Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vooral in macro fotografie is dat heel belangrijk, je trilt zomaar uit de scherpte weg.
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Elly Spillekom

    Elly Spillekom

    Lid geworden:
    19 jan 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Fremantle Australia
    Goedemorgen, ik zat net in het Shipwrecks Museum te kijken in boek van Herman Ketting over de Prins Willem. En was op zoek naar meer info en kwam op deze pagina. Wat ontzettend leuk om te zien. Ik heb op het dek van de Prins Willem Replica gestaan in Den Helder (voor de brand natuurlijk) . Ik stond te huilen aan de kade toen het in de brand vloog. Ik heb op de dekken van alle 6 VOC replica’s gestaan (ook De Batavia, de Amsterdam, de Halve Maen, de Witte Swaen( Willem Barends) en heb 6 jaar op de Duyfken Replica gewerkt in Fremantle Australië.Nu werk ik in het Shipwrecks Museum. In het Shipwrecks in Fremantle hebben heel wat modellen van VOC schepen. Als mensen geïnteresseerd zijn kan ik alle modellen hier plaatsen. Volgende maand hebben we een expositie over model bouw in het museum. In museum liggen ook originele delen van VOC schepen die hier vergaan zijn zoals natuurlijk de Batavia, de Zuytdorp, de Zeewijck en de Vergulde Draeck. Ik ga eind dit jaar zelf een expositie houden over het bouwen van Replica de Duyfken . Dan is het 25 jaar geleden dat we de kiel gelegd hebben. Groet uit WA Australia ( waar we geen Corona hebben en gewoon naar museum kunnen gaan)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Danny tH, TIMBERWOLF, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Hallo @Elly Spillekom , wat leuk om te horen. Sowieso welkom op dit forum. En ik hoop dat je nog veel foto's hebt van de replica van de Prins Willem.
    Het is zuur wat haar is overkomen. De Batavia ondergaat nu een soortgelijk lot. Al zijn het geen vlammen, maar is het meer rot door de modder en water waar hij voor anker ligt. En het gebrek aan geld om haar te onderhouden.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Elly Spillekom, Welkom op dit forum, het zou hartstikke leuk zijn als je foto's van die modellen hier zou plaatsen, we zijn altijd geïnteresseerd in foto's van dergelijke schepen, dat zal duidelijk zijn:):)
    Wij moeten het helaas doen met online bezoekjes aan de musea, maar ik ga straks uiteraard een kijkje nemen in het Shipwrecks museum
    ps. dit is een hele mooie foto van de Duyfken.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    @Elly Spillekom Welkom, leuk dit te lezen.

    Natuurlijk zijn foto's van modellen welkom. Misschien wel in een apart topic plaatsen en niet hier in een bouwverslag of tussen de bouwverslagen.
    Misschien in het aangemaakte topic van Piet, de complete modellen gallerij?
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het zijn toch foto's van afgebouwde modellen??
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is wel een beetje de bedoeling dat het modellen zijn die we zelf hebben gebouwd en geen modellen die in een museum staan, dus wat dat betreft moet ik Stephan wel gelijk geven.
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Zeer welkom op het forum uit het verre australie
     
  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Leuk! ben benieuwd wat dat museum voor een moois heeft:thumbsup:
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Is hier de tieteclub stil komen te liggen.:rolleyes:
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Nee nee, ben nog aan het modelbrouwen. Even iets anders ivm te stijve handen. Later meer.
     
  14. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    The replicas that are no longer is a moot point. If the Batavia was in China, all the money in the world would be spent to keep it in pristine condition! Yet - ironically - there is little concern for Chinese ships! :hammer:
     
    Ronk en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Zo komen nu zelfs vanuit de andere kant van dit wereld bolletje om je bouw te bekijken Stephan :)

    Maar het mag ook gezien worden.
    Hij gaat weer fijn zo.
    Ook van mijn kant welkom @Elly Spillekom
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Na het ene klusje wat ik gedaan heb, ben ik weer begonnen met ornamenten maken aan de zij galerijen. Moet er nog 1 helemaal en 2 de koppen alleen.

    IMG_1309.JPG
     
    Flying Scotsman, TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Even een probeersel gedaan voor de woeling van de grote mast.
    Er zit niet alleen touw omheen, maar ook boven en onder de woeling een houten hoepel om het touw te beschermen als de ra erlangs schuurt, of wat ever.
    Ook zit de woeling eigenlijk niet vast met de knoop die wij allemaal gebruiken, maar iedere lus zit vast genageld. Ik doe toch die knop want zulke kleine nageltjes heb ik niet.
    Het houten hoepeltje heb ik van Fimo gemaakt en dit direct om de mast gewikkeld toen het uit de oven kwam. Na afkoeling een beetje in vorm gemaakt en even dryfit gemonteerd.

    Als hij definitief vastzit wil ik hem nog een beetje dunner schuren en een kleurtje geven.

    IMG_1313.JPG

    IMG_1314.JPG
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik zou natuurlijk kunnen zeggen "jij bakt er niks van", maar met die Fimo en zo'n oventje snijdt dat geen houtd.

    Dus dat ziet er netjes uit Stephan!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Thanks. Je kan heel veel met die fimo. Ook als hij gebakken is kan je hem goed behandelen met een frees of mesje
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik was eerlijk gezegd niet blij met het resultaat. Het achteraf bewerken gaat moeilijk omdat de klei in dit formaat erg fragiel is.
    Vond het wel een goeie oplossing maar niet naar mijn gevoel van perfectie.

    Ik had nog polymeer klei van de Action en mbv een bankpasje in de vorm de klei op een bakpapiertje smeren en daarna met de bankpas er weer vanaf schrapen. Met als resultaat de vorm die ik wil hebben.
    Bakken krullen en monteren.

    IMG_1317.JPG

    IMG_1318.JPG

    IMG_1315.JPG

    IMG_1316.JPG

    Dryfit nog

    Heb ook nog een donker bruine kleur, misschien dat die beter is. Of een mix. Ik hoef het dan niet te verven wat het misschien dan weer lelijk maakt. Maar even experimenteren met de klei tot ik daar ook het gewenste resultaat krijg.
     
    Flying Scotsman, Hoosterw en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina