Bouwverslag PT 15 motor torpedo boot

Heren,

Ik ben nieuw op het forum (en een beginnend modelbouwer), dus ik zal mij eerst even voorstellen: Marcel van Vliet, woon samen met mijn vriendin Anneke en haar dochter Maartje in een klein dorp in het "groene hart van Holland". Naast mijn drukke baan, mijn andere hobby (mijn Duitse sportwagen) ben ik aan modelbouwen begonnen.

De uitdaging die ik aanga is de PT 15 van Robbe.
Na aanschaf van het bouwpakket, incl. beslagset, de navy compact en nog wat klein spul ben ik eerst maar eens begonnen met mijzelf in te lezen en vervolgens voorzichtig aan de slag.

Als bouwkundige vind ik de tekening, de handleiding en de nummering van de onderdelen niet om over naar huis te schrijven, maar met enige creativiteit kom ik er wel uit. De Bouwtekening heb ik aan de muur gehangen en deze zal daar voorlopig wel blijven.

Voorzichtig aan de slag dan maar met het inlijmen van de diverse delen.

full

full

Nadat ik alle delen met 2 componentenlijm van UHU extra vastgelijmd heb, heb ik de binnenzijde in een grijze verf gezet.

Tot zover het verslag.

Mochten jullie nog tips hebben (vast wel) of op- of aanmerkingen dan hoor ik dat wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk was ook mijn eerste boot, alleen ik heb slechte ervaringen met die navy compact...

bij mij draaide hij een paar keer en smolt de rubberen afdichting in de as :(,
en ja toen had de motor in eens erg veel moeite nodig om rond te draaien (wat hij dus niet meer deed...)

maar in ieder geval een abo op dit draadje

mvg ruben

Beste nine-eleven, ook ik vaar met een PT-15. In tegenstelling tot rubenbosman heb ik goede ervaringen met de navy-compact. Ik heb deze in mijn PT-15 en in mijn Mijnenveger Schutze zitten. Ik zie dat U het motorschot al vastgelijmd hebt. Ik heb dit pas gedaan nadat de motoreenheid met schroefastunnel in de romp gelijmd was. Zo heb ik een eventuele spanning en wringen van het motortandwiel ten opzichte van het tandwiel van de schroefas vermeden. Tevens heb ik een buisje op de schroefastunnel gesoldeerd om zonder de as te moeten uitnemen vet in de tunnel te kunnen bijspuiten.
Groetjes, Jos

Beste, nog enkele foto's om " in the mood " te blijven.

full

full

full

Tussen haakjes; als U de schroefastunnel vastlijmt, schuur dan eerst de verf een beetje weg rond de aanhechtingsplaatsen. Op verf zal de lijm niet optimaal hechten.
Groetjes, Jos

Update: Afgelopen avonden bezig geweest met het inbouwen van de motor, koeling, roeren en de servo.

full

full

@Jos, bedankt voor jouw foto's. Voor als ik de moed verlies dan weet ik hoe de PT 15 er uit kan zien.

Vanavond met mijn andere hobby op stap, een uitdagende rit met 70 gelijkgestemden met deelnemers uit Luxemburg aan toe.

Groeten, Marcel

Ik kon het niet laten, met een overschot aan vrije dagen een middagje vrij genomen.
Ik had een telefoontje van Quartel gekregen dat mijn PT15 beslagset was binnengekomen, tevens gelijk een diesel generator met een waterbestendige speaker meegenomen.

En gelijk maar ingebouwd:

full

Misschien iets teveel gewicht voorin, ik weet het, maar ik kon die speaker in mijn beleving nergens anders fatsoenlijk kwijt.
Maar ik creeer zo wel een leuke reflexruimte voor de speaker.

Ik ga gewoon door en hou jullie wel op de hoogte.
EN . . . . . . tips zijn altijd welkom.

Marcel

Misschien een beetje laad, maar toch. Bij mijn pt-15 had ik de speaker in de kap zitten. Misschien is die van jou daar te groot voor, maar in elk geval voor de info. De kap heeft aan de achterzijde een wat kleiner deel waar de voorzijde overheen schuift. hier ondstaat een tussenruimte die bij mij voorzien is van gaatjes, met daar onder de speaker.

Groet Halmar

Pas alleen wel op dat, in het geval je het voorste geschut draaiend wilt maken, je hiervoor ruimte genoeg houdt voor de servo die onder het voorluikje komt.
Dat gaat nu net lukken denk ik.
Succes! Heb hem zelf ook.

Groet,
Edwin

Een update:
Afgelopen weekend weinig tijd gehad, andere hobby kreeg voorrang.
Wel beide inlaten voor de waterkoeling gemonteerd, eentje voor de motor en eentje voor de Snelheidsregelaar (120UP AMP Navy WP).
De lijsten langs de randen voor montage van het dek gemonteerd, pff lekker makkelijk met knijpers enzo.
Wat bewerkingen aan het dek, houten latjes ingelijmd en de nodige onderdelen van de bovenbouw uitgesneden, randen netjes gevijld etc.

full

full

Tussen haakjes; als U de schroefastunnel vastlijmt, schuur dan eerst de verf een beetje weg rond de aanhechtingsplaatsen. Op verf zal de lijm niet optimaal hechten.Groetjes, Jos
Jos, bedankt voor de tip. Lag zo voor de hand dat ik er compleet aan voorbij ben gegaan. Overal waar ik lijm maak ik eerst even "schoon".

