bouwverslag pantserdekschip Hr. Ms. Holland

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 19 feb 2008.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo forumgenoten,

    Sinds kort heb ik mij aangemeld op dit forum.
    Al een ruime tijd volg ik de bouwverslagen van anderen. Zelf bouw ik ongeveer 6 jaar modelschepen, en het leek mij leuk om ook een bouwverslag van een van mijn schepen te plaatsen. Het schip is al wel af maar soms bouw ik er nog aan.

    Vooraf,

    Tijdens een tripje naar het scheepvaartmuseum te Amsterdam zag ik een model van pantserdekschip de Gelderland staan in schaal 1:50 en was meteen verkocht om van dit schip een varend model te maken.

    [​IMG]

    Rond 1900 tot 1925 waren er 6 pantserdekschepen in dienst onder de Holland-klasse verdeeld in type I (rond brugdeel) en type II (hoekig brugdeel). Het leek mij leuk om de naamdrager van deze klasse te bouwen ook in schaal 1:50.

    Maten;
    Origineel lengte 94 m, breedte 15 m, waterverplaatsing 3900 ton
    model lengte 188 cm, breedte 30 cm, waterverplaatsing 40 kg.

    Het spantenplan heb ik uit een boek genomen en vergroot tot de juiste schaal, het dekkenplan heb ik zelf uitgetekend op A0 formaat. De meeste details komt van het model uit het museum en vele originele foto's.

    Hier wat foto's van de romp

    Tot de volgende stap Paul

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2008
  2. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag Paul ,

    een zeldzame zicht , zo'n nederlands pantserdekschip ...

    Nederland heeft nochtans zo'n maritieme geschiedenis , ik ben verbaasd van niet meer van deze modelbouwprojecten hier op deze forum te zien

    Ikzelf ben van plan om ooit een model van de Hnlms "Java" te bouwen , alsook een vrachtschip of misschien een passagiersschip van de Rotterdamsche Lloyd

    Ik zal alleszins deze bouwverslag blijven volgen ,wees daar zeker van

    de groetjes ,

    Laurent
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @ Laurent,

    wat leuk te horen dat we vrijwel dezelfde interesse in bepaalde schepen hebben. Een jaar geleden was ik van plan om een oceaanliner te bouwen. Ik had toen de Lusitania in mijn hoofd. Via het net kwam ik wellicht op jouw site (klopt dat dat jij haar aan het bouwen was), maar het is er tot nu toe niet van gekomen om haar te bouwen.
    Misschien in de toekomst nog!:p

    groeten Paul
     
  4. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag paul ,

    inderdaad was ik de Lusitania op schaal 1/100 aan het bouwen maar ik heb vier jaar geleden dit werf opzij gelaten , ik besefte vroeg genoeg dat ik bepaalde vaardigheden niet had om door te werken , en als ik deze model perfect af wou , ben ik dan gestopt . De romp is weliswaar gebouwd en de "plating" is bijna af ...

    twee tot vier jaar van je tijd investeren in een model om te ontdekken dat je niets waard bent , is een beetje dom volgens mij .

    Daarom heb ik ondertusen beter leren werken met papier en carton , heb ik ondertussen twee projecten afgebouwd , ik zie mijn vaardigheden en mijn modelistische "know-how" goed evolueren , en sedert de laatste weken heb ik geen angst meer als ik iets moet solderen .

    Nu moet ik nog leren werken met "photo etching" , om de vensters van de lusitania te kunnen bewerken , en dan pas zal ik de bouw weer aanvangen , waarschijnlijk in 2009 .

    de groetjes ,

    Laurent
     
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Laurent,

    Als ik zie hoe je het visserrijwachtschip aan het bouwen bent, dan komt het helemaal goed met de Lusitania!

