Bouwverslag Robbe Dolly

Bij deze maak ik een bouwverslag van mijn tweede boot. Dit is de Robbe Dolly geworden.

Na de doos eens goed bekeken te hebben. Vind ik dat de Paula meer gericht is op beginners. Bij deze kit dien je nog heel wat bij aan te schaffen zoals onder andere een motor.

DSC02360.jpg

DSC02365.jpg

Inhoud van de doos.

DSC02368.jpg

Na wat meer opgezocht te hebben, blijkt dat de schroefas niet echt denderend is. Dit is enkel een buisje met aan weerszijden een vernauwing. De meegeleverde as is er een van 2mm. Waardoor de schroef keuze al heel wat minder is.

Ik heb besloten er onmiddelijk een degelijke 4mm as in te zetten. Ook heb ik de beslagset direct meegebracht. Deze bevat oa een vlaggetje, verlichting (géén leds), ketting, boeien en ander klein materieel.

DSC02367.jpg

Als motor heb ik de speed 400 gekozen. Alleen kan ik deze niet bevestigen. De bouten in de motor blijken geen standaard maat te zijn. Wie weet welke schroeven ik hier voor nodig heb? 3mm bouten passen niet.

Word vervolgd...

Hoi niels,

ziet er mooi uit je kitje van robbe. Ik denk dat het dan een m2 boutje in je motor moet schroeven. Neem anders het motortje mee naar de ijzerhandel zaak en ga even kijken welke er in past. Dat is denk ik de makkelijkste manier. je hebt zo te zien ook gelijk een andere schroef en koppeling gekocht. Dit is wel beter dan wat er bij geleverd wordt door robbe. Maak er nu wel een nippeltje op he;) Veel plezier met het bouwen en ben nu al nieuwsgierig hoe die er uit komt te zien. Heb je al een idee hoe die er uit moet komen te zien?

tim

hey Niels, de Dolly is echt mega leuk om bouwen en varen....zeer sterk hoor in tegnestelling tot zijn concurrenten van andere merken (vb Pollux)...zelf heb ik em nu wat (opnieuw) opgeknapt en zal eerstdaags een foto posten. Een firemonitor is erg leuk om plaatsen op zo'n Dolly...

niels,

succes met je dolly lijkt mij ook nog wel een keer een grappig bootje,
misschien in de toekomst een keer ;)

je hebt ook een grotere schroef gekocht? past die dan wel onder de boot?
want op de robbe site staat een foto en daar heb je niet erg veel ruimte als je dat zo ziet...

groet ruben;)

Laatst bewerkt:
De schroef lijkt me wel te passen.

Vandaag de eerste delen gemonteerd.

DSC02369.jpg

Heb ook een deftige rvs staander gemaakt. Met wat rubber bekleed om de schokken tijdens transport op te vangen.
DSC02370.jpg

Heb me dan eindelijk gewaagd aan een tepeltje! De graupner nippels vond ik uiteindelijk maar niets. Heb er dan maar onmiddelijk een buisje op gesoldeerd. Heb eerst een gaatje geboord van 1.5mm en daarna het buisje gesoldeerd. Is dit de correcte manier om dit te doen? Nadien de 'blaas' test gedaan, en het is luchtdicht. Dan eens getest en een spuit vol vet gepropt. En het werkt!! Vanaf heden op elke boot die ik bouw komt een nippel. Is al bij al niet moeilijk om te doen. Maar hoe ontbramen jullie dit gaatje aan de binnenzijde?

DSC02372.jpg

Morgen ga ik waarschijnlijk de motor en as inbouwen. De bouten in de motor blijken M2.6 te zijn.

Ben trouwens sinds vorig weekend lid van mbv te Hofstade, heb daar een heel goed en vriendelijk ontvangst gekregen. Heb er heel wat tips gekregen over mijn Paula. Echter bleek ik de enige te zijn welke last had van de algen in het water. Of zou dit komen omdat ik maar heel traag natuurgetrouw vaar?

