Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RCEFlyer, 25 feb 2008.

?

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen

Peiling gesloten op 28 mei 2009.
  1. Ja, mee eens

    87,3%
  2. Nee, niet mee eens

    12,7%
  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo allen,

    van medeforummer Cees Kraaijenveld heb ik een RBC kitje overgenomen van een Cessna L19 Birddog. Voor diegenen die het model niet kennen , RBC heeft op de site onder meer deze productfoto staan:
    [​IMG]


    De specs van dit toestel zijn:
    • Wing Area: 28 dm2
    • Wing Span; 1450 mm (komt neer op 1/6th scale)
    • Flight Weight: Starts at 1900 grams
    • Wing Loading: 64gr dm2 to 75gr dm2
    • 4 Channel Elevator, Ailerons,Rudder & Throttle , Landing flaps can be build in
    Het is mijn bedoeling dit vliegtuig in een wat langere tijd op te gaan bouwen, het is immers hobby nietwaar :rolleyes:

    Ondanks dat het een (semi)schaal kistje is, durfde ik het niet aan dit draadje in het schaalforum te plaatsen. Mijn intentie is om er een mooi model van te maken, maar ik verbeeld me geenszins een schaalbouwer te zijn. :(

    EDIT: ik ben inmiddels overgehaald om dit draadje te verplaatsen naar het schaalforum, hetgeen inmiddels is gebeurd. :D

    Mijn modelbouwervaring beperkt zich tot het bouwen van wat depron Mothjes & shock's, het in elkaar zetten van een simpele Great Planes Piper ARF en het van tekening bouwen van een simpel Aero kistje (zie dit draadje) ;)

    Ik heb de bouwdoos in de volgende staat overgenomen:
    [​IMG]

    Zoals je ziet zijn de romp en de vleugeldelen gedeeltelijk in elkaar gezet. Cees heeft keurig gebouwd, dus ik kan verder met een goede basis :cool:

    De kit lijkt verder compleet te zijn, de tekening en de bouwbeschrijving zijn gelukkig ook nog aanwezig. Verder had Cees reeds een onderstel bijbesteld dus die mazzel heb ik dan weer ... :D

    RBC kits zijn ontworpen voor electroaandrijving, als ik zover ben zal ik me beraden op een passende setup. Ik denk aan het bestellen van een Chinapan setupje, maar eerst maar eens aan het bouwen slaan ... ;)

    Wat betreft de kleurstelling kan ik jullie melden dat ik twijfel tussen de onderstaande versies:

    Grijs is wel erg grijs vinden jullie ook niet ...
    [​IMG]

    Rood/wit/zwart geeft wat meer kleur, wellicht ook wat makkelijker te vinden als folie ...
    [​IMG]

    Zo, dat was de aftrap. Zoals gezegd, er wordt alleen gebouwd als er energie, tijd en zin is, dus niet alle dagen zal er wat nieuws te melden zijn. Ik zal trachten m'n bouwverslag levend te houden door regelmatig wat te posten en vooral veel foto's te plaatsen, helpen jullie mee door te reageren ? Ik kan nog wel wat tips bij het bouwen gebruiken hoor ... :D

    Tot gauw !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Jemig Menno, alweer een andere kist :lol:

    Maar wel een mooie :cool:

    Ik zal je niet veel advies kunnen geven, maar neem wel een abbootje ;)

    Suc6

    Dirk
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je dan toch schaal gaat

    Dan moet je ook hier mee bezig:
    [​IMG]Snap

    alleen die tennisser niet :confused: Waarschijnlijk ook een model denk ik. Maar als je voor details gaat:[​IMG]

    Maar als het gaat om de tekening, je kan ook gaan voor de A-team uitvoering?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Probeer je te motiveren :rolleyes:


    b
     
  5. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hey Dirk & Bram,

    leuk dat jullie meekijken :D Een paar kritische meekijkers die reageren met humoristische posts kan ik wel gebruiken. Zeker omdat jullie vaak goede tips & inspiratie aandragen en ik ook nog niet zo ervaren ben ik het bouwen van modelvliegtuigen :cool: Daarnaast vind ik het ook gewoon gezellig ...

