Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

Hé CaptainV24,

Daar moet op gedronken worden !! :proost:
Dat heb je rapido voor elkaar!!
Goede instructeur natuurlijk :)
Gefeliciteerd.

Maar dat betekend wel dat die Kwik-fly (met de nadruk op Kwik) nu wel sneller af moet zijn :wink:

C'ya
Hans

Verdouche zei:
Leuke kist, ziet er snel uit.
Maar euh.... wellicht kom ik nu blond over :?
Het lijkt toch verd..., heel veel op een Puma, die zou dan een nazaat zijn van deze Kwik-Fly.
Hoe het zit heb ik beschreven (in de derde post) in deze thread over de Puma: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...ghlight=&sid=28e88721f2dd6c97595bfefa02d2706f
Bosch werd op het WK van Corsica 2e achter Kraft met zijn Kwik Fly.
Dat kwam hoofdzakelijk doordat de Amerikaanse modellen zeer licht waren en ook bij een slechtere motorloop nog wat over hadden.
Bosch had een redelijk zwaar model, maakte een afstelfoutje en dat deed hem de das om.
Een Kwik Fly is bedoeld om onder de 3 kilo te blijven, pas dus op met alle 'verbeteringen' en weeg alles steeds tijdens de bouw.

Zo, eindelijk wat voortgang geboekt.

Voor de vorm alvast de tekening op de bouwplaat geplakt, beschermd en de hoofdligger erop:
DSC_5122.JPG

Ik heb de malletjes van de ribben verder afgemaakt. Aangezien de buitenvorm van alle ribben gelijk is hoef ik maar een set mallen te maken. De rest is 'variatie op een thema'. De mallen zijn gemaakt van triplex. De randen heb ik doorweekt met secondenlijm zodat ze niet te lijden hebben van het snijden en zagen van de ribben. Vier kleine gaatjes (formaat tandenstoker) houden de boel uitgelijnd.
DSC_5126.JPG

En daar liggen ze dan. Alle 2mm ribbetjes. 18 stuks in totaal. Viel heel erg mee. Als je eenmaal van die malletjes hebt, is het maken van een pak ribbetjes (per 6 deed ik het) een makkie.
DSC_5127.JPG

Ik moet nu alleen nog 2 stuks 3mm ribbetjes maken (de wortelribben) en een hele hoop 'klein grut ribbetjes' (voor versteviging voorkant).

Voor het kopen van het hout heb ik een spreadsheet gemaakt met de dichtheden van balsa in categorieen (super light, light, light medium, medium, medium hard, hard). Ik heb m'n digitale weegschaal meegenomen naar de winkel en heb me daar drie kwartier 'geamuseerd' met het wegen van plankjes.

Voor de dubbelingen van de liggers heb ik een plankje 'hard' 6mm balsa gekocht. Voor alle ribbetjes 'light-medium', voor de beplanking 'light'. Deze keer (i.t.t. mijn vorig bouwverslag) zal ik per vleugel een pakket ribben uitwegen die hetzelfde wegen per kant EN ze op gewichtsvolgorde, zwaar naar licht van binnen naar buiten monteren. En zo ben ik leuk van de straat...

Bruno van Hoek zei:
Een Kwik Fly is bedoeld om onder de 3 kilo te blijven, pas dus op met alle 'verbeteringen' en weeg alles steeds tijdens de bouw.
Ik had al begrepen dat het origineel een 'licht weer' toestel is. Voor mij is het wel m'n eerste laagdekker, dus ik moet 'm sterk bouwen. En licht. Is op zich niet helemaal tegenstrijdig... Gewoon goed opletten en: elke gram telt. Een voordeel voor mij is dat de hedendaagse RC apparatuur en motoren lichter zijn. Dus ik heb meer reserve.

EDIT: licht naar zwaar => zwaar naar licht

Met een dagje vrij schiet het eindelijk wat op.

