Bouwverslag Robbe PUMA 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 23 aug 2017.

Tags:
  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep... achterlijst verzwakt en behoorlijke kans op breuk. Ook al lijm je het met epoxy.
    Vaak zit er nog een extra hardhouten lat tegenaan gelijmd.
    Het getoonde stabilo door Arnoud is tweede serie Puma. Is sterker en stabiler van bouw. De bouwwijze tref je ook op andere Robbe kits aan. Zo ook Robbe Progo.
    Gr Bas
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Kan je het zo niet oplossen zoals onderstaand?
    Je middenstuk eruit halen en de eerste diagonale stekers.

    Ook de verbinding van de voorste ligger volgende keer kan sterker, maar met een toevoeging van de kleine driehoek vooraan zal het volgens mij wel volstaan.[​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Heren,


    Bedankt voor alle reacties en al het meedenken. Leuk om jou Puma te zien @Wings. Ik bekeek eerst je foto en las toen pas je stuk. Dacht gelijk: hey, stukken uit de romp gezaagd: lijkt me ook wel wat ;-). Maar goed, die van mij is van balsa en laat ik maar zo ;-)

    Verder druk nagedacht over "het latje" en heb het in lijn met @dries_neyrinck opgelost. Maar dan net iet wat anders. Laat het luiheid zijn, maar een nieuw stabilo wil ik niet bouwen. Ik heb een verstijving met koolstof ingebouwd. Het zijn twee latjes van 0,5mm dik, 3mm hoog en in een lengte van ca. 10cm. De buigstijfheid van deze latjes is op papier meer en meer dan genoeg en de lijmlaag wordt netjes op schuifspanning belast. Enige is dat deze latjes graag zouden willen uitknikken, dus de lijmlaag moet wel blijven zitten.

    IMG_3132.JPG IMG_3133.JPG IMG_3134.JPG

    Tijd voor folie!

    De motor past ook mooi met een kleine hoek. Hij zit wel echt hoog en maak me een beetje zorgen over de ligging van de tank. Die zal hooggeplaatst toch echt nog flink onder de motor hangen.

    IMG_3135.JPG IMG_3136.JPG IMG_3137.JPG IMG_3138.JPG IMG_3139.JPG IMG_3143.JPG

    Het landingsgestel zit er ook onder.
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hier wat foto's:

    IMG_3117.JPG IMG_3118.JPG IMG_3119.JPG IMG_3121.JPG IMG_3122.JPG IMG_3123.JPG IMG_3128.JPG IMG_3130.JPG

    E.a. zit voor de maatvoering met simpele schroeven vast. Komen uiteindelijk (zwarte) aluminium moeren met zekering op en onder de kop van de moer ook (ingepaste) slipringen op.
    Het koolstof gestel wordt vastgehouden met 4x M3 op 6mm vliegtuig triplex onder een tussenschot etc. Hopelijk sterk genoeg. We zullen zien... Weegt slechts 100gr kompleet, dus dat is een behoorlijke winst ten opzichte van origineel.

    Langzaam tijd voor de folie!

    Groet Q
     
    Theo P vindt dit leuk.
  5. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Wat betreft die tank, geen punt. Gewoon een stukje schuim er onder leggen. Komt die vanzelf op de juiste hoogte.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie pootjes... raad aan om er grotere wielen op te zetten... de kleine kunnen zeer hakerig op grasmat zijn... heb je weer last van nose-overs... :D

    Tussen pijp en motor kun je verlengstukken plaatsen. Echter ben daar niet zo een fan van. Harde landing kans op breuk aan de motor... en zeker zonder neuspoot... En dan liever nog een reso met een mooie bocht... gaat die krom...blijft de motor heel.

    Als dat beter uitkomt, kan je de motor iets laten zakken. En mooi richten op de tank. Je zal die paar mm niet merken in het vlieggedrag. Verder staat het model hoger op de pootjes, staat een 11 x 6 (11 x 7 zal net te zwaar zijn met de demper) staat dan nog ruimschoots vrij van de grond.

    Tank? Absoluut! Van dat polyethyleen verpakkingsschuim dat je vaak bij elektronica tegen komt. Laat zich zagen en snijden met hobbymes :) Geheel keurig in model en mooi om een tankje te modelleren.

    Nog effe plaatje uit archief...

    Puma-II-Romp-LD-Explo.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2018
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties.

    De bouw heeft een redelijke tijd stil gelegen vanwege werk etc. maar er zijn wel weer wat stappen gemaakt gelukkig:

    IMG_3239.JPG

    Met de opmerkingen van @Bruno van Hoek in het achterhoofd heb ik een stevige verbinding tussen de twee hoogte roer delen gemaakt. Het middenstuk is van een stuk Douglas, een boom die ik in m'n achtertuin heb laten vallen ;-). Mooi hout trouwens! heel stevig en toch met de nodige flex.

    De lijmverbinding ging wat minder; niet goed uitgemeten en simpelweg een slordig momentje. Daarom gaten geboord in het geheel en verstijft met koolstof. De krachten op dit deel worden immers net zo hoog als die op het stabilo zelf. Het resultaat is een zeer stijf en sterk geheel!

    Ook heb ik tegen alle goede adviezen er toch voor gekozen lamineerfilm uit te proberen! Excuus excuus, ik ben simpelweg te nieuwsgierig om het te laten!

    IMG_3228.JPG IMG_3230.JPG IMG_3231.JPG

    Deze rol heb ik in de opruiming bij https://www.frieline.nl gekocht. Eerst nog even met de eigenaar getelefoneerd en die zei inderdaad dat er wel vaker mensen in de modelbouw dit materiaal gebruikten. Had ik ook al uitgevonden op dit Forum, maar super duidelijk is et allemaal niet op internet te vinden. Het lijkt er vooral op dat de Engelsen en ook de Amies dit materiaal graag gebruiken.

    De dikte wordt veelal in "micro meters" opgegeven of in "mil". De laatste is 1/1000 Inch! Wel zo handig mocht er nog iemand dit materiaal willen proberen. Ik was heel mooi dun materiaal op het spoor van 19Micro meter. Helaas kon ik et toch niet kopen. Daarom bij Frieline een 38 micro meter rol gekocht. Deze rol heeft extra sterke lijm en in 650 mm breed. Hoe breeder hoe dikker normaal gesproken. De 38 is behoorlijk dun, maar met nog wat smallere rol kan het nog minder zijn.

    Het is een enorme (!) rol van maar liefst 300 Meter. Hmmm, genoeg voor de rest van m'n leven als je et mij vraag en ik denk dat ik maar flinke modellen moet gaan bouwen in de toekomst ;-) De kosten waren heel laag omdat het een aanbieding / rest partij was: 44 Euro inclusief verzenden!

    Ik vond het best wel heel spannend; geen idee of 38micro meter genoeg zou zijn. Ik kan echter schrijven dat dat zeker het geval is! Mooi dun en licht materiaal en heel erg sterk.!

    Ik ben voorzichtig begonnen met de staart delen en het ging boven verwachting goed:

    IMG_3232.JPG IMG_3233.JPG IMG_3234.JPG

    De folie is helemaal niet plakkerig voor je het verwarmt en ook niet statisch. Het laat zich heel makkelijk knippen of snijden, net alsof het papier is.

    Aangezien de rek minder is van het materiaal ten opzichte van b.v. Oracover, ben ik heel voorzichtig begonnen alle hoekstukken vast te zetten, daarna de lijnen ertussen om dan uiteindelijk het strijkijzer midden op de vlakken te leggen. Zoals je ziet gaat dit heel erg lekker. Het resultaat is echt super strak (!) al zeg ik het zelf.. ;-).

    Eerst is het materiaal wat dof van kleur, na verwarming wordt het licht. De krimp valt me ook alles mee! Het werk eigenlijk heel makkelijk! De randjes e.d. later zich makkelijk knippen en snijden, zeer vergeving gezind materiaal. Wel zal het lastig zijn om dubbel gekromde oppervlakten van folie te voorzien denk ik. De romp en de vleugel zullen dit tonen.

    De strijkijzer heb ik op de hoogte temperatuur ingesteld (275graden), zou ook wel 225 tot 250 graden kunnen zijn denk ik. Het lijkt erop dat het materiaal dan gelijk krimpt en de lijm nog vloeibaar is. Nadat de temperatuur daalt plakt het dan stevig aan het balsa. Een top manier om een strak resultaat te krijgen.

    Ik ben echt best heel enthousiast en schilderen / spuiten zou ook moeten kunnen. Das echter voor later.

    Het materiaal lijkt trouwen ook lucht dicht te zijn, want zodra het stabilo aan beide kanten vast is gemaakt, lijkt de lucht er eerst niet echt uit te willen. Ik ben dus niet bang voor brandstof problemen e.d. Het materiaal is ook gewoon Polyethyleen, waar b.v. tankjes van gemaakt worden. Ik zal hierover later nog berichten; dat de theorie de praktijk maar mag zijn!

    Groet Q
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hier nog wat overzicht foto's. Het model is nog steeds redelijk licht en de gewichtstoename door de folie lijkt ook redelijk mee te vallen. Het staartroer ging van 16gr naar 20gr met folie.