Hoi niels,

Heel mooi standaardje hoor. Het is toch niet moeilijk die nippeltjes? Ja die bramen zijn moeilijk. Ik doe het gewoon met een dun buisje er langs wrijven zodat het los komt zonder dat er vet in zit natuurlijk;) Moet er trouwens geen O-ring op de roerkoning komen? want anders heb je geen afdichting. Als de boot dan onder de rand van de koning komt heb je gouw het water binnen hoor:p weet je al wat voor regelaar je hier voor gaat gebruiken?

tim

Het ziet er al weer netjes uit. Volgende keer kan je het nippeltje misschien met een gasbrandertje solderen, dan vloeit het soldeertin mooier.
Je kunt er ook nog even een vijltje langs halen om het mooi af te werken, verder ziet het er netjes uit.

Bart

Het ziet er al weer netjes uit. Volgende keer kan je het nippeltje misschien met een gasbrandertje solderen, dan vloeit het soldeertin mooier.
Je kunt er ook nog even een vijltje langs halen om het mooi af te werken, verder ziet het er netjes uit.

Bart

Het is gewoon te haastig gegaan geen geduld dus
Met dit als resultaat
Gewoon eerst de beide delen vertinnen
En dan tegen elkaar houden en verhitten
mvg
Frederik

En dan niet de tin verhitten, maar het messing. Zodat het zo heet is dat de tin daar op smelt. En genoeg van dat zuur gebruiken.
Op deze manier hoef je volgens mij niet eens beide delen eerst te vertinnen.

Gr, Daan

Vandaag de motor ingebouwd. Het is een Graupner Speed480 geworden. Deze heeft vervangbare koolborstels. Gaat deze motor ongeveer evenlang mee als bv de speed400 met dezelfde koolborstels? Want heb geen zin elke maand de motor te moeten demonteren.

Heb het uitlijnen van de motor gedaan mbv een ampere meter. Hij trekt nu een 3,18A bij 4V. Vind ik wel vrij veel. Heb de motor rechstreeks aangesloten op een accu zonder een esc er tussen.

DSC02376.jpg

Hoi niels,

dat is heel erg veel hoor voor zo´n motortje:schrik:Loopt je motor zonder dat die aan de as gekoppelt is wel soepel? En loopt je as wel soepel rond zonder dat die veel weerstand geeft? Ik zou wel een stopring om je as doen. Dit is een ring die je as op de plek houd zodat die niet uit je schroefaskoker kan schuiven. Want je hoeft nu maar je koppeling los te schieten en weg asje:p Die zitten normaal altijd wel bij het bouwpakket met een klein platkop schroefje die je op je as vast schroeft. Maak wel een vlak kantje op je as he;) Een kennis van mij heeft een boot van 1,40 met twee aanjagers er in en met 60mm schroeven en in het water verbruikt ongeveer 1 motor 2,5 ampere. Dus er zal wel wat mis mee zijn.Volgens de tabel van hmbc verbruikt hij minimaal 1,1 ampere en max5 amper. Op hoeveel volt heb jij het geprobeert? Ze lopen tot 9,6volt deze kleine rakkers:cool: Verder ziet het er heel netjes uit hoor ben al weer benieuwd naar de volgende update;) Kool borstels hoef je nooit snel te vervangen wij hebben motoren van minimaal 15 jaar oud zonder dat die dingen ooit vervangen zijn.

tim

Heb het net nog eens gemeten. Anders doe ik vanacht toch geen oog dicht.

Deze keer zit er wel een regelaar tussen.
Bij 2.75V meet ik 1.5A. Met schroef gemonteerd, uit het water. En ik denk dat ik deze zeker niet sneller ga aansturen (voltage verhogen), want aan de draai snelheid nu al te zien, gaat dit goed vooruit gaan.

