Bouwverslag Reichard Cumulus

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 16 jan 2012.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tadaaaa! Ik heb hem, mijn Cumulus :D

    [​IMG]

    Wat was ik nieuwsgierig. Ik heb er maar één plaatje van kunnen vinden, en wel dat van de site van Reichard.

    [​IMG]

    Het was dus wel even spannend wat we aan zouden treffen.
    Toen ik de doos aanpakte van Gert Jan kon ik me bijna niet voorstellen dat daar alles in zou zitten, het leek me allemaal wat licht. Eenmaal uitgepakt was het er toch echt allemaal.

    [​IMG]

    Ik ben maar eens begonnen met alles te wegen. En toen ik de losse onderdelen in mijn hand had was ik onder de indruk.
    Op een rijtje:

    vleugel links 143
    vleugel rechts 146
    stabilo 16
    kielvlak 6
    rompboot 46
    pook 16
    kleindelen 40
    Subtotaal 413

    motor en regelaar 115
    spinner en bladen 30
    2 verlengkabels 17
    6x D60 servo 60
    GR-16 ontvanger 12
    accu 116
    subtotaal 350

    totaal : 763 gram
    Vliegklaar rond de 800 gram denk ik?

    Wat beelden van de losse delen:
    Carbon rompbootje
    [​IMG]

    Kielvlak. Zo te voelen gebouwd van licht balsa en bespannen met Oralight. Het richtingsroer is, net als alle andere roeren, aangeslagen met tape.
    [​IMG]

    Stabilo met hoogteroer
    [​IMG]

    De vleugels zijn geheel bespannen en alle roeren zijn al bevestigd. Wat op het oorspronkelijke plaatje wit en rood leek te zijn blijkt metallic rood, de bovenzijde van de vleugels is bespannen met transparante folie en de onderzijde met goudkleur. Ik zou dat zelf niet zo bedacht hebben maar het is wel uhm....anders.
    [​IMG]

    Het profiel is vrij dun, beetje zoals van mijn DLG. De hele bouwwijze heeft daar wel wat van weg, maar dan wat minder stijf allemaal.
    [​IMG]

    De romp ziet er netjes uit. Onder in de vleugels zijn uitsparingen voor de servo's (6x Dymond D60-SHT) gefreesd, die daarna met deze plakkers afgedekt worden.
    [​IMG]

    Zakje met kleindelen. Er zitten onder andere nette GFK roerhoorntjes en een motorschotje bij.
    [​IMG]

    De aandrijving die ik heb gekozen: een Himodel 2217/09 (kV=950, gewicht 72 gram), een Himodel 30A regelaar met een 3A BEC en een 3s1p 1350mAh lipo. De spinner is 35mm en daar komen 11x7 Aeronaut carbon blaadjes op.

    [​IMG]

    Zo....aan het bouwen dan maar :)
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik heb nog een zonnesteek van die onderkant van jouw vleugels :D .

    Ben benieuwd wat hij gaat doen .aankomend weekend invliegen ?
     
  3. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Mooi hoor, het ziet er allemaal erg gelikt uit! Dat viel me gisteren ook al op. Jou kennende zit 'ie natuurlijk nog voor het einde van de week in elkaar:)

    Is er eigenlijk ook de mogelijkheid om ballast toe te voegen? Lijkt me toch fijn met zo'n licht kistje en wedstrijden die gevlogen worden ongeacht de windsterkte!

    Succes
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ballast....dat denk ik niet. De ruimte is nogal beperkt. Het zwaartepunt komt ongeveer 5mm vóór de boutjes waar de vleugel mee vast gaat, en daar zitten net de servo's.

    [​IMG]

    Het motorschotje past trouwens mooi. De zijstelling en domp zitten al in de rompwand. Je kunt het schotje dus recht in de rompneus verlijmen (dat wil zeggen, uitgelijnd op de randjes).

    [​IMG]

    Het lijkt allemaal niet zoveel werk maar er gaan nu toch al weer wat uurtjes piekeren in zitten. Bijvoorbeeld over hoe de accu in de romp je bevestigen zodat de regelaar nog wel vrij ligt in verband met koeling, en of ik die balsa spantjes wel wil gebruiken. Als je dat doet kun je de servo's namelijk niet meer vervangen zonder die spantjes te slopen......
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is altijd zo. Je wilt niet weten hoeveel uren ik al niet op mijn Ka-7 heb zitten piekeren, ik denk bij elkaar al dagen. Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag.

