Hoi P38 liefhebbers toch ? (gaat de bouw nog een beetje naar wens?)
Ik wil even het volgende kwijt (praktijk ervaring) over de zogenaamde gelijkloop/synchroom of gelijke REV's.
Ik heb weinig of geen problemen gehad met vliegen als één van de twee motoren langzamer liep, ik merk alleen met wegkomen/starten een trust aan de zijde die het snelst loopt en in de lucht is trimmen op het rudder voor mij een automatisme, net zoals het erg vet afstellen en een één maatje te grote prop gebruiken, dan is namelijk de afstelling niet zo kritisch.
En dan nu hetgene waarvoor zowat iedereen angst heeft, één motor af.
Ik heb het dus vaak genoeg aan het handje gehad met de brandstof twins, welnu de éérste keer ging falikant fout.
Oorzaak achteraf bleek dus , je bent geneigt om je kist op hoogte EN op snelheid te houden, resultaat was een schitterende spiraal in de richting van de motor die stil stond, afijn terra firma resulta.
Analyze this (ik stond erbij en ik keek er treurig naar).
Oplossing was dus, in mijn geval, wil ik met twins blijven vliegen dan moet ik mijzelf dus de één motor UIT modus eigen maken, ook voor het zelfvertouwen is dit hard nodig.
Uitvoering ? één tankje half gevuld en één tankje volledig gevuld, ik weet ook wel dit is smokkelen want je weet dan welke motor ermee stopt, afijn omhoog met die hap en flink hoog afwachten op het moment supreme, dat moment kwam en het volgende gebeurde, de kist kreeg een zwieper van jewelste, kwam in een spin, maar goed hoogte zat, rustig handelen dan maar, 1 is gas terug tot +/- 1/2 tot 1/3 zodat de motor die nog loopt weinig trust heeft, uiteraard om uit de stallspin te komen, down geduwd op hoogtestick, ik zat tenslotte in een stall, afijn de kist kwan netjes uit de stall, volgende, hoogte zat dacht ik, effe wat gaan proberen, DUS gas op het midden gezet en rudder getrimd, toen nog moest ik bij rudderen want hij vloog zowat dwars, maar goed hij vloog nog en daar ging het om (controle behouden) er erg ingehouden om de snelheid erin te houden, want je voelde dat als de snelheid eraf ging, de kist neiging kreeg om te snappen (weg te vallen richting stilstaande motor).
Maar goed dit alles was de voldoende voor het benodigde zelfvertouwen om de landing maar te gaan inzetten, gas terug en onder een redelijke daalhoek de kist aangevlogen voor de landing, snelheid weet je wel.
Afijn de landing geeft dus geen problemen want half gas landt wat moeilijk, gas er totaal af dus.
Geen probleem, dit oefeningetje nog zo'n 4 of 5 keer gedaan en ik was genezen van het motor-uit spook.
Mijn DeHaviland mosquito had ook last van één motor uit om dat de tankjes wat klein waren gekozen, maar is nooit gecrascht.(inmiddels verkocht).
En mijn P38 met de brandstofmotoren heeft het ook steeds overleeft.
De reden waarom ik de P38 electrisch heb gemaakt is omdat het nu toch interessant wordt om verstokte methanol/gas -burners, zoals mijzelf, genoeg vermogen en vliegtijd te krijgen met electrische aandrijving in de weer te gaan, zoals de nieuwe generatie electrische motoren (borstelloos en buitenlopers) en accu's zich nu ontwikkelen.(LIPO's).
Waneer is de P38 gereed? (niet om je op te jagen).
Groetjes Ger Kovacs.