bouwverslag pantserschip Kortenaer 1893

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 12 jan 2014.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Bloed kruipt waar het niet gaan kan dus......,weer begonnen aan een volgend meer jaren project. Dit keer pantserschip Kortenaer uit 1893 tevens naamdraagster van deze klasse bestaande uit drie schepen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gegevens;

    Origineel

    Op stapel: 13 juni 1893 Rijkswerf te Amsterdam
    Afmetingen: 86,20 x 15,20 x 5,10 meter
    Tonnage: 3400 ton
    Krachtbron: 4660 pk

    Model

    Op stapel: maart 2014
    Afmetingen: 172,50 x 30,50 x 10,50 centimeter
    Gewicht: 40 kilogram
    Krachtbron: 2x Robbe 1000 (beide motoren uit pantserdekschip de Holland, zie verslag)
    Schaal: 1:50

    De tekeningen komen van de blauwdrukken Ramschip 1892. Dit was een ontwerp waarbij de drie schepen volgens dit plan werden gebouwd met grote uitzondering dat in het ontwerp het brugdeel open was. Alle drie kwamen in de vaart met een half-open brugdeel.

    Bijzonderheden:

    Het waren de eerste Nederlandse marineschepen die werden uitgerust met kimkielen en als enige in die tijd met een dubbelloops toren 21 cm kanons

    De tekeningen heb ik zelf uitgetekend en aangepast in schaal 1:50.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het verslag zal ik erg beknopt houden aangezien al het beslag en bouwmethode hetzelfde zijn als mijn voorgaande bouwverslagen. Aanvang van de bouw zal in maart beginnen.

    De keuze van de kleurstelling is weer marinegrijs met 1 rode (ossebloedrood) band om de schoorsteen. Dit was als herkenningsteken voor de Kortenaer.

    Groeten Paul
     
  2. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Paul,

    Dat zal weer een prachtige aanvulling op dit forum worden. Leuk dat je weer een bouwverslag gaat plaatsen van weer een prachtig origineel en vanzelfsprekend een nog mooier model.
    Succes,

    Harald
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2014
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    He, daar was die weer!



    Wordt een reus Paul, een hele mooie.
    Ga u op de voet volgen.

    De bijzondere bouwwijze van u blijft me inspireren.




    Jan
     
  4. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Stellendam
    Gaan we weer volgen!! weer een klassieker :p, Succes Paul.

    gr Herman
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.137
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooi Paul, op mijn wenken bediend!!!:D:D
    Ik kijk uit naar het begin.

    Groet,

    Ad
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    Halderbergen
    Mannen bedankt voor jullie reacties! Zoals ik al schreef zal het nog wel even duren voor ik weer iets post. Waarschijnlijk het ogenblik wanneer de romp dicht beplankt is.

    Groeten Paul
     
  7. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Met jouw tempo zal dat dan wel zo ongeveer overmorgen zijn. :p
    Plezier met de bouw.
    Han
     
  8. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Welkom terug Paul!! Knoop is dus doorgehakt, dat is mooi want dan kan ik weer van je werk genieten.
     
  9. Silence

    Silence

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Paul,
    Ik ga deze zeker weer volgen. Ik wou dat ik zo af en toe eens wat meer tijd had om aan mijn schip te werken.

    Danny
     
  10. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    Halderbergen
    @Han,

    Ik denk het niet Han. Deze jongen gaat het op z'n gemakkie doen...

    @Bas,

    Twijfelen is niet mijn ding dus resoluut de knoop doorgehakt. Al blijft de Flores ook in mijn gedachten. Zeker is dat deze hierna komt.

    @Danny,

    Weinig tijd? Voor zo'n mooie hobby maak je gewoon tijd.:yes:

    Groeten Paul
     
  11. Silence

    Silence

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Rotterdam
    Sinds ik vol-continue werk en niet meer in de reclame, wordt het een stuk lastiger. Ik ben al bijna 1,5 jaar bezig met een rompje/opbouw van een Smit Bison in 1:25.

