bouwverslag polyesther tunnel

Eindelijk begonnen aan een boot,

hieronder een klein bouwverslag.

dit is de romp

Afbeelding040.jpg

de motor een thunder tiger .21 3,5 cc

Afbeelding027.jpg

schuim voor verwarmingsbuizen in de drijvers geperst, dit voor drijfkracht bij een aanvaring

Afbeelding02801.jpg

en wat extra drijf vermogen in de kap (die willen we niet kwijt :D )

Afbeelding029.jpg

let niet op de kwaliteit van de foto`s, komt maar van een telefoon had helaas geen echte camera bij de hand.

daniel

@racejunkie ik doe een
(hoofdletters) en hiertussen de link naar de foto.

de radiobox, gemaakt van balsa

Afbeelding032.jpg

en natuurlijk in de polyesther met glasmatten. :lol:

Afbeelding036.jpg

een meranti triplex plaatje in de polyester om de servo`s te behuizen.

Afbeelding043.jpg

Een 8-10 mm garantieplaat multiplex spiegel

Afbeelding031.jpg

De achterkant van de tunnel ook in de glasmat met balsa (ik probeer zoveel mogelijk op gewicht te letten)

Afbeelding044.jpg

Afbeelding046.jpg

de motor montage

Afbeelding039.jpg

de servo`s op hun plaats een futabs s3050 digitale servo en een standaard futaba s3003 servo en natuurlijk een failsafe op de gas

Afbeelding038.jpg

als je veel op het gewicht wilt letten, zou ik niet polyester maar epoxy gebruiken, en glasvezeldoek ipv glasvezelmat (losse vezels)
De mat die je nu gebruikt is erg dik, glasvezeldoek kan je krijgen in verschillende gewichtsklasses (bv: 25g/m2 tot 410g/m2)

succes met de verdere afbouw

grtz

en ook wat minder polyesther gebruiken...
als ik het zo zie gebruik je wel erg veel.

maar verder leuk project

waar woon je trouwens..?
we hebben in de buurt van amsterdam een groepje tunnel vaarder's die verslaaft zijn aan outboard's/tunnels
he marc :roll: :wink:

greetz jaimy

Kijk uit met polyester !
Die rommel wil wel eens zo warm worden tijdens het uitharden, dat het je romp kan
vervormen.

Isolatieschuim in drijvers GEPERST, schrijf je ??
Toch niet al te hard aangeduwd en klemgezet, mag ik hopen ?
Want dan heb je nu vast vervormde loopvlakken onder je romp.
En dat willen we niet hè ?

Het is een polyesther romp, dus heb ik gekozen voor polyester (carbon is me te duur op dit moment).
Het gewicht lijkt mij netjes (ondanks de iets te dikke polyester) 1e keer :D

bij een eventueel volgend model zal ik aan glasdoek ipv mat denken.

de romp is niet vervormd, maar de verwarmingsbuis isolatie schuim moest wel de pontons in worden geduwt daarachter hebben ze ruimte zat en kunnen zelfs makkelijk bewegen.

heb ondertussen wat overschot aan polyester met een dremelschuurbandje weggehaald, lekker stoffig dat spul.

ook zit mn vulnippel in de romp. een nette easy filler valve niet meer de rotzooi met tanken wat ik 12 jaar terug had met mn vliegtuig, altijd verzeken van de olie rondom de tank :s

ik zal van de week weer wat foto`s posten.

k hoop zaterdag of zondag te kunnen testvaren.

moet mn besturing nog aansluiten op mn gas en motor, moet de radiobox nog dicht maken (ideeen zijn altijd welkom) ik dacht aan een plexiplaatje in de siliconenkit en met schroefjes vastzetten.

aan en uit doe ik door mn accu los of aan te koppelen denk ik (dan kan mn schakelaar onder de radiobox worden weggewerkt).

accu met klitteband vastzetten :D zou niet best zijn als ie gaat schuiven of lostrekt van de ontvanger, dan doet de failsafe t ook niet meer :lol:

alle tips en ideeen zijn welkom. Dit is mn eerste boot. ik heb wel ervaring met het afstellen van een nitro vliegtuigmotor, en heb van marc begrepen dat de motor goed staat afgesteld (afblijven dus :lol: )

ik kan je zeggen dat het geen polyester romp is maar een epoxy romp.

nogmaals waar kom je ergens vandaan..

marc ik en nog wat mensen gaan zondag over 2 weken in volendam varen ..
allemaal tunnel vaarder's.

misschien is het leuk als je langs komt ...

greetz jaimy

Jaimy, ik kom uit Leiden.

polyester op epoxy geeft problemen toch??? (had echt begrepen dat dit polyester was, maar jij hebt daar meer zicht op denk ik)

Ik heb deze boot van marc over genomen. netzoals de motor.

Varen in volendam lijkt me een leuke eerste keer. (op de ijsbaan? als daar dan geen ijs ligt :? met dit weer niet ondenkbaar)

Hoe zetten jullie de motor vast aan de servo? ik heb 2 "stalen" flexibele kabels maar de gaten in de motor zijn groter dan een kwiklink, gaat hier dan een schroeftonnetje oid in ?

