Bouwverslag Robbe Rasant

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door robbedoes, 23 feb 2005.

  1. robbedoes

    robbedoes Guest

    Enkele maanden geleden zat ik door een oude Robbe catalogus van 1977 te bladeren. Aangekomen op bladzijde 39 werd ik blij verrast door de aanblik van een oude vriend van mij, namelijk de Robbe Rasant. Tja en oude liefde roest niet dus kwam ik op de gedachten om deze nog een keer te gaan maken. Ik weet dat ze momenteel weer geleverd worden door Robbe in een iets grotere versie maar dat is nu net niet wat ik zoek. Ik ben dus in mijn archief gedoken en vond enkele A3 copietjes van de orginele tekening.

    Omdat ik in het verleden ook al meer van deze rasantjes heb gebouwt wilde ik uit die opgedane ervaringen enkele modificaties uit gaan voeren.

    Allereerst is de orginele romp gemaakt uit 2 delen. De voorzijde tot en met de vleugel uit 3 mm triplex en de achterzijde uit 3 mm balsa. Dit wilde ik veranderen in een deel namelijk 3mm balsa met als versterking aan de binnezijde tot en met de vleugel 1,5mm triplex gelijmd.

    Omdat ik een MVVS .21 wil gaan gebruiken moest het motorcompartiment groter worden. Ik heb hiervoor de neus 1,5cm langer gemaakt en het motorschot een centimeter naar achteren geplaatst.

    Ook is er bij het orgineel nog gebruik gemaakt van elastieken om de vleugel te bevestigen. Dit moesten natuurlijk breekbouten worden. Je moet soms ook wel iets met de tijd mee.

    En als laatste wil ik de onderzijde romp tpv de vleugel uit 1,5 mm triplex maken in plaats van de 1,5 mm balsa waardoor ik geen glasmatversterking hoef te gebruiken. Ik heb namelijk altijd ruzie met die glasmat en epoxy. Alles zit onder behalve het werkstuk. :evil:


    Ik ben dus begonnen met de rompzijkanten uit te snijden en de triplex onderdelen uit te gaan zagen.

    [​IMG]

    De spanten uit 3 mm triplex, de rompversterking uit 1,5 mm triplex en de motordrager uit 5,5 mm multiplex. De rompzijkanten worden aan de omtrek verstevigd met balsa 5x5. Nadat ik dit gelijmd had kon ik de delen gaan samenvoegen.

    [​IMG]

    Dit alles heb ik gewoon verlijmd met witte houtlijm. En met enige fantasie begint het al wat te worden :lol:

    Wordt vervolgd................................................
     
  2. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Twee modellen tegelijk aan het bouwen?
     
  3. robbedoes

    robbedoes Guest

    Inderdaad 2 modellen ben ik aan het bouwen. Dit omdat de vleugels zijn geneden door een kennis van mij. En ja voor wat hoort wat :oops:

    Groetjes Rob
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Heb je al een idee wat je gaat gebruiken als motorisering?

    MVVS 6,5 GRRT moet wel goed gaan denk ik. :twisted:
     
  5. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    ;)
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Is dat zo'n zelfde als die arf die robbe tegenwoordig heeft? (rasant speed)

    Grt.
     
  7. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Hallo Robbedoes,

    bij het lezen van jouw berichtje gingen mijn voelsprietjes ook weer overeind. :D
    De Rasant is ook een van mijn jeugdzonden en ben er helemaal verslaafd aan geraakt. Op dit moment heb ik er nog twee op de zolder en ik heb er reeds 3 in de loop der tijd versleten.
    Geweldige machines die er ruig uitzien. 8)

    Hier is mijn huidige exemplaar:
    [​IMG]
    Zoals je ziet was ik de tijd ook vooruit, want ook hier had ik 'm al met breekbouten.
    De 6,5 webra speed is inmiddels helemaal tot gort en ik heb 'm vorig jaar nog gevlogen met een OS25SF. Natuurlijk minder dan die webra.... :wink:

    Ik wens je veel plezier met dit leuke toestelletje.

    Groeten van Frank
     
  8. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    JAJAJA inderdaad oude liefde roest niet!
    Ik heb er vorig jaar nog eentje van stal gehaald die al 25 jaar oud was en helemaal in de orginele kleuren. Helaas was de (rechte) vleugel niet meer zo torsie stijf en het toestel had de neiging om behoorlijk uit te breken in onvoorspelbare richtingen bij wat elevator geven. Er zat een gemodificeerde OS21ABC/SE automotor op. Heb na een paar vluchten waarbij het toestel uiteindelijk na uitbreken beschadig raakte besloten dat hij met pensioen moet. Maarrrrr, ik heb nog romp onderdelen en gesneden kernen van een speed vleugel liggen, dus het bloed zal wel weer een keer gaan kruipen. Zeker als ik dit zie. Hoe maken jullie trouwens die vleugel goed vast? Ik zie die schotjes op de foto nog niet echt aangepast zijn om een vleugelpen in te kunnen steken.
    Het is achterhaald en vintage, maar wel pure fun! En fun blijft fun. :D
    Dit is ie vorig jaar na zijn laatste duikeling
    [​IMG]
     
  9. robbedoes

    robbedoes Guest

    Toch leuk om te zien dat ik niet de enige ben die nog altijd gecharmeerd is van deze oude Rasant. :lol: De nieuwe ARF Rasant van Robbe is niet helemaal zoals de oude versie. De spanwijdte van de oude is bv. 900mm terwijl de nieuwe 970mm bedraagt. En de prijs van 159 euro is ook riant voor een beetje balsa en triplex. Aan materiaalkosten zit er echt niet veel aan. Ik denk dat ik met 30 euro een heel eindje kom!