    Wat een superkorte neus heeft deze kist trouwens.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja...maar kijk eens hoe licht de achterkant is. En vergelijk dat met het gewicht van de aandrijving....Tevens komt het zwaartepunt op 90(!)mm, bij een koorde van 185mm aan de wortel :eek: Het deel voor het zwaartepunt is dus een stuk langer dan enkel de neus.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Je kunt de spantjes ook 2mm verlagen en er 2mm vliegtuig multiplex op verlijmen welke 2mm breder zijn dan de spantjes,gleufje voor het stekkertjer in het triplex maken en je kunt je stekkertje zonder problemen er door halen .
    motorschotje : eerst de romp op de te verlijmen plek opschuren .schotje plaatsen met 24 uurs epoxy en dat glaspoeder..Regelaar zet je dus een balsablokje in de vorm van de rompgeschuurd en verlijmd dus vast mbv klitterband.accu gaat op de zijkant vast met klitterband .koelucht kan er nog steeds door en via de staartboom weg .Ontvanger zou dan net voor de servo's moeten kunnen liggen .Antennes wel naar buiten halen ivm koolstof .

    Dit was mijn stukje piekeren voor je wat ik van de foto's kan afleiden .
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niet zo makkelijk als jij denkt. De D60 heeft maar 1 schroefje per kant en het snoertje steekt recht naar voren uit de onderkant. Het zal meer iets moeten worden van een triplex plaatje waar de servo's op zitten en wat je in zijn geheel los kunt schroeven. Bijvoorbeeld. Of een plaatje waarin je de servos opzij kunt schuiven, en daar een sleufje maken.

    Helaas....daar is de romp te laag voor. De accu moet er plat in. Maar dat is niet zo erg, dan kan hij vrij boven de regelaar komen.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ja sleufje en schuiven ,dat is hem .De accu op een plaatje
    triplex met daaronder afdoende ruimte voor de regelaar en koellucht .

    mwoh wat zijn de verdere moeilijkheden ;):D
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Is het wat om die servoschotjes met hotglue te lijmen? Dat zit goed vast maar in geval van nood is het nog los te prutsen...
    Smakelijk ding hoor...
     
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Abo!

    Die onderzijde van de vleugels ga je nog veel plezier aan beleven...

    Groet,

    Jacob
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Jij hebt zeker een weekje vrij ;). Ik ga dit volgen, alhoewel je niet veel werk zal hebben...
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De hele week niet, maar vandaag wel. Vrouw aan het werk, kinderen naar school...lekker opgeschoten :)

    Vanochtend heb ik besloten om de servo's en accuplaatsing nog even te laten wachten tot het toestel in elkaar zit; dan kan ik beter inschatten hoe ik uit kom met de gewchtsverdeling en een plan maken voor de inrichting van de romp.

    Het is allemaal wel even wennen als je normaal gesproken aan grotere schaalzwevers werkt. Een hoop gepriegel en dat is niet mijn sterkste kant merk ik. Het kan soms vast wat mooier maar ja.

    Allereerst het motorschot. Dat is aardig gelukt. Ik heb het een millimeter of 2 binnen de romp gehouden. Eerst van binnen een laagje epoxy met microballons gelegd en het schotje van binnen naar buiten op zijn plek gezet. Aan de achterkant ook een dun randje.

    [​IMG]

    Vervolgens verder met de staart. De pook waar alles aan wordt gehangen is gewoon rond, er zitten geen bevestigingsstukken in of op.
    Het stabilo komt op een GFK plaatje te zitten dus dat maken we eerst klaar.
    In de staart twee gaatjes 4mm boren. Omdat het erg dunwandige koolstof buis is heb ik er voor het boren een stokje in gedaan, anders druk je de buis met het boren zo doormidden.

    [​IMG]

    Onder het GFK plaatje worden twee aluminium busjes gelijmd, waarin M3 draad zit. Om de busjes op de juiste plek te houden smeer je de boutjes in met wat boter (of vet), steekt ze door de gaatjes in het plaatje en draait ze in de busjes. Die kun je dan met CA of wat epoxy vast zetten.

    [​IMG]

    Het paatje wordt met epoxy en microballons op de staartboom gelijmd, waarbij de busjes dus in de staart zitten.
    De stuurkabel voor het hoogteroer komt tussen dat busje en de wand naar buiten. Daarom moet je het roerheveltje iets uit het midden op het hoogteroer lijmen, zodat het mooi in een rechte lijn aansluit. De stuurkabel zelf krijgt een haaks knikje en wordt in het heveltje gehaakt.

    Het kielvlak en de slof aan de onderzijde worden zonder verdere hulpstukken stomp op de staartboom gelijmd. Er zit wel een 1,5mm koolstof pennetje dwars door de staartboom waar het kielvlak en de slof op geprikt zitten maar dat is meer voor het fixeren tijdens het lijmen dan dat het werkelijk iets bijdraagt aan de sterkte denk ik. Het lijkt misschien wat gammel maar dat is het niet. Het complete kielvlak met richtingsroer weegt immers niet meer dan 6 gram dus dat krijgt niet veel te verduren.
    Nette rupsjes epoxy leggen is, zoals je ziet, niet mijn sterkste kant. Straks een likje zwarte verf over de epoxy en je ziet er niks meer van :)
    Haaks uitlijnen is ook niet zo makkelijk omdat het kielvlak vóór het stabilo staat. Ik heb het idee dat het een héél klein beetje scheef staat....maar daar valt mee te leven.

    [​IMG]

    Vervolgens de stuurkabels door de romp trekken, gaatje boren voor de kabel naar het richtingsroer, buitenkabels vast lijmen met CA en klaar is de achterkant.

    [​IMG]

    Verder met de vleugels. Alle gaten en kanalen zitten er al in dus dat gaat rap. De twee koolstof vleugelpennen passen perfekt. Aan de voorzijde van de vleugels moet je 2 aluminium pennetjes inlijmen om de vleugels op de romp bij elkaar te houden, en in de romp moet je daarvoor 2 gaatjes van 3mm boren. De gaten voor de boutjes waarmee de vleugels op de romp worden geschroefd lijnen perfect op met de in de fabriek reed in de romp gelijmde moeren. Een kind kan de was doen eigenlijk.

    [​IMG]

    De volgende stap is het lijmen van de pook op het bootje. Ik heb de aansluiting héél licht op moeten schuren, toen paste het perfect. De kabels worden door een triplex spantje gevoerd en met een beetje epoxy gefixeerd zodra de twee delen aan elkaar gelijmd worden. Dat doe je met de vleugels gemonteerd zodat je de vleugels en het stabilo makkelijk op elkaar uit kunt richten.

    [​IMG]

    En dan zijn we al een heel eind....motor en spinner er op en dan is het tijd om eens te kijken hoe het met de gewichtsverdeling zit.

    [​IMG]

    Zoals ik al dacht moet de accu vrij ver naar achter, ondanks de korte neus. De regelaar komt er dus vóór te liggen. Dit is ongeveer de positie van de accu:

    [​IMG]

    Ik denk dat ik dan de servo's iets naar voren haal en de ontvanger daar achter. Dan kunnen de antennes makkelijk naar buiten, net achter/onder de achterlijst. Vanavond eens een beetje puzzelen :)
     
  14. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ziet er mooi uit Arjan,

    Ik stond zondag met de rompboot en de tailboom hiervan in mijn handen en vond het bijna griezelig hoe licht en vederdun dit gebouwd is.

    Ben erg benieuwd hoe dit wil floaten en thermieken.

    succes met de laatste loodjes


    groet

    Terence
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Inderdaad verrassend hoe ver die accu naar achteren komt.
    Mooi allemaal, maar wel veel te gauw klaar... :)
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL

    Prachtig hoor!

    Epoxy lekker verwerken doe ik of met een lange saté prikker, lekker horizontaal door de epxy halen en dan als pen vasthouden, loopt de epoxy langs de prikker en kun je mooie lijntjes trekken. Of als het in grotere hoeveelheden gaat: reclamefolders bewaren! Die glossy papiersoort kun je dan een mooie patatzak van rollen, puntje er af knippen en je hebt ineens een spuitzak waar je de epoxy mooi gedoseerd uit kunt laten lopen.

    Enne: epoxy is schadelijker als polyester, ook al ruik je niks, dus altijd latex handschoentjes aan -> Action 200 stuks in 1 doos.

    Misschien voor jou te laat maar voor de overige lezers wellicht bruikbaar.. ;)

    Groeten,

    Jacob Bos
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    De accu die erg ver naar achteren moet. Ik zou er een lichtere accu in zetten. Je gebruikt de motor maar 20 seconden, de rest is zweven. Lichtere accu = accu naar voren = totaalgewicht lichter.


    Ik zou het wel weten.
     
  18. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Belangrijk!
    Juist LATEX handschoenen zijn NIET geschikt voor werken met epoxy!!
    Vinyl handschoenen zijn het beste alternatief zoals hier is te lezen

    Zodat we allemaal nog lang en vrolijk kunnen bouwen :D

    Groeten Rick
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De accu is al een 1300mAh. De motor trekt 30A, die accu moet wel een poosje heel blijven......En daarbij, hij hoeft niet té ver naar achter hoor. Ik krijg alles er netjes in.

    In mijn werk zit ik dagelijks aan mensen die je liever niet met blote handen aanraakt, zeker niet als er bloed bij komt kijken (en dat is nogal eens). Handschoentjes genoeg :p

    Ik ben een vlieger, niet echt een bouwer. Dingen opknappen of dit soort bouwdozen vind ik leuk.
    Maar wees gerust, het zit een beetje tegen :) Ik had de servo's er mooi in. Tot ik ze aan ging sluiten....de aansluitingen op de servoheveltjes zijn van die dingetjes die uit een kroonsteentje lijken te komen. En die zijn vrij hoog dus het past niet :( Ben nu lekker aan het breken.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Oftewel als je dan toch die veels te dure brandstof in je auto mikt ,neem je gelijk wat van die handschoenen mee ;).
     

Deel Deze Pagina