Bouwverslag R-E-S vleugels

Hoogste tijd voor het toelichten van een aantal ontwerpcriteria en mijn randvoorwaarden betreffende de RESuprois vleugel enz.


1. Waarom wil ik deze vleugel sterker bouwen dan bij de standaard Surprois?
- Het vleugelprofiel, BC70 heeft minder weerstand als het Clark Y profiel van de standaard Surprois en kan daarom sneller vliegen.
Bij stevig opvangen uit een duikvlucht met hoger snelheid mag de vleugel niet breken.
Ook moet de constructie flutter voorkomen en uiteraard de maximale liftkrachten tijdens de hoogstart overleven.

2. Wat wil ik met de Suprois bereiken?
- Een breed inzetbaar toestel, clubzwever, R-E-S toestel, hellingzwever en kunstvluchtzwever.

3. Hoe ik dat doe?
- Door de modulaire opbouw kunnen verschillende vleugels op dezelfde romp worden bevestigt, ook stabilo met hoogteroer en kielvlak zijn uitwisselbaar.

4. Wat als de RESuprois vleugel te zwaar wordt?
- Dan heeft de concurrentie bij de R-E-S wedstrijden voordeel, haha.

Johannes
 
16 gr epoxy is niet veel, zal zeker zijn gewicht in sterkte waard zijn, je besparing van 42 gr op de liggers heeft het voordeel dat gewicht en sterkte zich naar de wortel verplaatst, daar waar het nodig is, dus ben het na je toelichting volledig met je eens :thumbsup:
 
d de maximale liftkrachten tijdens de hoogstart overleven.

2. Wat wil ik met de Suprois bereiken?
- Een breed inzetbaar toestel, clubzwever, R-E-S toestel, hellingzwever en kunstvluchtzwever.
3. Hoe ik dat doe?
- Door de modulaire opbouw kunnen verschillende vleugels op dezelfde romp worden bevestigt, ook stabilo met hoogteroer en kielvlak zijn uitwisselbaar.

Johannes
Hellingzwever, kunstvluchtzwever.
Als ik het goed begrijp zit dan een rolroermodule ook in de pijplijn.

Mvg,
Aurectar
 
Alle neuslijsten zitten op hun plek.
oEj4tO.jpg


Met een houtschaaf het overtollige materiaal verwijderen.
f1nrxR.jpg



De achterlijst (onder) moet ook nog bewerkt worden. Ook dat gaat perfect en snel met de houtschaaf.
qENrs3.jpg

EGzA33.jpg


Het gat voor de remklep servo aftekenen en uitzagen.
NZjpgb.jpg

feOpsJ.jpg

j8qUbg.jpg



De remkleppen worden niet uit één stuk balsa gemakt, maar het wordt een sandwich van balsa 1mm, triplex 0,8mm en balsa 1mm. Dit is natuurlijk extra gewicht, maar zo heb ik wel een stevig plaatje en dat wil ik graag.
mfPYbm.jpg
oV09GD.jpg




Beide remkleppen zijn precies even groot en passen klem in de uitsparing van de vleugel. Na het in profiel schuren worden de kleppen kleiner gemaakt zodat ze soepel kunnen openen en sluiten.
fqDkBr.jpg
c658EK.jpg

 
Alle neuslijsten zitten op hun plek.
oEj4tO.jpg


Met een houtschaaf het overtollige materiaal verwijderen.
f1nrxR.jpg





Het zal wel aan mij liggen (waar ik niet aan twijfel:rolleyes:) maar je construeert een vleugel zo oer-degelijk en gaat dan voor een balsa neuslijst :weetnie:. Daar had ik toch minimaal een grenen of vuren stootrandje verwacht (een 5 x 2'tje o.i.d.)
 
Het zal wel aan mij liggen (waar ik niet aan twijfel:rolleyes:) maar je construeert een vleugel zo oer-degelijk en gaat dan voor een balsa neuslijst :weetnie:. Daar had ik toch minimaal een grenen of vuren stootrandje verwacht (een 5 x 2'tje o.i.d.)
Een stevige neuslijst, met die gedachte was ik ook aan het spelen. Doch heb ik voor een balsa neuslijst gekozen, wel van harde kwaliteit.
Het grote voordeel van balsa is, dat het makkelijker in profiel te schuren gaat.

Overgang tussen twee verschillende houtsoorten en hardheiden is met schuren moeilijk profiel getrouw te krijgen. (voor mij althans)
Daarom heb ik zoals je hebt kunnen zien de grenen hoofdligger van een dun laagje balsa voorzien, zodat het schuren makkelijker gaat.

Johannes
 
:thumbsup: Geweldig hoe je alles in beeld brengt, volg je helemaal met je opmerking hardhout naast balsa schuren, krijg je nooit perfect strak .
 
Een stevige neuslijst, met die gedachte was ik ook aan het spelen. Doch heb ik voor een balsa neuslijst gekozen, wel van harde kwaliteit.
Het grote voordeel van balsa is, dat het makkelijker in profiel te schuren gaat.