    Over dat "plating" van de romp daar zat ik met de Holland ook mee, deze had alleen hele strakke banen over de romp zonder de overnaatse naden.(scheelt mij veel werk)
    Ik zat eerst ook te denken aan papier of latoenmessing te gebruiken maar na een nachtje slapen kwam ik met een luminuus idee.
    Ik kom hier in het verdere verslag nog op terug.

    groeten Paul

    ps. Ik volg je bouwverslag op de voet.
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo alle,

    Tijdens het plaatsen van de spanten op de kielbalk heb ik tevens inkepingen gemaakt in de spanten daar waar de kimkielen komen om vervolgens de huidplanken erop te zetten. Voor extra stevigheid. Na het beplanken van het schip heb ik zowel binnen als buiten de romp gelamineerd met epoxy (merk IJsel) en keperdoek.

    De grove bouw van de romp is nu klaar. Nu volgen de vele schuuruurtjes!

    [​IMG]

    Voordat ik ging lamineren heb ik om de boeg een messingstrip gespijkerd als bescherming tijdens het varen. Je kunt de scherpe boeg dan ook veel strakker afwerken dan hout. Aan de binnenkant zijn de motorbokken ook klaar. Er komen twee Robbe 1000 12 volt in, deze hebben genoeg kracht om de vierblad-schroeven met diameter 90 mm te laten draaien.

    [​IMG]

    Tot de volgende update, Paul
     
  7. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Paul,kortweg ;zeer mooi en degelijk werk!
    Ik blijf dit zekers volgen.
    Groeten
    Marc
     
  8. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    motor en schroeven

    Paul
    Ik ga een ook model bouwen van de zelfde grootte en waterverplaatsing > 40 kg (ook 1:50) en ga 2 x vierblads dia 95 mm schroeven gebruiken maar ik twijfel/weet niet welke motoren daar het beste bij passen...dus hoe kwam jij bij je keuze van de Robbe 1000
    groeten
    Hawser
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Hawser,

    Toen ik een bestelling wilde maken voor een linkse en rechtse 90mm. schroef, was ik eerst van plan deze te koppelen aan een torque 900. Deze kunnen met gemaak de schroeven van dit formaat aan maar "zuipen" amperes vooral onder zware belasting. Vele plaatsen er een waterkoeling op!
    Mijn keus ging uit naar een 1000 omdat deze een lager toerental heeft dan de 900 en ook aanzienlijk minder ampere vraagt. Normaal 2,5 Ah piek 10 Ah. Daarbij hebben ze een overmarge aan koppel. (max. een 13mm. schroef) geloof ik.
    Als ik volgas geef zijn ze vrijwel meteen optoeren en door het 7 polig anker kan het bijna stapvoets draaien.

    groeten Paul
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De Power 1000 motoren hebben alleen één onhebbelijke eigenschap: ze lopen links-, en rechtsom met een verschillend toerental :schrik:
    Bij twee motorige schepen kan dat vervelend zijn.
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Door de borstelplaat van één Power1000 te verdraaien (is hier al op het Forum geweest) is het euvel van het verschillend toerental te verhelpen.
    Het blijft knutselen, het toerental controleren zou natuurlijk ideaal zijn.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2008
  12. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Motoren etc

    Paul en de rest,
    Bedank voor jullie toelichting, de Robbe 1000 is in principe als motor oke begrijp ik. Ik was al van plan om op elke motor een aparte regelaar zetten, hoe krijg je ander 1,80 m en 40kg+ rond ? niet alleen met een boegschroefje, en een sleepboot moet nog wat meer kunnen dan alleen aanleggen!
    Groeten
    Hawser
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Na de romp meerdere malen te lamineren en met polyesterplamuur strak te maken ben ik begonnen met het aanbrengen van het voor en achterdekken. Ook de kluisgaten zijn ingeboord.

    [​IMG]

    De messingstrip in de boeg is nu ook zichtbaar. De schroefassteunen zijn en het druppelvormig balansroer zijn uit koperplaat gemaakt.

