Bouwverslag Outrigger

heej,

ik heb de modelbouw winkel in leide opgebelt om te vraagen hoe duur daar een as met een strut is en di koste 43.95!! vind het nog wal wat geld maar kan je dit ook ergens goedkooper bestellen?.. de meneer aan de telefoon zij dat de lengte 200 was flexas+strut zoon ding voor de as te koolen en een motor steun kortom allen nog een prop+schroef kopen en de aandrijving is er (dus nog geen roer).
is dit duur of kan je het ook goedkoper bestellen op internet of in de winkel ?..
moet wel weer in nederland zijn :(

nick,

Er kwam vandaag een mooi pakentje aan de deur :)
p1010071ph9.jpg

hier is die open :)
p1010072tw7.jpg

daar is die dan :) het motortje is binnen :)
p1010075df8.jpg
p1010076wx6.jpg

ziet er mooi uit het mortje heb hem ook al getest en hij loopt heel mooi :):).
heeft iemand een site waar je goedkope hardwear kan kopen (roer flexas)
ben nog steeds op zoek :(

nick,

me vader en ik waren zaterdag naar lijden toe gereden voor de rest van de spullen te halen voor de rigger :)
hier de flexas.
p1010083fn1.jpg

de prop.
p1010086xo0.jpg
p1010085tw9.jpg

en het hele setje in elkaar gezet:)
p1010088ey3.jpg

het roer. heb maar een plastieken gekocht want het andere roer vond de portomonee niet heel erg prettig:(

er komt nog een verleng stukje achter de boot voor het roer. die wil ik achter de prop doen want ik heb te weinig ruimte voor het roer ernaast te zetten.

nick,

ha nick,

goed bezig met bouwen! Vergeet niet straks de flexas te buigen, daar is het tenslotte een flexas voor :) Maar dit doe je vast zodra je de as gaat inbouwen

Het roer, zet deze maar niet achter de prop. Dit levert bij hogere snelheden een nerveus stuurgedrag op (heel direct op het stuur)
Het KAN wel, maar probeer het roer zoals gebruikelijk, naast de prop te zetten

grtz

haha nee dat vergeet ik niet hoor ;) heb de as al gebogen en de motorsteun zit er ook al in ;) ik ga morgen foto's maaken daarvan!

en hier zijn de beloofde foto's van de flexas. de motor zit er ook meten in :D dus dat zit ook maar weer ;)
p1010093kd0.jpg
p1010090un1.jpg

p1010091xo5.jpg
p1010092py0.jpg

Maar heben jullie een idee hoe ik het roer naast de flexas moet neer zetten ik heb namen net iets te weinig ruimte op de spiegel en als ik hem er doe gaat die raar doen als die ward gaat zegt jurriaan dus dat wil ik zeker niet doen omdat de rigger de 60 moet halen. hoop dat jullie ideen hebben voor mij !! als er vragen zijn zijn ze altijd welkom natuurlijk!!

nick,

Ehm, waar zal ik beginnen ?

Motor en as iets uit het midden zetten, van achteren bekeken, naar rechts.
Roer links.
Als je de motor er dan toch uit hebt, buig dan gelijk je as ff weer goed.
Nu heeft ie de vorm van een flauwe S. Beter is gewoon een enkele bocht.
Dan wijst de motor iets schuiner omhoog.
En zorg dat de motor iets vrij van de bodem ligt, zodat er een koeling om de motor
kan, want deze KD-motortjes worden erg gauw erg heet.

