Bouwverslag P-38 "lightning"

@ Arvid : Ik heb die website nog niet goed bekeken, maar heb hem uitgeprint en ga de foto's op m'n gemak eens goed bekijken.

Cor
 
Is echt een site, hoe bouw ik een modelvliegtuig.
Eccht prachtig en leerzaam.
Vooral het inlijmen van driekoekjes.

Groeten Han.
 
Capriolo,

Voss-chemie heeft dat in zijn gamma zitten. Ik weet niet wat je bedoelde met bij ons kennen ze dat niet, maar wij Belgen wel hoor. Uit de folder van Vosschemie :

0212001 POLYESTERPLAMUREN PRODUCTINFORMATIE 30-okt-04
DURABUILD SURFACE PRIMER GRIJS

Beschrijving:
Is een 2-componenten primer voor het opvullen en afwerken en afwerken van houten pluggen (origineel ontwerp) of polyestermallen. Kan tot 5mm dikte opgebouwd worden.

Toepassing :
Als spuitcoating voor het glad afwerken van vormstukken, negatiefvormen en prototypes bestaande uit hout, kunststoffen en andere ondergronden. Onverdund ook met een borstel te verwerken.

Gegevens bij levering:

Kleur : grijs
Viscositeit : 10.000 mPa’s
Soortelijk gewicht : ca. 1,3gr/cm³
Houdbaarheid : 6 maanden in gesloten verpakking
Consistentie : vloeibaar

Technische gegevens:
Verbruik : 500 gr/m²
Shore : niet van toepassing

Verwerking:
Vermeng het hars met 2-3% Mekp harder en verdun dit mengsel met 10-40% PE Autofit Ferry Spray Verdunner (V910). Spuiten met een opening van 1,5-2mm en een druk van 2,5-3kg. Potlive : 20 min. bij 20°C. Stofdroog na 45 min., schuurbaar na 4 uur.


Veiligheid:
Zorg steeds voor beschermkledij en handschoenen. Vermijd langdurig contact met de huid.
Reinigingsmiddel voor gereedschappen : aceton of reiniger B en voor de handen : Slig.

http://www.vosschemie.be/ned/info.asp

Het is wel met MEKP harder waar niet iedereen onverdeeld gelukkig over is. (k a n k e rverwekkend)

Ook nog :

0208009 POLYESTERPLAMUREN PRODUCTINFORMATIE 30-okt-04
AUTOFIT SPUITPLAMUUR

Beschrijving:
Is een 1-componenten sneluithardende spuitplamuur op basis van acrylaat in een handige spuitbus. Kan na ca. 2-3 uren nat of droog geschuurd worden.
Toepassing :
Voor het opvullen van kleine oneffenheden op bvb carrosserie-stukken, GVK of metaal.
Gegevens bij levering:
Kleur : licht-grijs
Viscositeit : 200 mPas﷡﷡
Soortelijk gewicht : ca. 0,8 gr/cm³
Houdbaarheid : 6 maanden in gesloten verpakking
Consistentie : vloeibaar/aerosol
Technische gegevens:
Verbruik : 150 ml/m² per laag
Shore : niet van toepassing
Verwerking:
Ondergrond moet ruw, droog en vetvrij zijn. Niet te behandelen delen afplakken. Voor gebruik de verpakking op kamertemperatuur brengen. Gedurende 1 min. krachtig schudden en op een afstand van ca. 25cm dun en kruiselings aanbrengen. Wachttijd tussen de lagen : 5 tot 10 minuten. Uitgehard na 2 tot 3 uren. Verwerkingstemperatuur : 18-25°C.
Veiligheid:
Zorg steeds voor beschermkledij en handschoenen. Vermijd langdurig contact met de huid.
Reinigingsmiddel voor gereedschappen : aceton of reiniger B en voor de handen : Slig.


Stevo
 
@ Stevo: Met "hier" bedoelde ik belgie West-vlaanderen, ben naar verschillende bedrijven gegaan zoals eurostock en suprabazars enzo, ook naar een gespecialiseerde verfzaak, maar daar hadden ze geen flauw idee wat dat voor spul was.... vandaar. Ik heb inmiddels de filler van Motip gevonden en ben er een beetje mee aan het experimenteren.
Ik heb al uitgevonden dat dit goedje minder geschikt is voor de wat grotere gaten op te vullen.
Wat is een geschikte plamuur voor modelbouw voor de wat grotere gaten? Ik vind staalplamuur fijn werken, maar het is een beetje zwaar. Een ander merk plamuur heb ik ook gevonden; 1 component en zeer licht, maar dat goedje werd niet echt hard en kan makkelijk worden ingedeukt ( kan zo snel niet op het merk komen).
Heeft iemand suggesties ?

Cor
 
Je kan dit proberen polyester plamuur van alabastine of een ander merk.
 
Ow, natuurlijk handig als je in je avatar de locatie waar je zit neertypt. :?

Nu Capriolo,

In Brugge, Oostendse Steenweg zit een verdeler van Voss Chemie en die hebben echt alles wat je nodig hebt. Ze kunnen je zeker profesionele info verstrekken en op weg helpen.

