Bouwverslag Quickie schaal 1:2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MrLaVo, 14 nov 2009.

  1. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Tijdens de zomer heb ik samen met een clublid het plan opgepakt om deze winterperiode een tweetal Quickie`s te gaan bouwen. Het origineel is een ontwerp van Burt Rutan. De Quickie werd door de EAA (Experimental Aircraft Association) uitgeroepen tot het meest vooruitstrevende vliegtuigontwerp van 1978. Het succes van de Quickie heeft vervolgens geresulteerd in de oprichting van de Quickie Aircraft Corporation. Dit bedrijf ging de Quickie, Quickie Q2 en de Quickie Q200, als homebuiltkit met succes op de markt brengen.
    Tot op de dag van zijn er veel mensen die thuis in hun garage een relatief goedkope Quickie bouwen. Voor een bedrag van circa 25.000 dollar hebben diverse Amerikanen zelf een lichtgewicht sportvliegtuigje gebouwd. Er zijn zelfs toestellen die kennelijk worden aangedreven door een volkswagenmotor.

    Onder modelvliegers was er ook aandacht voor het vreemd gevormde toestel. In de FMT 1/1985 stond een bouwverslag van de Quickie MT 908 waarvoor een bouwtekening beschikbaar was. Deze bouwtekening was een ontwerp schaal 1:2 van Bruno Böhmer.
    Dit model van Böhmer had de volgende afmetingen:
    Voorvleugel 2100 mm
    Achtervleugel 2600 mm
    Romplengte 2310 mm
    Motor 30 – 35 cm3
    Tegenwoordig is deze bouwtekening nog steeds verkrijgbaar via VTH verlag.

    Begin jaren 90 heb ik een veel plezier beleefd aan een dergelijke Quickie die toen was voorzien van een 35 cm3 Quadra motor. Het toestel was relatief eenvoudig om te vliegen. Ook was het vliegbeeld bijzonder vanwege de wat vreemde vorm. Bij het landen was wel enige aandacht vereist omdat het landingsgesteld in de voorvleugel was geïntrigeerd. Een harde landing zou tot gevolg kunnen hebben de voorvleugel brak en dat moest worden voorkomen. De voorvleugel bestond toen uit tempex, met houten liggers waartussen een laagje glasweefsel was aangebracht. Vervolgens was alles beplankt met balsa die uiteindelijk weer was verstevigd met een aantal laagjes glasweefsel. Het resultaat was toen een uiterst veerkrachtige voorvleugel die erg sterk was.

    De nieuw te bouwen Quickies zullen op dezelfde manier worden gebouwd met natuurlijk wat aanpassingen. De belangrijkste aanpassing is de toepassing van wat zwaardere motor de ZG62. Voorts wordt het nieuwe toestel ook wat groter:
    Voorvleugel 2460 mm
    Achtervleugel 3450 mm
    Romplengte 2800 mm

    mrlavo

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Voorvleugel

    In de voorvleugel van de Quickie zit het meeste werk. Vanwege de stevigheid wordt deze vleugel uit één stuk gemaakt. Vanwege de hoek is het handig dat allereerst een bouw(tafel) wordt gemaakt waarin de hoek reeds is verwerkt. Op deze manier kan de vleugel een stuk gemakkelijker worden vervaardigd.

    [​IMG]

    Voor het rood gekleurde deel moet een zogenaamde bouwtafel worden gemaakt uit MDF 18mm. Dit buigt tenminste niet door.
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Mooi project! Ik heb/had dit toestel ook in Aerofly gezet en daar vliegt hij geweldig.

    Dit project ga ik met veel interesse volgen!
     
  4. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    [​IMG]

    Het middendeel van de tafel waarop uiteindelijk de romp zal komen

    [​IMG]

    De verhoging voor het middendeel het gedeelte voor het linker vleugeldeel

    [​IMG]
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk en apart model. 1 jaar ofzo geleden was er ook hier eentje op het forum in wat kleiner formaat.

    Succes met de bouw en we blijven het volgen :yes:
     
  6. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Voor de liefhebber een schets met de globale afmetingen van het gewenste eindresultaat:

    [​IMG]

    Ik moet alleen nog een nieuwe accu voor mijn zender gaan halen :schrik:

    [​IMG]
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou je maar niet meteen een nieuwe zender halen? :rolleyes:

    Maar, leuk ding ja. 1978... issie al zo oud...
     
  8. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Geen idee, maar het zal inderdaad zo rond die tijd zijn denk ik. Ik kwam deze afbeelding tegen op het internet. Geweldig om die oude zenders nog eens te zien toch.....
     
