bouwverslag rigger

hallo,

ik ben bezig met het bouwen van een rigger.
hier wat foto's

URL]

URL]

URL]

heej,
ziet er leuk uit eigen ontwerp of niet ?..
ik ben ook een rigger aan het bouwen ;)
het is niet boos bedoelt maar ik denk niet dat dit heel hard zal gaan de drijvers staan naar mijn mening niet goed.;)
maar voor de rest bouwse!!

nick,

hey,
Na mijn mening zijn de drijvers ook een beetje groot, waardoor ze veel weerstand hebben. Veel succes ermee, ik hou je forum bij.

Gr

de drijvers moeten ongeveer 1/3 van de romp zijn. en de bolling naar boven moet je proberen weg te halen als je over een golfje gaat heb je dan meer kansdat het een duikboot word en dat is niet de bedoeling :P

nick,

hallo
het is waar wat jullie zeggen maar de drijver zitten
scheef maar nog niet vast die ga ik nog bijstellen.
maar ik leg de accu, achterin zodat de drijvers omhoog komen.
en niet het water in duiken.
en de drijvers worden nog iets langer gemaakt.
de voorkant word veranderd (iets naar binnen lopend.)
en dan nog een heel licht roer van aleminium eraan.
en de motor word helemaal voorin geduwt zodat de as net voor het roer stopt.

gr .virgil

virgil; maar ik leg de accu zei:
Dat gaat niet goed komen, als je zwaartepunt te ver naar achteren ligt, heeft de prop te weinig lift om je hek uit het water te krijgen, dan kun je net zo goed een sleper bouwen...

Groeten, Jan.

iderdaad dat zou zonde zij het zwaarte punt moet van je boot kan je zo uit rekenen: de spiel tot aan de achterkant van je drijver op meten en daar 10% van nemen dat is het zwaartje punt van je rigger ;)

nick,

goeie morge,

denk dat het een goede keus is geweest om een andere te bouwen. Wat als je ee rigger bouwt ga je toch voor snelheid!!? ik ben nummer 6 aan het bouwen de prediator wel een mooi ding om te bouwen ;) probeer wel zo te bouwen dat alles naatloos op elkaar aansluit had gezien dat je plamuur had gebruikt bij je vorige rigger maar dat moet je zien te voorkomen!! een beetje maakt natuurlijk niet uit maar liever niet;)
dus bouw zo strak mogelijk!!

nick,

Het rigger virus slaat hier in het rond zie ik!

een goede keus een bestaande rigger te bouwen, een rigger zelf ontwerpen vraagt wat meer dan een paar planken aan elkaar plakken
En het bouwt meestal een stuk lekkerder als je zelf niks meer hoeft uit te vogelen :D

Een tip, maak een soort mal waar je je romp tijdens de bouw in kan zetten, zodat deze perfect recht blijft. Is misschien even meer werk, maar je hebt er heel veel profijt van als je klaar bent!

En inderdaad, plamuur is iets voor de afwerking! niet om midden in de bouw te gebruiken.. Mocht je onverhoopt toch een naadje hebben, vul deze dan op met een strookje hout (balsa leent zich er goed voor om kleine naden op te vullen)
Daarna afwerken met epoxy en waar nodig pas plamuren :)

succes allemaal!

grtz jurriaan

hallo
ik ga hem bouwen van 4mm triplex
is dit ster en licht genoeg.
en waar moet ik de drijvers van maken en hoe.

gr .virgil

ik zou gewoon naar de gamma toe gaan en 3mm halen het meer dan sterk genoeg om het daar van te bouwen en de drijvers heb ik er ook van gemaakt ;) soms kost het wat meer tijd maar het resultaat mag er dan ook wezen. en zoals jurriaan al zij maakt een malletje dat voorkomt dat het niet scheef gaat allemaal!!

nick,

hallo
4mm is toch ook goed he
en de drijvers bouw ik toch van balsa het buigd makkelijker
en ik verf het gewoon dan is er ook niets aan de hand.
ik heb een motertje van 31.000,00 toeren.

gr. virgil

je moet het zelf weten maar het is echt te zwaarr!!
want het is simpel weg te dik heb je anders al een foto van hoever
je bent ?? is wel leuk om op het forum te zetten ;)
maar je heb de spullen al binnen zeker ?.. ps. wat voor motor en relaar heb je ?.

nick,

hallo

ik gebruik balsa van 1mm
en dan een laag glasvezelerover he en verven dat moett toch gaan
of niet dan de balsa is alleen om het een beetje in model te houden.

gr. virgil

hallo
ik heb nog een aantal vragen!!!

wie weet waar ik tekeningen vn riggers kan vinden waar
je kan zien hoe de schroef zit (op beste wijze).
en welk model ik de drijvers moet maken.

gr .virgil

Back