bouwverslag robbe charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nander, 14 aug 2013.

  1. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    hallo allemaal,

    een paar maanden gelden heb ik een robbe charter overgenomen
    hier een aantal foto's :
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    nou vond ik hem niet heel mooi om zo maar te zeggen het was wel goed gefoelied en het witte wat er op zat was typex dus gewoon bagger, eerste stap was dus folie er af halen :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    zag er voor de rest allemaal netjes uit.
    volgende stap(en) een electro setup want ik wou niet op brandstof vliegen,
    ik heb de volgende setup gedemonteerd :

    4x tower pro servo's 15 kg
    turnigy 60amp esc met 5 volt ubec
    2200 mah lipo accu 20-30 c
    1450 kv motor (outrunner ) 35-36
    een Y kabel voor de vleugelservo's
    11 x 5.5 prop

    en mijn bestuurings matriaal : futaba t7c

    volgende stap was folieen :
    [​IMG]

    (en nog even tussen door ) het is een taildregger met eenTail Wheel Assembly
    60x25mm
    D28/30

    daarna de servo's gemonteerd :
    [​IMG]

    motor bevestiging :
    [​IMG]

    onderkant vleugels gefolied :

    [​IMG]

    even tussendoor een resultaat :
    [​IMG]

    bovenkant vleugels gefolied :
    [​IMG]

    ailerons bevestigd :
    [​IMG]

    bij het inlopen van de motor had ik wat probleempjes met de motor ,eerst schoten er 2 magneten los die heb ik daarna vast proberen te lijmen met epoxylijm maar daarna was hij blijkbaar uit balans naa een paar verschikele trillingen :
    [​IMG]


    uiteindelijk een nieuwe motor besteld en die doet het prima, geen trilling te bekennen

    volgende stap : stuurstangen bevestigen

    5mm carbon staven :
    stuk draad einde met kwiklinks er aan die gaan vervolgens in een 4 mm houten buis en die gaat weer in de 5mm carbon staven.
    [​IMG]

    [​IMG]

    alles is zowat nu wel klaar
    er volgen nog foto's vanavond hoe het er allemaal uit ziet
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Mooi.
    Kan bij de vintage kistjes.
    Maar het oorspronkelijke ontwerp van de Charter had geen rolroertjes dacht ik, is dat bij latere bouwdozen standaard geworden?, zou zo maar kunnen natuurlijk, ben 30 jaar uit de running geweest.

    Johan.
     
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er leuk uit! Ben benieuwd naar je vliegervaringen.

    @ Johaver: ik heb een paar jaar geleden ook een Charter gebouwd uit de doos, zaten standarad rolroeren bij. Zal wel evolutie door Robbe zijn.

    Freek
     
  4. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    deze rolroeren heb ik zelf ingebouwd ;)

    en de kleuren van het vliegtuig heb ik van het bouwverslag van freek , bedankt !

    het is mooi geworden vind ik :)
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    S.V.P. foto's verkleinen naar ca. 640x480 scheelt enorm in laaddtijd ....

    Overigens 15kg (trekkracht mag ik aannemen) servo's lijkt me aardig overkill 2-3kg "stellkraft" is voor een Charter ruim voldoende (en scheelt toch weer een stukje gewicht, tot 50 gram per servo !!!)
     
  6. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Foutje ... bij ImageShack zijn ze nu 4320 x 3240 pixel en ruim 3,5MB per foto (het forum verkleind ze zelf naar 640x480 (maar moet daarvoor wel de volle 3.5MB x zoveel laden !!!)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De vleugel is Charter, maar de romp niet.

    Een Charter had een véél dikker brandschot, het triplex van de zijwanden liep door tot aan het brandschot, en de ramen waren uit de zijwanden gehaald, en niet door middel van stroken hout opgebouwd.

    De Romp lijkt in de verte wat op die van een Charter, maar is een eigenbouw zo te zien, ongeveer schaal "1 op 't oog" nagebouwd.

    De vorm van het Stabilo was anders, en het Stabilo was origineel uit latten opgebouwd en bespannen, niet uit een massieve vlakke plaat opgebouwd.

    De vorm van het kielvlak was ook duidelijk anders: de aanloop boven de romprug was lager en vlakker, en de top van het kielvlak horizontaal.

    Nu maakt dat allemaal niet uit, als het goed vliegt, dan vliegt het goed, maar een originele Charter is het niet....

    Wat me opvalt: de glasmat versterking tussen de vleugelhelften ontbreekt...

    Nu kan het natuurlijk maar zo zijn dat jouw vleugel inwendig versterkingen heeft die die glasmat overbodig maken, maar de originele vleugelconstructie had géén hardhout (geen vuren liggers, geen Triplex of multiplex koppelstukken) en had die 8 cm brede strook glasmat per sé nodig om de vleugel aanhechting, anders gaat het fout als je een stevige looping o.i.d. trekt.

    Groet, Bert
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
  10. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    ik neem aan dat het probleem met de foto´s zijn opgelost......? ofniet

    en ik zie nu ook dat de romp niet van robbe is nee, maar dan maakt niet zoveel uit als het vliegt ,vliegt het.

    nog even over de glasmat........... als je bochten gaat maken.....kan het dan ook gevolgen hebben.....

    ik heb het wel overwogen om het te doen maar ik heb het toch niet gedaan om dat ik 2 hardhouten plaatjes op maat er in heb gezet met 2 stukken draadeinde er door heen en dan met moertjes het vast gedraaid heb en ook nog eens vast gelijmd met epoxy...
    dus da leek me wel genoeg....

    in ieder geval voor jullie aandacht en tips !
     
