bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

Geschut op het voordek

Op de brug zullen ze wel blij zijn met zo'n dode hoek, en ze zullen wel wegduiken als het kanon hun kant op draait :-).
Paul, de enige keren dat ik roest kan waarderen en ook mooi vind (en het ook mooi maakt) zijn op de modellen van jou. Voor de rest kan het me reet r.....
grt
Hawser

@Hawser,

Uhh, roesten... Die dode hoek zal zeker hinderlijk zijn geweest maar nog half niet zo erg als de betonnen bunker platen waarmee het houten brugdeel bekleed werd bij de echte ZZ3. Teun Vet was dat ding zo zat dat tijdens de overtocht na de bevrijding richting ons land het meteen in de Noordzee liet dumpen.

Hallo allen,

In deze update allerlei voorbereidend werk. De steuntjes voor de tropentent voor op de brug, de masten inboren op het dek, bergkisten enz...

IMG_2047_zps48c132eb.jpg

IMG_2048_zpsc12e1c16.jpg

IMG_2049_zps38de5cf8.jpg

IMG_2050_zps0e0cbe87.jpg

IMG_2051_zpsba85990e.jpg

IMG_2052_zpsbd030516.jpg

Tot zover maar weer.

Groeten Paul

Liever een mast dan zo'n kachelpijp.

images

Overigens was de sleep belangrijker dan wat er voor je zat.
Bovendien had je vroeger nog (echte)stuurlui die niet in een stoel lagen met de voeten op de lessenaar, maar nog wat beweging hadden.

hahaha...kachelpijp, goeie...

...met de voeten op de lessenaar... met die uitspraak maak je geen vrienden denk ik Baggeraar...:p

'vroeger' had je niet van die mooie schermpjes waar je alles mee kan regelen dus heeft het geen zin meer om uit je stoel te komen toch?

@Hoegaarden,

De eerste proefvaart zal aanstaande zaterdag zijn te Hoogvliet (bij park de Heerlijkheid) tijdens de MMI voorjaarsvaardag.

Groeten Paul

Hallo allen,

Bezig geweest met de masten en laadboom. De masten zijn van vuren hout, taps gedraaid en in de G4 gezet. Later komen de wanden erop en tuigage.

IMG_2056_zpsc241559a.jpg

de lampen gemonteerd op de voetplaatjes.

IMG_2064_zps4e3852cf.jpg

De rollen voor de bediening van de laadboom.

IMG_2069_zps2cf5b16c.jpg

De lijn loopt onderdeks naar de verhaalkop.

IMG_2071_zps74602972.jpg

IMG_2072_zps6be9c174.jpg

De voormast met scheepsbel.

IMG_2073_zps16c75262.jpg

Tot zover maar weer.

Groeten Paul

Hallo allen,

De masten zijn klaar met de vier wanden. Veel knoopwerk... Aan 1 zijde van het wand zijn de twee stagen de + en - pool voor de verlichting in de mast. De stagen zijn messingdraad die vastgesoldeerd zitten op de spanschroeven. Bovenin worden de draadjes naar de lampjes doorgelust.

Ook de twee rookpotten gemaakt van 12 mm rood koperbuis zijn klaar.

IMG_2074_zps4b2ad0c8.jpg

IMG_2075_zps98f884c6.jpg

IMG_2076_zps441afb4f.jpg

Tot zover maar weer.

Groeten Paul

Paul

Ik geniet van dit bouw verslag.
Zo mooi als het gemaakt wordt. Gewoonweg geweldig ik wou dat ik dit ook kon.

Gr martin

Hallo allen,

De masten zijn klaar met de vier wanden. Veel knoopwerk... Aan 1 zijde van het wand zijn de twee stagen de + en - pool voor de verlichting in de mast. De stagen zijn messingdraad die vastgesoldeerd zitten op de spanschroeven. Bovenin worden de draadjes naar de lampjes doorgelust.

Groeten Paul

Beste Paul, wil je mij dit nog meer verduidelijken? (eventueel met tekening?)
Ik zit met m'n Smit NL hoe ik de verlichting het mooist in de mast krijg straks en dit zal de mooiste manier zijn?

Groet, Maurice

Bedankt mannen voor jullie reacties.

De rookpotten waren er inderdaad voor om een rookgordijn te leggen wanneer het te heet onder de voeten werd. De echte ZZ3 had drie van die potten staan. Waarschijnlijk waren het gewoon lege oliedrums met wat zuurstofgaten erin geboord. Deden ze er van allerlei rootzooi in wat goed rookte...

@Maurice,

Zal even kijken of ik een schetsje kan maken vandaag.

Groeten Paul

@Maurice,

Even een schetsje gemaakt. De twee messingstagen wel goed in de lak zetten om sluiting te voorkomen na het solderen maar dat spreekt voor zich. Mijn mast maak ik altijd van hout maar je kunt er ook voor kiezen om messing buis te nemen en de verjonging te maken d.m.v. kleinere buizen in elkaar te schuiven. De mast wordt dan de min-pool en hoef je maar 1 draad door te voeren daar waar je een lamp wilt hebben.

Hopelijk komt het zo duidelijk over.

IMG_2078_zpsde0239a8.jpg

Groeten Paul

Beste Paul, je maakt een ladder dat tevens dient als electricteitskabels naar de verlichting toe. Slim!
Op mijn Smit NL zit er geen ladder tegen de mast aan, maar ik kan natuurlijk wel 2 messing draden dicht tegen de mast aan zetten om deze als kabel te gebruiken.
Of inderdaad zoals jij schrijft, een messing mast als - kabel en een echte kabel binnendoor als +.

Bedankt Paul, ben nu wel benieuwd hoe anderen dit doen.

Ik gebruik altijd de (messing) mast als - en haal een aantal plusdraden er doorheen. Is wel van spoeldraad dus superdun en als het even buiten om gaat zie je het amper zitten...

Op mijn Smit NL zit er geen ladder tegen de mast aan

Paul gebruikt de verstaging van de mast als bedrading, die in dit geval met weeflijnen ("treden") zijn uitgevoerd. De Smit Nederland heeft toch ook stagen voor de mast? Op de BB foto's zie ik ze in ieder geval wel.

Groet,

Ad

Back