bouwverslag rigger.

hallo,

alles past erin.
ja de ontvanger lag erop te sluiteren. maar toen zat hij los. nu heb ik hem vast gemaakt en een behuizing om de kruiskoppeling

hallo,

vandaag mijn eerste testvaart gemaakt.

maar ik heb een probleemtje.

als ik het gas voor 1 derde geef dan vaart hij normaal en planeert.

geef ik meer tot vol gas dan begint hij lucht aan te zuigen en gaat maar een heel klein beetje harder. 1 keer gebeurde dat hij ermee ophield en toen ging hij er heel snel van door.

licht aan je zwaarte punt van je rigger als ik het had gezien op je foto's heb je het er gewoon in gedaan waar het paste maar je moet het echt goed en zeker presies doen!!
en dat begint dus al met bouwen ;)
buiten berijk raken van je rigger kan aan veel dingen lichen antenne kort veel andere kanalen in de buur auto's die rijden (RC)

nick,

Dat de schroef lucht aanzuigt komt waarschijnlijk door de stand van je as (vaste as) en/of een te kleine schroef.
Ik denk dat je schroef geheel onder water zit, ipv half erboven onder het varen (sub surface) De schroef gaat dan slagroomkloppen (luchtslaan) in het water omdat deze hier niet voor gemaakt is.
Check inderdaad ook je zwaartepunt!
Maak eens een filmpje als het mogelijk is, dan is oordelen een stuk makkelijker

grtz

GroteFoto-J4FH6B7P.jpg

Dat het niet werkt vind ik niet zo verwonderlijk...... als je de prop gebruikt die op de foto is gemonteerd. Verkeerde prop, dit is subsurface (onderwater prop) voor slepers en kruisers..... Je heb een surface (hydro) prop nodig van bijv. Graupner.

Als je iets van tekening bouwt, moet je je wel daar aan houden. Vrijheid met bouw-setup-etc kun je je niet permitteren bij een rigger...... en dan bedenken dat het wel zal werken. Bewonder jullie doorzettingsvermogen overigens wel.

Laatst bewerkt:
het is idd jammer dat je een vaste as heb gebruikt want als je er een flexas in had gezet kan je hem zelf stellen en zal die al veel beter vaaren, het is dus nu nog een idee om er een flexas in te zetten. en met wat voor prop vaar je ?.. ik ben vanmiddag naar leiden geweest en heb daar een graupner carbo-hydropropeller diameeter 31mm en een spoet van 43mm kost ongeveer 4euro dus is de moeite waard als je het mij vraagt.. het kan ook nog zijn dat je schroef te klein is voor je motor en dan moet je een tantje grooter nemen ;). kan je een filmpje plaatsen van je rigger als die vaart ?..

nick,

Nick, uit je antwoorden blijkt dat je nog wat aan ervaring mist. Volgens mij heb je nog geen rigger te water gelaten.

Een rigger met vaste as kan prima werken. Kwestie van de juiste prop kiezen en met de afstelling van de sponsons spelen. Hou je gewoon aan de "spelregels" van de hydro- en aerodynamica en je komt een eind verder. Kwestie van veel lezen. Er is genoeg info te vinden, doe maar eens een google search op "setup micro rigger". Bijv; Blizzard Rigger

Er is al gemeld dat een rigger niet de meest eenvoudige rompvorm is om goed varend te krijgen. Jullie willen allemaal rennen voordat je kunt lopen. Is niet erg, maar veel tegenslag en bouw/verbouwen zal je nog tegenkomen. Dus doorzetten en uiteindelijk kom je er wel.

dus al ik het goed begrijp mag ik het wel een misslukt project noemen?

