bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 17 jun 2008.

  1. wjjwalrecht

    wjjwalrecht

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    314
    Locatie:
    apeldoorn
    hallo p.burghoorn
    ten eertse mijn complimenten met Uw schitterende boot!!maar ik had een vraag waar maakt U dit mooie schip want ik zie fotoos van Uw boot op tafel of stoel in de kamer,of is dat alleen maar voor de foto?Want ik neem aan dat U niet zoiets moois maakt aan de eettafel in de kamer!! mvg walter
     
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Brandaris,

    Alle hoofddelen soldeer ik met zilversoldeer, de kleinere delen met tin. Alles doe ik met de brander voor het sneller en beter vloeien dan een bout. De twee verschillende soldeermethodes dienen ervoor dat eerder soldeerwerk niet loslaat bij het opnieuw verhitten.

    @WjjWalrecht,

    In de werkplaats doe ik al het draaiwerk, zagen, boren enz. Daarna monteer ik alle delen in de huiskamer af. Lekker gezellig met een tv-tje erbij...

    groeten Paul
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  4. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    @paul
    De twee verschillende soldeermethodes dienen ervoor dat eerder soldeerwerk niet loslaat bij het opnieuw verhitten.

    vertel daar is meer over... :rolleyes:


    @WjjWalrecht,

    In de werkplaats doe ik al het draaiwerk, zagen, boren enz. Daarna monteer ik alle delen in de huiskamer af. Lekker gezellig met een tv-tje erbij...

    groeten Paul[/quote]

    vast en zeker ook zo heel stiekem even onder het werk? beetje afleiding :eek:
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  6. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Paul ,

    machtig mooi maar ik heb problemen met Uw ankerlieren !

    normaal zouden ze met zo'n stervormige gleufsysteem uitgerust moeten zijn , die ervoor zorgt dat de ankers naar boven gehesen worden

    Ik heb enkele fotos uit een van mijn boeken getrokken :

    Picasa Albums Web - Laurent - staande anker...

    ja , ik weet , ik ben een muggenzifter , maar het is toch om Uw model te verbeteren , nee ?

    de groetjes ,

    Laurent
     
  7. svdb10

    svdb10 Guest

    Beste Paul,
    Hoewel zelf geen modelbouwer volg ik jouw bouwverslag aandachtig. Ik ben al tijdje (met flinke tussenperiodes) bezig met een 3d computermodel van Hr.Ms. pantserschip Koningin Regentes (een zusterschip van de Hertog Hendrik) en loop er regelmatig tegen aan dat van bep. onderdelen het moeilijk te bepalen is hoe eea er precies heeft uitgezien. Bovendien is er aan deze schepen het nodige verbouwd en gewijzigd tijdens hun actieve loopbaan en zijn detailfoto's vaak moeilijk te vinden. Benieuwd hoe jij dit oplost!

    Op welke bouwplannen (en foto's) baseer jij je bij de bouw?. En meer specifiek: welk jaar moet jouw model representeren?
    Ik meende dat je het schip ging uitrusten met kraan en 2 watervliegtuigen. Maar recentelijk heb je het over de bouw van twee 24cm geschutstorens. Voor zover ik weet is de achterste geschutstoren in 1926 verwijderd, terwijl de vliegtuigkraan alleen in de periode 1928-1934 aan boord heeft gestaan (op de plaats van deze toren). De combinatie van 2 geschutstorens én kraan kan dus niet.

    Daarnaast had ik een vraag over de steunen zoals jij die gebouwd hebt voor de neerklapbare verschansing; jij hebt gekozen voor een licht model dat ik oa bij latere panterschepen tegenkom. Op foto's van het achterdek van schepen van de koningin-regentes klasse zie ik echter een heel ander (robuuster) model. Zie bijv de foto op Collectie zoeksysteem van de maritieme musea met inventarisnummer 040812 (NIMH).
    Is hier welicht iets aan veranderd tijdens de levensloop van deze schepen?

    Mvrgr,
    Sander
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Armando,

    Zoals Frederik al zei...

    @Laurent,

    Je bedoeld zeker dat de ankerlieren glad zijn inplaats van de schakelinkepingen voor de ankerketting? Ik had ze erin kunnen frezen maar 3 kwart van de lier is toch omringd door de ketting en had zo iets van goed is goed... Maar toch nog ontdekt door een scherp oog.:rolleyes:

    @Sander,

    Leuk dat er nog een zusterschip van de Hertog wordt gebouwd. De periode waarin de Hertog voer zal na de jaren 20 zijn. En ja, klopt dat de beide watervliegtuigen erop kwamen nadat ze het 24cm. stuk eraf gehaald hadden. Voor mij zijn de watervliegtuigen een extra toevoeging aan het model en deze zijn afneembaar omdat ik in clubverband vaar en bang ben dat ze de uitstekende vleugels eraf varen. Dan is het toch mooier dat het achterste geschutsstuk erop zit... Vele details haal ik uit boeken en Maritiem Digitaal.

    groeten Paul
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,
    Ben weer ijverig bezig geweest met de hoofdgeschutsstukken. Was wel even een lastig klusje vanwege de vele facetvlakken aan de toren. Wilde het eerst uit enkele massieve houtdelen maken maar toch maar besloten om alles uit 1mm berkenplaat te maken.

    Hier de foto's...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het draaien van de 24cm. kanons...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het spuitwerk even verouderen en klaar om af te monteren. De ogen aan de zijkant van de toren dienden voor het vastsjorren bij stormachtig weer. Moet nog wel dekoogjes maken hiervoor.

    Tot zover maar weer.

    groeten Paul
     
  10. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Dat maak je toch maar weer mooi!
    Dat doe ik niet even na.
    Kunnen die torens draaien?
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Van wapens heb ik geen verstand, dus weer alleen bewondering! ;)
     
  12. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    WOW !

    machtig , die torens !

    de groetjes ,

    Laurent
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Koen,

    Nee, de torens zijn niet draaibaar op afstand, wel kan ik ze met de hand verdraaien omdat ze ook uitneembaar zijn.

    @Henri,

    Je kan ook niet overal verstand van hebben...;)

    @Laurent,

    Zeker, ik vond ze uiteindelijk ook indrukwekkend, vooral de lange lopen. Toch is alles naar verhouding. De lopen waren even lang als de toren zelf. In vergelijking met m'n vorige model de Holland die als hoofdgeschut twee 15cm kanons hadden waren deze 24cm kanons aan de forse kant voor dit voormaat schip. Ze diende eigenlijk alleen als kunstverdedigingsschip.

    Tot de volgende update maar weer...

    groeten Paul
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    De eerste proefvaart! Even kijken hoeveel ballast erin moest. Ondanks dat de Hertog maar 6cm. langer is dan de Holland moest er toch nog 10 kilo meer bij en weegt het schip rond de 50 kilo. Nog meer zeulen met extra lood/accu's...:(

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel makkelijk uittrimmen in de MBVA clubbak.

    groeten Paul
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Paul, waar staat MBVA voor ???

    groeten, Brandaris
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Brandaris,

    MBVA staat voor ModelbouwVereigingAlblasserdam. Kijk maar op onze site;
    www.mbva.nl .

    groeten Paul
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    (Men Bouwd Van Alles) dat is mijn geintje
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  18. Botter

    Botter Guest

    hahahahaha geweldig.. Meneer van Gent U bent toch ook echt nog wel een toffe grappenmaker hoor! :D
     
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Bezig geweest met wat relingwerk en de twee "uitkijkposten" aan weerzijden. Hier wat foto's...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bakdek is nu bijna klaar, op wat details na. Hierna begin ik aan het brugdeel.

    groeten Paul
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Wat een details!

    Dit is puur vakwerk!



    Droop
     

Deel Deze Pagina