bouwverslag rigger.

hallo,

ik ben begonnen met het bouwen van de rigger.

gister avond een hoop liggen de proeteren hoe ik alles moet gaan doen.
maar het begin is er.

heb alles op het hout afgetekend, uitgezaagd en gelijmt.

hier een paar foto's

Foto-AZRTZWWE.jpg

Foto-BCJR7GAY.jpg

Foto-6VE6BIKY.jpg

zoals je kunt zien is de voorkant niet helemaal in een keer goed gegaan, er kwam te veel spanning op. Deze doe ik in 2 keer.

maakt het veel uit of de voorkant bolling heefd op gewoon rech loopt zoal die van virgel. de boden was me losgeschoten. dus ik kan opnieuw beginnene. of leggen jullie de plank in het water? (maar dan kan je hem toch niet meer lijmen)

heej,
virgel had beslooten om een rigger te maken die al bestond ;)
ik zou er als ik jou was eerst nog een paar spantjes tussen maken ;) word die wat stugger van. ;)
maar het beste is tog echt om hetm bol te maken anders komt je punt moeilijk naar boven als je aan het varen bent
en er staan nerven op het houd die moetje in de breete van je rigger leggen dan kan je het er goed omheen doen !!

nick,

maakt het veel uit of de voorkant bolling heefd op gewoon rech loopt zoal die van virgel. de boden was me losgeschoten. dus ik kan opnieuw beginnene. of leggen jullie de plank in het water? (maar dan kan je hem toch niet meer lijmen)

Je kan hem rustig vochtig maken. Duurt het drogen alleen iets langer (van de houtlijm). Als je dan op een paar punten geen houtlijm maar een druppel secondelijm gebruikt blijft het ook vast zitten.

T-pins zijn wel heel handig trouwens. Soort spelden waarmee je het hout kunt vastprikken.

Schuim met balsa, geen goede optie.
Schuim met 0,8mm berken triplex werkt wel erg goed
schuim met alleen glasvezel, kan, maar werkt wat moeilijker dan eerst berken eromheen en daarna een laagje glas.

5000mm is wel erg groot hoor, 5000mm is 5m..!
Als je inzoomd op de tekening kan je zien dat de maten allemaal met 1 cijfer achter de komma zijn. De maat is dus 492,9mm (49,92cm)
Gewoon de romp bouwen op bestaande maten, je hoeft het tenslotte alleen maar over te nemen.

Schotten kan je er naderhand inderdaad weer uithalen, maar let wel op dat je genoeg stijfheid houd. Dus haal de schotten er pas uit als het echt niet anders kan.
Een romp die crashed op het water maakt een flinke klap, dus alle stevigheid is meegenomen

succes met de bouw, doe rustig aan dan word het vast mooi

grtz jurriaan

Laatst bewerkt:
hallo
4mm triplex is ook sterk genoeg maar moet er wel verstevegings balkjes
lang maken.
8mm is veel te dik

gr .virgil

hallo
waarom is balsa geen goede opsie
het is licht en sterk genoeg
alleen moet je er nog bewerkingsmiddelen op doen voor de porien dicht te smeren
en verven zodat er geen water en verzeild raakt.

gr .virgil

heej,

voor een rigger is het simpel weg gewoon te zwak als je met je naagel al over balza hout heen gaat zit er al een klijn kuiltje in dus moet je na gaan als jij bij na stil staat en tegen de kant aan botst. balza hout kan je idd bewerken dat het wat steviger word maar het word ook weer zwaarder en een rigger moet zo lich mogelijk blijven;)
als ik jouw was zou ik schuim aan de binnen kant doen en dan met vliegtuig tryplex be plakken ;) voor de rest bouwse !!

nick,

hallo,

zoals in vele topics beschreven heeft balsa veel versteviging nodig.
Alleen porienvuller maakt het iets stijver, maar nog steeds niet echt heel hard. Daarnaast moet er nog doek omheen om het balsa te beschermen zijn tegen stoten, krassen en te zorgen voor versteviging op de naden.

Een 0,8 - 1mm beplating is veel harder en heeft alleen een laagje glasvezeldoek nodig om de naden stevig te maken. Dus minder werk en net zo makkelijk te bewerken als balsa

Daarnaast is 4mm triplex ook nog veel te dik voor een rigger van 50cm. Voor een romp van 140cm is 3mm triplex zelfs al aardig dik..