    Scratchbuild, tja daar heb je wel een punt. Ik vond het vanuit "niets" (behalve dan een tekening) ook wel erg leuk Bram. Hoewel deze kit redelijk is gedocumenteerd, schrok ik toch ook wel toen ik de inhoud van de doos en de tekening zag, minder simpel dan ons gezamenlijke sportkistje hoor :-( Afijn, we zien wel.

    Bedankt voor je linkje naar die Bird dog, ik had 'm ook gevonden en inmiddels ook contact gehad met de bouwer. Ik krijg zijn fotoset van de bouw, dus dat zal wel helpen (hoop ik :rolleyes:).

    Ik had echter een paar redenen om met dit kistje te beginnen. Ten eerste kon ik dit kitje samen met de grote Moth overnemen voor een wel zeer schappelijk prijsje, tja je bent en blijft een Nederlander nietwaar;)

    Ten tweede zocht ik naar een kistje wat na de trainer een beetje te vliegen is, maar wat ook al een beetje op een echt vliegtuig lijkt. Een echte schaalkist aan bouwen leek me nog een stap te ver, dit is misschien wel een stapje in die richting ...

    Bedankt voor de mooie foto's Bram, cockpit komt zeker aan de beurt in een later stadium !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Menno,

    Is inderdaad leuke kist, maar je verleid ons natuurlijk niet als er geen scratch tekening is ;)
    Anyway we zullen je volgen. Misschien wel aardig om ons ook te laten schrikken, door foto van inhoud en tekening. ben toch wel nieuwsgierig.
    Wat betaalde je btw? Als goed hollander wil ik dat weten :yes:

    Grtz

    b
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Begrijpelijk.

    Was al van plan om vanavond wat foto's te maken, kunnen jullie meegenieten :grin:

    Grtz,
    Menno
     
  8. Snitz

    Snitz

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    164
    ook hier neem ik ff een abbo op.

    heeft iemand nog vije tijd te koop? :)
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Menno,

    Zo effe aanmelden om mee te kijken.

    Oeps ja had je nog iets beloofd effe snel zoeke waar dat ook al weer staat.
    Zal van de week de foto's naar je mailen maar je kunt op onderstaande link het bouwverslag vinden de foto's zijn helaas weg.
    De linkjes naar RCGROUP staan er nog wel, daar staan ook heel veel foto's.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/foto-album/2970-bouwverslag-van-de-rbc-birddog.html

    Veel plezier met bouwen.

    Voor de liefhebbers die de Birddog ook wil bouwen, klik even op de banner van RBCKITS. Leuk toch een kit bouwen van een fabrikant van eigen bodem.

    Ton
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Ton,

    leuk dat je meekijkt, ben eigenlijk een beetje vereerd ...

    Wat betreft de foto's, geen punt ik heb toch nog geen gelegenheid gehad te beginnen. Misschien is het makkellijker als ik je een paar lege cd's stuur ? Dan moet je me even een pb sturen met adres. Ik hoor (lees) het wel OK ?

    Fijn dat je een abootje hebt genomen, geruststellende gedachte. Ik zal best nog eens met wat vragen zitten :oops:

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Menno,

    Zo dan dat is teveel eer hoor :oops::D dank je.

    Altijd leuk als er iemand de moeite neemt om een leuk verslag te maken, vooral als het om een RBCkits model gaat.

    Zal je een bp sturen voor het adres, wil ze ook mailen hoor.

    Ton
     
  12. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    inspectie van het materiaal ... met foto's

    Zo, vanavond even een paar foto's gemaakt en geinventariseerd wat er nou eigenlijk allemaal in de RBC kit zit en of de kit nog een beetje compleet is.

