bouwverslag Quadrocopter zelfbouw QAV-clone

Ik ben gestart met de bouw van een Quadcopter voor universeel gebruik. Ik vond het wel interessant om de bouw ervan op dit forum te plaatsen, bij deze dus.
De quad moet voor FPV gebruikt kunnen worden, maar ook camera-loos te gebruiken zijn.
Vooral de ligging van het zwaartepunt moet juist zijn, dus een ombouw tussen FPV en camera-loos is bijna niet uit te sluiten.
Ik vond het QAV 500 platform bijzonder mooi van vormgeving, en besloot dat als basisidee te nemen voor mijn nieuwe quad.
Op de QAV 500 kan een apart 'electronica-frame' geplaatst worden, waardoor aanpassen van de quad aan zijn payload mogelijk is.
In eerste instantie wil ik zonder camera's vliegen, maar wel met een DJI Naza controller. Deze quad wordt te kostbaar (in werkuren) om er een KK bordje in te zetten.
Mijn setup wordt:
- een uit te werken frame op basis van de QAV 500
- DJI Naza lite met GPS (is eindelijk betaalbaar geworden)
- Sunnysky motoren
- 4-in-1 ESC speciaal voor quads
- Assan ontvanger

Enkele avonden tekenen hebben mij een frame opgeleverd, waar ik mijn gekozen componenten kan inbouwen. De 4-in-1 regelaar zit geïntegreerd in een zogenoemd 'dirty frame', dat is een subframe waar de regelaar en de motorarmen op bevestigd worden. Onder dit frame komt de batterij (in het zwaartepunt), erboven de DJI module.
Vooraan en achteraan heb ik houders voorzien voor LED spotlights en voor de Naza VU unit. Screenshots en foto's komen er zo aan.

vervolg

full

Een aangepast frame, waar de 4-in-1 esc centraal in ligt. Het dirty frame wordt 15mm 'dik'.

Laatst bewerkt door een moderator:
vervolg

Tekening klaar, dan nu naar de CNC freesmachine die op mijn knutselzolder klaar staat voor actie.
Deze machine heb ik gebouwd als hobby en voor mijn hobby. Draait onder Linux EMC2 met Cambam als postprocessor. Zeer goede en stabiele combinatie. Kogelomloopspindels en zware lineaire geleidingen zorgen voor hoge nauwkeurigheid. Natuurlijk, frezen van 1,5mm glasvezel-epoxyplaat is een eitje.

vervolg

Frame gefreesd met een 2mm 'vis'-freesje speciaal voor dit materiaal.

full

vervolg

Hier de onderste plaat van het frame met de 4-in-1 esc

full

En de Naza module die er op komt te staan

full

Nog een beeld van de motoren en de regelaar

full

vervolg

De LED schijnwerpers zijn opgebouwd uit een star of CREE led met extra koelvin erop gekleefd, en een LED puck voeding die rechtstreeks op een 3S lipo (ongeveer 12V) kan worden aangesloten. Voor de LED wordt een lens geplaatst om het licht te bundelen. Deze schijnwerpertjes zijn retefel, soms wel eens verblindend bij het landen, maar ideaal als oriëntatiemiddel (wit voor, rood achter), en om bij valavond of nacht te vliegen.

full

Vervolg

de LEDS gaan in houdertjes die vooraan en achteraan op het dirty frame komen te zitten.

full

vervolg

Het dirty frame en de andere frame-delen worden op afstand gehouden met kunststof thread spacers en RVS inbusboutjes met bolle kop, M3.

full

Tekening klaar, dan nu naar de CNC freesmachine die op mijn knutselzolder klaar staat voor actie.

Oh wauw.
Ik ben net effe op mijn zolder gaan kijken of daar ook zoiets staat, maar helaas pindakaas.

Heb je plannen of interesse om wat meer frames te maken en deze te verkopen? Heb wel interesse hier. Ga je daar standaard DJI armen voor gebruiken, of ga je die ook zelf maken?

Vervolg

Zo, tot zover voor vandaag. De volgende stappen zijn: het frame in een kleurtje zetten, want GFK plaat heeft maar een lauwe natuurlijke tint. Ik twijfel nog tussen het standaard zwart, of een opvallend ander kleurtje. Alle suggesties zijn welkom.

Daarna: frame opbouwen en de componenten plaatsen. Dit verslag wordt weldra vervolgd.

Ziet er goed uit allemaal, waar heb je die leds vandaan? Ik zoek ook nog wat fatsoenlijks voor mijn quads.

Op Ebay vind je nagenoeg alles. Ook DX.com is een goede bron. De koelvinnen zijn 15 x 15mm, gekleefd met warmtepasta die sterk hechtend is (een silicone-achtig materiaal) op de achterkant van 1 of 3 watt star of cree leds. De lensjes heb ik denk ik (weet niet meer zo goed) gevonden ook op Ebay. Ze passen perfect op de leds, met 'n beetje CA vastgezet. De powermodules zijn ook van Ebay, alles made in Hongkong. Kosten per led schijnwerper 3 à 5 euro.

Oh wauw.
Ik ben net effe op mijn zolder gaan kijken of daar ook zoiets staat, maar helaas pindakaas.

Heb je plannen of interesse om wat meer frames te maken en deze te verkopen? Heb wel interesse hier. Ga je daar standaard DJI armen voor gebruiken, of ga je die ook zelf maken?

Ik heb nog wel wat freeswerk gedaan voor anderen; ooit even bezig geweest met depron indoorvliegtuigen (of outdoor in 6mm) te frezen, maar eigenlijk raak ik gewoon niet uit de kosten als ik voor anderen moet frezen. Toch niet in het geval van vliegtuigjes.

Quadframes zijn op dat vlak wel interessanter om te maken, maar ook daar geldt: om voor anderen te frezen is dit bijna onbetaalbaar. Als ik een kant en klare freesfile krijg kan het nog, maar als ik moet tekenen, CNC programmeren en frezen, dan lukt het niet omdat ik te weinig vrije tijd daarvoor heb (ik moet nog te veel RC tuigen bouwen voor mezelf).
Reken ook dat mijn freesmachine rond de 3kW verbruikt: 1000W spindel (maximaal) en 2000W voor de cleanroom stofzuiger die ik er aan staan heb. Ik heb wel een gelijkstroomspindel klaar liggen, die minder stroom zal verbuiken en vooral minder slijten.
Ook de freesjes zijn redelijk duur. Als ik alles samen tel, dan loopt de prijs van een frame toch wel op.
Dan is er ook nog het probleem om aan materiaal te raken. Ik breng er elk jaar wat mee van Dortmund, maar misschien ga ik niet meer omdat die beurs doodgebloed is. Als ik plaat moet gaan bestellen via internet, kost het nog extra meer...
Als je toch persé iets in je hoofd hebt zitten, laat maar weten dan kan ik zien wat mogelijk is.

vervolg

Ik heb de framedelen mat zwart gelakt; het effect is mooi. Geen carbon, maar minder duur en vooral minder ongezond om te frezen; carbon stof wil je niet in je longen.
Voor de armen heb ik U-profielen 15x15x15mm in aluminium gebruikt.

Nu kan ik verder alles monteren...
full

full

full

Mooie copter!
Knap gemaakt hoor.
Goed gereedschap is het halve werk. Toch?
Ondanks dat het toch nog veel geld kost om zo'n frees te laten draaien is het wel fijn dat je bijna alles kan maken met zo'n ding.

Back