Bouwverslag P-38 "lightning"

Als je gaat kijken op dit forum bij :bouwen P-38 lightning. dan zie je daar de foto's van mijn model in twee verschillende toestanden. de foto's zijn geplaatst door een clubgenoot.
:oops:

Gravity realy sucks!!!

Hoe staat ver sta je nu met het bouw project p-38?? :?:

Ps.ivm dat retrack zul je 1 spant van multi-plex moeten maken. wat ik ook gedaan had, was mbv 2 tri-plex vertikale planken(met gaten voor het gewicht) een verbinding gemaakt tussen het spant waar het retrack opkomt en de vleugels/hoofdligger. Dit omdat ik geen vertrouwen had in de balsa constructie.

groetjes :!:

@ jetpropdlx: hoever het ermee staat?, ik denk maar dat ik met vervroegd pensioen moet, want met dit tempo is tie over 10 jaar nog niet klaar. ;-(

Meteen nog een vraagje over die van jou ivm zwaartepunt. Was de jouwe licht of zwaar gebouwd, en moest je er lood bij stoppen ?? ,zo ja, voor of achter?

Groeten, Cor

Ik had elke plank voor ik ik kocht gewogen en de lichtste mee genomen,
zeker voor de staartbomen en het stabilo heb ik op het gewicht gelet(alle bassa blokken had ik ook uitgeholt.
Ik heb geen lood nodig gehad de accu lag achter de piloot-pop door die extra versteviging in de neus is die natuurkijk we iets zwader geworden.

Hey P38 fans,

Dit wou ik jullie zeker niet onthouden...
http://www.rcuniverse.com/forum/Metal-Morphing_a_Yellow_P-38/m_1870990/tm.htm

Dj11892.jpg

To45306.jpg

PRACHTIG!!!!!!!! :worship:

Tom

Sexy hoor :!: :D

P.s. We missen nog een kwijlende smily in dit forum :roll:

O, O, Ooooooh,

Wat mooi,

Tom jij weet ze ook wel te vinden, die sites met schitterende modellen :D

Zo te zien bouwt die kerel ook Cobra replica's, tja vreemde hobbies hebben sommige mensen :lol:

Appie

yo.. dat is ook een idee.
Ik heb ooit een testje gedaan met een soort chrome spray op een p51.. zag er ook zo uit.. nadat ik het had bewerkt met een schuursponsje kreeg je echt een mooi aluminium effect.
Helaas heeft het gereageerd met mijn transparante afwerklaag.. en was het hele effect weg.
Bovendien bleef het zacht door de lak.. en ik verlies nu gewoon verf.
Maar hij moet het even volhouden tot mijn spitfire af is.. Tom.. hoe is het met de romp.. ;O)

even een oud plaatje.. ook al is het moeilijk te zien op zo'n klein fototje.
Dit was voor de clearcoat.

afb6987.jpg

Dat is me pas een mooi project zeg.

Nu heb ik even een vraag, misschien heb ik er overheen gelezen maar ik geloof van niet.

Standaard is het model voorzien van 2x 7,5cc 2 takts welke inhoud 4 takt motoren ga je gebruiken???

En please hou ons zoveel mogelijk op de hoogte........

Mijn vliegmaat (en vriend) heeft ook sinds een maand de tekening van de P-38 liggen (lijkt wel erg veel op deze ook +2mtr span).

En we hebben het idee om hier samen aan te beginnen als onze andere projektjes zo goed als af zijn (of misschien al eerder :wink: ).

Deze kist is bijna dezelfde schaal als de Top Flite P-51D Mustang die ik momenteel aan het opbouwen ben :) .
Dat zou wel een mooie combi zijn de P-38 en de P-51 in de lucht 8)

mhhh, m`n vliegmaat maar eens een beetje pushen dat ie beter leert vliegen :? dan kunnen we in formatie aan de gang 8O

Greetingz,
Berto.

@ Berto : Ik heb nog geen flauw idee. I ga hem eerst afbouwen (hoop vanmiddag eindelijk weer wat tijd te hebben om verder te bouwen), wegen en dan maar vragen op dit forum...

Schitterende kist he, ik vlieg er al 7 jaar mee en nog steeds vindt ik het vliegbeeld prachtig, de mijne is van tekening gebouwd, span is 1,80 m, ik had er eerst 2 x 6,5 OS max FP opzitten toen heb ik hem omgebouwd voor 2 x OS max FS52 en nu is de kist (jawel) electrisch aangedreven met 2 x graupner compact390 met de 40amp regelaars van graupner en vliegt nu (vind ik) het beste want met de 2 tacten en de 4 tacten ging de kist vertikaal.
Er zitten 2 accu's in van 3300mah NiMh ieder 10cellen, vlieggewicht totaal is 5100 gram, vliegtijd 10 minuten makkelijk.
Advies aan jou is dus, maak hem electrisch.