  9. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi projekt gaan we volgen!!

    mvgr johan snijders
     
  10. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Voorvleugel tafel

    De voorvleugel moet worden gebouwd onder een hoek van 6 graden. Uit triplex heb ik een mal gemaakt zodat ik wat eenvoudiger kan werken.
    Om te voorkomen dat vleugeltafel gaat doorbuigen, bijvoorbeeld vanwege het gebruik van gewichten, maak ik aan de onderzijde een tweetal schotten die de ondersteuning gaan bieden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens wordt alles verlijmd met constructielijm.

    [​IMG]

    En dan is de eerste helft inclusief het rompdeel klaar. Nu de rechterkant nog maken. Dat zal wel redelijk snel gaan want alle benodigde onderdelen zijn reeds onder een hoek gezaagd, lijmen dus......

    [​IMG]
     
  11. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Tafel voorvleugel klaar

    De mal of het werkblad waarop de voorvleugel zal worden gebouwd is klaar.
    Alle losse delen worden nog aan elkaar geschroefd zodat het een solide geheel wordt. Alle is mooi vlak geworden en exact 6 graden.

    [​IMG]

    Nu kunnen de vleugelprofielen worden uitgezaagd. Zodat de polystyreen of tempex vleugelkernen kunnen worden gesneden.

    Wordt vervolgd....
     
  12. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Je zou eerder denken dat dit een toestel is wat in de tegenwoordige tijd is ontworpen, en zeker niet in 1978. Heel apart. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
     
  13. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    mal vleugelprofiel

    Zoals gezegd de profielen moeten worden uitgezaagd en dan moet e.e.a op het hout worden overgebracht. De door mij gebruikte bouwtekening heb ik laten vergroten waardoor deze dus pas gekopieerd was. Dus heb ik getracht om de betreffende profielen op het hout te strijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat was prima te gebruiken, hier en daar een lijntje een beetje doortrekken maar dat ging verder goed. Vervolgens uitgezaagd met mijn "nieuwe" lintzaag die ik recentelijk op marktplaats heb gekocht. Een geweldige machine voor mijn toepassingen. De machine heeft een zeer mooie zaagsnede die zo scherp is dat er geen sprake is van versplinterd
    hout. Ik moet wel nog iets doen aan de stofafzuiging want soms hoor ik iemand op de achtergrond die niet begrijpt dat bij modelbouw een beetje stof kan vrijkomen.


    [​IMG]
    Op deze foto is goed zichtbaar het resultaat dat kan worden behaald door een afdruk op het hout te strijken. Bij oude tekeningen denk ik dat dit iets moeilijker zal gaan ...

    Oooh ja het resultaat van de snijmalletjes. Op de malletjes heb ik nog wat nummers gezet die met elkaar (met de twee malletjes) corresponderen. Tijdens het snijden van de tempex is het handig om met elkaar te overleggen ter hoogte waarvan de snijdraad is.

    [​IMG]
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mooi mooi!! toevallig nergens weet van digitale plannen van dit toestel of gelijksoortig"vreemd toestel" iets voor 1m80te bouwen:p:p
     
  15. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Ik begreep hieruit, waar kan je de tekeningen krijgen van dergelijke toestellen.......maar ik kan me vergissen.
    Ik weet niet of ik de link mag plakken van VTH verlag in Duitsland omdat deze natuurlijke een commercieel belang heeft.
    Ga via Google naar de site van VTH verlag, eenmaal op hun site:

    Ga je via hun shop naar de map modellbau en vervolgens klik je op BAUPLÄNE.

    Vervolgens kom je op een deel van hun site waar zeer veel bouwtekeningen staan die keurig per post worden verzonden.
    Succes, :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bingo , bedankt al ,eens zien naar hun plannen, ik heb hem ergens gratis zien staan op rcgroups maar die link werkt jammergenoeg niet meer...

    wordt mooi groot toestel van jou
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Leuke kist, ik heb er eens 1 moeten invliegen voor een clubgenoot, zat een 38 Zenoah op dacht ik......
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Zo een heeft me vader ook altijd met plezier gevlogen.
    wel een slagje kleiner..
    [​IMG]

    [​IMG]

    vloog met een 6.5cc,
     
  19. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Volgens mij is het toestel van Raymon precies het formaat waar eclipse86 naar op zoek is. Overige mooie toestel, ik had de foto (vliegend) al eens gezien. :D
     
  20. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Quickie 40 ARF

    Voor de liefhebber zijn er ook ARF kisten van de Quickie te koop.
    (je mist dan wel de interactie van de vrouw die over stof klaagt;))

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina