Bouwverslag R-E-S vleugels

redelijk stevig zou ik zo zeggen, maar dat is de gehele konstruktie :rolleyes:
En balsa met dat soortelijke gewicht buig je inderdaad ietjes minder makkelijk ......

Het zal we komen door een wat andere achtergrond aan mijn zijde maar ik meen (nog altijd) dat een zweefvliegtuig
licht moet zijn en konstruktief stevig genoeg voor het alledaagse gebruik.
En dat alledaagse gebruik defenieer ik anders vermoed ik zo ;)

Zo is het, de hele constructie is gemaakt van stevig materiaal.
Jouw achtergrond is vrije vlucht, daar wordt inderdaad gelet op elke tiende gram.
Dat kan ik weten omdat ik in het verre verleden ook mee bezig was.
Maar een groot gedeelde van mijn modelvlieg carrière was gewijd aan hellingvliegen.

Dat een zweefvliegtuig licht moet zijn, zegt mij niet veel.
Bij het ontwerp en de materiaalkeuze, kijk ik eerst naar een aantal randvoorwaarden die voor mij belangrijk zijn.

Johannes

Beide vulstukken voor de vleugelbevestiging zitten nu tussen de ribben. Ook het messing buisje wat later de vleugels moet positioneren tegen verdraaien zit erin.
MEEdVJ.jpg

Voordat de balsa indekking wordt aangebracht, moeten eerst noch vulstukken tussen de ribben gelijmd worden.
voQ7gs.jpg

Ook wordt er nog een webbing van vliegtuigtriplex 0,8 mm dik tegen de liggers gelijmd. Bij de buitenvleugel wordt het 0,4 mm dik vliegtuigtriplex.
Voor een optimale lijmverbinding gebruik ik indien mogelijk altijd vulstukken.
4bsLy4.jpg

Belangrijk is dat er een perfecte lijmverbinding tot stand komt, zo niet dan kan ik deze actie beter overslaan, dat scheelt een hoop werk en de vleugel wordt uiteindelijk lichter.
Maar waarom wil ik deze webbing überhaupt aanbrengen?
Ik weet wanneer de vleugel op buiging wordt belast willen de onder- en bovenligger tegenover elkaar in lengterichting verschuiven.
Het kopse balsa tussen de liggers moet dit nu tegenhouden, hm, biedt balsahout haaks op de vezel veel weerstand? Ik denk van niet.
Naja, als de balsablokjes verzadigt zijn met lijm zullen ze uiteraard wat meer weerstand bieden.
En ander punt is, dat een eindvezel (kopshout) lijmverbinding nooit sterk is.
Langeduur belastingen kunnen helaas ongemerkt de constructie (lijmverbinding) verzwakken. En een geweldbreuk is dan het gevolg.
2xzqaV.jpg

De messing huls voor de vleugelverbinder is met de boven- en onderligger verlijmd.
Het is niet nodig de holle ruimte op te vullen met wat dan ook, het voegt totaal niets toe, alleen extra gewicht. Ik noem deze opvullingen ‘nietsnut‘
CXFZmH.jpg

Johannes

Zie ik het nu goed ?
Je gebruikt geen doorlopende voorlijst ?
Op deze foto heb ik het antwoord op je vraag. De vulblokjes heb ik bewust zo groot gekozen, dat werkt wat makkelijker met de lijmklemmen.
Het balsa restmateriaal is met een houtschaaf snel verwijderd. Dus er wordt nog een doorlopende neuslijst aangebracht.
F07upF.jpg

Johannes

De messing huls voor de vleugelverbinder is met de boven- en onderligger verlijmd.
Het is niet nodig de holle ruimte op te vullen met wat dan ook, het voegt totaal niets toe, alleen extra gewicht. Ik noem deze opvullingen ‘nietsnut‘
Daarentegen zou je kunnen zeggen dat de webbing hier ook niets toevoegt, de messing bus, indien goed verlijmd, is best in staat alle schuif- en drukkrachten op te nemen.

Max.

Daarentegen zou je kunnen zeggen dat de webbing hier ook niets toevoegt, de messing bus, indien goed verlijmd, is best in staat alle schuif- en drukkrachten op te nemen.

Max.
Max, mijn overweging was, dat op deze plaats de grootste krachten kunnen optreden en dan wil ik niet hebben dat juist da, de doos-ligger ineens overgaat in een
dubbel T-ligger. Naast de buigbelasting die de hoofdligger moet dragen, moet ie ook een klein gedeelde torsiebelasting opnemen.
Nu hoef ik me geen zorgen te maken of de lijmverbinding tussen messing buis en liggers wel goed gelukt is.