Eerst de rechtervleugelhelft. Onderste hoofdligger vastgezet op de plaat. Aan de achterkant een balkje op de goede hoogte gezet zodat de ribbetjes goed horizontaal komen te liggen. En dan proefpassen:
DSC_5130.JPG

Dat zit goed. Lijmen dan maar. De bovenste hoofdligger lijm ik meteen mee.
DSC_5135.JPG

Lijmen van de ribbetjes weer op de mij vertrouwde manier: hoekijzertjes en elastiekjes.
DSC_5136.JPG

En dat ging zo vlug, dat de linkerhelft al aan de beurt is. Bouwplaat voorzien van andere tekening, bescherming...
DSC_5137.JPG

Meteen even kijken of de boel een beetje recht is:
DSC_5138.JPG

En daarna proefpassen en lijmen...
DSC_5140.JPG

Nog gefelicteerd met je brevet en je bouwwerk ziet er (weer) vlekkeloos uit. Denk dat heel wat oude knarren genieten bij het zien van een beginner die gewoon z'n eigen toestellen keurig netjes zelf bouwt en binnen afzienbare tijd z'n brevet haalt.. respect hoor :)

Wow, ik kon maar 1 ding denken toen ik de fotos van het kissie in de derde post zag...

Wat een geweldig mooi ding zeg...

Abbootje voor mij, en de plannen ook...
ik bouw dan wel niet van hout, en vlieg geen brandstof,
maar wil deze zeker uit Depron proberen te bouwen met electro erin...
Mocht ik de tijd er niet voor kunnen vinden dan is de volgende aankoop de Graupner versie

Hier een doorontwikkeling van Kraft, de Bar Fly. Oogt wel een beetje klungelig, zo'n mooie kist en dan die neus, zonder aansluitende spinner.
barfly1ib0.jpg

barfly2sx9.jpg

Ben rustig bezig de ribbetjes van de linkerhelft te verlijmen. Weinig nieuws dus.

Maar wel een vraag. De tekening waar de aileron aansturing staat aangegeven ziet er als volgt uit:
aileron3.PNG

Wat mij hier opviel: geen scharnieren. Nergens in de tekening is iets over scharnieren te vinden. Wat zou er origineel gedaan zijn en wat zou nu handig zijn?

Ik zie een paar opties:
1) Laten scharnieren o.b.v. de bespanning.
2) Gewone platte scharnieren (2 van de witte plastic plaatjes) zo hoog mogelijk monteren.
3) Pen scharnieren zo hoog mogelijk monteren.
4) CA scharnieren.

Optie 1) zie ik niet zo zitten. Ben bang dat dat gaat scheuren op termijn of zie ik dat verkeerd?
Met de opties 2) en 3) is het erg belangrijk om het scharnierpunt goed uit te laten komen. Waar en hoe?
En aan optie 4) heb ik bij het bouwen van mijn Sig Kadet al een grondige hekel gekregen. Liever niet dus :-(

Oh ja, wat ik liever niet ga doen (als het even kan) is de vorm van de ailerons veranderen. Het moet tenslotte zoveel mogelijk lijken op het origineel...

Ik hoop op enige input van jullie kant...

Zo, het 'vleugelgeraamte' is af. Maar er is nog wel een hoop te doen aan de vleugel:
- Verstevigingen voor landingsgestel
- Eindblok
- Voorlijst
- Indekken
- Ailerons uitsnijden
- Servo's monteren...
DSC_5145.JPG

Ik ben op een punt van de tekening afgeweken. De achterste liggers moesten ook gedubbeld worden net als de hoofdligger. Bovendien moesten deze ook 'ingewikkeld' schuin aan elkaar gelijmd worden. Nou zit daar een dubbele knik in (vanwege V-stelling en vanwege de scheve ligging), dus dat zag ik niet helemaal zitten. In plaats daarvan is deze ligger enkel, maar lopen wel mooi in elkaar over. De onder- en bovenliggers zijn verbonden met webbing.

De volgende foto laat zien hoe die achterste ligger nu gemaakt is. Die zwarte streep over de ligger is mijn potloodstreep. De liggers lopen daar in elkaar over.
DSC_5146.JPG

(het is allemaal nog een beetje aan het drogen...)