    IMG_3248.JPG IMG_3249.JPG IMG_3251.JPG IMG_3252.JPG IMG_3253.JPG IMG_3255.JPG IMG_3256.JPG IMG_3257.JPG IMG_3258.JPG

    Het wordt misschien toch nog spannend of het de eerste Puma met motor wordt onder de 2kg... ;).

    De ontvanger en 2 servo's missen nog. Da's ongeveer 50gr. Verder missen de stuurstangen nog, de folie en wat moertjes e.d. Fingers crossed.

    Van het weekend verder met de folie.

    Groet Q.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Leuk om hem met lamineerfolie te doen. Ik heb zelf ook ooit een paar rollen van dat spul gekocht en je krijgt het inderdaad snaarstrak.

    Bouwtip:
    Wat ook goed werkt is om het te gebruiken als je een balsa sheet ergens omheen moet buigen, bijvoorbeeld voor een turtle-deck, bovenop de romp. In plaats van het balsa nat te maken, strijk je aan een zijde lamineerfolie op de balsasheet. Vervolgens kun je de sheet ongeveer oprollen (folie buitenzijde), zonder dat hij barst. Dit omdat deze folie nauwelijks rek heeft en het balsa dus in elkaar duwt aan de binnenzijde van de kromming. Als de lijm droog is trek je de lamineerfolie van de sheet af.
     
    ISOLA2 en Q Brand vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi werk aan de Puma. Perfect Jet uitlaatje. Zeer mooi!

    Hmmmm.... dat lijkt me leuk eens te gaan testen Hans! Toptip :)

    Maar... laat dat laminaat... zich goed belakken met verfjes? 'Ze question'?!

    Leuk... oud Westerlietje, blank hout spuiten met transparante beits, mooie baantjes met houtstructuur... dan afstrijken met deze blanke krimp (of anders de transparante ora)
    Gr Bas
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Meijdam en Rob,


    Leuk om jullie insides te horen. Ik ga je bouwtip ten harte nemen bij de bouw van de '43 Mercury. Die heeft een beplankte ronde romp!

    De uitlaat heb ik vorig jaar in de US gekocht. Met de juiste timing kwam ie via de webshop bij het hotel aan :). Het is een gaaf pijpje, maak me alleen zorgen over de hoeveelheid geluidsproductie die hij zal geven :weetnie:.

    De houtnerf komt ook tevoorschijn met de folie zelf. Zie b.v. Richting roer. Maar extra accent met beits is een super mooi idee! Ik wil er inderdaad nog verf op spuiten. Op internet lees ik dat dat prima moet kunnen als je nog wat licht schuurt oid.

    Als inspiratie heb ik een surfboard op internet gevonden: 6D7F5238-1909-421C-A3C3-9884855847B7.png
    Het lijkt dat de folie de houtnerf en kleur al benaderd!?

    Maar misschien wat donkerdere beits aan onderkant vleugel...? Contrast voor in de lucht... Teakhout beits oid?
    36F70490-0B81-4F94-B8E9-41217F3819FC.jpeg

    Moet wel gaan opschieten, seizoen komt eraan ;-)

    Groet Q
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Ja de Jet... en dan z’n motoren, ook niet te versmaden.

    Dat geluid zit wel snor. Goed uitgedacht. Heb de Tower Hobbies versie, de blauwe, op een Tower Motor horen vliegen (van club collega), en dat klonk niet mis. Mooie note!

    Surfplank heeft dat mooie effect, maar staat natuurlijk ook in een kleur intensiverende epoxy.

    Waar had je de rol laminaat betrokken?
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Rob,

    Van www.frieline.nl. Was een rest partij met 50% korting. De matte versie kan je gelijk spuiten / schilderen heb ik gelezen, maar is meestal 2x zo duur... Bij succes van dit project Ok zo'n rol ook zeker nog kopen...

    Met inspiratie van jou net naar de schilders winkel gegaan:
    D2465C8A-60A7-4143-9757-1B8E7D59E422.jpeg

    Vanavond de onderkant vleugel en een band aan onderkant vd romp. Dan wordt de romp van onder naar boven bruin - blank - wit...

    De (Helmholz) resonantie vd pijp ligt bij zo'n 230Hz ~ 14k rpm. Ongeveer gelijk aan de standaard pijp, maar veel en veel duidelijker. Leuk om te horen dat de klank mooi zal zijn.! Hopelijk niet te hard is wat ik bedoelde. Dacht dat er wel eens een reden kon zijn waarom ze niet in Europa verkopen ;-).

    Groet Q.
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    De ASP is natuurlijk op zich niet heel speciaal / duur, maar heb er goede ervaringen mee. De 8,5 is net zo zwaar als de 6,5cc en geeft 1.8pk standaard. Zal wat worden dus met kist van 2kg en nog resonantie pijpje...

