En uitgehold tot een wanddikte van 3 a 4 mm, mag ik hopen? building a wingtipEn nog foto's van de vleugeltips in wording:
-----------------------------------------------------------------------
Moet allemaal nog mooi in vorm gemaakt worden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En uitgehold tot een wanddikte van 3 a 4 mm, mag ik hopen? building a wingtipEn nog foto's van de vleugeltips in wording:
-----------------------------------------------------------------------
Moet allemaal nog mooi in vorm gemaakt worden.
Een vleugel plat laten eindigen in een rechte rib levert aanzienlijk meer weerstand door tipwervels op. Vandaar de afgeronde, bolle vorm.Zijn die wingtips een must-haves voor alle vliegtuigen ook zwevers??
Ik gebruik Futuba S3151 servo's. Bij Q te P hadden ze geen langere armpjes daarvoor.Welke servo's gebruik je? Voor praktisch alle servo's zijn wel langere armpjes te verkrijgen... of je verlengt het bestaande armpje door er een gfk armpje op te schroeven..
Nee, dat moet nog.En uitgehold tot een wanddikte van 3 a 4 mm, mag ik hopen? building a wingtip
Zoals jullie waarschijnlijk kunnen zien steekt de servo-hoorn niet ver genoeg uit. Het eerste probleem is simpelweg dat de rolroeruitslag hier niet groot genoeg mee wordt. Het tweede probleem is dat de kop van de hoorn en daarmee de kwiklink in de vleugel draait. Ook niet goed. De hoorn die er nu op zit, is een standaard bijgeleverd 4-gats exemplaar met een straal van 20mm. Moet iets van 30mm hebben. Helaas niet kunnen vinden in de winkel.
met deze uitslagen (13mm up&down) gaat hij erg log zijn op de rolroeren (maar 't is wel genoeg om goed te kunnen vliegen). Dat weet ik uit ervaring met een kwikfly, ik zou meer uitslag voorzien (of alleszins de mogelijkheid openlaten dat dit mogelijk is om achteraf aan te passen)...Ik was op onderzoek uitgegaan om te bepalen welke uitslagen ik nu moet hebben. Ik kom waarden tegen van 6,5 mm up & down (5,5 graden) tot 13 mm up & down (11 graden). 10% aileron differential...
Oei, oei, wat ben ik dom geweest!
Ik had aangenomen (daar ga je al) dat de hoek die de rolroeren moeten aankunnen, gelijk is aan de uitsnede uit de vleugel. De rolroeren zijn aan de bovenkant gescharnierd, dus ik ging er vanuit dat bij de uiterste uitslag de rolroeren de inkeping aan de onderkant dicht maken. (is dit begrijpelijk?)
Niet dus. Ik was op onderzoek uitgegaan om te bepalen welke uitslagen ik nu moet hebben. Ik kom waarden tegen van 6,5 mm up & down (5,5 graden) tot 13 mm up & down (11 graden). 10% aileron differential.
Om dat (11 graden) te bereiken met m'n huidig 20 mm servohevel moet ik in de zender de end-points in beide richtingen al op 50% zetten. Ik heb dus helemaal niet meer uitslag nodig! Maar wel een langere hevel om te zorgen dat ik de vleugelbedekking niet raak. Tegenstrijdig dus.
Ik moet dus een nieuw plan gaan maken. De kwik-link moet dus niet meer buiten de romp liggen, maar binnenin. Alleen de stuurstang nog naar buiten. Dus mijn servo-bakjes opnieuw bouwen, zodat de servo een stuk hoger in de vleugel ligt. Zo kan ik ervoor zorgen dat ik mijn kwik-link dichter bij de servo kan monteren (met dezelfde hoek, minder uitslag). En dan zo instellen dat de end-points weer goed bij 100% komen te liggen.
fighterwing1987: Was dit wat je bedoelde eerder? Zo ja, dan had ik het niet door...
Ha!
Altijd weer mooi je vorderingen te zien.
Hierbij hoe het er op mijn oude KF III er uit ziet. Open gewerkt? Jazeker. Deze vleugel is nog met zijde bespannen... deels dus... is inmiddels redelijk gaar geoxideerd.... de vleugel is aan renovatie toe... of een geheel nieuwe... ooit!
Geeft ieder geval een weergave hoe het stangenwerk aangelegd is.
De bellcrank staat onder een hoek. Welke? Moet ik op de Graupner tekening nazien.
Je zou dus de servo alsnog verzonken en onder een andere hoek kunnen inbouwen.
Gewoon inhangen tussen twee dwarsbalkjes of anders...
met een eenvoudig gaatje door/langs het deksel... zie plaatje...
Dan die uitslagen van de aillerons... niet echt indrukwekkend bij die van mij... neerwaarts is al begrenst door de wijze van scharnieren... dus up?
Doch wellicht met die ogenschijnlijk beperkte uitslagen voldoende effectief!
Ik hoop dat het eerste plaatje verhelderend genoeg is.
Groet Bas
Hmm, je hebt gelijk. Gekloot met die foto sites blijft vervelend. Moet toch maar eens 'Vriend van het forum' worden. Is dat gedoe ook weer voorbij.hè captain je foto`s doen het niet![]()
April 2008. Althans, dat was de bedoeling. Ik doe nu maar geen uitspraken meer...wanneer denk je dat je hem af hebt