Na het indekken is het niet meer te zien dat ik een beetje eigenwijs/lui geweest ben :-)

Wat wel aardig is om te vermelden is dat ik intussen een aantal malen contact heb gehad met de persoon, Richard Browning, die de tekeningen omgezet heeft in CAD formaat. Dat zijn de tekeningen die te downloaden zijn op rcmodell.hu (zie derde post).

Volgens mij volgt hij deze draad ook via babelfish (het is een Amerikaan), want hij stuurde mij ook een aantal detail-tekeningen van zijn aileron scharnier constructie. Erg leuk om op deze manier nog hulp te krijgen van iemand die de CAD-tekeningen gemaakt heeft en er een model naar gebouwd heeft.

Even een paar korte quotes uit de e-mails die hij gestuurd heeft:
Richard Browning zei:
When I drew this set of plans I tried to keep the design as close to the original drawings as published in (Model Airplane News). The main change that I made was to switch from a diamond shaped leading edge to a two piece one, using a sub leading edge. I did this because I find it to be an easier way for me to construct a wing. I left the fuselage formers, firewall and nose ring locations just as Phil Kraft had designed them.

Richard Browning zei:
As for the metric spars the front spars are ¼” so 6mm spruce or hard balsa should work fine I used spruce for the front spars and balsa for the rear if you use balsa for the rear spars 3/16X3/8 couldn't’t you just get some sheet stock 4.5mm and use a balsa stripper to strip it to 3/8”? I you wanted to use spruce for the rear spars you could get the nearest larger size and using a razor plane it down to the proper size or if you send me the dimensions of the spars you want to use I could redraw the ribs for you to accommodate the metric size spars. Also Phil Kraft used balsa spars on the original.

Richard Browning zei:
As for the prop that Phil would have used 90% of the props used in the U.S. at that time were TopFlite maple they TopFlite does not make props anymore but they are on ebay all the time Nylon props were almost never used for competition at that time.

Toch wel bijzonder vind ik. Zoveel behulpzaamheid een oceaan en een continent verder (Southern California)...

Neusvorm:
Ik heb een tekening van het Schnellbau-Plan van Graupner van toen.
Daar loopt de romponderkant mooi naar de vleugel toe.
Er is hier alleen geen spinner afgebeeld, ik heb de neus aan mijn
spinner aangepast, dus de overgang is goed.
Scharnieren:
Overal de gewone platte scharnieren gebruikt.
Bij de ailerons zo hoog mogelijk, onder de indekking.
Gewicht:
Het gewicht is nu, zonder neuswiel, tank, motor en radiospul,
wel met twee aileronservo's, ca. 2,5 kg.
De Super Tigre .56 weegt met uitlaat 480 gr.
Ik kom dus zeker boven de 3 kg. uit.
Maar sterkere motoren zijn een stuk zwaarder, een Magnum XL61A weegt
677 gr. en daar staat niet bij of dit met of zonder demper is.
Als ik bij Webra kijk, weegt een 55-P5GT slechts 360 gr., stel dat daar de
demper nog bijkomt van ca. 120 gr. dan wordt dit 480 gr. net zo zwaar als
mijn ST .56, en dan heb je met een 9 cc motor 2,1 PK!
Wat mijn ST .56 oplevert kan ik helaas nergens vinden, maar ik heb
hem nu eenmaal dus ik ga het daar eerst mee proberen.

( zie ook mijn schrijfsels bij het andere Kwik Fly verhaal )

Huib

We zijn al bijna weer 2 weken verder. Tijd voor een update.

Helaas past alles wat ik de afgelopen tijd gedaan heb op 1 foto:
DSC_5147-2.jpg

De blokken voor het landingsgestel zitten erin plus de nodige verstevigingen van de ribben.
Ook heb ik de wortelribben op 3 plaatsen doorgezaagd (oef!) en daar braces in gelijmd om alle liggers met elkaar te verbinden. Die braces zitten met kleine driekhoeklatjes weer aan de ribben vast. Dat laatste is een eigen toevoegen, deels om kleine kieren goed af te dekken en daarmee een betere verbinding te hebben.

DSC_5149.JPG

Nu ben ik bezig met de bekleding. Plankjes voorbuigen, hopelijk dit weekend meer resultaat.

DSC_5148.JPG

(zit nog niet vast...)