met die prop ben ik een paar dagen geleden terug gegaan. nu heb ik zo'n prop die wel voor een speedboot is. 37.5MM en 4MM

ik heb vakantie en ik wil dan wel een nieuwe boot bouwen. een die makkelijker te bouwen is. (1:1 tekeningn zij wel handig)

mij lijkt zo'm chrackbox, deepvee wel leuk. is dit wat of zijn er nog anderen types die in aanmerking kunnen komen

heej nee ik heb inderdaad nog geen rigger te water gelaaten gebouwt maar ben wel al met een bezig ;)
bouwverslag-catamaran-5 kan u wel vertellen dat het bij mij niet afgerafeld word hoor voor het geval dat u dat dacht met JULLIE maar goed dat terzijde. Met een vaste as kan je eigelijk tog nooit het beste uit je rigger halen want de helft van je schroef moet boven de lijn van je drijvers aan de voorkant komen en dan moet die voor het beste resultaat recht staan en een rigger bouw je op snelheid vandaar dat ik dacht dat een vaste as minder goed is dan een flex-as. maar het is trouwens wel een mooie link!! :) ga hem zeker een paar keer doorlezen!! het berichtje is niet aanvallend bedoelt hoor ;)

nick,

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee Niels, dat bedoel ik niet. Gewoon doorgaan en niet opgeven.
De eerste boot is nooit de beste. Hoe veel keer heb je gevaren; 1-2 keer? Een optimale setup vind ik pas na een maand of twee en soms nog langer.
Dus verzamel kennis, pas die toe en probeer het uit. Het enige wat kan gebeuren is dat het nog niet lukt. Je bent nu "aan het lopen", dat rennen komt later wel. Maak eens wat foto's van de achterkant. Laat maar zien wat je hebt gebouwd.

Weer een nieuw project is zonder basis kennis en bouwervaring (die je nu wel met dit project op kan doen) wel gedoemd te mislukken. Voor een mono-romp (CB en deep V) gelden weer andere basis begrippen.

hallo,

ik ga hier dus gewoon aan door.
alleen ik heb vandaag in de haven gevaren maar de stuurservo heeft het begeven. deze vervang ik morgen

maar ik begrijp het niet helemaal hoe nick dat bedoeld met de positie van de as. en met zo'n flexas.

dus ik kan de kennis die ik nu heb opgedaan en nog opdoe beter in een 2 de rigger stoppen dan in een ande model?

is een mono romp een knikspand, multiknik og een rondspand? (met zo'n rompen heb ik veel meer ervaring.)

heej ik zal je het proberen uit te leggen ;) ik kan niet tekenen op die com :( moet ik nog leren...
maar ik ga het uitleggen ;)
je neemt de voor drijvers en daar de achterkant en dan de onderkant. nu moet je een lijn recht naar achteren trekken. en daar moet de helft van je schroef staan. het liefst zo recht mogelijk.

rood: is de rechte lijn van de onderkan (achter) van je voor drijver
paars: is de flexas
het kruisje:de schroef van je boot.

dit is wat ik heb gelezen op internet (pas hem ook op mijn rigger toe :))

Laatst bewerkt:
hallo,

ik ben op zoek naar 1:1 tekeningen voor een rigger wie kan me hieraan helpen.

ik zie dat sommigen riggers ook drijvers aan de achterkant hebben, wat is het nut hiervan?

heej,

ik zou eerst nog even vaaren als ik jouw was :) zo te horen vaart het namelijk best lekker of niet ?..
de drijves aan de achterkant zijn dacht ik voor 2 dingen.
1:meer drijvefvermogen aan de achterkant. (licht die minder tot niet onderwater)
2:en als je straks hard gaat op het water drijf je op de voorste 2 en de achterste 2
drijvers en dat betekend minder wrijving dus hogere snelheid.

@ niels,
een Speedboot mono is een V-bodem, de types die jij noemt zijn meer voor de 'pleziervaart'.
Persoonlijk zou ik iets van een mono gaan bouwen, dit soort rompen komen niet zo kritisch met het bouwen en hebben wat meer inbouwruimte in de romp

@ nick,
Drijvers aan de achterkant is voor meer drijfvermogen, op volle snelheid zal de rigger eerder op de prop varen dan op die drijvers. Deze moeten het water zo min mogelijk raken

grtz

Back