Tot de volgende update.
Marcel

Update:
Weinig tijd gehad, wel de snelheidsregelaar (besteld bij Conrad) binnengekregen en gelijk maar ingebouwd, waterkoeling aangesloten. Moet alleen het hout nog even spuiten.

full

In afwachting van de keuze (en aankoop) van de zender / ontvanger alvast begonnen met de dekopbouw. Veel knippen, zagen, vijlen, schuren en lijmen ;)

full

Als iemand nog tips heeft qua zender e.d. dan hou ik mij aanbevolen.

gewoon een robbe f-14 zender. niet zo verschrikkelijk duur, veel mogelijkheden kwa inbouw.

of je kan op 2.4 gHz gaan zitten met bijvoorbeeld een spektrum dx5e

mogelijkheden genoeg ;)

ps het ziet er al goed uit!

mvg ruben

Beste Marcel, het voorstel van Ruben, een F-14 zender, daar kan ik me alleen maar voor 100 % bij aansluiten. Deze zender heb ik trouwens zelf in gebruik voor mijn mijnenveger " Schutze ". Wat de " PT-15 " betreft, in mijn boot waren de kanonnen draaibaar gemaakt. Om het vaarbeeld te krijgen dat je op de foto's ziet heb ik de servo's voor de kanonnen moeten weghalen om de boot lichter te maken. En een accupak van 9,6 volt was nodig om er wat vaart in te krijgen. Persoonlijk vindt ik een geluidsmodule voor een dergelijk schip een overbodige luxe, je maakt er je boot alleen maar onnodig zwaar mee. Met een torpedoboot wil je natuurlijk een beetje vlot kunnen varen en dat maakt zo al genoeg herrie (daar zorgt de reductie van je navycompact wel voor). De reductie van je motor heeft op hoge snelheid iets weg van een turbine, op lage snelheid hoor je ze nauwelijks. Met een 9,6 volt accupak worden de motoren wel behoorlijk warm. Daarom vindt ik de waterkoeling die je inbouwd een goed idee.
Groetjes, Jos

Jos en Ruben, bedankt voor de info.
Zelf had ik al voorzichtig naar de F-14 of F-16 gekeken, waarbij de laatste weer een stuk duurder is.
Ik heb alleen nog geen idee hoe dat allemaal werkt met props en multiprop, moet ik maar eerst eens in gaan verdiepen. Moet als techneut wel te verwerken zijn ;)

Het geschut wil ik in eerste instantie niet draaibaar maken, een gelukkige keuze lees ik, maar ik wil wel de radar laten draaien en heb hiervoor al een motor gekocht bij Quartel. Vertraging 1000:1
Ook wil ik navigatieverlichting monteren en kunnen schakelen.

In een later stadium wil ik een soundmodule kopen waar alle geluiden inzitten, motorgeluid, misthoorn, aanvalssirene (slow-whoop).

Volgens mij en zoals ik van jullie heb begrepen is dat allemaal mogelijk met de F-14.

Beste Marcel, de F-14 is een schitterende zender met enorm veel uitbreidings mogelijkheden. Maar let op, alles wat je buiten het strikt noodzakelijke in je boot stopt is extra gewicht. Dit extra gewicht gaat ten koste van je vaareigenschappen. Een torpedoboot is een snelle boot, zeg maar een racemachine. Elke gram die je er in stopt, merk je bij het varen. Bij mij werkt de verlichting ook en ook de radar kan draaien met een micro-motor. Maar die extra's worden enkel gebruikt tijdens tentoonstellingen met een aparte accu ( dus niet in de boot tijdens het varen ). Ook op een vaardag kan je die dingen laten werken op de oever als lokkertje. Maar tijdens het varen gaat bij mij elke onnodige gram gewicht er uit.
Groetjes, Jos

Maar tijdens het varen gaat bij mij elke onnodige gram gewicht er uit.
Groetjes, Jos[/QUOTE]

Wel wat overdreven he vind je zelf ook niet
Van wat je daar schrijft:confused:
mvg
Frederik:D

Beste Frederik, ieder zijn mening. De bouwer van deze boot vraagt de mening van anderen. Toevallig heb ik wel wat ervaring met deze boot. Ik deel enkel mijn mening en ervaring mee. Wat hij er mee wil doen is zijn vrije keuze. Niet meer niet minder.
Groetjes, Jos

Update:
Besloten de ruiten van de bovenbouw uit te snijden en later glas aan de binnenzijde te monteren, vind ik net iets mooier. Iets meer werk ;) dat wel.
De bovenbouw is in een ruwe vorm, nog geen luiken e.d. klaar om eens in de grondverf te zetten. Dan kan ik beter zien waar ik de openingen van de ramen bij moet werken.
full

Het dek begint ook redelijk passend te raken en even voor het gezicht, romp, dek en bovenbouw eens geplaatst.

full

Ik heb er nog steeds goede moed in, maar als ik zie wat er nog moet gebeuren dan was de 80 uur bouwtijd, opgegeven door Quartel, aan de enthousiaste kant :eek:

Update,
Ik heb afgelopen week een Futaba FC-16 (boat 'n truck) zender gekocht.
Uiteraard met bijbehorende accupacks, het accupack voor in de boot is een 8 cellen 9,6V, voldoende om er vaart in te krijgen.

Hoe ik het allemaal aan mowt sluiten is mij nog redelijk een raadsel, daar moet ik mij nog in gaan verdiepen.
De één zegt dat alle massa bij elkaar gelegd moet worden en een ander zegt dat dit absoluut overbodig is :confused:
Zo hier en daar lees ik dat alles onstoort moet worden, maar klaarblijkelijk zijn de nieuwe navy compacts al ontstoort.

Nou ja, tijd brengt raad en ander meld ik mij wel. Vast wel denk ik ;-)

Er werd mij bij de modelbouwwinkel ook verteld dat de navy compact al ontstoord is, maar bij droogtesten (om het zo maar even te noemen) ging hij al vaak zijn eigen gangetje. Dus toch maar ontstoord, want dat setje zat er denk ik niet voor niets bij....

Back