    Danny
     
  12. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Tot maart wachten is er niet helemaal bij. Vandaar begonnen aan voorbereidend werk. De beide schroefassen en het eerste lofwerk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort toch maar eens wat hout gaan halen voor de spanten...

    Groeten Paul
     
  13. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Ik had al zo'n vermoeden dat het niet lang meer zou duren voor je aan de slag zou gaan ........ ga je er vandaag op uit om hout te halen ;)

    Ik had een vraag over het gewicht van je model - je gaf aan dat het 40 kilo gaat wegen maar ligt het gewicht van het model niet rond de 27 kilo (3,400,000 / (50x50x50) = 27.2 kg).
    Groeten,

    Harald
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.137
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Die 3400 ton is het tonnage, waarschijnlijk niet het deplacement (waterverplaatsing) Harald. Als ik de afmetingen ruwweg neem met een factor 0,7 kom ik op:

    86,20 x 15,20 x 5,10 x 0,7 / 50^3 = 0,0374 ton = 37,4 kilo

    Dat is natuurlijk een ruwe schatting, maar komt wel dicht bij de door Paul genoemde 40 kilo.

    Groet,

    Ad
     
  15. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Dat dacht ik eerst ook Ad, maar ik zag op wikipedia (ik weet het - je favoriete bron :p ) en andere sites dat de waterverplaatsing 3464 ton was en vandaar m'n vraag. De Kortenaer was natuurlijk niet zo'n gek groot schip en zeker niet zo groot als de Hertog Hendrik (waterverplaatsing 5000 ton).
    Groeten,

    Harald
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.137
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    We horen het wel van Paul Harald. Maar als ik zo ga rekenen aan die 2 schepen vermoed ik toch dat er ergens een foutje geslopen is in de Wiki-(on)wijsheden;).
    Mijn scepsis heeft overigens grotendeels te maken met Nederlandse Wiki pagina's, de Engelstaligen zijn gemiddeld gesproken van een wat betere kwaliteit.
    Een goede "stresstest" is het bekijken van Wikipedia pagina's over onderwerpen die betrekking hebben op je eigen vakgebied. Je moet dan zelf wel wat stressbestendig zijn, want je zou tot de conclusie kunnen komen dat je opleiding volkomen waardeloos was.

    Paul weet tzt de bezem wel te vinden denk ik:D.

    Groet,

    Ad
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    Halderbergen
    @Harald en Ad,

    Jullie kennen de duim? Het is een schatting. De HH weegt vaarklaar zo rond de 50 kilo. Qua rompholte schat ik dat de Kortenaer zo rond de 40 kilo zal gaan wegen. Het is niet het eerste schip wat ik bouw en ondanks de cijfertjes wijkt soms de praktijk af.

    Zodra ik de eerste proefvaart zal maken, weten we meer. Even wachten dus...

    He, ik ben mijn bezem kwijt??

    Groeten Paul
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.137
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Met die 50 kilo kom ik voor de HH op een vermenigvuldigingsfactor van 0,73 (met de waterverplaatsing uit Wikipwedia zou dit 0,59 moeten zijn). Met de gegevens volgens Wikipedia zou dat voor de Kortenaer 0,54 zijn, en dat lijkt mij extreem laag.
    Maar we zullen braaf geduldig zijn:D.

    Ik vind het trouwens wel knap dat Wikipedia de maten in mm opgeeft. Dan zouden ze ook de temperatuur daarbij moeten opgeven, want een schip van die lengte wordt per graad temperatuurstijging ongeveer 1,2 mm langer.;)

    Gewoon geen zin in dekzwabberen vermoed ik. Komt nog wel:yes:.

    Groet,

    Ad
     
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    De romp is dicht. Dit is het eerste model met 28 spanten wat ik bouw. Terwijl deze korter is dan de HH...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Heb je de HH ook in het water gezet in Goes? In ieder geval heb ik haar wel even staan bewonderen. Pracht schip.
    Dit wordt dus, aan de romp te zien, terug zo'n beauty!
     

Deel Deze Pagina