Johannes

Weer een stukje verder. Het was even spannend of mijn actie met de sneden in het balsahout wel nuttig was. Ja, het werkte gelukkig zoals verwacht. :)

v3H93x.jpg

Johannes

Ik ga hier geenszins de kwaliteit van je werk (en de daaraan gekoppelde expertise) betwisten.
Maar ik ben toch de mening toegedaan dat deze oefening, zoals op foto zou lukken zonder die sneden.

Verder veel succes met dit boeiend bouwproces.

Mvg,
Aurectar

Ik ga hier geenszins de kwaliteit van je werk (en de daaraan gekoppelde expertise) betwisten.
Maar ik ben toch de mening toegedaan dat deze oefening, zoals op foto zou lukken zonder die sneden.

Verder veel succes met dit boeiend bouwproces.

Mvg,
Aurectar
Aurectar, daar gaat het helemaal niet om. Er zijn op deze aardbol misschien wel een miljoen vleugels gebouwd zonder die sneden,
ook de mijne kunnen zonder die sneden gebouwd worden.
Misschien ben ik wel de eerste die het zo heeft gedaan?
Alhoewel, als je denkt iets nieuws de hebben gedaan, ga dan maar vanuit dat iemand anders hetzelfde ook al heeft gedaan. ;)

Johannes

Op deze foto zijn de balsa vulstukken van de voorlijst goed te zien.
XixHft.jpg

Met een houtschaaf zijn de vulstukken van de binnenvleugel gemodelleerd. Veel is er niet meer van over, maar dat was ook de bedoeling. De onderligger en de messing buis zijn klaar voor het verlijmen.
tAoCYY.jpg

Ook de buitenvleugel is klaar voor het verlijmen van de onderligger.
STl9G1.jpg

De onderligger van de buitenvleugel zit nu goed vast op zijn plek. Voor het verlijmen heb ik witte houtlijm gebruikt.
2CnR0h.jpg

En ook bij de binnenvleugel is de onderligger verlijmd.
gKTJJk.jpg

Bovenkant binnenvleugel is nu klaar.
bPKHXo.jpg

Johannes

Nu kan de vleugel onderkant beplankt worden. Een goede voorbereiding is belangrijk. Alle benodigde hulpstukken en lijm klaarleggen, dat scheelt een hoop ergernis. Ik kan het weten, haha.
BaMmgA.jpg

Met tape is de balsa indekking aan de hoofdligger vastgezet en dat gaat prima.
Op de foto is het niet te zien, maar ook in dit balsa plankje zitten aan de binnenkant sneden.
NNS6T2.jpg

De tape werkt als een scharnier, balsa indekking openklappen en de lijm kan worden aangebracht. Ook de binnenzijde van de balsa indekking wordt met epoxy ingesmeerd, zodat de lijm in de sneden kan kruipen, even helpen met de heteluchtpistool.
30HWOv.jpg

Met elastieken, tape en wat gewicht het balsaplankje op de ribben aandrukken.
NSiKeW.jpg
1dQ2jz.jpg

De vleugel delen zijn nu bijna klaar, maar helaas niet voor de R-E-S wedstrijd in Oosterland. Het was wel de bedoeling met de nieuwe vleugels de wedstrijd in te gaan. Maar volgend jaar zullen deze vleugels zeker worden ingezet bij R-E-S wedstrijden.
Kt3ay0.jpg

Johannes

Beide vulstukken voor de vleugelbevestiging zitten nu tussen de ribben. Ook het messing buisje wat later de vleugels moet positioneren tegen verdraaien zit erin.
MEEdVJ.jpg

Voordat de balsa indekking wordt aangebracht, moeten eerst noch vulstukken tussen de ribben gelijmd worden.
voQ7gs.jpg

Ook wordt er nog een webbing van vliegtuigtriplex 0,8 mm dik tegen de liggers gelijmd. Bij de buitenvleugel wordt het 0,4 mm dik vliegtuigtriplex.
Voor een optimale lijmverbinding gebruik ik indien mogelijk altijd vulstukken.
4bsLy4.jpg