@ nick, inderdaad, een roer achter de prop kan. maar als je snel wilt word die nerveus bij het sturen. Dit vaart niet erg lekker

@ jurriaan, ik zet hem er ook niet acht hoor !! wil gewoon dat die lekker vaar en dan moeten we er natuurlijk wel voor zorgen dat die niet nerveus gaat doen op het water. maar ik had nog een vraag je aan je ;)hoeveel grade moet een roer ongeveer draaien naar links en rechts?
moet het meer als 30grade zijn of niet ?.. anders heb ik een oplossing
verzonnen om hem er naast te zetten. :)

ik zit zelf er aan te denken om een opvulbusje er in te zetten en dan heb ik nog 30grade om te stuuren goed idee of niet ?.. neem aan dat je met een rigger geen scherpen bochten moet maken?
alvast bedankt,

nick,

30 graden roeruitslag moet voldoende zijn, mijn eigen cats hebben ook zo'n uitslag ongeveer. meer uitslag resulteerd alleen maar in remmen ipv de bocht om gaan.
Vergeet niet dat een rigger een turnfin moet hebben he! anders gaat die recht door als jij een bocht maakt

grtz

oke gelukkig is dat probleem ook weer opgelost ;):D
de turnfin heb ik niet maar ik heb er een paar op internet gezien die dat
niet hebben :S zij dat dan een soort drifters of zijn dat gewoon domme mense om het zo maar te zeggen :P

nick,

als je zonder turnfin de bocht goed door komt ga je te langzaam!! ;) :D
Een rigger heeft namelijk vlakken drijvers waardoor deze volledig uit het waterkomt/planeert. Zou je de bocht om gaan, heeft die voor geen 'grip'. Wat dus resulteerd in het 'driften' wegglijden van de romp. Door een turnfin te gebruiken creeer je een draaipunt waar de romp om kan draaien

oke ;) en maakt het uit aan welke kant die zit ?.. of is het gewoon als je schroef rechts om draait de turnfin links moet zitten omdat die je boot dan ook meer rechtdoor gaat ?..
weet niet helemaal precies hoe het namelijk zit met een turnfin :(

nick,

heej ,

weer een paardagen geleden dat ik wat op mijn optic gezet heb maar het is weer zo ver !! ben weer een stuk verder met het bouwen van de rigger.
heb de indeling gemaakt en vast gezet.
p1010098vk9.jpg
p1010099ze6.jpg

p1010100ej2.jpg
p1010101md1.jpg

aan de voorkant hebben we 2 gleuven open gehouden voor de 2 stangen die er nog in moeten dit hebben we expres gedaan omdat we dan eerst alles kunnen schuuren op het laatst en dan de 2 stangen er in kunnen gieten.
p1010102lj3.jpg
p1010103cc2.jpg

p1010105dr0.jpg
p1010106lo5.jpg

so dat was het weer voor vandaag :) Ik ga vanavond de bovenkant op maat maken.
ern weet iemand mischien hoezwaar een rigger ong. voor wegen ?.. die van mij weegt 1200. gr vaarklaar waarschijnlijk. lijkt mij precies goed.

nick,

ziet er goed uit ja, ik heb geen idee wat zo'n rigger mag weten, maar dat weten vast andere wel.

Heeft je ontvanger geen BEC trouwens? zodat je je ontvangerpakketje niet nodig hebt, dat ligt nu zo als dood gewicht achterin. Als je um toch gebruikt: even een mooi pakketje van solderen ipv die batterijhouder, dat is betrouwbaarder. (als je hier de spullen niet voor hebt kan je wel even bij mij langskomen, in alphen dus)

RS racer: dank je ;) klopt deze motor had 5100kv en die van jouw dacht ik 3150kv.
maar daar integen had die van jouw 400W en deze 350W en een rigger draait
zo als eerder al gezecht op toeren dus had gekozen voor dit motortje.

JvDZ:denk dat ze het wel weten hoop ik ;) nee ik heb een BEC nodig jammer genoeg. Wel benket voor je voorstel maar mocht het nodig zijn heb ik thuis ook nog de spullen om de cellen aan elkaar te solderen :) bedankt voor het voorstel!!
(als je weer een keer gaat varen wil je het dan zeggen :) kom ik wel even kijken denk ik ;) )

nick,

* Ik heb je topic titel aangepast!

Mijn complimenten, je bouwt hem netjes! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Back