Daniel

marc had het idd met tonnetjes..
wat je eventueel beter kan gebuiken zijn kogelkoppen.

jups het varen zal waarschijnlijk op de ijsbaan zijn.

mocht je msn hebben mag je me toevoegen op msn.

groetjes jaimy

Kogelkoppen op flex-kabels ? :oops:
Dan moet je er weer schroefhulzen op solderen EN krimpen .
Véél beter is 't dan om Easy-(EZ) Connectors te gebruiken , dat zullen wel die tonnetjes zijn.
Wel je kabel plaatselijk solderen ... daar waar die geklemt wordt.

is waar ook ik gebruik geen flex kabel bij me kogelkoppen

afbeeldingjh5.jpg

als ik kogelkoppen gebruik heb ik als stuurstangen 2mm verenstaal 8)

greetz jaimy

Ik ben onder tussen een klein stukje verder

ik heb mn vulnippel (easy fueler) geplaatst
Afbeelding047.jpg

nu nog die tonnetjes zowel aan mn servo als aan mn motor op de flexkabels

Afbeelding048.jpg

Afbeelding049.jpg

dan kan mn radiobox dicht.

ik dacht aan het volgende:

een plexiglazen plaatje vastschroeven in een klein laagje kit.

de accu komt met een stukje klitteband in het achterste gedeelte van de boot zodat ik om de boot aan of uit te zetten mn accu inplug of loskoppel :D

alle andere ideeen blijven natuurlijk welkom

ik hoop niet dat de ijsbaan dichtvriest :lol:

Daniel

Daniel

Je kunt het beste je accupack in de radiobox laten. (die wil niet nat worden)
Schroef de aan/uit schakelaar vast op je radioplaat, met het knopje naar boven :wink:
om toch gemakkelijk bij de aan/uit schakelaar te kunnen komen bij een gesloten radiobox,
boor je een klein gaatje (2 a 3mm of groter) precies boven de schakelaar en dicht deze af met een stukje watervast tape.
Zo kun je aan de waterkant gemakkelijk met een dun pennetje je ontvanger aan/uit zetten.

Gr marc

Ik denk dat ik dan een extra bakje maak voor mn accu, deze past niet meer in de radiobox

de ez links zitten erop

nu nog ff de kabels afstellen.

Zo nu weer wat foto`s

er moet nog het e.e.a geharst worden maar hier alvast een update.
de doorvoeren van de kabels, wordt vastgezet met polyester (kan dit kunstof tegen polyester?)

Afbeelding050.jpg

hier zijn de EZ links gemonteerd (moet de kabels nog solderen op de plek waar deze wordt vastgezet.

Afbeelding053.jpg

de plaats voor mn accu, deze wordt van boven afgedicht met een plexi plaatje net als de radiobox.

Afbeelding054.jpg

hier is de accu helemaal ingepakt tegen het schuiven

Afbeelding051.jpg

ook de tank is nettjes rondom in het schuim gelegd zodat alles netjes op zn plaats blijft

Afbeelding052.jpg

ik wil nog spiegeldoorvoeren maken voor mn brandstof en uitlaatdruk slang
mn radiobox moet waterdicht worden gemaakt en netjes worden ingebouwd (ontvanger en failsafe en de power switch) :D
hier en daar nog wat bijwerken met polyester en volgend weekend VAREN :D

voor mn antenne heb ik een connector gekocht om in te bouwen in de radiobox.
aangezien dit een 8 kanaals synth ontvanger is (overkill ik weet t, maar heb op t moment niet anders) wil ik deze ook voor eventuele andere modellen kunnen gebruiken.
wat zijn de ervaringen met het doorknippen van antennes

dit is de connector

Afbeelding055.jpg

ik ben er zelf nog niet zeker van of en hoe ik dit zal oplossen dus alle hulp is welkom. (misschien een 2e connector die vast zit in de boot zodat als ik mn ontvanger eruit haal ik mn antenne ook zo weer inelkaar klik

alvast bedankt

Daniel

De kabels kunnen tegen polyester ... maar ik zou ze vast zetten met 5min epoxy van Bison , of met 'n lijmpistool.
Voor de antenne ... antenne 'rietje' kopen .. daar gaat de draad doorheen , hoef je niks te knippen , en is bedrijfszekerder.

ben weer aardig bezig geweest, foto`s volgen nog :D

wel een wijze les geleerd vanavond.

ga NOOIT zonder wasknijpers op zak ergens anders aan het hobieen. :roll:

ik wilde mn rubbers vastlijmen en zat dus zonder knijpers. het rubber zat lekker stroef en bleef goed op zn plaats zitten, lijmen dus, maar eenmaal ingesmeerd leek de lijm net glijmiddel en gleed het rubber alle kanten op :evil:

en natuurlijk nergens een wasknijper te vinden , lang leve de droger

volgende keer gaan er gewoon 10 knijpers in mn tas :wink:

morgen weer verder

Back