  11. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    ik zou nog even een paar foto´s plaatsen dus bij deze :
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Foto.s lijken nu goed ... (geen 14,1 megapukkels meer van de "SONY Cybershot W320")
     
  13. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Netjes gefolied, en zeer mooie kleurcombinatie ;).

    Succes met de remaiden.

    Freek
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Is dat geen Colibri rompje?

    Wat me ook opviel was de plek van de rudderhorns op de rolroeren, die lijken erg ver naar achteren te zitten, wat ongewenste differentiatie in de uitslag omhoog/omlaag veroorzaakt. De rudderhorns horen zo ver mogelijk naar voren te zitten en liefst precies boven de scharlierlijn.

    Groet en veel vliegplezier,
    Gerben
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, ook in bochten kan dat gevolgen hebben, sterker nog, met een beetje turbulentie kan het rechtuit vliegend al gevolgen hebben....

    Als je bedoelt, dat je twee triplex wortelribben kops tegen de vleugelhelft gelijmd hebt, en die met boutjes en epoxy aan alkaar gezet hebt, dan is dat NIET voldoende.

    De Chartervleugel is van het "stressed skin" ofwel "dragende huid" ontwerp.
    Dat is een heel mooi en licht ontwerp, maar heeft als belangrijkste eigenschap dat alle krachten verwerkt moeten worden door de vleugelbeplating, en die is maar 1.5 mm dik.... De ribben en liggers dienen alleen maar om de vorm te bepalen.
    Dat gaat prima, als die krachten mooi verdeeld worden over die beplating. Met triplex ribben, komen alle krachten op een heel smal randje van die beplanking (namelijk daar waar de beplanking op de wortelribbe gelijmd is) en dat gaat gegarandeerd kapot.
    Daarvoor dient die glasmat, die verdeelt de krachten over een strook van 4 cm breed, en dan is die vleugelconstructie opeens beresterk: Het is de sterkste balsa-ribbenbouw vleugelconstructie voor een trainer, die ik persoonlijk ken, sterker dan die van de Taxi en Westerly en aanverwante, ondanks dat die laatstgenoemden vurenhouten delen in de vleugels verwerkten.

    Maar hoe dan ook, zonder die glasmat, gaat een Chartervleugel breken, hardhout of niet, draaieindjes, moeren, epoxylijm, maakt dan allemaal niet uit....

    Groet, Bert
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja.
    Het zwakke punt van de Colibri was het kleine vleugeltje en de resulterend hogere vleugelbelasting. Met een Charter vleugel zou dat verholpen moeten zijn.

    Ja, ook op richtings- en hoogteroer zitten ze volkomen verkeerd. dat wordt een onaangename verrassing voor degene die dit model mag invliegen.
    Als het een verstandige piloot is, zegt hij: ' Ga eerst maar naar huis en zet alle horns op de goede plaats'.
    Zo niet, dan kun je mogelijk een interessante eerste vlucht tegemoet zien....

    In doorsnee ziet een goed geplaatste horn er zo uit ( hartlijn inhanggaatjes loopt precies door de scharnierhartlijn):
    [​IMG]
    Verder klopt het verhaal over de vleugelverbinding 100%:
    Folie strippen, glasweefsel met epoxy om het midden, opnieuw bekleden en dan pas vliegen....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    met de hoorns wist ik zelf eerlijk gezegd niet maar ik ga het oplossen !
    wat de glasmat betreft ga ik doe glasmat heb ik al in huis alleen nog een hoeveelheid epoxy maar waar kan je dat halen ? weet iemand dat ??

    bedankt,

    mvg nander
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb dat indertijd gewoon met UHU plus gedaan....
    Je hebt als ik mij goed herinner, ongeveer een halve tot 3/4 verpakking nodig. Als je UHU plus gebruikt, is het ZEER sterk aan te raden de boel rustig te verwarmen met een Fohn, zodat de lijm mooi gaat vloeien en het doek goed doordrenkt.

    Modelbouw winkels hebben meestal ook wel lamineerhars, alternatief kun je naar een kunsthars-bedrijf gaan (google, of Gouden Gids), en grootverpakkingen epoxy-hars halen, per gram veel goedkoper, maar de totaalprijs is hoger omdat je meestal minimaal 250 gram moet kopen.

    Groet, Bert
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    "ZAP PT-40 Z-Poxy Finishing Resin" is bij veel modelbouwwinkels te koop en anders de PT-39 30 minuten versie van ZAP Z-Poxy (de 5 minuten versie niet gebruiken), beide direct na het opbrengen met een (haar)föhn (of goed regelbare schildersföhn) goed warm stoken, zodat de epoxy goed doorvloeid ... de PT-40 kost rond de €25.-- (voor 2x 118 ml) en de PT-39 rond de twee tientjes (ook 2 x 118 ml)...
     
  20. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    en uhu plus zit dat in een tube of blik en hoeveel gram praten we dan over als ik vragen mag :)
     

Deel Deze Pagina