bouwverslag rigger.

oke jurriaan dat wist ik niet ;)
een cat is redelijk makkelijk te bouwen maar je moet alles echt helemaal precies en envenwijdig bouwen!! en dat valt niet mee hoor moet ik eerlijk zegen ik wou hem bjina in de prullebak gooien omdat het me niet lukten!!. ik zou net wat jurriaan voor een mono gaan. zij ook hele mooie bootjes!!

nick,

een cat is moeilijker te bouwen dan een mono, dit inderdaad omdat de drijvers evenwijdig aan elkaar moeten zijn. Anders krijg je vreemd vaargedrag
Nu is een cat vanaf tekening natuurlijk wel goed te bouwen, maar een mono is eigenlijk het makkelijkste. Dit neemt niet weg dat die ook zo recht mogelijk moet

veel mensen nemen de 'wildthing' mono. Gewoon als model, of als basis. Je zou het dek anders kunnen maken en ander model kap etc etc.

veel andere mono's zijn er eigenlijk niet.
Wel zijn ze ook goed zelf te ontwerpen. Met een zijaanzicht en een bovenaanzicht kom je een heel eind! Als je een voorbeeld van je ontwerp plaats bv, wil ik best helpen met aanpassen.

grtz

1:1 is eigenlijk een ruim begrip. Ze zijn natuurlijk ooit op een bepaald formaat getekend, maar je kan een tekening afdrukken op elk gewenst formaat. Waar je dan alleen rekening mee moet houden is de breedte van de gleuven van je spanten. Voor de rest, laat je fantasie de vrije loop, dan gaat er een wereld voor je open

oké.

wat is een goed formaar voor een electro. (moet fijn varen en snelheid kunnen maken)

ik heb die regelaar van nick en die wil ik blijven gebruiken. een anderen moter wil ik wel aanschaffen.

van welk hout kan ik hem het besten bouwen 1mm vliegtuigtriplex?

met het formaat kan je alle kanten op, electro motoren zijn er tot 11KW te krijgen (voor dikke prijs)
Maar je bouwd een boot op basis van wat je hebt aan electronica. Bedenk hoeveel cellen je wil gaan varen en bouw daar een romp omheen en koop een geschikte motor

kwa hout, daar is genoeg geschreven op het forum! Zie jou, nick's, virgils topics b.v. Even zelf topics doorlezen mag hoor ;)

ik wil de boot tussen de 50 en 60 centimeter maken.

op hoeveel cellen ik moet gaan varen, welke motor ik erin moet leggen, daar heb ik geen flauw idee van.

dit is wat de regelaar aan kan:

het is een 60A regelaar
tot 30 cellen
motoren tot de 800 serie borstel regelaar
100% werkend
geen bec. op

hallo,

ik heb een mannier gevonden om het vergroot uit te printen, maar ik heb berekend dat hij dan 606.06mm word, is dit niet een beetje groot. of kan ik dan met zwaarderen motoren gaan varen, en op meer cellen?

Dat kan natuurlijk, maar dan wordt het wel duurder waarschijnlijk!
Probeer de tekening gewoon weer te verleinen op de pc, of door middel van het kopieerapparaat; gewoon op 90% grootte afdrukken bijvoorbeeld.

ik wil hem van 1 mm triplex maken is dit een goede optie op zouden jullie iets anders doen.

ik zie wel bij de handleiding van een van zo'n boten dat ze van 2 mm balsa worden gemaakt maar dat vind ik toch iets te zwak

als ik geen commetaar krijg zal het wel goed zijn

vanavond de tekeningen uitprinten.
morgen de plaat halen
de tekeningen met wasco instrijken zoals jurriaan deed en daarna overtrekken
dan wil ik het met een stendiemets gaan uitsnijden gaat dit of is dit hout er te hard voor

hoi,

ik had toch niks te doen. (zoals al de hele vakantie) dacht ik laat ik maar een proberen hoe je zoiets moet bouwen.

heb ik wat oud hout genomen. en ben eens eraan begonnen 41 cm. maar ik kwam er al snel achter dat dit te klein was voor de accu (vooral in de breetde) dus ik ga hem groter bouwen. is overigens wel een hele leuken boot om te bouwen. :p

maar ik heb hier wat foto's gemaakt.

Foto-6SYCMVLM.jpg

Foto-77XPFC36.jpg

Back