Belangrijk is dat er een perfecte lijmverbinding tot stand komt, zo niet dan kan ik deze actie beter overslaan, dat scheelt een hoop werk en de vleugel wordt uiteindelijk lichter.
Maar waarom wil ik deze webbing überhaupt aanbrengen?
Ik weet wanneer de vleugel op buiging wordt belast willen de onder- en bovenligger tegenover elkaar in lengterichting verschuiven.
Het kopse balsa tussen de liggers moet dit nu tegenhouden, hm, biedt balsahout haaks op de vezel veel weerstand? Ik denk van niet.
Naja, als de balsablokjes verzadigt zijn met lijm zullen ze uiteraard wat meer weerstand bieden.
En ander punt is, dat een eindvezel (kopshout) lijmverbinding nooit sterk is.
Langeduur belastingen kunnen helaas ongemerkt de constructie (lijmverbinding) verzwakken. En een geweldbreuk is dan het gevolg.
2xzqaV.jpg

CXFZmH.jpg

Johannes
Kops balsa kan prima alleen . Mits je deze met een goed penentrerende lijm tussen de loggers verlijmd. Ik heb hiervoor bruislijm 24uurs voor genomen . Mijn sagitta heeft diverse straffe lijnstarts gehad en de constructie heeft dit goed stand gehouden .
na een crash heb ik de vleugels getest door te breken en de constructie brak niet op mijn lijn verbindingen maar puur doordat ik voorbij de sterkte van het hout ging .

Kops balsa kan prima alleen . Mits je deze met een goed penentrerende lijm tussen de loggers verlijmd. Ik heb hiervoor bruislijm 24uurs voor genomen . Mijn sagitta heeft diverse straffe lijnstarts gehad en de constructie heeft dit goed stand gehouden .
na een crash heb ik de vleugels getest door te breken en de constructie brak niet op mijn lijn verbindingen maar puur doordat ik voorbij de sterkte van het hout ging .
Natuurlijk kan je kopshout lijmen, du ik ook. Maar voor een hoofdligger kies ik voor een betrouwbare constructie, vandaar dat ik de webbing zorgvuldig tegen de liggers lijm.
Op die manier heb ik twee vliegen in één klap. Begrijp me goed, ik zal nooit zeggen dat het niet kan zonder webbing.
Het is maar net hoe hoog je de lat voor je zelf wil leggen. Maar dat staat dus los van kennis van zaken.

Johannes

Ik zie het anders . Niks persoonlijks . Maar waarom meer hout in een constructie stoppen wat de constructie sterker maakt dan benodigd is . Die massa moet je meeslepen terwijl je die ook als ballast later achteraf kunt meenemen .

Daarin tegen bekeken als jou vleugelprofiel dunner is dan mijn gebruikte profielen levert het juist wel een bijdrage .
zo kijk ik er tegen . Neemt niet weg dat ik geniet van mooi houtwerk wat je levert .
ga zo door .

wat mij in deze benieuwd is het gewichtsverschil tussen de reguliere bouw en jou bouwwijze. Voor de rest mijn complimenten voor de gedurfde andere bouwwijze.

wat mij in deze benieuwd is het gewichtsverschil tussen de reguliere bouw en jou bouwwijze. Voor de rest mijn complimenten voor de gedurfde andere bouwwijze.
De conische liggers leveren veel winst op qua gewicht.
In mijn geval 42 gram. Ik ben zo eigenwijs en heb deze winst weer teniet gedaan door het aanbrengen van triplex webbing enz.

Johannes

Ik zie het anders . Niks persoonlijks . Maar waarom meer hout in een constructie stoppen wat de constructie sterker maakt dan benodigd is . Die massa moet je meeslepen terwijl je die ook als ballast later achteraf kunt meenemen .

Daarin tegen bekeken als jou vleugelprofiel dunner is dan mijn gebruikte profielen levert het juist wel een bijdrage .
zo kijk ik er tegen . Neemt niet weg dat ik geniet van mooi houtwerk wat je levert .
ga zo door .
Je hebt gelijk, overbodig materiaal in de constructie is onnodig ballast, de zogenoemde “nietsnut”. (Vliegtuigengineers zijn tol op gaten, omdat gaten geen gewicht hebben)
Wat ik zelf met mijn constructie probeer te bereiken is de vooraf bepaalde vleugelbelasting (mijn randvoorwaarden).
Achteraf gewicht aanbrengen, zei het in de romp of vleugel, doe ik niet graag.
Een licht gebouwd toestel met veel ballast wordt dan erg kwetsbaar voor schade bij de landing.

Johannes

Laatst bewerkt:
Back