Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

Vandaag een nieuwe gipsplaat gekocht. Dit betekent: er staat een nieuw vliegtuig op stapel!

(Mijn vorige bouwdraad is
hier te vinden)

In het kader van het 'vintage' bouwen (zie ook hier), ga ik helemaal terug naar het jaar 1967. In dat jaar word Phil Kraft wereldkampioen 'pattern flying' met een door hemzelf ontworpen model. De Kwik-Fli Mk III. Zijn ontwerp werd gepubliceerd in meerdere modelbouwtijdschriften en er zijn diverse bouwdozen van uitgekomen. Overigens is deze Phil Kraft ook bekend van de door hem gebouwde RC componenten.

Zelfs anno 2007, 40 jaar later, heb ik twee uitvoeringen gevonden die nog geleverd worden:
De uitvoering van Graupner (ARF)
De uitvoering van Home and Hobby Solutions (KIT)

In mijn volgende posts zal ik een overzicht van de door mij gevonden informatie geven en een verzameling plaatjes (altijd leuk).

Maar voor nu de voorkant van Model Airplane News van februari 1968:
1.jpg


(15-10-2007: titel gewijzigd)
(7-1-2008: links aangepast i.v.m. nieuw forum software)
 
Laatst bewerkt:
(deze post zal aangepast worden als nieuwe info beschikbaar komt...)

De informatiebronnen:
  • Online tekening (DXF formaat) op plans.rcmodell.hu (download)
  • Papieren tekening via vth.de (zoek op 'kwik')
  • Artikel over de REFLEX XTR versie van de Kwik Fli Mk III (hier)
  • Site over de oude bouwdoos van Graupner, hier, met aanzichten en explosie tekening
  • Draadje op rcuniverse over oude polyester uitvoering, hier
  • en meer, komt eraan...
 
(deze post zal aangepast worden in de loop van de tijd...)

En een paar plaatjes...

Willekeurig:

normal_7-Marty%20K%20Qwic%20Fly.jpg

normal_8.jpg

normal_9-mairKwikFly85.jpg



De Graupner (ARF) uitvoering:
2.jpg

5.jpg


De Home and Hobby Solutions uitvoering (Kit):
normal_Kwik%20Fli%20Picture%201.jpg
 
Leuke kist, ziet er snel uit.
Maar euh.... wellicht kom ik nu blond over :?
Het lijkt toch verd..., heel veel op een Puma, die zou dan een nazaat zijn van deze Kwik-Fly.

Die Puma wordt m'n tweede project (nog nieuw in doos liggen van Scen Puma III).

Ga me weer abbonneren en Captain bouw ze !!

C'Ya
Hans
 
CaptainV24 zei:
(deze post zal aangepast worden als nieuwe info beschikbaar komt...)

De informatiebronnen:
  • Online tekening (DXF formaat) op plans.rcmodell.hu (download)
  • Papieren tekening via vth.de (zoek op 'kwik')
  • Artikel over de REFLEX XTR versie van de Kwik Fli Mk III (hier)
  • Site over de oude bouwdoos van Graupner, hier, met aanzichten en explosie tekening
  • Draadje op rcuniverse over oude polyester uitvoering, hier
  • en meer, komt eraan...

volgens mij heb ik zelfs nog een papieren tekening liggen... te hellevoetsluis..

groet,

vinze
 
Hallo CaptainV24.

Het wordt weer mooi op de Nederlandse modelairfields. :yes:

Alles weer uitgepluisd, zoals je dat ook voor de HB-1 hebt gedaan. Als ik Den Haag kom ga ik beslist naat de Bibliotheek.

Leuk dat er weer nostalgie komt boven drijven. Er is toch niets mooier dan van tekening te bouwen. Telken weer die uitdaging van hoe los ik dit nu weer op. En tenslotte de maiden.

Ik neem een abo'tje.

Succes met de bouw en groeten,

Arnold
 
ik neem ook al vast een abotje.
gezien je vorige bouwverslag zal deze ook zekers ook geen probleem zijn.
 
Ik heb de twee tekeningen (de download en die van VTH.de) nog eens even zitten bekijken en er zitten opmerkelijke verschillen tussen. Deze werden ook al opgemerkt door de schrijver van het stuk over de simulator-variant van de Kwik-Fli Mk3. Hieronder even fotootjes om het e.e.a. te verduidelijken.

De tekening van VTH.de:
DSC_5107.JPG

Merk op dat de aansluiting van de neus op de spinner niet mooi overloopt en dat de buik van het vliegtuig bij de vleugel schuin naar beneden loopt.

Nu de tekening van rcmodells.hu:
DSC_5108.JPG

Hier loopt de neus en de spinner in elkaar over en is de buik van het vliegtuig aan de onderkant rechter en minder diep.

Ook het 3-zijden aanzicht van de oude Graupner versie van de Mk3 (hier) geeft aan dat de spinner en romp in elkaar moeten overlopen en dat de buik aan de onderkant vlak moet zijn.

Overigens geeft de tekening van VTH.de in tekst aan dat het 'weltmeister' model afwijkt van hun tekeningen. Onder andere wordt vermeld: de romp moet 5 cm langer, het stabilo en de staart moeten anders. Wat echter niet vermeld is dat ook de vleugel (11" koorde ipv 12") en de rompvorm anders moeten :?

Na het vergelijken van diverse foto's, tekeningen e.d. ben ik erachter dat ik de "buitenmaten" van het vliegtuig moet bouwen naar de tekening van plans.rcmodell.hu maar wel handig gebruik kan maken van het feit dat de VTH tekening uitgewerkt is in metrische maten, dus dat ik zelf geen conversie keuzes meer hoef te maken.

Waar ik wel nog naar moet kijken zijn de inbouwmaten van de motor en daarmee de plaatsing van het motorschot.

Intussen heb ik al een stapel hout ingekocht, dus ga ik vanavond beginnen aan de eerste zaag & lijmklusjes.
 
CaptainV24 zei:
Intussen heb ik al een stapel hout ingekocht, dus ga ik vanavond beginnen aan de eerste zaag & lijmklusjes.
Ik ben alvast héél benieuwd naar het vervolg... De precisie waarmee je je vorig project hebt afgewerkt is bewonderenswaardig!

Groeten,
Niels R.
 
off topic ... :oops:

Heb tweedehands een Phil Kraft Super Fli op de kop kunnen tikken ... was effe wennen want vliegt bloedjesnel en mesjesscherp :D ...

Is blijkbaar redelijk schaars dit model en vrijwel niks over te vinden ...

na 5 vluchtjes met stip naar 1 op de lijst "favoriete" kistjes ...

success met het project !

27123413-super-fli.jpg
 
@guy 5927

dit is een superfly van het merk Roga op de foto, vliegt inderdaad heel goed. Ik heb nog zo eentje liggen, maar die is einde rit ondertussen: te rot om nog mee te vliegen
 
Zo, de eerste kleine stapjes zijn gezet.

De vleugel heeft een V-stelling van vier graden. Hiertoe worden de hoofdliggers meteen al onder de goede hoek met elkaar verlijmd.

Lijntje op de bouwplaat getekend onder de goede hoek en daarna afschuinen en lijmen (5 min. epoxy)
DSC_5109.JPG


Het resultaat:
DSC_5113.JPG


Dit moet dus twee keer, een voor boven en een voor onder. Daarna komen er hard balsa dubbelingen op. Gelukkig heb ik een hoop kleine klemmetjes:
DSC_5110.JPG


Nu hopen dat ik eraan denk dat ik voor de andere ligger de dubbeling aan de onderkant vastzet.
 
En ik heb alvast wat denkwerk gedaan m.b.t. de diverse spulleboel die ik nog moet kopen om het toestel af te maken (op hout na dan...):

Dit lijstje zal ik aanpassen in de loop van de tijd... Hier en daar wat advies gevraagd wat betreft merken...
(gewijzigde/toegevoegde zaken in bold aangegeven)
  • 1 Bestuurbaarde neuspoot (tweebenig), Robbe 6043 of Kavan 0104
  • 1 Neuswiel (2 1/2")
  • 1 Stuurkabel neuswiel, Sullivan rood
  • 1 Spinner aluminium (2 1/2"), Great Planes staat in tekening
  • 1 Propellor (hout?), merk?
  • 1 Motorsteun (of gewoon zelf maken)
  • 1 stuurkabel gas, Sullivan rood
  • 1 Canopy, Sig of Graupner
  • 2 Wielen (3")
  • 2 Poot landingsgestel, stafmateriaal
  • ? Scharnieren ailerons
  • 2 Roerhevels ailerons
  • ? Scharnieren hoogteroer
  • 2 Roerhevels hoogteroer
  • ? Scharnieren richtingroer
  • 1 Roerhevel hoogteroer
  • 1 Stuurkabel richtingroer, Sullivan blauw
  • 1 Stuurkabel hoogteroer, Sullivan blauw
  • 2 Aileron servo's
  • 2 Stuurstangen ailerons
  • 2 Hoogtroer, richtingroer servo's
  • 1 Gasservo
  • 1 Tankje (300 ml)
  • 1 RX battery
  • 1 Ontvanger
  • 1 RX schakelaar

Ik ben vast nog wel het e.e.a. vergeten
Vlogen ze in die tijd (1967) inderdaad met houten propellors? Geen idee. Was toen nog niet geboren...

Bij de weg: Hoe maak ik van bovenstaande een keurige tabel? Een dappere poging om met <table><tr><td></td></tr></table> enzovoort een tabel te produceren leek vooralsnog vruchteloos...
 
Volgens mij werden in die tijd ook houten propellors gebruikt. En nu kun je beter de kunststoffen hebben, zijn ook erg stijf en kunnen ook wat hebben zonder stuk te gaan. Een houten prop is erg mooi om te zien maar ozo kwetsbaar :? . Verder even je lijstje gelezen, zou voor een tankje van zo'n 300ccm kiezen en grotere wielen van +- 80 mm. De ailerons kun je beter direct met een stuurstang aansturen dan met een kabel.


P.S. dit is mijn mening 8)
 
Huibert zei:
Volgens mij werden in die tijd ook houten propellors gebruikt. En nu kun je beter de kunststoffen hebben, zijn ook erg stijf en kunnen ook wat hebben zonder stuk te gaan. Een houten prop is erg mooi om te zien maar ozo kwetsbaar :? . Verder even je lijstje gelezen, zou voor een tankje van zo'n 300ccm kiezen en grotere wielen van +- 80 mm. De ailerons kun je beter direct met een stuurstang aansturen dan met een kabel.
P.S. dit is mijn mening 8)
Ok, dat van die stuurstangen is al aangepast. In afwijking met de tekening zet ik er twee aileron servo's in ipv eentje. Dus kan ik ook korte stangetjes gebruiken. En dat brengt me op: roerhoorntjes, die moeten er nog bij!
De twee hoofdwielen zijn 3 inch op de tekening, dat is 76,2 mm, dus dat lijkt wel OK.
Tankje wordt voorlopig op 300cc gezet. Klinkt goed.

Misschien koop ik wel een houten prop voor de foto :-)
 
Het schiet nog niet echt op :(

Alles wat ik tot nu toe gedaan heb past op een foto:
DSC_5120.JPG


De boven en onder hoofdliggers zijn in de goede V-stelling verbonden en verdubbeld met balsa binnen liggers. Verder heb ik een van m'n twee malletjes voor de ribben gemaakt.

Veel belangrijker (voor mij dan...) is mijn voortgang met het lessen:
Ik heb vandaag m'n brevet gehaald!
(doorbouwen dus!)
 
Back
Top