    [​IMG]

    Om het effect van de huidplaten te krijgen, heb ik om en om banen afplaktape gespannen over de gehele lengte van het schip. Vervolgens met plamuur overtrokken en meteen erna de tape er weer afgetrokken. Vandaar de witte banen bij de eerste foto. Het resultaat zie je goed als alles gespoten is.

    Tot de volgende stap, Paul
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    In het hek van het schip zit nu het gat wat voor de achterste torpedobuis dient. Hier komen nog wel deuren voor. Zelf heb ik een sleephaak in de buis gemaakt om in de toekomst soms een rubberbootje achter te hangen.;) Kunnen die twee duizends makkelijk hebben.

    [​IMG]

    Verder ook de binnenkant van de romp in de grondlak gezet om het vervolgens wit af te lakken.

    [​IMG]

    [​IMG]
    groeten Paul
     
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Update,

    De ruwe bouw van de romp is klaar. De volgende stap is het bouwen van het onderste brugdeel gemaakt van berkentriplex 1,5 mm dikte. Misschien dat ik bij een volgend schip een kuntstof opbouw maak. Dan hoe je inieder geval het hout niet meer te impregneren.

    [​IMG]

    De voorste inkepingen op de ronde rand zijn voor de boegankers. Deze werden vroeger opgehesen en op de ankerplaat gelegd. Het was een klipanker met een stok erdoor (een soort overgangstype).

    goeten Paul
     
  16. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er indrukwekkend uit hoor!
    Mooi werk..

    Groet,
    Roelof
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Dank voor je lof Roelof. Even een update van het maken van het lofwerk van de "Holland". Zowel voor op de boeg en rondom het hek zaten welderige krullen. Op het hek zat in het midden het Nederlands wapenschild en in de krullen de naam van het schip.

    Bij mijn vorige schip het ramschip Hr. ms. Buffel had ik het lofwerk gemaakt uit dun hout en erna verfijnd met gutjes. Vervolgens beschilderd met goudverf. Maar op den duur ging het toch bladderen. Om dit te voorkomen ging mijn keuze nu uit een messingplaat van 2mm. dikte. Met een figuurzaag uitgezaagd en de krullen afgerond met echappementvijlen en graveerstekers. Dit was toch wel een tijdrovend werkje, maar in de verloren uurtjes komt het uiteindelijk wel klaar!

    [​IMG]

    Dit is het bakboord lofwerk. In het schildje komt nog een afbeelding te staan. Verder ook begonnen aan de hoeveelheid lopen van de geschutsstukken, de bedieningswielen zijn centrumraderen uit oude zakhorloges waarvan ik de tandjes afgevijld heb.

    Ondertussen gaat de bouw van de romp gestaag door.

    groeten Paul
     
  18. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Heel mooi werk Paul. Pet af hoor.
    Dat idee om die bedieningswielen uit horlogeradertjes te halen is gewoon schitterend.
    Zeer inspirerend.
    Groeten, A!H.
     
  19. Zooropa

    Zooropa Guest

    ik zou je graag op willen wijzen dat de huidgangen nooit dezelfde breedte's hebben; in de boeg en steven zijn de huidgangen smaller dan in het midden.

    desalniettemin, vind ik het een hele inventieve oplossing om huidgangen te maken met plamuur en tape. ik wil zelf op de oude manier doen; dunne strookjes fineer :D (ja ik ben ook een perfectionist)

    succes met de bouw he!
     
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Zooropa,

    Welkom op dit forum. De opmerking dat huidgangen van schepen nooit dezelfde breedtes hebben, gaat niet helemaal op. Op originele foto's van dit type pantserschip is te zien dat alle huidgangen boven de waterlijn dezelfde breedte hebben over de volle lengte van de romp. Pas wanneer de buikholte begint, ontstaan er steeds meer krommingen in voor- en eindgedeelten.

    Hetzelfde doen we in de modelbouw ook, wanneer er rechte gedeeltes zijn neem ik ook hele huidplanken en bij welvingen maak ik ze taps.

    groeten Paul
     

Deel Deze Pagina