Zijn die "braces" maar zo klein? Staat die zo op tekening?

Ik zou ze een ribbenvak langer door laten lopen en dan nog een vak laten wegvloeien door een v-vormige inkeping. En dat dan alleen aan de achterzijde van de liggers, je komt dan tot aan de eindrib waar de balk van het landingsgestel in vastzit.

Theo Coenen zei:
Tja, die zijn echt zo klein op tekening... Ik heb intussen een foto van de originele tekeningen:
Screenshot_2.jpg

Wat je ziet op bovenstaand plaatje is een stukje van de originele tekening met de aileron servo in het midden. De dubbel uitgevoerde wortelrib is te herkennen en de 'doos' die wordt gevormd door de braces (DB1 & DB2) en de W2 ribben...

Met enige moeite lijkt dat ook te zien te zijn in de Graupner uitvoering. Zie hier. Daar lijkt ook de wortelrib in het midden weg te zijn om braces te kunnen lijmen...

Wat hopelijk helpt is dat de voor (onder & boven) en achter (onder & boven) grenen liggers over een lengte van ruim 7 cm onder de goede hoek aan elkaar zijn gelijmd met epoxy. Voor de voorste liggers ook nog gedubbeld met hard balsa. (hier te zien).

Typisch geval van: het staat op tekening, ik doe het maar zo...

Theo Coenen zei:

Ik zou ze een ribbenvak langer door laten lopen en dan nog een vak laten wegvloeien door een v-vormige inkeping. En dat dan alleen aan de achterzijde van de liggers, je komt dan tot aan de eindrib waar de balk van het landingsgestel in vastzit.
Hmm, toch nog een reactie aan wagen...

Je wordt altijd aardig onzeker van dit soort inhoudelijke opmerkingen. Stof tot nadenken. Ik kan aan de andere kant van waar nu de braces aan de hoofdliggers zitten de wortelribben (W1) en de volgende set (W2) inderdaad nog doorzagen en daar een bredere brace oplijmen. Deze kan dan inderdaad schuin doorlopen tot bij het 'mini-ribje' waar het landingsgestelblok aan hangt. Ik denk dat Theo dat bedoeld. Klinkt als een goed plan. Behalve dan dat ik met m'n zaag nu door drie ribben moet. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...... :nosmile:

Daar ga ik nog even een tijdje over zitten twijfelen (:-() want ik had mezelf beloofd om toch zoveel mogelijk de tekeningen aan te houden...

Lekker doen zoals op de tekening staat. mijn commentaar was iets voorbarig.
Ik had iets over het hoofd gezien dat nu op de tekening en op die andere foto's in de links beter te zien is. Daar zijn de liggers zelf dubbel uitgevoerd over de lengte die ik bedoelde. Dit is sterk zat.

Ziet er allemaal strak uit.

Die blokken voor dat landingsgestel, is de bevestiging voldoende sterk?? Er komen grote krachten op als de landing ietsje anders verloopt dan de planning is..
Dat verenstaal van het landingsgestel buigt wel mee maar.... Ik ben niet wiskundig maar pakweg 2,5 kg maal 50 km/u moet toch een bepaald gewicht (massa) opleveren en dat trekt dan aan dat blok en zijn bevestiging.
Misschien nog een rib van 1,0 mm vliegtuigtriplex erlangs???

arnold remkes zei:
Die blokken voor dat landingsgestel, is de bevestiging voldoende sterk??
Jullie weten al mijn twijfelpuntjes wel goed te vinden zeg!

Ik heb het precies volgens tekening uitgevoerd. Aan de uiteindes van de blokken zitten twee mini-ribben van vliegtuigmultiplex (W11 en W12 in de tekening). Eentje verlijmd met een balsa rib en eentje losstaand. Ik heb erover getwijfeld om de rib in het midden van het blok van een kleine dubbeling in vliegtuigmultiplex te voorzien. Maar ja, is niet volgens de tekening....

Wordt dat stuk niet ook nog voorzien van een balsa beplanking? Zo ja dan is dat extra triplex niet direct nodig. We gaan ja immers niet bouwen om te crashen........

Back