Overgang tussen twee verschillende houtsoorten en hardheiden is met schuren moeilijk profiel getrouw te krijgen. (voor mij althans)


Johannes

Zeker als het de overgang van indekking naar neuslijst betreft.
Het ziet er goed uit.:koud:

Mvg,
J-J
 
Ik bedoelde eerst de balsa neuslijst zoals je die nu ook hebt en daarvoor nog een keer een grenen latje ......
Is toch niet zo heel erg moeilijk en zo'n 2 mm dik hardhouten lijstje vangt heel wat tikken op :cool:
 
Ik bedoelde eerst de balsa neuslijst zoals je die nu ook hebt en daarvoor nog een keer een grenen latje ......
Is toch niet zo heel erg moeilijk en zo'n 2 mm dik hardhouten lijstje vangt heel wat tikken op :cool:
Je hebt helemaal gelijk, hoe sterker de neuslijst, hoe hardere tikken deze kan opvangen.

En nu de praktijk.
Als referentie heb ik de standaard Surprois vleugel die al zeer veel heeft meegemaakt.
Vele starts en landingen van lichte tot zware crash. Zowel in de bergen als op het vlakke land. Wat blijkt? De Balsa neuslijst ziet er nog gaaf uit zonder deuken.
Naja, als ik met de vleugel een paaltje ram, is het natuurlijk afgelopen met de neuslijst, maar ook met een 2mm dik hardhouten lijstje.

Daarom zie ik geen noodzaak om de neuslijst van hardhout te maken.
Neemt niet weg dat ik deze discussie zeer interessant vind, verschillende inzichten.

Johannes
 
Welke lijmsoort heb je gebruikt voor de neuslijst?

Ik heb vaak ruzie met schuren van de lijmnaad.
Justus, ik heb witte houtlijm gebruikt voor de neuslijst.

Jij bent niet de enigste die vaak ruzie met schuren van de lijmnaad heeft.

Witte houtlijm is lastig te schuren.
Misschien heb je het wel eens gelezen, er zijn modelbouwers die kopen daarom titebond voor het lijmen van Balsahout.
Volgens deze modelbouwers kan je titebond prima schuren.

Uiteraard heb ik deze lijm ook gekocht en daarmee geëxperimenteerd.
De lijmverbindingen zijn uitstekend en voldoen ruimschoots aan mijn verwachtingen.
Maar het schuren gaat niet volgens mijn wensen.
Vaak gebruik ik metalen vlakstukken voor het aandrukken van de lijmverbinding. Helaas gaat metaal en titebond niet goed samen, het metaal begint direct te roesten.
Dus in mijn werkplaats zal je deze lijm niet meer vinden.

Het schuren van witte houtlijm heb ik volledig onder controle. Graag wil ik laten zien hoe ik het doe.
Natuurlijk is geduld voor nodig. Neem de tijd, dan zal je zeer tevreden zijn over het eindresultaat.

Hier een proef.
Twee strookjes balsahout 1,5mm dik heb ik aan elkaar gelijmd met ruime hoeveelheid witte houtlijm.
fsz0ih.jpg

nQQj0j.jpg

Na het uitharden is het water verdwenen en de lijmrups flink gekrompen.
Maar als je gaat schuren kom je de harde lijmlaag tegen.
Het verschil in hardheid tussen het hout en de lijmlaag is het probleem.
Als het lukt de harde lijmlaag zacht te maken gaat het schuren ineens wel goed.
qSxAGm.jpg


Het zacht maken van de lijm doe ik simpel met een beetje water. Niet teveel!
Klein stukje nat maken en direct met lichte druk schuren. De lijm laat zich niet echt schuren, hij wordt week en komt in kleine bolletjes los van het hout. Werk secuur met het water, alleen de lijm nat maken. Als teveel hout nat wordt zal de lijmverbinding uiteindelijk minder sterk worden.
SKLqx7.jpg

SYVwvg.jpg


Johannes


 
Nog even een aanvulling op mijn verhaal betreffende werken met witte houtlijm.
De uitdaging is, niet meer lijm op het werkstuk aan brengen dan noodzakelijk is voor een goede hechting.
Dat lukt uiteraard niet altijd en in de meeste gevallen mag de lijm zonder meer blijven zitten.
Voor het aanbrengen van de lijm op mijn neuslijst gebruikte ik een lijmroller. Dat gaat snel en met een beetje oefening krijg je een perfecte lijmlaag op het hout, niet teveel en niet te weinig.
Dus heb ik later met schuren geen probleem met de lijmnaad.
GxEShx.jpg

2s9KP5.jpg


Johannes
 
Is dat niet een beetje overkill. Twee servo houders die niet zouden misstaan in een "5 meter full carbon super DS kist" in een 2 meter houten RES-kist met een tiny HS-40 erin ...? :eek::rolleyes:;)
 
Back
Top