Bouwverslag Pulsar uit Polen

Volgende stap: Het stabilo monteren op de romp.
Heb wel eens gezien dat men dat deed door de vleugel op de romp te bevestigen en deze op de kop te plaatsen. Het stabilo zou dan precies goed moeten liggen.. :???:
Weet niet of ik daar voor ga. Heb altijd vertrouwd op mijn timmermans ogen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan! :rolleyes:

Iemand een goede tip?

Alleen de ideale methode als je het stabilo vastlijmt op de romp. Anders de optie timmermansoog, winkelhaak, geodriehoek, koektrommel, cd-doosje of wat dan ook nemen.

idd timmermans ogen en er vlak overheen kijken terwijl je de lijn van je kijken de delen bewegend af laat dekken is zeer nauwkeurig.

Laatst bewerkt:
Voor het stabilo en kielvlak heb ik verenstaal genomen van 0.3mm
Niet dus! :(
Was 0.5 mm en dit is wel te merken ook!
Gaat niet goed zo.. Veerspanning drukt het kevlar en schuim helemaal weg!
Straks ff naar de winkel voor 0.3mm
En dan een nieuwe poging wagen. :D

Nieuwe veertjes zitten erin.
Ziet er een stuk beter uit! :wink:
en toen...
Stabilo maar eens plakken, maar hee het is misschien toch handig om eerst een sleuf voor het kielvlak te maken! Kan er nu niog goed bij!
Zo gezegd zo gedaan.
Meteen maar ff een gaatje geboord en een stukje buis verlijmd voor de doorvoer van de dynema lijn.

Stabilo, heb ik in eerste instantie maar eens op een voor mij nieuwe methode verlijmd.
Kist op zijn kop et tippen op de grond.
Hmm, eerste probleem kom ik al tegen.
Ik heb namelijk mijn werppen al verlijmd en die komt de grond eerder tegen dan mijn tip! :(
Ok, met behulp van wat badkamer tegels de vlegeltips iets opgehoogd en beide tippen rusten nu op de tippen.
Stabilo verlijmd met epoxy en met behulp van een touwtje van tip tot tip gemeten. Moet goed gaan.
Omdat het de eerste keer is dat ik mijn stabilo verlijm op deze manier ben ik toch maar even wezen kijken of de boel wel recht zat, nog voordat de epoxy helemaal was uitgehard en ik er eventueeel nog iets aan kon doen. Dat was maar goed ook!
Stabilo stond niet goed in lijn met de vleugel. :(
ben daarna maar overgegaan op de andere optie.
Alleen de ideale methode als je het stabilo vastlijmt op de romp. Anders de optie timmermansoog, winkelhaak, geodriehoek, koektrommel, cd-doosje of wat dan ook nemen.

Stabilo zit nu kaars en kaars recht volgens mij! :D
En oja! Ik was gelukkig zo slim geweest om voor het lijmen de dynema al vast te knopen aan het heveltje van mijn stabilo en alvast door te voeren door de romp! Dat is scheelt een hoop gepiel en frustratie! :p Toch wel handig als je eerst een mimi hebt gebouwd!

Foto's volgen later...

Nog wat foto's..

Staartboom met sleuf voor roerhevel en sleuf voor kielvlak.
Foto-OL4F7BM4-D.jpg

De electrishe apparaten..
Foto-LYWVTZ7Z-D.jpg

En zo moet het er dan ongeveer in gaan passen.
Foto-MZWLBFKF-D.jpg

Heb een lipo pakketje gemaakt, maar ben er niet helemaal tevreden over.
Moet toch verder de neus in gaan. Dus aan de slag met een 2e pakketje, maar dat ging niet helemaal zoals het moest! :D
Dikke kortsluiting gemaakt en cellen maar ff buiten gelegd om af te koelen!
Binnen kort maar weer een nieuwe poging.

Kielvlak staat nu ook mooi haaks op het stabilo, maar vind het stabilo toch niet helemaal lekker "vast" zitten.
Denk dat ik iets van versteviging ga aanbrengen met wat glas.
Als dat is gebeurd kan ik gaan puzzelen met de electronica! :banana:

Ik zou persoonlijk proberen of je de ontvanger voorin de neus kan plaatsen bij de rest, dan hou je achter de servo's ruimte over voor ballast. In Nederland zeer regelmatig nodig ;)

Ik zou persoonlijk proberen of je de ontvanger voorin de neus kan plaatsen bij de rest, dan hou je achter de servo's ruimte over voor ballast. In Nederland zeer regelmatig nodig ;)
Heb mijn best gedaan, maar dat ging helaas niet..

Hij is in ieder geval af! :banana::cool::banana::cool:
Staartvlakken nog verstevigd met 25grams glas.
Servo tray gemaakt en ingebouwd.
Zojuist even op de weegschaal gelegd... 273 gram! Niet slecht!
Komt er nog 5 gram bij van de hoogtemeter. En eventueel nog wat lood, maar dat ga ik morgen nog eens rustig bekijken.
Zender instellen moet ook nog gebeuren, maar hoop morgen dan toch de maiden te gaan vliegen!! :D:D:D
Het weer ziet er in ieder geval goed uit!

En oja, foto's kan ik helaas niet plaatsen aangezien ik mijn foto toestel bij mijn moeder heb laten liggen die een behoorlijk eindje van mij af woont..
Maar zodra ik de mogelijkheid heb zal ik zeker wat foto's plaatsen!

273 is zeker een mooi gewicht. Zal het morgen vast prima mee vliegen. eerst paar handstartjes doen, daarna rustig opbouwen met dlg starts. Bij de start de ailerons iets up en bij thermiekstand de ailerons iets down. Succus met de maiden! ik ga morgen mn nieuwe twister invliegen :)

273 is zeker een mooi gewicht. Zal het morgen vast prima mee vliegen. eerst paar handstartjes doen, daarna rustig opbouwen met dlg starts. Bij de start de ailerons iets up en bij thermiekstand de ailerons iets down. Succus met de maiden! ik ga morgen mn nieuwe twister invliegen :)
Bedankt voor de tips!
Zal eens kijken hoe ik dat allemaal in mijn zender krijg, een mooie uitdaging.
Ik begin ook zeker met wat handstartjes. Is mijn eerste fullsize en wil um graag heel houden al is het alleen voor de foto's!:wink:

Jij ook succes morgen!

Vandaag de maiden!
Wat vliegt dat zeg!
Ik ben de mimi gewend en dat vliegt geweldig, maar de pulsar komt echt niet meer naar beneden!
Ik merk dat ik toch wat anders moet gaan gooien t.o.v. de mimi wil ik mijn rechtertip heel blijven houden. Moet een stuk vlakker gooien dan dat ik gewend was.
In het begin raakte ik de grond nog wel, maar later ging het al een stuk beter.
En alles heel gehouden!

Moet alleen nog mijn zender instellen. Heb namelijk geen thermiek, lanceer en speed stand en dat is denk ik wel een must..

Zo, vandaag een paar mooie zakken van radiatorfolie gemaakt voor mijn vleugel.
Heb ondertussen mijn zender (Futaba T7C) voorzien van een 3-weg schakelaar met een start/lanceer stand, normale stand, en een airbrake.
De termiekstand heb ik onder een draaiknop gezet.
Morgen weer lekker gooien. Kijken hoe deze standen mij bevallen.

Pulsar bevalt me tot nu toe prima!
De keren die ik al gevlogen heb, altijd thermiek kunnen pakken! :p:D:p

Nog steeds mijn camera niet terug.. Met de pasen is die er weer en ga ik zeker wat foto's posten!!

Top idee... ben benieuwd naar de foto's en/of elkaar treffen op Odoorn misschien.
De beloofde foto's. Odoorn gaat niet meer lukken. :p
Wie weet later dit jaar, vind de locaties alleen altijd zo ver uit de buurt!!