Ook ik heb mijn motor niet goed uitgelijnd. Als deze heel traag draait, gaat hij trillen. Bij hogere toerentallen merk je hier bijna niets meer van.

heb ergens gelezen vraag me niet waar, dat je in de dolly de motor niet perfect kunt uitlijnen met de basis set up

weet niet of dit juist is, heb het maar gelezen

hoop dat je er iets aanhebt

duimpje

hallo

wat het solderen van dat buisje op een as betreft
je vertint eerst de as door hem met een vlammetje goed warm te maken en dan de tin er op te doen en terug er af te vegen met een doekje of keuken rol
zo blijft er een dun laagje tin over

het buisje daar hebben de meeste een probleem mee
je zet het buisje op zijn kop op een stukje teflon of hardt hout
dan pak je een boortje dat stuk is en dat zet je met de achterkant op je buisje
dat bootje moet dus iets breder zijn dan het buisje
daar geef je een paar tikken op met een hamer tot het buisje een beetje breder wordt
als de boor even dik is als je asbuis dan leg je daarna die boor plat op dat trechtertje
en geef je weer een tik
nu heb je een perfect passende buis die je op de as kan solderen
het voordeel van deze bewerking is dat je een groter soldeer vlak krijgt en dus zit deze buis steviger vast met minder tin

de buis ook vertinnen en dan het geheel op elkaar zetten daar waar er reeds tin op de asbuis zit en goed warm maken
de vlam weg en een beetje tin er rondom laten vloeien (wel tin met soldeer hers er in nemen)
meer is het niet
en die kerel met zijn S39 goe bezig
als je dat niet serieus af wast dan wreet dat spul in geen tijd je as weg

als alles goed is gesoldeerd met een boortje in de buis de as doorboren
de braam weg nemen aan de binnen kant met een stukje rvs dat dunner is dan je asje

na spoelen en de konstruktie is klaar
meer uitleg dan het eigenlijke werk
ik zal morgen proberen het met foto's te ilustreren

doe de mensen van hofstade de groeten ik heb ze nog gezien in hoek zie de posting zuid zuidwest

groetjes raf

goh, voor zo'n klein bootje zit er meer ruimte in als ik d8 :D

ga je er trouwens een spuit of die sleephaak op zetten?

groet ruben

gijsjah,

de boot is 59,90
fitting set 20,50
regelaar 68,20
attacker zender 66,60
accu = 8 X 1,60 12.80

maar je kan het zo duur maken als je wilt en ik heb dit van de robbe site

ROBBE Austria

groet ruben;)

Heb het net nog eens gemeten. Anders doe ik vanacht toch geen oog dicht.

Deze keer zit er wel een regelaar tussen.
Bij 2.75V meet ik 1.5A. Met schroef gemonteerd, uit het water. En ik denk dat ik deze zeker niet sneller ga aansturen (voltage verhogen), want aan de draai snelheid nu al te zien, gaat dit goed vooruit gaan.

Ook ik heb mijn motor niet goed uitgelijnd. Als deze heel traag draait, gaat hij trillen. Bij hogere toerentallen merk je hier bijna niets meer van.

Als je nu eens je cardankoppeling losmaakt van de motor, en dan nog eens meet... Dan heb je het verbruik van de "kale"motor.
En vergelijk dat eens met het opgenomen amperage met gemonteerde schroefas... Wedden dat daar nog heel veel winst is te halen?
Uit het water op 2,75V 1,5 A trekken lijkt me bijzonder veel.
En als je motor gaat trillen op lage toerentallen is hij inderdaad niet goed uitgelijnd. Dáár zit een behoorlijk deel van het overmatig amperageverbruik.
Niet alleen bekort dit je vaartijd, maar je lagers in de as gaan dit ook niet zo leuk vinden op den duur...

Demonteren dus en opnieuw uitlijnen! Heb je alleen maar plezier van. En er zijn meer dan genoeg draadjes waarin dat uitgebreid beschreven staat.

Back