Bouwverslag Prins Willen van Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pieter Sozef, 29 apr 2022.

  1. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    De rusten van de Prins Willem zitten in het pakket als triplex plaatsjes die qua kleur totaal niet oveeen komt met het notenhout van de romp. Daarom heb ik besloten deze zelf te maken door stukjes resthout aan en op elkaar te lijmen zodat ik ook wat dikte krijg. Vier latjes naast elkaar en twee lagen is voldoende om er een rust vanuit te zagen. Wat schuren zodat ze vlak zijn en zelfs een beetje taps aflopen zodat het water er niet op blijft liggen. Het kost even wat tijd maar dan heb je ook wat, een mooier geheel.
    DSC_0216.JPG
     
    Ptèr, janzwart, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar wordt het een stuk mooier van Pieter:):)
     
  3. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    De spiegel is een volgende klus om te doen. Als eerste heb ik het raamwerk gemaakt waar alle ornamenten tussen moet komen. Niet alle ornamenen bleken montage klaar te zijn. Naast het verven waren er ook enkele waar wat aan gevijld of zelfs gezaagd moest worden. Zo paste het gordijn met engel totaal niet en moest daar flink wat aan veranderd worden. Dan ook de vensters, zes stuks op een rij met daartussen borstbeelden. De totale breedte was te groot om het zo te plaatsen. Vandaar dat ik de oplossing heb gekozen om deze vensters zelf te maken zodat de borstbeelden niet gedeeltelijk voor de vensters komen.
    DSC_0221a.jpg

    Zo uitvergroot zie ik dat er aan de scharnieren nog wel wat gedaan moet worden.
    Nu het verven en plaatsen van de ornamenten komt het allemaal wat beter tot zijn recht. Gelijk met de spiegen heb ik ook de ornamenten op de beide galerijen geplaatst zodat het achterste deel van het schip al aardig compleet begint te worden. De schildering van het holle verwulf is een op relief papier gedrukte foto van Middelburg die ik heb mogen ontvangen van een bouwer die ook de Prins Willen heeft gemaakt. De luiken in de spiegel zijn volgens Herman Ketting, vensterluiken.en geen geschutspoorten. Deze heb ik dicht gelaten. Wel komt er nog een koord om deze open te kunnen trekken.
    DSC_0234.JPG

    Excuus voor foto die gedraaid word afgebeeld. Ik ben er nog niet achter gekomen hoe je foto's kan roteren in dit verslag.
    DSC_0236.JPG

    Het is nu 29 december, en het nieuwe jaar staat voor de deur. Ondertussen ben ik begonnen om de rusten, die ik zelf heb gemaakt uit resthout, te plaatsen, maar daar over in het nieuwe jaar meer. Ik wens alle modelbouwerd en in het bijzonder de lezers van mijn verslag dan ook een prettige jaarwisseling en veel gezondheid en bouwplezier in het nieuwe jaar.
     
    Timber, Sjors Blomberg, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit begint er op te lijken Pieter, mooi hoor. Voor jouw ook een fijne jaarwisseling gewenst, met een goed en gezond 2023
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ook namens mij voor jou en je naasten een fijne jaarwisseling en alvast een goed 2023 :beer:
     
  6. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Ik heb eens een vraagje aan de ervaren bouwers. Het betreft de diverse stengen. Onderaan is deze vierkant, daarna rond en vervolgens weer een stukje vierkant. Nu zit er in de kit alleen maar rond beukenhout die een maat hebben behorende bij het rond van de steng maat. Het gevolg is dat ik de onder en boven stukje niet vierkant kan maken. Hoe doen jullie dat. Koop je vierkant beukenhout en maak je het tussenstuk rond of maak je de steng uit verschillende delen, iets wat mij moeilijk lijkt te doen.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Pieter,
    Meestal dien je de ronde mastonderdelen aan de top vierkant te vijlen dus een ronde steng van 10 mm vijl je dan bovenin vierkant bijv 8x8 mm of zo
    In de handleiding en of op je tekeningen vind je vaak deze doorsneden aangegeven
    Zie dit voorbeld:
    IMG_0892.JPG

    Succes,
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  8. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Koos,
    Ik heb voor mijn beurt lopen roepen. Na het nog een goed bekijken van de tekeningen, klopt het precies wat jij zegt. De stengen moeten uit 4x4 gemaakt worden waarbij het middenstuk taps rond gevijld moet worden en het bovenste stuk naar 2x2 vierkant.
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  9. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    De rusten van de prins Willem in het pakket van Corel zijn laser gesneden stukjes. Het is een soort triplex van een kleur die totaal niet lijkt op dat van de romp. Vandaar dat ik zelf uit resthout diverse plankjes op en aan elkaar heb gelijmd om daaruit de uiteindelijke rust te maken. Deze rusten heb ik met behulp van wat spijkertjes, als deuveltjes, aan de romp bevestigd. Na het afwerken van de romp zal dat een mooier resultaat opleveren.
    DSC_0217.JPG DSC_0217.JPG

    Het was de bedoeing om eerst de ornamenten op het galjoen te plaatsen. Dat liep wat vertraging op omdat een rode kleur verf op was. Om nu een potje verf van ca 4 euro op te laten sturen vond ik wat te gortig daarom besloot ik het maar zelf op te halen. De dichts bijzijnde modelbouw winkel in Brede had het op voorraad dus op een droge dag met de (elektriche)fiets naar Brede nadat ik de openingstijden goed had bekeken. Na een ritje van 22 Km blijkt dat je daar niet van op aan kan want eenmaal voor de deur aangekomen bleek de winkel gesloten dus kon ik onverrichte zaken terug naar Roosendaal. De volgende keer bel ik eerst maar of hij werkelijk open is.
    Om toch weer wat te kunnen doen ben ik maar aan de zalingen begonnen. Van diverse maten hout de stukjes op maat gemaak en in elkaar gelijmd. Toch fijn om zo nu en dan wat anders op te pakken. Een zwart verfje maakt het geheel compleet.
    DSC_0254.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63, Pingu57, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.124
    Locatie:
    Roosendaal
    Aanbod winkels in regio Roosendaal is maar beperkt. Je zou de modelspoorwinkel op de Kade kunnen proberen.
    Ik spaar alles op voor uitstapje naar Antwerpen.
     
  11. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    een mooi schip gaat dat worden . ga je zeker volgen
    succes.
     
  12. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Dat klopt, Ben daar al vaak geweest maar heeft geen Tamiya verf en wil graag bij dezelfde kleur rood blijven. Baillien modelbouw is mij bekent. Daar mijn model gekocht, scheelde flink wat in prijs.
     
    JanZMC vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.765
    Locatie:
    Ittervoort
    Online bestellen eventueel. Bijv. De Kwast
     
  14. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Na een aantal dagen schaven en schuren is het eindelijk zover dat de masten gereed zijn om een kleurtje te krijgen. Een laagje beits en daar overheen Danisch oil, om het geheel wat voller van kleur te maken. Maar eerst maar een kijken of alles klopt en dat de marsen en ezelshoofden passen. DSC_0240.JPG DSC_0255.JPG
     
    Jaques, Pingu57, Scheveninger en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die :rofl::rofl:zien er netjes uit Pieter
     
  16. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Dank je wel Pingu57. Altijd leuk om te horen.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat gaat hier de goede kant op, mooi hoor Pieter :worship:
     
  18. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Eindelijk mijn potje verf op wezen halen. Bij Bliek in Breda hadden ze het op vorraad. Daar zag ik tussen twee () de nieuwe versie van de Friesland van Mamoli staan. Het heeft een tijd geduurd voordat deze weer leverbaar was, na de brand. Schijnt dat het door een Poolse firma is overgenomen. Nu ik de verf weer heeft kon ik het Galjoen afmaken wat betreft de beeldjes aan de buitenkant. Meteen ook maar de twee kraanbalken gemaakt en gemonteerd. Tevens volgens tekening en 4-2 blok daar weer aan vast gezet.
    DSC_0259.JPG
     
  19. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Wachtend op de verf was ik begonnen met de masten en boegspriet. Nadat ik deze had gemaakt, zie eerder item, Heb ik ze in de beits gezet en voorzien van een laagje Dansch oil. Meteen door touw omwonden bij de Fokke mast en de Grote mast. Tot slot heb ik de zalingen gemonteerd. Klaar om op de Prins Willen gezet te worden. DSC_0258.JPG
     
    Herby63, Sjors Blomberg, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Pieter Sozef

    Pieter Sozef

    Lid geworden:
    26 aug 2021
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Roosenaal
    Ik ben nu begonnen met de opbouw van het Verdek Een aantal knechten gemaakt en de kop bovenop de knecht geverfd. Ook de spil gemonteerd maar nog niet de windbomen en de pallen. De windbomen zijn te teer om nu al te monteren. De kans op breken is groot.
    DSC_0263.JPG
    De versieringen van de opbouw van de stuurplecht en schans gaat niet helemaal zoals het bij de Prins Willem is gedaan. Volgens Herman Ketting staan er zes vrouwen figuurtjes. Bij Corel is er met moeite plaats voor vier. Een ervan staat nog een beetje scheef dat ik nog moet corrigeren.
    De volgende onderdelen op het Verdek zijn de rolpaarden die met twee oogbouten en touw vastgezet worden. Ik heb eerst de rolpaarden geplaatst en daarna de kanonnen erop gemonteerd. Zo krijg je al een behoorlijk beeld hoe het ga worden.
    DSC_0270.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2023

Deel Deze Pagina