Riggers zijn vaak van of dun triplex met in de hoeken een balkje. Of van balsa bekleed met 0,8mm triplex

grtz

hallo
4mm triplex is zeer zeker goed om een rigger te bouwen
het is niet zwaar en sterk genoeg.
trouwens het licht er ook nog aan welke motor je gebreukt

greets. virgil

waarom nog vragen stellen over riggers als iedereen toch adviezen in de wind slaat?

4 mm is echt te dik voor een rompje van 50cm, kan je net zo goed die 8mm plaat pakken en een gigantische motor... (en dan alles passend krijgen)

neem marcel zn cat, die is 140cm en van 3mm triplex. Deze weegt evenveel als een epoxy romp van dat formaat. Als je een riggertje gaat bouwen van 4mm, zal deze in verhouding echt wel zwaar worden hoor (zwaar voor het formaat)

edit:vanwaar de vragen over de balsa drijvers dan? Dat heeft dan ook geen nut meer

Laatst bewerkt:
hallo
ik heb op youtube en op anderen video's gekeken
plaatjes TEKENINGEN ZELFS en ze gebruiken allemaal
tussen de 3-4mm plaat het is trouwens geen triplex het is lichter
materiaal. weegt net 3-5 deel ervan dus het is goed voor riggerboten
trouwens ook aangeraden door ERVAREN bouwers.
en modelbouwwinkellen.

gr. virgil

Jeps, 3 en 4mm balsa inderdaad wat bekleed word met 0,8mm berkentriplex..
Wat voor houtsoort heb jij dan? Geen triplex, maar ook geen balsa? ben wel benieuwd
Misschien wel makkelijk om even duidelijk te gaan vermelden wat je nou precies gaat gebruiken en wil, want zo helpen is nogal een zoek en gis werk..

het gaat ongeveer zo momenteel:
..cat, rigger, triplex, balsa, geen balsa, schuim, lichter dan triplex maar geen balsa, rigger van tekening, zelfbouw rigger, bouw gestart, bouw gestopt, rigger van tekening, zelf drijvers bouwen..
ik weet het niet meer onderhand hoor!

Om goed te helpen zou ik even duidelijk in een post zetten wat nou precies de bedoeling is. ook dit raden ervaren modelbouwers aan ;)

En na 6 jaar zelf speedboten bouwen mag ik mij toch ook wel enigzins ervaren noemen (en nee, ik wil zeker niet opscheppen!)
Ik zal wel vervelend overkomen, maar hoe beter voorbereid je begint, hoe langer je er plezier van krijgt en houd

succes

Jeps, 3 en 4mm balsa inderdaad wat bekleed word met 0,8mm
het gaat ongeveer zo momenteel:
..cat, rigger, triplex, balsa, geen balsa, schuim, lichter dan triplex maar geen balsa, rigger van tekening, zelfbouw rigger, bouw gestart, bouw gestopt, rigger van tekening, zelf drijvers bouwen..
ik weet het niet meer onderhand hoor!

Om goed te helpen zou ik even duidelijk in een post zetten wat nou precies de bedoeling is. ook dit raden ervaren modelbouwers aan ;)

succes

ik ben niels en hier is ook een virgil. ik was vanplan om een cat te bouwen, nu is het een rigger geworden. met die balsa geen balsa triplex dat was bij virgil. ik ben er helemaal uit.

ik bouw hem van hobby triplex, waar het wat steviger moet van ocume (of zoiets)
de drijvers maak ik van schuim en die bekleed ik met glasvezel.

maar ik ben nu begonne de 2 de poging. het ziet er al 100× beter uit.

ik heb de bodem gemaakt van hobby triplex en daar een laagje balsa overheen. om er vorm in te krijgen (schuurt zich wat makkelijker.

ik heb een drijver van schuim gemaakt. ---> oordeel maar of het wat is.
hij is 19CM lang en 3.5CM breedt

Foto-P8L7QFNV.jpg

Foto-CQYVCKID.jpg

tsjah jurr wat moet je er mee als de advies niet word aangenomen.

ik ben er mee gestopt.
al zeg je 100 keer van dit is het beste maar 2 berichten later willen ze het toch weer anders doen..

nogmaals ik ben gestopt om die personen advies te geven.
na 13 jaar modelbouw(powerboat) ervaring mag ik me zeker wel ervaren noemen.

gegroet jaimy

Back