In geval van verkrijgbaarheid kan je inderdaad gaan Dremelen aan een carterdeksel met uithouder. Met het helideksel ging het wat netter. Mooiste is natuurlijk om met een vlakbank te verspanen. Maar dan moet je dat nèt in je schuurtje hebben staan.
Met een beetjes geduld ebay usa.com of .de in de gaten houden... of een wrakje op de kop zien te tikken.
Over de bevestiging van je staartvlak heb ik ook een beetje m'n twijfels.
De sandwich is voldoende sterk. De haakse verbinding zoals je em nu hebt ontworpen blijft zwak. Die nokjes blijven zwak, ook al loopt de nerf haaks op de romp. Ze hebben immers slechts de dikte van de middelste plank.
Je zou ze een stuk sterker kunnen maken met ingeboorde koolstof pennetjes. 1,5 cm ingelaten van af de romp gemeten... en natuurlijk een stukje lengte in de nok. Hoop gepiel...
De grootste sterkte bereik je door het kielvlak volledig in te laten in de bovenste rompplank. Daar waar je nu zo verschikkelijk netjes die sleufjes in hebt gemaakt.
Daar dus over de juiste lengte de sleuf vergroten.
Dan denk je natuurlijk... dan moet de hele vin over... want hij zakt dieper weg...?
Nee natuurlijk niet. Met latjes balsa aanvullen. Zoals je ziet is m'n P-40 staartvin ook een collage van nerfrichtingen. Hij zit een stuk meer naar achteren à la 3DFX. Zelfs zo vertrouw ik de sterkte nog niet helemaal.
Het roer is overigens ook niet meer origineel. Ook het een en ander aan verplakt... en nog niet klaar.
Zie aldus even de non-kwik-fly-P40 plaatjes
De houtnerven van de vlakken staan haaks of onder een hoek tegen elkaar. Het staartvlak loopt door tot het stabilovlak voor maximale stijfheid. De rompbelanking trek ik nog verder door naar achteren (met 1,5 mm balsa.), tot aan het scharnier en er komt aan weerszijden nog een hoek latje. Boven lopend vanaf voorlijst stabilo tot aan richtingroerscharnier. (conform 1:1 P-40L long tail). En dan hoop ik dat het alles niet te zwaar wordt.
Hier nog even een staart verbinging van de Kwik Fly II
Ooit gevonden op het internet....
Een deel van het vlak loopt door tot aan het stabilo. De tekening is nog steeds verkrijgbaar bij RC-Modeler.
Bij de Kwik Fly van Graupner heeft de plank op de rug van de romp een dikte van 1 cm. Het staande kielvlak is in een 5 mm diepe gefreesde sleuf verzonken/gelocked. Niet door en door dus. (Ook bij de opengewerkte tekening is de sleuf ingetekend) De bocht voor het vlak is ook verzonken.