruikt.
Uiteindelijk moesten deze 4 bij elkaar komen om zo aan de uitlaat van de sim gemonteerd te kunnen worden. Dit heb ik opgelost door de tuit van een trechter af te zagen en heb deze met 2cp lijm gelijmd in het plafond van de stuurhut.
Aan het trechtertuitje heb ik het verlengdeel gemonteerd welke in de schoorsteen van de sim schuift.
Op deze manier had ik 2 vliegen in 1 klap: De uitlaatgassen komen niet vrij in de stuurhut en de "bufferruimte" in het trechter zorgt voor een goede verdeling van de rook naar de 4 uitlaten toe!
De uitlaten zijn nu nog te lang. Deze zijn nog niet definitief en moet ze nog even inkorten.
De boel even professorisch onder spanning gezet en de rooksim is in gebruik genomen!
Ook heb ik hem aangesloten op de snelheidsregelaar van de motoren. Ik vind dat de sim te veel rookt bij normaal draaien (varen). Binnenkort ga ik kijken wat er gebeurt als ik er een spanningsregelaar tussen plaats om de rookontwikkeling wat te verminderen.
Maargoed..........hij doet het.
Tot laterrrr!
Groet Dennis