    Ga de ASP net tikje rijk en rustig op et gas indraaien vanwege de ABC opbouw. Veel over gelezen en das m'n conclusie voor beste methode. Maar poe, wat veel meningen over dit thema!

    Groet Q
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm.... inlopen... ik had begrepen... beter direct invliegen, soms tevoren op 80 graad zo een beetje opstoken met brandertje...
    En dan met veel wisselgas rondjes tuffen.

    Niet alle lakjes zijn methanol vast. Alkyd doen het wat beter (daar heeft forum lid Ramses behoorlijk ervaring mee). Of 'flutlak' aflakken met een heldere epoxy.
    Bij een krasje kan de brandstof er dan wel onder duiken, dus op den duur alsnog blisters... wie dan komt, wie dan leeft :)
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Rob,


    Liggen we op een lijn hoor qua inlopen / invliegen. Precies wat ik bedoelde.

    Net met de beits aan de slag geweest. Matig blij:

    9A64E888-F8A6-4C70-9198-04160635D9BE.jpeg 7D87844E-DCCE-435B-AB69-121A1D7EEF0E.jpeg A882A480-7060-42DA-BF62-4758D69AAEF1.jpeg 2AD1C6F7-93EB-4E38-9FAB-40F1E4C10863.jpeg 18E2FE0F-9948-401D-8CD1-1C1B13D9E3E2.jpeg DFE637CE-9199-4DEB-99D6-AE5EF9FFE265.jpeg 090B3C8A-48A8-404B-B2CE-97065F779C34.jpeg

    De vleugel gaat prima en krijgt straks nog een laag. Maar de romp gaat niet lekker. Drie kanten tegelijk is lastig wegens snel drogen en is precies waar ik met seconde lijm heb lopen knoeien. Beetje dom. Hopelijk gaat de tweede laag straks beter.

    Denk wel dat et uiteindelijk een gaaf effect geeft. En de folie gaat eroverheen dus brandstof zou goed moeten gaan!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dan moet je zeer strak bouwen, en niet kliederen, das best lastig... omdat je met het effect vooraf nog geen rekening hebt gehouden.

    Maar wellicht moet je je over die vlam en vlekken niet druk maken. Ik had eerst een proefstukje gedaan :)
    Wel wellicht vooraf een glasheldere primer opzetten (met krijt toe gevoegd), daarna er overheen met beits-tint???
    Toch 'tactische truukjes die je 'on the fly' moet ontdekken me dunkt.

    Tweede laag? Nu maar gewoon proberen. Idd nog voorzichtig opschuren.
    Naja... en dan is 'ie' vlekkerig, so what. Voor het volgende model weer een stuk verder in ervaring...
    Balsa delen precoaten voor plakken... zonder krom te trekken! ook een kunst!

    En dan nog opletten of de beits niet onder je tape doorslaat...
    En stel nou, dat je die romp niet in de folie zet, maar glast met epoxy?
    Heb je weer een reactie die anders uitpakt.

    Al met al, dappere actie!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Thx Bas,


    De tweede laag zit er inmiddels al op . E.a. Is behoorlijk goed bij getrokken gelukkig.

    Effe schuren en meer aftapen. Flinke kwast zodat ik gas kon geven en nu is de vleugel iig heel mooi egaal en de romp ook een heel stuk beter!

    EE577D94-760A-464E-AE32-BB354E8F616D.jpeg 82F03CF2-2D8E-43F6-B4ED-2EF962F542BC.jpeg 74605526-B33E-4233-8FD2-7FFCF1DF2075.jpeg 42E417AE-B050-45E5-8A4C-59CD9D5253B2.jpeg

    Je ziet nog wel de lijm plekjes, maar daar verzin ik nog wel wat op. Ik wil gaan Airbrushen, ook nog nooit gedaan. Valt vast iets leuks te verzinnen ;/).

    Exopy heb ik zo niet, dus ga maar gewoon voor de folie. Alles droogt enorm snel, dus misschien vanavond al ...

    Stiekem al even onder de airbrush tape gekeken: giga strak wat ik zo zag! Dus das mooi..

    Cheers
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Begint al behoorlijk sfeertje te krijgen! Mooi zeg :)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is niet zo'n goed idee als het wel lijkt.... Buiten dat je donders uit moet kijken met open vuur in de buurt van die carburateur, is het ook niet erg goed voor het giet-aluminium (je hoort de boel "pingen"). Beter even thuis de Föhn of de electrische verfafbrander er op, en een heel korte eerste run maken (5 minuten lopen is genoeg, dan is de ergste strakheid er uit).

    Maar ik zou toch tot beter weer wachten want motoren komen met de huidige buitentemperaturen niet lekker op temperatuur. Niet het beste weer voor inlopen van een ABC.
     

Deel Deze Pagina