Bouwverslag piepschuimen piper!

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Thobo6, 3 mei 2007.

  1. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Hallo,
    Na een paar bouwverslagen te hebben bekeken ga ik nu ook een vliegtuig bouwen, het word een Piper.
    Ik ga hem niet van depron maken, maar van piepschuim, het leek me een uitdaging om een goed werkend vliegtuig van piepschuim te maken. Zie voor foto's het depron piper draadje.

    Gisteren 4 grote platen piepschuim gekocht..ong 10 m2, dat voor 3.20, CHEAAP.
    Vandaag ga ik de mallen uitprinten, uitknippen en overtekenen op het piepschuim. Na dat gedaan te hebben ga ik ze uitsnijden.

    Welke set-up ik er in ga doen weet ik nog niet.
    Ik had alleen nog een vraag, welke lijm moet ik gebruiken voor piepschuim? uit ervaring heb ik gezien dat piepschuim nog wel eens weg wil gaan branden door verkeerde lijm.

    Hopelijk vinden jullie mijn idee wel grappig.
    Ik zal ook foto's gaan maken en ze hierop posten.


    Groeten Thomas

    PS: Alleen positieve reactie's graag, ik weet het dat piepschuim sneller breekt enzovoort, maar toch wil ik het proberen :D
     
  2. JiB

    JiB Guest

    Tja voor mij zouden 10 telefoontjes naar parketzaken ook best een drempel zijn, daarom had ik ze maar gemaild. Dat leverde ook 3 positieve antwoorden op.
    Maar ok, piepschuim zou ook moeten gaan, je moet er dan nog wel wat versteviging in de vorm van breed plakband of bespanfolie (duur!) overheen doen om te voorkomen dat het breekt. En voor de vleugels heb je eigenlijk wel een hotwire nodig, anders moet je wel heel lang schuren om een redelijk profiel te krijgen.
    Qua lijm is er een hoop mogelijk: PU schuimlijm, Hema constructielijm, Hema trixotrope contactlijm, UHU-por, zelfs witte houtlijm zou kunnen werken. UHU-por en Hema Constructielijm(schuim) drogen wit/transparant op, de andere zijn wel te zien. Smeltlijm is ook een goede optie maar pas wel op dat je geen gaten in je schuim smelt met de tip.

    Succes in ieder geval.
     
  3. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Lijkt me een leuk idee, maar moet toch een wat negatievere reactie hier aan toe voegen. Denk dat het niet gaat werken met piepschuim, omdat dit erg afbrokkelt als je het snijdt en je dus geen strakke, rechte stukken kan snijden of bochten. Depron is harder geperst en ''kruimelt'' dus ook niet en kun je makkelijk snijden.
     
  4. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    niet met een gloeidraad.. waar je als het ware met een verwarmde staaldraad door het materiaal heengaat.
     
  5. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Klopt heb dit wel is gedaan met een soort van machine figuurzaag, met het ''zaagje'' als gloeidraad. Maar omdat Thobo6 het over snijden wilde ik even melden dat dat vrij moeilijk gaat.
     
  6. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Ja, ik was ook van plan om de vleugels van een ander materiaal te maken... en ik ga idd ook alles verstevigen met verschillende soorten dingen..t..

    Met het branden van piepschuim, daar heb ik ook al aan gedacht.. Zou het met een soldeerbout kunnen ?.. ik zou anders niet weten hoe je het moet gaan ''branden''..
     
  7. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Dan wordt het een Pieper :D




    Met de soldeerbout lukt het nooit, die wordt veel te heet zodat alles wegsmelt.

    De beste (enige?) manier is met een regelbare voeding en weerstandsdraad, vind je in electronicawinkels.
    Dan een snijbeugel maken en wat malletjes en je bent er. :wink:
    LINK
     
  8. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Hahahaha pieper:D:D:D:D:D

    Ik ga denk ik als eerst even proberen om het gewoon met een vlijmscherp stanleymes te snijden. Als dat niet wil dan weet ik nog niet wat ik ga doen ..het is namelijk een dunne plaat piepschuim, misschien kan ik het ook met een ander warm iets proberen..
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik had laatst een strak rechthoekig stuk schuim nodig. Was geen piepschuim maar meer elastisch. Maar ik heb het op de cirkelzaag gelegd, dat ging perfect.
    Met wat complexere vormen is dat lastiger natuurlijk, maar een Pieper? Wie weet...

    (ik denk bij een Pieper toch het eerst aan een vliegende aardappel :p )

    Bart
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
  11. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Haha ja, ik heb het idee ook van jou ;).. had je maar patent moeten aanvragen:p
    Ja, ik zit alleen met een probleempje, ik weet niet hoe ik het moet gaan snijden/branden, ik denk dat ik het gewoon ga snijden..

    Groet Thomas
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ach ja, geniet er maar van :D


    houd je er wel rekening mee dat snijden heel erg gaat kruimelen.
     
  13. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Ja weet ik , maarja..ik heb geen gloeidraad, en om dat nou allemaal aan te gaan schaffen,
    Ik dacht al aan een super scherp mes..misschien snij je dan gewoon door de bolletjes heen en knappen ze niet af..
    Maarja..ik ga het gewoon proberen..
    Groeten Thomas
     
  14. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Supervlijmscherp, en na 3 keer snijden is je mes bot... :nooo:



    Sorry! :D
     
  15. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Hahaha:p..
     
  16. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Wat ook aardig werkt is een los blad van een ijzerzaag om het piepschuim mee te zagen. Overigens niet bevordelijk voor het humeur van je ouders.

    Mark
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hhmmmmm,m komt me bekend voor....... :oops:
     
  18. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Al die statische brokjes en stofjes piepschuim zullen ze ook blij mee zijn, maandenlang! :banana:




    Je kunt je ouders natuurlijk ook dit topic laten lezen:
    "Kijk papa en mama, dit ben ik van plan. Een bouwdoos van een Piper kost daarentegen maar een Euro of 50. :D "
     
  19. Thobo6

    Thobo6

    Lid geworden:
    26 feb 2007
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Hengelo OV
    Ja idd.. nee ik ga denk ik zagen/ snijden en met mijn andere hand een stofzuiger..zo heb ik niet zoveel van die rot stukjes..
    Maar een bouwpakket ga ik niet overwegen, het lijkt me juist leuk om iets zelf te maken :D
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je "piepschuim" gaat zagen en schuren creƫer je "eeuwige" sneeuw ...... uit ervaring 30 jaar later is het nog niet weg!

    45 jaar geleden was ik ook "piepschuim" constructeur met zaag en hout-rasp/schuurpapier, toen mijn moeder 10 jaar geleden ging verhuizen, vonden we nog steeds resten van piepschuim "sneeuw" ...... die minstens 30 jaar oud moesten zijn ........
     

Deel Deze Pagina