Stevo
 
Even tussendoor: voor wie wel een P-38 wil, maar wat kleiner:

afb10722.jpg


Van Mountain Models http://www.mountainmodels.com/


jan
 
ik weet het, het is piep en het is ARF, maar ik wil jullie de flying styro P38 niet onthouden, erg leuk voor in het park.

fsk024.jpg
 
Zoals eerder is te zien had ik de aileron haaks afgeschuurd om deze te kunnen scharnieren. Ik heb dat nu aangepast en de aileron rond geschuurd. Op de vleugel heb ik het “gat” opgevuld met een driekhoekig latje . Dit ziet er al veel beter uit als de haaks afgeschuurde ailerons.
afronding_aileron.jpg


De ronde rand voor de flaps heb ik gemaakt met een bovenfrees in de kolomboormachine.
frezen_ronde_rand.jpg


Ik heb veel geknoeid om een goede gleuf/uitsparing te maken zodat de scharnieren vrij ver in de roeren komen. De eerste poging was helemaal mislukt, ik heb het geprobeerd met een vijl en een mesje. Het resultaat was niet geweldig.
De tweede keer heb ik geprobeerd met de dremel en een “konisch slijp-ding” op de dremel. De dremel werd vastgemaakt met een lijmtang aan m’n werkbank en daarlangs werd de ailerons en flaps langsgehaald. Dit ziet er goed uit :- )
dremel1.jpg

frezen_voor_scharnieren3.jpg


En dit is het iendresultaat.
mechanisme_in_vleugel.jpg


En het werkt :-)
werkende_flaps.jpg


Tijd om de onderkant te beplanken.
beplanken_onderkant.jpg


En eindelijk nar heel wat maanden is de buitenste rechter vleugelhelft bijna klaar.
vleugelhelft_compleet.jpg


Ik ben alleen tot de conclusie gekomen dat ik die split flaps er niet uit vind zien, en ze zijn ook niet erg praktisch. SLOPEN!!!!!!.
De split flaps zijn inmiddels weggebroken en ik ga conventionele flaps inbouwen, dit gaat veel mooier zijn en ook steviger.
 
Wat is er mis met die split flaps? En wat heeft de echte P38 eigenlijk?

Het ziet er verder zeer fraai uit! 8)
 
@ Muxje : Ik vond die spilt flaps niet echt stevig (ik zal ze wel niet goed gebouwd hebben), Daarnaast vond ik het ook niet echt mooi.
Origineel moeten er op een P-38 "fowler-flaps" dat zijn dingen die en naar beneden gaan , maar ook nog eens naar achteren uitschuiven, zodat ook het vleugelopp wordt vergroot. Maar ik denk dat dit niet echt toepasbaar is op modelvliegtuigen.
Op de mijne komen nu "normale" flaps die uitsluitend naar beneden kantelen. Dit lijkt al meer op "fowler-flaps" als "split-flaps"
De reden waarom ik eerst spilt flaps heb geprobeerd is, dat dit zo op de tekening staat.


Cor
 
Ik zie het probleem met die split flaps ook niet, maar


Kijk.

Dat is de ware spirit. :D

Hang in there, Muxje! :wink:



(Overigens (detail): die klodders witte houtlijm tussen rib en neuslijst: direct na het inlijmen even met een wattenstaafje er langs, en die ben je kwijt.

Goed bezig, hoor! :thumbsup:


jan.
 
@ Jan Brilman: Ik vond het achterste gedeelte van de vleugel en de flap zeer zwak. De laatste cm bestaat (bestond) uit maar 2 mm balsahout(zonder iets van versteviging), en dit ging nu al krom trekken. En het belangrijkste ...... ik vond de split flaps niet mooi.
Die klodde witte houtlijm; ja, dat is nog iets vreemds. De neuslijst heb ik een maand of 6 geleden vastgelijmd, en hij begon vorige maand LOS TE LATEN, snap je dat nou :?: :?: :?: :?: :? , dat had ik nog niet meegemaakt. Vandaar wat extra "klodders" lijm. Ik weet nog steeds niet waaraan dat ligt, alle andere verbindingen zijn goed/stevig.

Cor
 
Hee Capriolo,

Voor echte Fowler flaps heeft Robart mooie trackjs alleen jammer dat het voor schaal 1:4 & 1:5 is dat zal wel te groot zijn voor jou Lightning.
345.jpg


Maar je kunt zelf ook het volgende toepassen wat ik ook op mijn Snoopy II TW heb gedaan m.b.v. scharnieren waarvan het scharnierpunt buiten de vleugel/flaps ligt.
Zie hier:
SnoopyIIL-vleugelFlap2.jpg

Zo zal de flap mooi naar achteren scharnieren, eenvoudiger dan echte fowlers maar het lijkt er wel op :P
(misschien alleen een beetje jammer van de scharnieren buiten de vleugel op een schaalkist :cry: )

Groet,
Berto.
 
@ Berto: Dat zijn mooie dingen van Robart, dat gaat zeker iets zijn voor een van m'n volgende modellen. Ook de oplossing voor je snoopy 2 vind ik mooi.
Ik ga bij deze P-38 gewone flaps toepassen die alleen naar beneden klappen, dit gaat het meest eenvoudig en ik denk ook meest schaalgetrouw worden.

Cor
 
is er nog iets gedaan aan de p38
ik vind het prachtig om te volgen (is mijn droomkist samen met cessna 182)
 
Cor is al weer een tijdje stil geweest. Hoe zou het met de bouw zijn?
 
Back
Top