    De tekening in z'n geheel. @Bram, de tekening is niet alleen een beetje groter ...
    [​IMG]

    ... hij is ook wel wat ingewikkelder, verdient ook een beetje studie denk ik. ;) Leuk, zo'n tekening is natuurlijk in 2D, maar m'n Birddog moet toch echt een 3D model worden, anders wordt het lastig vliegen.:D
    [​IMG]

    Om overzicht te krijgen heb ik de inhoud van de doos maar eens even uitgestald. Aan de hand van de tekening maar eens uitzoeken wat waarvoor dient. De vleugels zijn gedeeltelijk gebouwd, maar nog niet beplankt.
    [​IMG]

    Het roer en het stabilo zijn uit massief (nou ja massief:rolleyes:) balsa gefreesd, dus geen ribbenconstructie met beplanking hier. Zal in ieder geval weinig problemen geven met het plaatsen van de scharnieren. :)
    [​IMG]

    Ai, dat is jammer ;), gevalletje transportschade ... twee ribben waar aan het einde een stukje van is afgebroken. Nou ja, is niet onherstelbaar zullen we maar denken.
    [​IMG]

    En als toefje slagroom op de taart, wat vind ik onderin de doos ... een set decals. Dat is een mazzeltje, daar had ik niet op gerekend :cool:
    [​IMG]

    Als ik het zo gauw even bekijk, mis ik eigenlijk alleen wat balsa voor beplanken van vleugels en een zijde van de romp. Dat had Cees me ook verteld toen ik de kit van hem overnam, dus dat is geen verrassing.

    Vooralsnog ben ik van plan de vleugel met ailerons te bouwen, hoewel flaps ook een optie zijn. Ik denk dat ik daarvoor tezijnertijd een extra vleugel bouw.

    Tot zover voor deze keer.
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooie klus om weer even mee zoet te zijn :p
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zou het gewoon direct doen als ik jouw was.

    Maar ja wie ben ik?!?! ;-)
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Huibert & Berto,

    Leuk ! :D Weer twee goede bouwers die tips kunnen geven, die kan ik wel gebruiken !

    Wat betreft die vleugel met flaps, ik moet nog beginnen met lessen met een rolroertrainer van 182 cm (Hangar9 Alpha60 met Super Tigre G61). Tot nu toe alleen ervaring opgedaan met depron modellen, en Aerofly :)rolleyes:). Alles op z'n tijd heren ... ;)

    Tegen de tijd dat ik dit kistje af heb, is een vleugel met flaps zeker een optie ! Dan heb ik weer wat nieuws te leren nietwaar !

    Nu ik de decals bij verrassing in de kit heb gevonden weet ik eigenlijk wel zeker dat ik voor de rood / witte Birddog ga :cool: Nu moet ik nog even googelen voor wat meer info, zodat ik weet hoe dat kleurenschema eruit ziet. Weet iemand een goede site waar je van die mooie boven / onder / zij-aanzichten kan vinden ?

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2008
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Het vliegen met flaps is niet zo zeer moeilijker, zeker niet als je ze niet gebruikt ;-)

    Waar je op moet letten als je de flaps gaat gebruiken is de standsverandering van het vliegtuig.
    Als je tijdens het vliegen op normale snelheid de flaps uitdoet dan zal je kist vaak de neus omhoog doen en ineens gaan stijgen.
    Dit moet je compenseren door de neus wat te drukken en die input is afhankelijk van je vliegsnelheid.

    Met de tegenwoordige uitgebreide computerzenders (ook de MX-12 dus) kun je dit automatisch mixen.

    Dus als jij je flaps uitdoet dan kun je ook automatisch wat hoogteroeruitslag meemixen zodat het model zijn normale vliegbaan blijft volgen (alles wel afhankelijk van de vliegsnelheid, vlieg je te langzaam dan daalt de kist alsnog en vlieg je te snel dan zal die toch gaan stijgen ;-) ).

    Flaps is wel leuk om mee te spelen en bij sommige kisten echt een must, als je er goed mee om kan gaan dan kun je met flaps uit een mooie final en landing maken, maar let er wel op dat door de hogere weerstand je vaak een tandje meer gas nodig hebt dan wanneer je zonder flaps binnen zou komen.

    Ach maar dat duurt nog wel even als ik het zo lees maar ik zou toch alvast een vleugel met flaps bouwen, je hoeft ze niet meteen te gebruiken maar dan heb je ze wel alvast ;-)
     
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hey Berto,

    dank voor je snelle reactie :D

    Kijk, hier spreekt een kenner waar ik wat van kan leren.

    Dit heb ik bemerkt in Realflight, maar wist niet goed hiermee om te gaan.

    Ok, nu weet ik dus hoe ik ermee om moet gaan. Ik zal de zender-instellingen eens uittesten met Realflight. Mooi om te oefenen en het verschil te bemerken.

    Worden flaps alleen bij een final gebruikt ?

    Daar heb je gelijk in, mijn plan is om eerst het kistje te bouwen. Dan hoop ik dat mijn bouw-ervaring weer zoveel rijker is dat ik ook een vleugel met flaps kan bouwen die gaat werken :rolleyes:

    Ik hoop dat de flaps goed gedocumenteerd zijn in de foto-set van Ton van Munsteren, want die is onderweg :D !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Mocht je ooit je flaps voor het eerst proberen doe dat dan op hoogte, dan heb je nog tijd om te reageren mocht de kist toch heel wat anders doen dan dat jij verwacht.
    En dan kan je zelf ook even voelen "hoeveel uitslag" je moet geven om de neusstand te compenseren.

    Yep, en soms tijdens de take-off.

    Als je echt schaal wilt vliegen dan moet je tijdens het circuit vliegen op downwind (je vliegt dus met de wind mee) recht voor je half flaps selecteren, dan draai je naar base (haaks op de wind) en dan draai je in naar Final, zodra je goed opgelijnd ben geef je full flaps en probeer je met 1 neusstand de kist naar de baan te vliegen.

    Met je hoogteroer bepaal je op final dan de snelheid en met je gas de hoogte!!!!! (net als in het echie, wordt echter vaak niet gedaan, ik ook hoor ;-) ).
    Als je het circuit goed inzet dan wordt de landing ook mooi ;-) (velen vergeten dat en maken totaal geen gecoordineerd, of veelste kort, circuit met als resultaat een flut landing).

    Zo vlieg ik ook met onze schaalkisten, de Skymaster, Nomad, Super Decathon (af en toe dan ;-) )(laatste 2 hebben dan wel geen flaps).
    Zulke kisten vragen er gewoon om om een goed circuit te vliegen anders zijn ze niet netjes neer te zetten en zo schaal vliegen vergt meer dicipline dan wat "neerkwakken" ;-)
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Berto,

    dank voor je gedetailleerde uitleg, daar kan ik wel wat mee. Nu begrijp ik in ieder geval hoe je met flaps dient om te gaan. Nou nog in de praktijk ...

    @allen:
    enkele dagen geleden heb ik op het grote internet een Cessna L19 Birddog gevonden die geschikt is voor de Realflight Simulator. Hieronder een impressie:

    De grijze:
    [​IMG]

    De rood / witte:
    [​IMG]

    Het aardige is dat dit toestel in Realflight voorzien is van flaps, dus ik kan mooi beide situaties oefenen en de tips van Berto eens goed uitproberen. :D

    Ik heb twee modellen en twee colorscheme's gevonden, de ene heeft een 2 takt motor en de andere een 4 takt Saito, op zich mooi ... maar ik was van plan mijn model van electro-aandrijving te voorzien. :hammer:

    Nou ja, je kunt niet alles hebben, eens kijken of ik dat zelf kan editen ... geen idee hoe.:(

    Grtz,
    Menno
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, editten kan zekr, je kan alles aanpassen aan de kisten naar eigen wens.

    Is wel wat werk maar het kan in ieder geval (mij niet vragen hoe, heb het wel eens gedaan maar gebruik geen sim meer).
     

Deel Deze Pagina