Bouwverslag Robbe Piper Super Cub

• Topicstarter Topicstarter Ivo V
  • Startdatum Startdatum
I

Ivo V

Guest
Geschiedenis: mijn broer had op ca. 12 -jarige leeftijd onder impuls van onze vader deze kit aangeschaft. Hij heeft er toen meteen een OS FS-91S 12cc motor bijgekocht. Hij had de vleugels en de staartvlakken, hoogte- en richtingsroer gebouwd. Deze moesten nog wel geschuurd worden. De motorspant (+/-) op maat gemaakt, de motorkap van de romp gesneden en openingen voor de zijramen en voor het stabilo uitgesneden.
Dan vond de kat (r.i.p.) het leuk over één van de vleugels te lopen. Ik vermoed dat mijn broer dan zo kwaad/teleurgesteld was dat hij sindsdien het beestje (het vliegtuig) heeft laten liggen.

Na het invliegen (hopelijk crashen we hem niet) met mijn pa willen we hem dit najaar aan mijn broer als verrassing cadeau doen (ik denk niet dat hij dit forum leest :-)).

Laatst bewerkt door een moderator:
Een overzicht:
014.jpg
015.jpg

Afbeelding%20015.jpg

Veel acryl putty gebruikt om de vleugelbasis, de staartvlakken mooi te laten aansluiten en om de gevolgen van het wandelingetje van de kat teniet te doen: uiteindelijk het vleugelprofiel in triplex uitgesneden en zo de bovenzijde van de vleugel na het uitsnijden en terug inlijmen van nieuwe balsa met veel putty opnieuw glad gemaakt.Eén van de ABS vleugeltips was niet in de goede positie vastgelijmd dus die moest er opnieuw af, de gleuven voor het stabilo moest herdaan worden om het stabilo waterpas te krijgen, veel putty om her en der deukjes in de balsa te corrigeren,...

011.jpg

004.jpg

De elektronische uitrusting: Futaba T6EXP 2.4 Ghz zender, R617FS ontvanger, 7 x Robbe 3152 digitale servo's (rolroeren en flaps op Y-kabeltjes). Eneloop battery packs voor zowel zender als ontvanger. Toestel is hoogstwaarschijnlijk neuslastig dus zal ik het zo monteren (ontvanger en batterypack moet ik na het spuiten van de romp nog met dubbelzijdige tape vastplakken):

008.jpg

Afbeelding%20013.jpg

Probleem nr 1: De motorkap. Ik had hem op maat gemaakt voor propeller zonder spinner:

001.jpg

Mooi op maat gemaakt, heel wat werk in gestoken.

Maar wil er nu metalen spinner op steken (zodat we een starter kunnen gebruiken + oogt mooier):

010.jpg

Lap, dat wordt de motorkap verlengen en de uitsnijding voor de motor verplaatsen...gelukkig heb ik nog een mooie strip ABS over.

Probleem nr.2: het landingsgestel

Heb ik lekker hardgesoldeerd. Gaat zeer vlot: een goede soldeerbrander heb je al voor 20€ denk ik, dan heb je nog het juiste vloeimiddel nodig en zilversoldeer (in totaal investering van ca 50 €).

003.jpg

Lap, bij het monteren op de romp merk ik pas dat het landingsgestel serieus scheef staat. De RVS staven die het geraamte vormen en gebruiksklaar in de kit (hadden moeten) zitten bleken bij fabricage niet correct geplooid. Had ik moeten controleren. Let op de beitel om het toestel waterpas te brengen. Het hoogteverschil van 1 cm zorgt voor bijna 4 cm verschil aan de vleugeltippen. Nu moet ik het terug van de romp demonteren, de driehoekige spanplaat en de putty verwijderen en onder de vlam in de goede hoek buigen (veronderstel ik), maar creeer ik dan geen spanningen in de soldeernaad?: Misschien beter alles terug los solderen?

013.jpg

Met het hardsolderen haal je de veerkracht uit het vernikkelde veerstaal .
Het is geen RVS .:rolling:

De delen worden met vernikkelde draad (wat bij de kit hoort) omwikkelt en dan word het met tin gesoldeerd .

Mvg Johan

Met het hardsolderen haal je de veerkracht uit het vernikkelde veerstaal .
Het is geen RVS .:rolling:

De delen worden met vernikkelde draad (wat bij de kit hoort) omwikkelt en dan word het met tin gesoldeerd .

Mvg Johan

Lap....een bewijs van mijn beperkte kennis van metalen. Dus hardsolderen was 'not done'? In de kit heb ik geen vernikkelde draad gevonden. Heb je misschien meer info (of een schatting) over de dikte van deze draad? Dan zal ik nog es naar hobbywinkel moeten (of zou ik het bij een doe-het-zelver kunnen vinden?).
Dat wordt gans dat spel demonteren, hopelijk zal ik nadien niet te veel last hebben van het resterende zilversoldeer.

De draad zal wel zo,n 0,3 of 0,4 zijn ongeveer.

Je kan ook een stuk koperdraad nemen van rond de 0,5 mm .

Vernikkelde draad vind je in hobby shops waar je kralen en zo kan kopen .

Ik heb er altijd na het wikkelen en solderen een stuk krimpkous over gedaan voor de optik .;)

Mvg Johan

De draad zal wel zo,n 0,3 of 0,4 zijn ongeveer.

Je kan ook een stuk koperdraad nemen van rond de 0,5 mm .

Vernikkelde draad vind je in hobby shops waar je kralen en zo kan kopen .

Ik heb er altijd na het wikkelen en solderen een stuk krimpkous over gedaan voor de optik .;)

Mvg Johan

Dankjewel Johan voor de nuttige info. Ik heb de 3 veerstalen ondertussen terug van elkaar gesoldeerd...de gesoldeerde zones (ca 2 x mx. 5 cm) hebben dus hun buigzaamheid verloren. Maar aangezien ik vermoed dat de buigzaamheid aan de basis van de romp moet zitten en niet aan de wielen...

Zal het nu in de juiste positie hardsolderen...indien dit op niets uitdraait zal ik nieuw veerstaal moeten kopen (in de betere modelbouwshops te koop?), koud in de goede vorm te buigen en te solderen zoals het hoort. Of bij voorbaat maar al met nieuw veerstaal beginnen?

Back