Foto-ADOOGF6C-D.jpg

Foto-LPPTZCJL-D.jpg

en de inbouw
Foto-RWN8EOPR-D.jpg

Heb ondertussen al aardig wat vluchtjes achter de rug, waarvan veel in bellen!! :yes::cool::D

Helaas voelde ik tijdens de laatste keer bij een worp een raar gevoel en ja hoor, schade bij de tip/werppen! :(
Foto-IZW66KUK-D.jpg

Foto-MIKBC788-D.jpg

Het schuim is gebroken, dit kan ik voelen. De knik zit alleen aan de bovenkant van de vleugel. De onderkant is niets aan te zien.
Je zou toch verwachten dat dit gedeelte extra sterk moet zijn! Er is wel een versteviging aangebracht maar misschien is er iets te weinig lijm gebruikt..
Heeft er iemand een tip of suggesties om dit te repareren?

Ik dacht zelf om kleine gaatjes in de knik, in te boren en daarna met een injectiespuit de boel vol te spuiten met epoxy.
Maar veel ervaring heb ik niet met reparaties aan schuim kevlar en carbon, dus suggesties zijn welkom! :p

Met een mes in het verlengde van de vleugel wat sneetjes maken. stuk of 3-4 met een lengte van ongeveer 5 cm. Dwars op de breuk dus
Daar druk je dan bv 1mm X 3mm carbonstrips in die je in de hars hebt gezet.
Wordt hij megasterk van.

Dat de tip geknikt is komt waarschijnlijk door een verkeerde werptechniek of door het teveel "dragen" van de kist aan de tip.
Laat de kist echt losjes aan je vingers hangen.

Met een mes in het verlengde van de vleugel wat sneetjes maken. stuk of 3-4 met een lengte van ongeveer 5 cm. Dwars op de breuk dus
ok die begrijp ik.
Daar druk je dan bv 1mm X 3mm carbonstrips in die je in de hars hebt gezet.
Moeten deze dan ook dwars op de breuk liggen? En daarna kevlar op de carbonnen strip teruglijmen zeker?

Dat de tip geknikt is komt waarschijnlijk door een verkeerde werptechniek of door het teveel "dragen" van de kist aan de tip.
Laat de kist echt losjes aan je vingers hangen.
Hmm, zou best eens kunnen, kan nog een hoop verbeteren aan mijn werp techniek, maar wat bedoel je met "dragen"?

Zie het als een paar extra liggertjes die je inlijmt. Geen kevlar weghalen meer gewoon het stripje in de gemaakte snee lijmen.

Met dragen bedoel ik dat je de vleugel niet met proberen horizontaal of schuin te houden aan de tip als je niet gooit. De tip zal dan absoluut knikken

Ik zou twee niet te zware (max 80gr/m²) koolstof matjes verlijmen ca. 1 cm over de breuk aan boven en onderkant. Mogelijk voor het verlijmen het schuim met natte doek en strijkijzer weer terug in de vorige vorm zien te krijgen. Daarna wat opruwen en dat met een beetje terpentine op een schone doek stof en vet vrij maken. Gewaxt plastic over de koolstof matjes dat niet te veel maar voldoende epoxy bezit, leggen. Beetje druk uitoefenen om een glad uiterlijk te krijgen.

Effe zeuren hoor, maar heb je werkelijk de volledige lengte van het servoheveltje nodig? Dat ziet er wel erg lang uit.
Oftewel: gebruik je wel de volledige roeruitslag van je servo?
Haha! Zeurpiet! ;)
Gebruik idd niet de volledige roeruitslag, maar zo lopen mijn vislijntjes wel mooi vrij.. :D
En ik heb gewoon end points in mijn zender ingesteld dus mijn knuppels kan ik wel volledig uitslaan zonder dat er enge dingen gebeuren.

En gewoon doorzeuren...

Dan heb je dus van die mooie, nauwkeurige D47's, en je gebruikt ze als een paar Chinese el-cheapo servo'tjes :hammer:

Als ik die foto zo zie zou je ze makkelijk halverwege de servohevel kunnen bevestigen en de voledige uitslag van de servo gebruiken. Die mooie D47's zijn het waard :teacher:

Back