    Maar ff verder met de bouw. Ik heb de motordrager pas gemaakt in het motorspant Bij het passen in de romp vond ik dat er nogal wat kracht gezet moest worden om de rompzijkant tegen het motorspant aangedrukt te krijgen. Omdat ik vreesde dat eventueel de achterzijde van de romp hierdoor zou losbreken heb ik de achterzijde eerst uitgericht en beplankt met 1,5 mm balsa.

    [​IMG]

    Hierna hoefde ik niet meer bang te zijn dat het geheel zou losschieten en kon ik naar hartelust mijn lijmklemmen aandraaien :oops: Nu is het dan ook de beurt aan het meest lastige karwei namelijk het samenvoegen van motorspant, motordrager in de romp. Dit omdat je hiervoor eigelijk altijd 6 handen tekort komt. :evil: Ik heb heel de handel in de romp verlijmd met 24 uurs epoxy. De 2 pootjes aan de uiteinden van de motordrager vallen netjes in het 2e triplex spant wat natuurlijk een enorme stijfheid met zich meebrengt!

    [​IMG]

    Ff frutten en vloeken voor de klemmen op hun plaats zitten.

    [​IMG]

    Alles netjes uitrichten.

    [​IMG]

    Afblijven nu en laten drogen.

    Wordt vervolgd.......................................

    PS zie je de rommel op mijn bouwtafel al aanzwellen???????
     
  10. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Heeft iemand toevallig nog een orginele tekening?
    Ik zoek er eigenlijk een, want ik heb alleen wat malletjes van karton. Laat effe weten en of je hem kwijt wilt of mag lenen voor een copietje. Ik heb hier in de buurt zo'n shop zitten die voor een paar euri tot A0 zo uit zo'n printer/scanner halen.
    Trouwens mannen, kom op met die foto's!
     
  11. robbedoes

    robbedoes Guest

    Ja mocht iemand nog in het bezit zijn van de orginele tekeningen. Ik ben dan ook zeer geinterreseerd in een copietje! Deze zal wel niet de laatste zijn die ik maak dus................................... 8)

    Groetjes Rob
     
  12. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Haha,

    na de Servalmeeting van vorig jaar, dit jaar een Rasant meeting?? :lol:
    Ik denk dat het bij veel forumleden weer gaat kriebelen. 8)

    Groeten van Frank
     
  13. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Het is raar hoe een toestel de geschiedenis ingaat.

    We zijn er nog altijd mee bezig hoor Frank, maar ik heb nog ergens een exemplaar met epoxy romp op de kop kunnen tikken.

    Dus laat die rasantmeeting maar komen.

    Ik heb nog altijd jou tekening hoor frank, maak me der nog wel eens ene in hout.

    groeten,

    Peter
     
  14. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Hallo bouwcollega's

    Ik ben in het bezit van een DWG-file van een rasant, en ja een rasant uit de jaren 1977 zoals hier besproken.

    Hoe zou ik hem kunnen up-loaden. Want als ik neer ga zetten dat je maar moet mailen voor de file, dan zit natuurlijk dadelijk de mailbox vol met mensen die graag de file willen hebben :?

    groetekes Frank
     
  15. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Hoe groot is deze DWG AutoCAD tekening? Anders host ik hem wel even. :)

    Gaarne mailen naar [​IMG]
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    He Jungs,
    Hoe kan ik die dwg het beste openen?
    Is er ergens iets te downloaden?
    Doe hier een draadje tzt over die meeting.

    Bedankt!
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
  19. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    AutoCAD werkt perfect. Ik gebruik tegenwoordig 2005, uiteraard helemaal legaal gedo.. Eh, gekocht... [​IMG]

    Zie ook het volgende topic: "dwg reader"
     
  20. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Bedankt heren, Ik ben weer op de hoogte.
    Even off topic
    En Jorrit ik ben het trouwnens met je eens over dat illegale of gratis verkregen software gebruik. Jij gebruikt het niet voor commercieele doeleinden, dus loopt Huppeldepup CAD geen inkomsten mis. Ze mogen juist blij zijn dat jou keuze al op hun pakket is gevallen want je zult later in je baan mogenlijk van dezelfde Huppeldepup CAD boeren een pakketje willen gebruiken.
    Maar voor games en muziek ligt het natuurlijk anders, al maakt de consument hiermee wel een prachtig statement tegen de al decennia lopende klacht dat de "software" te duur is
    Enfin, ik ga eens prutsen

    Oh en nog even een vraagje aan de heren constructeurs, wat vinden jullie een verantwoorde aanpassing om de vleugel met bouten te bevestigen zonder teveel aan het ontwerp te hoeven veranderen en wel met 10G de bocht om te kunnen?
     

Deel Deze Pagina