Bouwverslag Prins Willen van Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pieter Sozef, 29 apr 2022.

  1. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Eindelijk start ik met het maken van een bouwverslag van de Prins Willem van Corel. Ik had het een klein jaar gelden al aangekondigd maar er is toen niets van gekomen. Dit kwam doordat Hans Nieuwkoop mij had gevraagd of ik een Batavia voor een mevrouw wilde afbouwen omdat haar man was overleden.
    Maar laat ik mij als nieuwkomer eerst eens voorstellen. Mijn naar is Pieter Sozef en heb mijn interesse voor schepen opgedaan als kleine jongen die toen aan de Nieuwe waterweg woonde in Vlaardingen. Na mijn pensionering ben ik gaan modelbouwen. Eerst zeeslepers, de Smit Rotterdam van Billing Boats, daarna de zwarte Zee die ik van tekening heb gebouwd, gekocht bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers. Mijn model staat als foto nu bij de tekening op hun site.
    Door een verslag te lezen van Hans Groenewegen over de Zeven Provinciën ben ik ook aan dat model begonnen. Nu dan de prins Willen. Met behulp van het boek van Herman Ketting en het verslag van Ad Brouwer als naslagwerk, moet het mij dus lukken om dit project tot een goed einde te brengen. Laten we starten met een paar foto's. Eerst twee van mijn zeeslepers om dat echt te begingen met de prins ] [] [] [] [] IMG_20190725_143959906.jpg DSC_0005.JPG DSC_0006.JPG DSC_0011.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 apr 2022
    Baker, pauwels, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Doordat ik nog niet helemaal thuis ben op dit forum zijn de foto's tweemaal geplaatst. Mijn excuus daarvoor.
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom en veel succes met deze best wel pittige bouwkit.
     
  4. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Succes, je hebt de smaak al behoorlijk te pakken.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Dankjewel Stephan, ik ga mijn best doen.
     
  6. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Het is verslavend Mees, leuk werk is het.
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  7. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Ziet er uit als een interessant project, ik kijk graag mee, succes!
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum en bouw ze
     
  9. Kloppie

    Kloppie

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Berkel
    Veel succes ik ga je volgen
     
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Welkom en succes. Een mooi pakket, een mooi schip. Wel een pittige om te bouwen, maar met de hulp en ervaring hier op het forum en je eigen bouwkwaliteiten zal dit vast lukken.

    groet,
    Pter
     
  11. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Zo, we gaan beginnen. Als eerste de bouwbeschrijving eens doornemen. Helaas niet in het Nederlands, maar ik red mij er wel uit. Daarna eens alle tekeningen bekijken, het zijn er tien. Enkele tekeningen eens vergeleken met die uit het boek van Herman Ketting. Daar valt als eerste op dat de kanonluiken anders geplaatst zijn. Bij Corel zijn ze vierkant en lopen met de zeeg mee. In het boek van Ketting staan de zijkanten loodrecht verticaal en loop onder en bovenkant met de zeeg mee. De verhouding ervan is 5 staat tot 6 (breedte x hoogte). Een schuine drop idee. Ik ga mij aan het boek van Ketting houden omdat dit de meest logische vorm is. Zo te zien is de kit compleet dus gaan we de spanten maar eens droog op de kiel zetten. Hier en daar een kleine aanpassing met wat schuurwerk. Als ze allemaal goed zitten dan kan het lijmen beginnen. De kielverdikking en de eerste twee spanten zijn gemonteerd. Rustig één voor één verder, ik wil er geen haastwerk van maken. Een ieder die mij succes wenste en volgt, dank voor de belangstelling. Misschien kan ik met vragen bij jullie terecht.
    DSC_0012.JPG .
     
    walter10, Jaques, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Succes Pieter! Leuk model volgens mij. Veel plezier ervan
     
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Ook hier volgstand aan
    Veel succes met de bouw
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Als je behoefte hebt aan de originele tekening van het museum/ketting model dan stuur je mij maar jouw email adres in een conversatie. even op mijn naam klikken en dan start conversatie. Hier openbaar je email geven is niet handig. Ik stuur je dan een heleboel documentatie, foto's van het museum model en wat ik allemaal heb van het model.
     
    Scheveninger vindt dit leuk.
  15. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Succes Pieter, ik weet zeker dat je er wat moois van gaat maken.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel succes Peter, zo te zien aan je slepers gaat dit helemaal goed komen :):)
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ha die Pieter ook namens mij een hartelijk welkom hier op het forum, enne een mooi project wat ik dan ook weer ga volgen :thumbsup: veel succes in elk geval
    Gr Koos
     
  18. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Alle spanten zijn nu geplaatst. Tussen de spanten plaatst ik altijd wat steuntjes ter versteviging van de romp en om eventuele minimale kromtrekking te voorkomen. De geschutsruimte in de spiegel zit er ook op en is van binnen zwart geverfd. De dekken geplaatst en afgetekend waar de luiken komen en de verdikte planken aan weerszijde daarvan. Schaarstokken lijken deze te heten, als ik het goed heb. Zachtjes word het tijd om de spanten te gaan schuren zodat en beplanking van de romp in een mooie vloeiende lijn verloopt.
    DSC_0015.JPG DSC_0017.JPG DSC_0018.JPG
     
    walter10, cees050, Mees Ippel en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Mooi Pieter, ik lees mee :)
     
  20. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Het eerste probleem(pje) heeft zich gemeld. Op de beplanking tekening van Corel hebben de eerste laag planken een breedte van 4 mm. In de doos echter zitten planken van 5 mm breed. Na een drietal plankjes gemonteerd te hebben bleek dat de twee achterste geschut poorten twee mm te laag stonden. Nu was dat simpel nog te verhelpen door dit op te vullen en van boven uit te snijden. Echter de tekening qua beplanking kan ik niet echt meer volgen en moet ik de locatie van de geschut poorten goed in de gaten houden.
    DSC_0020.JPG
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina