Bouwverslag Patrouillevaartuig P4

Bedankt Marc!

Na 2 uur pielen is het gelukt! De ombouw naar brushless is geslaagd. Ik had mazzel want as diameter en gatenpatroon v.d. Aerodrive SK3 2822 motor kwamen niet exact overeen met de Graupner motor maar wel met de O-ring. Kwestie van peddel uitboren en nieuwe boutjes. Het pielen was een gevolg van het feit dat de unit al in de boot zat. Maar had nu geen keus,de boot komt volgens mijn laatste berekeningen al te zwaar uit en lag te ver voorover, nu is weer 50 gram in de neus gewonnen:koud:

P1090106.JPG

P1090111.JPG

Gr.
Pim

Hi Pim,

Je gaat weer als de brandweer, gaat deze in mei al te water ?
Slank modelletje, suc6 met de afbouw.:banana::thumbsup:

Laatst bewerkt:
Dag medebouwers,

Het weekend is weer bijna voorbij dus even wat kunnen doen aan de P-boot. De opbouw vordert gestaag, ook staat er al een schoorsteentje.
Nadat de fundatie voor de accu en de servo was ingebouwd kon het dek aangebracht worden.
Deze ligt ter hoogte van de romp, niet erop en rondom moet er dus een randje van ongeveer 1 mm afgehaald worden.

P1090113.JPG

P1090112.JPG

Daarna de opening afgestreken met polyesterplamuur en gladgeschuurd.
P1090119.JPG

P1090116.JPG

Door de motorluiken kan ik bij de askoppelingen komen.
P1090117.JPG

Achterkant van het opbouwtje met deurtje met raamframe, alle ramen krijgen een dergelijk frame rondom.
P1090120.JPG

En nog wat overzichtsplaatjes.
P1090126.JPG

P1090128.JPG

Groeten en veel modelbouwplezier!
Pim

Dit bootje kan bij jou op het achterdek als lading mee Sjoerd! Logisch dat het allemaal wat sneller gaat :)

Ik heb een vraag voor de Colorikit bouwers onder ons. Heeft iemand een idee welke kleur, e.v.t RAL, het blauw van de romp is?

Puur "eigenbelang" hoor Pim! Zoveel te eerder kun je weer verder aan je Wijsmüller trio. Nee hoor, lekker afbouwen deze! Gr. Klaas.

Mijn broer is dit vaartuigje ook aan het bouwen , het is te zeggen , restaureren , maar dan op schaal , ik denk , 1/15 .of 1/10
Het vaartuig is ongeveer 155cm lang en ongeveer 38 cm breed .
We hebben dit weekend gevaren en er zijn door iemand van onze vereniging foto's genomen van dit politievaartuig .
Zodra ik ze verkrijg zal ik ze op het forum plaatsen .
Het enige probleem is nog de antenne , deze gaat volledig plat zoals de echte maar de verbinding met het stalen kabeltje breekt steeds .
maar dat zal ook wel opgelost worden één dezer .
Groetjes
Ronny

Mijn broer is dit vaartuigje ook aan het bouwen , het is te zeggen , restaureren , maar dan op schaal , ik denk , 1/15 .of 1/10. Het vaartuig is ongeveer 155cm lang en ongeveer 38 cm breed. Ronny

Bedankt Ronny, maar we zijn er inmiddels over uit dat dit een totaal ander schip is.:D

De hoofd motoren zijn binnen (brushless 1700 KV) en even de tijd gehad om een goede motorfundatie te maken. De plaat waarop de motor is vastgeschroefd is de demontabel van de fundatie in de boot. Zo kan ik de motor vervangen en inspecteren zonder in de krappe romp te moeten gaan stuntelen. Verbinding met de as middels een koppelslang.
P1090224.JPG

P1090226.JPG

P1090228.JPG

En waar moet al die power naartoe? Nou hierop, 5 blads 20 mm schroefjes.
P1090249.JPG

Ook even de opbouw in de spuitplamuur gezet,als voorbereiding op het waterproof korrel 600 schuren. Komt mooi overeen met het 3D model.:yes:
Voor:
RHINO2.JPG

Na:
P1090242.JPG

Even een overzichtsplaatje:
P1090231.JPG

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Op 10 mei heb ik even een kleine proeftocht gehouden. Ze ligt goed in het water met slechts 200 gram ballast. Dit ligt allemaal achter de motoren, hier ligt ook geen RC in de boot dus dit is te verklaren. Deze grammen ga ik echter nog nodig hebben bij het maken van de mast en dekkraan met bijboot en het detailleren van de boot!
Ik verwacht iets hoger uit te komen maar eventueel kan ik de boegschroef-motor nog demonteren. Is leuk om te hebben maar zoals verwacht niet noodzakelijk om goed te manoeuvreren. Ondanks de grote lengte-breedte verhouding draait ze zeer rap om haar as met alleen de 2 hoofd schroeven. Kwestie van genoeg vermogen aan boord hebben denk ik.

P1090294.JPG

IMG_20170510_205638143.jpg

IMG_20170510_205656167.jpg

P1090292.JPG

Ze is erg stabiel in de bochten en doet niet aan driften zoals een planerende boot dat wel doet. Wel merk ik dat het hebben van 2 schroeven weinig verschil in snelheid maakt. Met 1 motor komt ze al aardig vooruit en als er 1 motor bijspringt is dat amper te merken. Dit is op basis van hydronamische wetten en het niet hebben van een planerende romp wel te verwachten.

Ondanks de mooie schaalsnelheid heb ik het idee dat de motoren erg veel toeren moeten maken en daardoor dus erg 'gillen' bij lage snelheid. De spoed op de schroeven is minder (16 mm) dan van een standaard Raboesch schroef (20 mm). Dus ga ik andere schroeven monteren die meer spoed hebben (25 mm) om zo wat meer pit in het bootje te krijgen zonder dat de motoren hoog in de toeren moeten klimmen. Verder ben ik een zeer tevreden kapitein!

Gr.
Pim

Knappe boot Pim,ze ligt mooi in het water.
De juiste motoren/schroeven is steeds wat zoeken,denk niet dat er daar juiste regeltjes voor bestaan.

:thumbsup:

Hey Ron! Ja, men was erg enthousiast, naar de updates kijken ze ook reikhalzend uit en ik heb al de afspraak staan om ook de P1 te maken. Ik zit zelfs te denken aan een stukje nagemaakte kade, doet het altijd goed op een evenement. Het hoekje handhaving-te-water zeg maar :koud:.

Marc, er zijn wel regeltjes voor maar het is ook een kwestie van gevoel. Ze vaart mooi op schaalsnelheid nu maar in het echt is het geen hardloper en bij het model wil ik graag het onderste uit de kan halen zeg maar. De kwestie van geluid speelt ook, meer snelheid met ongewijzigde aandrijflijn (vermogen) in de boot betekent ook minder lawaai op lage snelheid. Het laatste wat ik wil is met een slakkegang als een koffiemolen voorbij komen!

Laatst bewerkt:
Mooi Pim. Ook de vaarfoto's zien er veelbelovend uit. En dan dat redactionele stukje, ik zeg schot in de roos.

Back