Groet Ger ovacs.
http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb7207.jpg
http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb7208.jpg
http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb7309.jpg
http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb7310.jpg

Hee Caprilo,

na wat zoeken op internet wordt ik steeds enthousiaster om ook samen met mijn vliegmaat de P-38 te bouwen :D maar eerst de staande modellen maar afmaken :oops: (en de p-38 zal wel weer een jaren project worden :? )

Ik heb een P-38 van VQ Model Aircraft gevonden wat een ARF kist.
Zie: http://www.vqmodelaircraft.com/products/aircraft/p38.html

Deze p-38 is 210 lang, weegt ongeveer 7 kg en kan aangedreven worden door 6,5-7,5cc 2 takt motoren of 10-13cc 4 takt (heb je meteen wat je zoekt :wink: ).

Kun je eens meer info geven over dat model van jou?
wat is zijn verwachte gewicht?
bouw je er (fowler)flaps in?
welke retracts ben je van plan toe te passen?
etc....

en hoe vordert de bouw/foto`s?????

Greetinzg,
Berto.

zo zaterdag eerst 4 weken op vakantie en dan 2 weken verbouwing in huis en dan, dan gaan we weer modelbouwen!!!!!!!!!!!!! :roll:

Hey Berto,

De bouw vorderd niet echt, ik heb er wel weer een klein beetje aan gebouwdm en foto's genomen, ik zal ze binnenkort plaatsen.

Antwoord op je vragen:
-verwacht gewicht:... ergens tussen de 5 en 10 kg (hoop ik ;-)
-retracts: ik heb ze van een mede forumlid overgenomen, zijn van het merk hawe ofzo, zijn al vrij oud, maar schijnen speciaal voor dit model gemaakt te zijn.
-fowler flaps: ja.....momenteel ben ik van plan om er split flaps in te zetten. Ik heb geen flauw idee hoe ik het moet aanpakken om er fowler-flaps van te maken. Als iemand hier een idee voor heeft, wat goed is toe te passen dan ik hou me aanbevolen.

Cor

ailerons.jpg

Inmiddels is de bovenkant van de rechtervleugelhelft beplankt en de aileron uitgesneden.

ailerons2.jpg

De rechter aileron is beplankt.

split_flaps.jpg

Origineel zitten er op de P-38 “Fowler flaps”, dit zijn flaps die niet alleen naar beneden kantelen maar ook op een soort van rails verder naar achteren schuiven om zo het vleugel oppervlak groter te maken. Helaas wordt op deze P-38 gebruik gemaakt van “split flaps”, ik denk dat het te moeilijk is om op z’n klein model een betrouwbaar “Fowler-flap” systeem te maken.
Op bovenstaande foto is de onderkant van de vleugel te zien waar de “split-flap” in komt

Updatje
Ik heb weer wat tijd gevonden om verder te bouwen aan de P-38, Ook de retracts zijn inmiddels binnengekomen, maar het zal nog wel erg lang duren voordat deze kunnen worden ingebouwd.

vleugel_rechts2.JPG

De bovenkant van de rechtervleuglhelft is inmiddels beplankt.

flaps1.JPG

Hier worden de flaps opgebouwd.

vleugel_links1.JPG

Het begin van de linker vleugelhelft

Even een vraag over die alluminium gekleurde p-38.

Aangezien ik een model ga bouwen voor indoor vliegen vrije vlucht. Op 45 cm ongeveer denk ik.

dit model heeft allumium gekleurde vleugelsteunen. Met welke verf is die p-38 gespoten en krijg je t zo glimmend??? Dat zou ik mooi kunnen gebruiken op mijn model.

als je de moeite neemt om de link te bekijken waar de fotos uitkomen zal je zien dat het echt alu is, en niet gespoten.

Hee Capriolo,

Net 3 dagen terug van vakantie en nog even de tiijd voor de renovatie van de flat wat allemaal weer is uitgesteld :evil: .

Je bent alweer aardig op dreef geweest, blijf die foto`s posten (kunnen als goed voorbeeld dienen voor ons model :wink: ).

Ik heb nu nog vakantie en ben volop aan het werk met m`n Snoopy IIhttp://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3144&highlight=, die moet deze week wel grofweg klaar kunnen zijn (rechtervleugel is nog wat grof werk aan :? ).

Als deze op de rit staat dan komt mijn P-51http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1819&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= weer aan de beurt om deze vliegklaar te maken.

Na deze 2 projekten wat kleine aanpassingen en bouwklusjes van de vliegende modellen tussendoor en dan moeten we deze winter toch wel aan de P-38 kunnen beginnen (hoop ik :oops: ).

De tekeningen die ik gekregen heb moeten we nog even iets opschalen want we willen de P-38 dezelfde schaal geven als mijn TF P-51 1:7 (in werkelijkheid is de schaal 1:6,85 :!: :!: ).
Dit houdt in dat de P-38 dan in dezelfde schaal +/- 2,3 meter spanwijdte wordt :? 8) .

Als motorisering hebben we het idee om 2 OS Max 15cc 4-takts in te bouwen omdat mijn vliegmaat hier er al èèn van op zijn Fournier heeft zitten, en de pneumatische retracts voor de hoofdwielen heb ik zelf nog liggen van de P-51 (deze heeft nu Robarts).

Ik krijg er alweer zin in om dit project nu al te beginnen maar ik hou mezelf nog in :cry: .
Of misschien toch al even de tekeningen op de goede schaal kopieren :wink: .

Bouwse en tot de volgende keer.
Berto.

Back